Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alireza Assar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alireza Assar

    Birth Date : 24 January 1969

    Birth Place : Iran , Shahr-e Rey , Abshar Ave.
    Piano Playing Start at Age : 5/5
    His First Piano Instructor : Kavous Samandar
    Next Instructors : Late Java Maaroufi and Mr. Mostafa Pourtorab

    The Oldest Child of a 4 member family in Tehran.
    Singing Start : Norouz 77 by performing :
    " EIDANEH " Song ( Poet : Molana ) , Composer : Alireza Assar , Conductor : Foad Hejazi

    First Album : " Loving Migration " , Summer 1999
    Second Album : " Hal-e Man-e Bi To " , Autumn 2000
    Third Album : " Agape " , Autumn 2001

    First Concert :
    In " Aboureihan-e Birooni " Saloon in Shahid Beheshti University at age 16 as the
    Piano Player

    His Performance in the play " Victory in Chicago " (Piroozi Dar Shicago) in 1991
    ( Davood Rashidi : Director , Mehdi Hashemi : Actor , Farimah Farjami : Actress )
    as the Piano Player.


    تاريخ تولد : 4 بهمن 1348
    محل تولد : شهر ري ، کوچه آبشار
    متولد در يک خانواده چهار نفري و فرزند ارشد
    سن شروع موسيقي : 5/5 سالگي
    اولين استاد پيانو : کاووس سمندر
    اساتيد بعدي : شادروان جواد معروفي و استاد مصطفي پورتراب
    شروع فعاليت خوانندگي : نوروز 77 ، ترانه عيدانه با شعري از مولانا ، آهنگسازي عليرضا عصار و تنظيم فواد حجازي
    اولين کنسرت : در سن 16 سالگي به عنوان نوازنده پيانو در تالار ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتي
    حضور در تئاتر " پيروزي در شيکاگو " به کارگرداني داوود رشيدي و حضور مهدي هاشمي و فريماه فرجامي در سال 70 به عنوان نوازنده پيانو

    His best ahangs are :

    عشق الهي
    آيه هاي عاشقانه
    خيال نكن
    مسلمانان
    خيابان خوابها
    مي ترسم
    ديوونگي
    سادگي
    And more . . .
    Last edited by Rasputin; 11-19-2008, 04:28 AM.

  • #2
    Originally posted by RedWine
    خيال نكن

    in ENDE ahangggge hatman try it!!

    khial nakon nabashi, bedoone to mimirammmmmm. GOFTE BOODAM ASHEGHAM! khooooooob harfamo pas migirammmmmm

    Comment


    • #3
      I know. is very nice song. site original ro dar iran bastan ,felan ejazeh ham nadareh keh bekhooneh digeh !

      Comment


      • #4
        seriously? jeddi miigi felan ejaze khondan nadare?

        Comment


        • #5
          nadareh felan !

          Comment


          • #6
            سوغات تازه عليرضا عصار که آن را از لندن با خود به تهران آورده، اثری است بی سابقه در کارنامه هنری اين خواننده موسيقی پاپ که او را از بسياری از هم نسلان اش متمايز می کند.

            آلبوم نهان مکن، آخرين اثر آقای عصار در هفته اخير در بازار موسيقی ايران منتشر شد؛ مجموعه ای که نتيجه همکاری عصار با موسيقيدان صاحب نام ايراني، شهرداد روحانی است و بسياری آن را برای خواننده جوانی چون عصار ,گامی بلند و رو به جلو, ارزيابی می کنند.

            آلبوم نهان مکن همچنين نتيجه يکی ديگر از ماجراجويی های فرهنگی شهرداری تهران است که مدتی است به حامی مهمی برای هنرمندان ايرانی بدل شده است.

            شرکت ,هاتف شهر,، از شرکت های تابع سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تهيه کننده اين آلبوم پرهزينه بوده و البته مديران اين شرکت اميدوارند که بعد از موفقيت احتمالی نهان مکن، راه برای سرمايه گذاری هايشان در صنعت موسيقی پاپ فارسي، هموار تر شود.

            يک پروژه گران قيمت

            ويژگی های توليد آلبوم نهان مکن، در دنيای موسيقی پاپ فارسی که در بازار کم رمق و محدود ايران، هنوز در چاه عميق نظارت دولتی و اعمال نظر حکومت در آثار موسيقايی نفس می کشد، ويژگی هايی بی بديل و رويايی به نظر می رسند.

            بازار موسيقی ايران، فارغ از محدوديت های دولتی و سانسوری که بر راديو و تلويزيون حاکم است، با موانعی چون بی اعتنايی به کپی رايت يا قانون حقوق خالقان آثار هنري، راه سختی را برای رسيدن به حداقل استانداردهای بازارهای موسيقی در پيش دارد.

