اثر شگفت انگيز كلمات
يك تيم پژوهشي به سرپرستي " ماسارو ايموتو " در ژاپن ، به مدت 15 سال روي اثر كلمات بر سلامتي انسان و حيوانات و همچنين رشد گياهان تحقيق كرده است .ايموتو در اين پژوهش به يك راز شگفت انگيز جهان هستي دست يافته است . تحقيق او نشان مي دهد كلمات مي تواند باعث ايجاد واكنش هاي باور نكردني در آب شود .
ارسطو گفته است : " انسان ، چون ناطق است ، انسان است . "
توان سخن گفتن ، بخش مهمي از ارتباطات ميان فردي را تشكيل مي دهد . در يك پژوهش علمي ، مشخص شده است كه 7 درصد از ارتباطات يك شخص را ارتباطات كلامي و 38 درصد آن را لحن كلام و تن صدا به خود اختصاص مي دهد .
كودكان پيش از اينكه حرف زدن را بياموزند ، مي توانند ارتباط برقرار كنند و اينكار را از طريق حركات و اعمال انجام مي دهند تا به كمك آن ، حالات عاطفي خود را بيان كنند و براي ارضاي نيازهاي خود از ديگران كمك بگيرند .
كودكان اولين كلمه را معمولا" در 12 يا 18 ماهگي مي گويند و كم كم به فاصله كوتاه بين 5/2 تا 3 سالگي ، مي توانند روان صحبت كنند وجملاتي بسازند كه از لحاظ دستوري ، كامل و درست است و كلمات جديدي را به طرز درست به كار مي برند . كودكان در 4 يا 5 سالگي ، بدون آموزش خاصي ، در باره قواعد دستوري يا نحوي زبان خود ، دانش لازم را فرا مي گيرند .
كودكان به كمك كلمات و جملات ، ارتباط به مراتب موثرتري برقرار مي كنند و بهتر با ديگران ، گفت وگو مي كنند . توانايي در مكالمه ، مهارتهاي اجتماعي ، گفتاري و شنوايي را تقويت مي كند ، از جمله رعايت نوبت ، تشخيص نوبت خود
براي حرف زدن ، در نظرگرفتن توان ، دانش ، علاقه و نيازهاي شنونده ، خودداري ازمسلط شدن بركنش متقابل يا قطع گفت و گوي ديگري ، تشخيص اينكه پيامي درك نشده است و روشن كردن عبارات نامفهوم ، نشان دادن علاقه و توجه به ادامه گفت و گو از طريق غير كلامي مثل چشم در چشم دوختن و ازاين قبيل مهارتها هستند .
كودكان شهري در سن 6 سالگي ، بين 8000 تا 14000 كلمه را ياد گرفته اند و در ارتباط كلامي خود از آن استفاده مي كنند . آنها هنگام گفت و گو با كودكان كم سن تر ازخوداز كلمات و جملات ساده تر استفاده مي كنند . اين امر نشان دهنده كسب مهارتهاي اجتماعي كودك است .
ارتباط كلامي اهميت بسيار دارد ، زيرا يكي از ابزارهاي اوليه اي است كه انسان براي تاثير در محيط و كنترل و درك آن به كار مي برد . به علاوه حداقل در مورد بيشتر افراد ، مهارت در كاربرد كلام گفتاري ، يكي از وسايل عمده افزايش پاداشها و كاهش تنبيهاتي است كه از محيط حاصل مي شود .
دراغلب جوامع جديد ، بسياري از موفقيت ها در گرو مهارت در چرخاندن كلمات است . انسانهاي موفق ، جملگي به دليل فراست در انتخاب كلمات مناسب ، توفيق يافته اند . در ارتباط كلامي ، هدف اثرگذاشتن بر رفتار ديگران است .
در ارزيابي اثرات رفتاري ارتباط كلامي ، پيچيدگي زيادي وجود دارد . در واقع هدف كلي ارتباطات كلامي ، تغيير يا اصلاح در منبع معني شنوندگان است . به عبارت ديگر ، گوينده اميدوار است كه درمخاطبان او ، پس از فراغت ازموقعيت ارتباطي ، تغيير الگوي رفتاري ديده شود .
