نیما بهنود، یکی از طراحا ن ایرانی موفق در نیویورک است که به خاطر طرح ها و نوشته های ایرانی از جایگاه خوبی برخوردار است.


نیما متولد ۲۷ مرداد ۱۳۵۵ در تهران است و طراحی لباس را از سال های پیش ، تقریبا 16-17 سال قبل ، وقتی که شلوارهای جین را پاره می کرد و روی آنها نقاشی می کرد تا الان که لباس هایی با مهر های قدیمی و خطوط نستعلیق ایرانی و بسیار زیبا و به یاد ماندنی تولید می کند ، دنبال کرده است و در حال حاضر به صورت خودجوش گروه 17 نفری نیمانی که یکی از گروه های موفق زیرزمینی فشن نیویورک است را اداره می کند. نیما بهنود در سانفرانسیسکو رشته گرافیک را ادامه داده است و در سال 2000 وارد مدرسه عالی مد نیویورک و بعد از چهار سال فارغ التحصیل شده است.

نیما بهنور اکنون یکی از مشهورترین طراحان لباس ایرانی است که ارتباط وی با جریان صنعت مد و پوشاک داخلی نیز برقرار است، تا آنجا که دو تن از معروفترین بازیگران سینمای امروز ایران(بهرام رادان و میترا حجار)، برای لباس*های وی تبلیغ کرده*اند.

دوخت : کار طراحی تی شرت را از کی شروع کردید؟






نیما بهنود: در واقع یکی از واحد های درسی من در مدرسه فشن، چاپ روی پارچه بود . من از همان موقع کار دوخت و دوز تی شرت و چاپ بر روی آن را شروع کردم و تا حالا که 4 سال است این کار را به صورت بیزنس ادامه داده ام.

دوخت : پروسه طراحی و تهیه یک تی شرت برای شما به چه صورت است؟

نیما بهنود: نوع نگاهی که ما به طراحی و تولید یک تی شرت داریم بسیار متفاوت از تولیدات انبوه و کارخانه ای تی شرت است. ما ابتدا یک سری تحقیقات در مارکت تی شرت می کنیم و انواع دوخت و دوز ها را بررسی می کنیم. همچنین درباره مد جاری و علاقه مشتریان تحقیقاتی به عمل می آوریم، بعد از انتخاب مدل و طراحی تی شرت نوبت به انتخاب پارچه می رسد. ما از بهترین و اعلاترین کتانها برای دوخت تی شرت استفاده می کنیم. ضمنا ما با چاپ دستی طرح های روی تی شرتها را چاپ می کنیم.


دوخت :درباره طرح های روی لباس های نیمانی توضیح دهید. خیلی غیر منتظره*است که مثلا شعری عرفانی با خط نستعلیق را آدم روی لباس یک مانکن ببیند. چطور این کار را می کنید؟

نیما بهنود: ما از مهرها و شعرهای قدیم استفاده می کنیم. هیچ کدام از این عناصر معاصر نیستند از مهرها گرفته تا نوشته ها. همه از کتاب های خیلی خیلی قدیمی در آورده می شود. این بخش کار یکی از مهمترین و سخت ترین قسمتهاست. برای این کار معمولا از جمعه بازارهایی در ترکیه ، مراکش و ...کتابهای قدیمی خریداری و قسمتهایی از کتابها انتخاب و پس از اسکن به وسیله کامپپیوتر اصلاح و طراحی می شود.


دوخت : قیمت تی شرت های نیمانی در چه حدود است؟

نیما بهنود : قیمت تی شرتها یک رنج مختلف دارد از 60، 70 دلار شروع می شود تا 120 دلار است که قیمت تی شرت های عالی است. اما الان دامن و ژاکت هم تولید می کنیم که قیمت آنها از تی شرتها خیلی بیشتر است.

تی شرت در بازار پوشاک و مد بسیار محبوب است مخصوصا تی شرتهایی که دست دوزند و چاپ دستی هم دارند. اگر همین تی شرتها تولید انبوه داشته یاشد و کارخانه ای تولید شود خیلی قیمتشان پایین می آید.

دوخت: در حال حاضر به غیر از تی شرت چه محصولات دیگری تولید می کنید؟

نیما بهنود: ما لباس های زنانه غیررسمی (یعنی لباس هایی که جزء لباس های شب نیستند) ، کت ، ژاکت های کلاه دار و کمربند تولید می کنیم که در فصل آینده همه ارائه می شوند.


دوخت: چه جاهایی شوی لباس داشتید و کجا بیشتر استقبال شدید؟

نیما بهنود: ما تا به حال در لندن، فرانسه ، تورنتو ، ونکوور و تمام امریکا شو داشتیم و بیشترین استقبال در لندن شده است. البته ما به طور مداوم در نیویورک شوی فشن داریم و خیلی زیاد هم استقبال می کنند.


دوخت: شما جایزه ای هم از مسابقه گرانیف توکیو کسب کردید. از آن بگویید.


نیما بهنود: در توکیو مردم ثروت خوبی دارند و به لباس های خاص هم اهمیت ویژه ای می دهند . تی شرت در بازار توکیو خیلی مهم است و کسانی که کار تی شرت می کنند با گرانیف توکیو آشنایی کامل دارند

این یک مسابقه ای است که هر 3 سال تکرار می شود و از بین پانزده هزار طرح سه گروه از طرح ها به عنوان طلا و نقره و برنز انتخاب می شود که ما در این مسابقه جایزه برنز را گرفتیم.

دوخت : مشتریان شما چه کسانی هستند؟

نیما بهنود : بیشترین مشتریان ما در نیویورک هستند . جوان های که خیلی به فشن علاقمند هستند یا در مدرسه های فشن درس می خوانند و یا استفاده از طرح های ایرانی برایشان خیلی جالب است. اینها در واقع مشتریان شماره یک ما هستند.

در شهر های دیگر تقریبا نسبت مشتریان ایرانی به غیر ایرانی نصف است. از آدم های معروف، خواهران هیلتون (پاریس و نیکی)، هایدی کلوم (مدل سرشناس) و شوهرش جیم کری و گروه موسیقی فوجیز مشتریان پرو پا قرص من هستند

دوخت: محصولاتتان در کجا بیشتر به فروش می رسد؟

نیما بهنود : با 4- 5 فروشگاه کار می کنیم که لباس های ما رو میفروشند که دوتا در لوس آنجلسه ، یکی تو نیویورک، یکی تو ایالت ویرجینیا است و یکی هم در ژاپن که بعد از گرفتن جایزه گرانیف توکیو باز شده است.

دوخت : غیرایرانی ها در مورد عناصری که بر روی لباس ها ست سوال می کنند ؟ چه جذابیتی برایشان وجود دارد؟

نیما بهنود : بله خیلی می پرسند و اصلا نمی دانند که این نوشته ها فارسی هستند و فکر می کنند که شکل های جالبی هستند که روی تی شرت چاپ شده اند و ما برای آنها توضیح می دهیم که این نوشته ها و مهرهای فارسی خیلی قدیمی هستند و این براشان خیلی خیلی جذاب و جالب است. شاید به این خاطر که این فرم ها تا به حال استفاده نشده است و اولین بار است که دیده می شوند.

حدود 6 سال پیش نوشته های چینی ژاپنی خیلی مد بود و خیلی هم استفاده می شد، بعد دوره کوتاهی این اتفاق برای نوشته های هندی افتاد و این طرح ها چون از هند بود و کسی در خارج از هند این کار را انجام نمی داد خیلی زود از مد افتاد . الان نوشته های عربی و فارسی تازگی دارند.