            ممنوعيت و محدوديت برگزاری کنسرت و ارزان بودن قيمت آلبوم های موسيقی نيز، چون تيشه ای به تنه ,نهال گونه, اين بازار توسری خورده، ضربه می زند.

            در چنين شرايطی که برخی از خواننده های موسيقی نورسيده پاپ به دليل ضررهای اقتصادی اين صنعت، در ابتدای کار ناچار شده اند که رويای خواننده شدن را برای هميشه فراموش کنند، عليرضا عصار که البته محبوبيتی فراگير دارد، ملودی هايش را به آهنگساز گران قيمتی چون شهرداد روحانی سپرده و همراه با او به لندن رفته، با ارکستر سمفونيک معتبر شهر لندن ساعت ها تمرين کرده، همراه با اين ارکستر که باز شهرداد روحانی رهبری اش را به عهده داشته به يکی از مهم ترين استوديوهای ضبط موسيقی در جهان به نام ,ابی رود Abbey Road, رفته؛ و در آنجا نهان مکن را ضبط کرده و با خود به همين بازار کم رمق موسيقی آورده است.

            بی شک راهی که عصار برای توليد اين آلبوم از آن گذشته، راهی است که شايد هيچ يک از خواننده های صاحب نام موسيقی پاپ ايران که در تهران فعاليت می کنند، فرصت عبور از آن را پيدا نکنند. اين نخستين دليلی است که موجب می شود بسياری از شنوندگان موسيقی فارسي، تشنه شنيدن آثار اين پروژه پرهزينه باشند.

            موسيقی يکدست، شعر ناهمگون

            آلبوم نهان مکن، يازده قطعه جدا از هم دارد که سه قطعه، مقدمه هايی کوتاه برای ترانه هايی مستقل اند.

            ترانه های ,هويت,، ,بغض, و ,گون,، ترانه هايی هستند که شنونده پيش از اصل ترانه با مقدمه ای رو به رو است که هر سه مقدمه، تنظيمی است برای معرفی ملودی ترانه پيش رو که در يکی از آنها (هويت)، عصار شعری را نيز دکلمه می کند.

            عصار مدتها است که تلاش می کند، متفاوت از ديگران، آثاری را ارائه کند و چه بسا همين تلاش گاه در سال های گذشته موجب می شد که ترانه هايی که هر کدام در دنيايی متفاوت خلق شده بودند را در يک آلبوم منتشر کند.

            شهرداد روحاني، قطعات اين آلبوم را برای يک ارکستر سمفونيک کامل تنظيم کرده و از ابتدا تا انتهای آلبوم را با در نظر گرفتن ويژگی يکدستی و هماهنگی آثار، چونان اثری يکپارچه اما رنگارنگ به شنونده عرضه کرده است. ويژگی مهمی که اين روزها نه تنها در ميان ديگر آلبوم های پاپ فارسی کمتر ديده می شود، بلکه حتی در آلبوم های قبلی خود عصار و به ويژه طی همکاری درازمدتش با فواد حجازي، آهنگساز خلاق ايرانی نيز هيچ گاه وجود نداشت.
            البته اين يکدستی دلنشين نهان مکن در فرم پاپ ارکسترال، ارتباط چندانی به انتخاب اشعار اين ترانه ها ندارد. برعکس، اشعار که گويا انتخاب های خود عصار نيز هستند، هر کدام از دنيايی متفاوت می آيند.

            شاعر ترانه نخست آلبوم ,احمد شاملو, است. در همين آلبوم از اشعار عامه پسند ,شاهکار بينش پژوه, و ,افشين مقدم, نيز استفاده شده است. ,شفيعی کدکنی, نيز با ترانه ,گون, حضور دارد. و نام آلبوم، نام ترانه ای است که شعرش را مولانا، شاعر کلاسيک فارسی سروده است!

            چشمه شاملو

            اين آلبوم در اوج شروع می شود. قطعه نخست با نام ,چشمه خورشيد, را شايد بتوان يکی از لحظات درخشان همکاری مثلث عصار، روحانی و ارکستر سمفونيک لندن ناميد.

            قطعه با ملودی ساده ای چون بيدار شدن از خواب در يک روز برفي، آغاز می شود و با وفاداری به ساختار شايد شنيده شده ترانه هايی اين چنين که قرار است شعری سخت، در دستان آهنگساز رام شود، آرام آرام، اوج و فرود موسيقايی کل اثر بر اوج و فرود محتوای شعر اثر استوار می شود.

            تصوير سازی آهنگساز برای روايت دوباره شعر نيز، موفق و البته تا اندازه ای تکراری است؛ مانند بخشی از قطعه که خواننده از ,روييدن ناگهانی چندين هزار جنگل شادمان از زمين, می گويد، و فلوت ها در ارکستر، نتهايی را تند می نوازند و رويشی ناگهانی را در فاصله ای چند ثانيه ای تصوير می کنند و با نزديک شدن نخستين اوج شعر، زمينه را برای اوج گيری خواننده مهيا می سازند.