از ديدگاه ارزشي نيز در جوامع انساني ، هدف ارتباط كلامي ، ايجاد زمينه اي براي مبادله آزاد انديشه هاست . ارتباط كلامي بايد نظم وهماهنگي اجتماعي را تامين كند . ارتباط كلامي بايد هر آنچه را كه در آدمي ، والا و انساني است ، ارتقا بخشد و با هر آنچه پست و ناپسند است ، پيكار كند .
ارتباط كلامي ، شايد مهم ترين ابزار درجذاب كردن زندگي است . تصور كنيد اگر توان حرف زدن نداشتيم ، زندگي ما چگونه بود ؟ ابتدا ، براي اينكه بتوانيم به ديگران نشان دهيم چگونه فكر مي كنيم و چه احساسي دارم ، امكانات كمي داشتيم و همچنين خيلي كند مي توانستيم بفهميم كه ديگران در ارتباط با ما چه فكر و احساسي دارند .
ارتباط كلامي ، بيشترين ارتباط روزانه بين انسانها را مي سازد و اجازه مي دهد بين انسانها ، ارتباطات عميقي ايجاد شود . ارتباط كلامي است كه به دو نفراجازه مي دهد ، يكديگر را شكوفا كنند ، همديگر را حمايت كنند ، مهرباني نمايند و رضايت خاطر در زندگي فراهم آورند .
نفس حرف زدن در باره مسايل و مشكلاتي كه داريم، دريك رابطه مطلوب ما را خوشحال مي كند و اضطراب ما را كاهش مي دهد . بدون ارتباط كلامي ، زيبايي و جذابيت زندگي ما بسيار پايين مي آيد . كلام به ما امكان مي دهد كه براي ديگران خوشبختي ، غم و يا وحشت خلق كنيم . به عبارت ديگر ارتباطات كلامي ، منبع مهمي از احساسات مطلوب و نامطلوب ، خوشايند و يا ناخوشايند ما محسوب مي شوند .
در فرايند ارتباط ، پيام منتقل مي شود اما معني منتقل نمي شود . معني ، خاص هر شخص است ودر منبع معني واقع در مغز او جاي گرفته است . وقتي ارتباط برقرار مي شود در واقع مشابهت معني ميان معني مورد نظر فرستنده پيام با معني متجلي شده در گيرنده پيام حاصل شده است .
براي اثر بخش ارتباط كلامي ، بايد كلام به شكل كاملا" صريح بيان شود و از گيرنده پيام ، تائيديه مبتني بر دريافت صحيح پيام ارسالي گرفته شود . در ارتباط كلامي استفاده از عبارتهاي چند تفسيره ، لغت هاي نسبي ، زبان انتزاعي ، ابهام در ارائه پيام و زبان هيجاني موجب ايجاد سوء تفاهم و اختلال در ارتباط مي شود .
درخصوص اينكه آيا فرمولي وجود دارد كه طبق آن نحوه واكنش گيرنده پيام محاسبه و اندازه گيري شود ، بايد گفت ، چنين فرمولي وجود ندارد . مثلا" بگويم اگر پيام دهنده مشخصات B, A و C و پيام ارسالي ويژگي E ,D و F را داشته باشد ، پيامگير واكنش X را نشان خواهد داد ، چنين چيزي در عالم واقعيت ، امكان وجود نمي تواند داشته باشد .
در واقع درباره مباحث انساني ، نمي توان احكامي از نوع قوانيني كه در باره پديده هاي فيزيكي ممكن است ، صادر كرد . مثلا " فيزيك مي گويد اگر در فشارمتعارف دماي آب را تا 100 درجه بالا ببريم ، به جوش مي آيد . در علوم انساني از جمله ارتباطات اجتماعي ، چنين احكامي وجود ندارد ، اما با اين وجود ، برخي فرضيه ها كه در اثر پژوهشهاي علمي ، حاصل شده است ، دراين مباحث قابل طرح است.
يك تيم پژوهشي به سرپرستي " دكتر ماسارو ايموتو " در ژاپن ، به مدت 15 سال روي اثر كلمات بر سلامتي انسان و حيوانات و همچنين رشد گياهان تحقيق كرده است .
دكتر ايموتو در اين پژوهش به يك راز شگفت انگيز جهان هستي دست يافته است . تحقيق او نشان مي دهد كلمات مي تواند باعث ايجاد واكنش هاي باور نكردني در آب شود .