            و البته در بخش هايی از اين دست است که نواهای موسيقی الکترونيک و شناسه های تکراری ترانه های پاپ مانند پاساژهای کليشه ای درام و پرکاشن، هم کار را برای آهنگساز آسان می کنند و هم بر بار ,عامه پسندی, قطعه می افزيند.

            شعر شاملو تا انتها راه خود را می رود. ولی هر قدر که اين شعر خلاق تا انتها از دسترس برخی شنوندگان دور می شود، آهنگساز تلاش می کند تا فضايی عامه فهم را برای مخاطبش خلق کند و ترانه را با هم آوايی گروه کر، با يک ملودی بسيار ساده به پايان می برد. شهرداد روحانی مصرانه يک اثر در سبک ,پاپ, خلق کرده است.

            ,به شکوفه ها، به باران ...,

            آنچه از ,عصار آلبوم های قبلی, در آخرين آلبوم اين خواننده، کماکان تکرار شده، قطعات عاشقانه ای است که با ترانه هايی ساده، شنونده هايی احساساتی را منقلب می کند و البته عصار در اين زمينه نيز باز ,گام رو به جلو, را برداشته است.

            اگر در ترانه ای چون ,خواب آخر,، همان شعرهای معمولی موسيقی پاپ ايرانی شنيده می شوند، عصار برای يک عاشقانه تا حدی تاثيرگذار تر، با ترانه ,گون, که آخرين اثر آلبوم است، گويی تلاش کرده با شنونده های جدی تر موسيقی پاپ فارسی نيز ارتباط برقرار کند.


            عليرضا عصار، در آخرين صفحه دفترچه همراه آلبومش، از شهرداد روحانی تشکر کرده که ,دريچه جديدی از موسيقی, را به روی او گشوده است.
            هر چند که شعر معروف شفيعی کدکنی مدت ها است که از دفتر های خاطرات نوجوانان سردرآورده و به بخشی از ,فرهنگ پاپ, جامعه ايران بدل شده، اما در قطعه ,گون,، باز متولد می شود، باز به دل هواداران اين ترانه می نشيند و باز بر جای خود در ,فرهنگ پاپ,، پای می فشارد. و باز خواننده ای با بارانی در بغض فرياد می کشد: ,به شکوفه ها به باران، برسان سلام ما را.,

            و اما هواداران ترانه ,ديوونگی, که عليرضا عصار آن را در سال ۱۳۸۰ در آلبوم ,عشق الهی, منتشر کرده بود، اين بار نيز بی بهره نمانده اند؛ (در ميان نظر سنجی های اينترنتي، کم نيستند هوادارانی که معتقدند ترانه معروف ,ديوونگی,، ماندگارترين اثر اين خواننده است.)

            عصار اين بار با ترانه ای به نام ,بغض,، شايد موفق شده که سرانجام ,ديوونگی, را پشت سر بگذارد؛ نظری که تاييد يا رد آن به زمان نياز دارد و البته هواداران اين خواننده بايد قضاوت کنند.

            ترانه ,هويت, يکی ديگر از قطعات اين آلبوم است که در محتوا، تکراری به نظر می رسد: ,ايران,.

            برخلاف انتظار از شهرداد روحانی و کاری چنين، اين ترانه گويی صرفا برای ,ايران پرستانی, خلق شده اند که همواره به دنبال شنيدن توصيفات حماسی و اغراق شده درباره ايرانيان هستند.

            نهان مکن
            در واقع اين ,دريچه جديد, بعد از مهاجرت فواد حجازی از ايران به روی عصار گشوده شد چرا که اکثريت مطلق ترانه های عصار، پيش از آلبوم اخير توسط فواد حجازی ساخته شده بود که البته خود در موفقيت اين خواننده بی اثر نبود.

            عصار تجربه همکاری با ارکسترهای بزرگ را از زمان دوستی و همکاری با فواد حجازی در کارنامه خود دارد، چرا که هر چند آقای حجازی سابقه درخشانی چون سابقه شهرداد روحانی را در کارنامه خود ندارد، اما از موسيقيدانان ايرانی است که در همين زمينه تحصيل کرده و پيش زمينه آکادميک او موجب شده تا با درکی متفاوت از موسيقی پاپ، برای عليرضا عصار ترانه بسازد.

            گام جديد عصار، در همان مسيری است که روزی در آن با حجازی همگام بود.

            انتشار اثری چون نهان مکن برای عصار افتخارآفرين است، اما بی خطر نيست. او بايد به گام بعدی بيانديشد، در حالی که حتی اجازه ندارد با برپايی کنسرت در ايران، بخشی از هزينه آلبوم آخرش را تامين کند.