يك تيم پژوهشي به سرپرستي " ماسارو ايموتو " در ژاپن ، به مدت 15 سال روي اثر كلمات بر سلامتي انسان و حيوانات و همچنين رشد گياهان تحقيق كرده است .ايموتو در اين پژوهش به يك راز شگفت انگيز جهان هستي دست يافته است . تحقيق او نشان مي دهد كلمات مي تواند باعث ايجاد واكنش هاي باور نكردني در آب شود .
ارسطو گفته است : " انسان ، چون ناطق است ، انسان است . "
توان سخن گفتن ، بخش مهمي از ارتباطات ميان فردي را تشكيل مي دهد . در يك پژوهش علمي ، مشخص شده است كه 7 درصد از ارتباطات يك شخص را ارتباطات كلامي و 38 درصد آن را لحن كلام و تن صدا به خود اختصاص مي دهد .
كودكان پيش از اينكه حرف زدن را بياموزند ، مي توانند ارتباط برقرار كنند و اينكار را از طريق حركات و اعمال انجام مي دهند تا به كمك آن ، حالات عاطفي خود را بيان كنند و براي ارضاي نيازهاي خود از ديگران كمك بگيرند .
كودكان اولين كلمه را معمولا" در 12 يا 18 ماهگي مي گويند و كم كم به فاصله كوتاه بين 5/2 تا 3 سالگي ، مي توانند روان صحبت كنند وجملاتي بسازند كه از لحاظ دستوري ، كامل و درست است و كلمات جديدي را به طرز درست به كار مي برند . كودكان در 4 يا 5 سالگي ، بدون آموزش خاصي ، در باره قواعد دستوري يا نحوي زبان خود ، دانش لازم را فرا مي گيرند .
كودكان به كمك كلمات و جملات ، ارتباط به مراتب موثرتري برقرار مي كنند و بهتر با ديگران ، گفت وگو مي كنند . توانايي در مكالمه ، مهارتهاي اجتماعي ، گفتاري و شنوايي را تقويت مي كند ، از جمله رعايت نوبت ، تشخيص نوبت خود
براي حرف زدن ، در نظرگرفتن توان ، دانش ، علاقه و نيازهاي شنونده ، خودداري ازمسلط شدن بركنش متقابل يا قطع گفت و گوي ديگري ، تشخيص اينكه پيامي درك نشده است و روشن كردن عبارات نامفهوم ، نشان دادن علاقه و توجه به ادامه گفت و گو از طريق غير كلامي مثل چشم در چشم دوختن و ازاين قبيل مهارتها هستند .
كودكان شهري در سن 6 سالگي ، بين 8000 تا 14000 كلمه را ياد گرفته اند و در ارتباط كلامي خود از آن استفاده مي كنند . آنها هنگام گفت و گو با كودكان كم سن تر ازخوداز كلمات و جملات ساده تر استفاده مي كنند . اين امر نشان دهنده كسب مهارتهاي اجتماعي كودك است .
ارتباط كلامي اهميت بسيار دارد ، زيرا يكي از ابزارهاي اوليه اي است كه انسان براي تاثير در محيط و كنترل و درك آن به كار مي برد . به علاوه حداقل در مورد بيشتر افراد ، مهارت در كاربرد كلام گفتاري ، يكي از وسايل عمده افزايش پاداشها و كاهش تنبيهاتي است كه از محيط حاصل مي شود .
دراغلب جوامع جديد ، بسياري از موفقيت ها در گرو مهارت در چرخاندن كلمات است . انسانهاي موفق ، جملگي به دليل فراست در انتخاب كلمات مناسب ، توفيق يافته اند . در ارتباط كلامي ، هدف اثرگذاشتن بر رفتار ديگران است .
در ارزيابي اثرات رفتاري ارتباط كلامي ، پيچيدگي زيادي وجود دارد . در واقع هدف كلي ارتباطات كلامي ، تغيير يا اصلاح در منبع معني شنوندگان است . به عبارت ديگر ، گوينده اميدوار است كه درمخاطبان او ، پس از فراغت ازموقعيت ارتباطي ، تغيير الگوي رفتاري ديده شود .
از ديدگاه ارزشي نيز در جوامع انساني ، هدف ارتباط كلامي ، ايجاد زمينه اي براي مبادله آزاد انديشه هاست . ارتباط كلامي بايد نظم وهماهنگي اجتماعي را تامين كند . ارتباط كلامي بايد هر آنچه را كه در آدمي ، والا و انساني است ، ارتقا بخشد و با هر آنچه پست و ناپسند است ، پيكار كند .
ارتباط كلامي ، شايد مهم ترين ابزار درجذاب كردن زندگي است . تصور كنيد اگر توان حرف زدن نداشتيم ، زندگي ما چگونه بود ؟ ابتدا ، براي اينكه بتوانيم به ديگران نشان دهيم چگونه فكر مي كنيم و چه احساسي دارم ، امكانات كمي داشتيم و همچنين خيلي كند مي توانستيم بفهميم كه ديگران در ارتباط با ما چه فكر و احساسي دارند .
ارتباط كلامي ، بيشترين ارتباط روزانه بين انسانها را مي سازد و اجازه مي دهد بين انسانها ، ارتباطات عميقي ايجاد شود . ارتباط كلامي است كه به دو نفراجازه مي دهد ، يكديگر را شكوفا كنند ، همديگر را حمايت كنند ، مهرباني نمايند و رضايت خاطر در زندگي فراهم آورند .
نفس حرف زدن در باره مسايل و مشكلاتي كه داريم، دريك رابطه مطلوب ما را خوشحال مي كند و اضطراب ما را كاهش مي دهد . بدون ارتباط كلامي ، زيبايي و جذابيت زندگي ما بسيار پايين مي آيد . كلام به ما امكان مي دهد كه براي ديگران خوشبختي ، غم و يا وحشت خلق كنيم . به عبارت ديگر ارتباطات كلامي ، منبع مهمي از احساسات مطلوب و نامطلوب ، خوشايند و يا ناخوشايند ما محسوب مي شوند .
در فرايند ارتباط ، پيام منتقل مي شود اما معني منتقل نمي شود . معني ، خاص هر شخص است ودر منبع معني واقع در مغز او جاي گرفته است . وقتي ارتباط برقرار مي شود در واقع مشابهت معني ميان معني مورد نظر فرستنده پيام با معني متجلي شده در گيرنده پيام حاصل شده است .
براي اثر بخش ارتباط كلامي ، بايد كلام به شكل كاملا" صريح بيان شود و از گيرنده پيام ، تائيديه مبتني بر دريافت صحيح پيام ارسالي گرفته شود . در ارتباط كلامي استفاده از عبارتهاي چند تفسيره ، لغت هاي نسبي ، زبان انتزاعي ، ابهام در ارائه پيام و زبان هيجاني موجب ايجاد سوء تفاهم و اختلال در ارتباط مي شود .
درخصوص اينكه آيا فرمولي وجود دارد كه طبق آن نحوه واكنش گيرنده پيام محاسبه و اندازه گيري شود ، بايد گفت ، چنين فرمولي وجود ندارد . مثلا" بگويم اگر پيام دهنده مشخصات B, A و C و پيام ارسالي ويژگي E ,D و F را داشته باشد ، پيامگير واكنش X را نشان خواهد داد ، چنين چيزي در عالم واقعيت ، امكان وجود نمي تواند داشته باشد .
در واقع درباره مباحث انساني ، نمي توان احكامي از نوع قوانيني كه در باره پديده هاي فيزيكي ممكن است ، صادر كرد . مثلا " فيزيك مي گويد اگر در فشارمتعارف دماي آب را تا 100 درجه بالا ببريم ، به جوش مي آيد . در علوم انساني از جمله ارتباطات اجتماعي ، چنين احكامي وجود ندارد ، اما با اين وجود ، برخي فرضيه ها كه در اثر پژوهشهاي علمي ، حاصل شده است ، دراين مباحث قابل طرح است.
يك تيم پژوهشي به سرپرستي " دكتر ماسارو ايموتو " در ژاپن ، به مدت 15 سال روي اثر كلمات بر سلامتي انسان و حيوانات و همچنين رشد گياهان تحقيق كرده است .
دكتر ايموتو در اين پژوهش به يك راز شگفت انگيز جهان هستي دست يافته است . تحقيق او نشان مي دهد كلمات مي تواند باعث ايجاد واكنش هاي باور نكردني در آب شود .
Comment