            و البته بايد ديد تهيه کننده دست و دل بازی چون شرکت ,هاتف شهر, تا کجا از ستاره اين روزهای پاپ فارسی حمايت می کند.

            Comment


            • #7
              اين روزها ششمين آلبوم موسيقی عليرضا عصار با عنوان "نهان مکن" نظر موسيقی دوستان ايرانی را جلب کرده است. مهمترين تفاوت اين آلبوم با آلبوم های ديگر، تغيير آهنگسازی و تنظيم قطعات است که تا به امروز در اختيار فواد حجازی قرار داشت اما عصار اين بار سراغ شهرداد روحانی رهبر ارکستر و آهنگساز ايرانی رفته. با همکاری روحانی و عصار آلبوم از موسيقی پاپ به سمت موسيقی کلاسيک گرايش بيشتری پيدا کرده است.

              عصار اين شانس را داشت که به همراه روحانی در استوديوی ابی رود (abbey road) در لندن يکی از معروف ترين و مجهزترين استوديو های جهان کارشان را ضبط کنند. موسيقی فيلم هايی مثل هری پاتر و ارباب حلقه ها هم در اين استوديو ضبظ شده است. پس بايد کيفيت خوبی داشته باشد. همراه آلبوم يک بروشور مفصل ۲۴ صفحه ای تمام رنگی است که ترانه های اجرا شده در آلبوم و عکس هايی از ضبط کار در استوديوی ابی رود به همراه يادداشت هايی از روحانی، عصار و مدير ارکستر سمفونيک لندن در آن چاپ شده است. ديدن عکس ها و خواندن مطالب خالی از لطف نيست. اين آلبوم در هفته اول بيش از سی هزار نسخه فروش داشته است که رقم قابل توجهی است.

              شما که يک خواننده پاپ هستی چرا شهرداد روحانی را برای تنظيم آهنگسازی انتخاب کردی؟

              روحانی آهنگساز توانايی است و من هم از سبک کار او خوشم می آمد. مدت ها بود به اين فکر می کردم که آلبومم را با او کار کنم. وقتی اين موضوع را به شهرداد گفتم خوشبختانه او هم موافقت کرد و اين کار شکل گرفت.

              موسيقی نهان مکن از زمين تا آسمان با کارهای ديگرت فرق کرده است، فکر نکردی که مخاطبان شما انتظار چنين اتفاقی را نداشته و نتظار ديگری داشته باشند؟


              آلبوم "نهان مکن"
              اين آلبوم کلاسيک نيست پاپ کلاسيک است. به خاطر بافت ارکستر جنس صدای کار اين طور درآمده وگرنه اگر با يک گروه پاپ اجرا و برای آنها تنظيم می شد می ديديد که چيز ديگری از آب در می آمد.

              درمورد مخاطب های خودم می دانم که اين طور نيست. چون اين را حس می کنم. اين آلبوم کلاسيک نيست پاپ کلاسيک است. به خاطر بافت ارکستر جنس صدای کار اين طور درآمده وگرنه اگر با يک گروه پاپ اجرا و برای آنها تنظيم می شد می ديديد که چيز ديگری از آب در می آمد.

              بازتاب هايی که تا به حال داشتی چطور بوده؟

              ايميل ها و پيام هايی که به من می رسد همه حاکی از آن است که اين کار مورد توجه قرار گرفته.

              تجربه کار کردن با شهرداد روحانی برای کسی که تا به حال با فواد حجازی يک آهنگساز جوان کار کرده و آلبوم های موفقی هم داشته چطور بود؟

              خيلی خوب بود. البته نمی گويم که تجربه های قبلی بد بودند آنها هم خوب بودند.

              اگر اين طور است چرا کار کردن با فواد را کنار گذاشتی و يک آهنگساز ديگر انتخاب کردی؟ شما که زوج هنری موفقی بوديد و به نظر نمی آمد در آن شرايط نيازی به تحول يا تغيير سبک باشد.

              چرا که نه. حتما بايد از کار های قبل ناراضی می بودم که يک سبک تازه را امتحان می کردم. دوست داشتم با روحانی هم تجربه ای داشته باشم و وقتی کار تمام شد، از آن راضی بودم. خودم حس بسيار خوبی داشتم.

              شنيده ايم که يکی از دلايل انتخاب روحانی اختلاف هايی بود که با فواد پيدا کرده بوديد؟

              من و فواد دوستان قديمی هستيم و هنوز هم با هم دوست هستيم. در آينده هم با هم کارهای مشترکی خواهيم داشت.

              پس چرا کار هايی مثل مست و محتسب که مردم سال است منتظر شنيدن آن هستند، در يک آلبوم به بازار نداديد؟

              از کارهايی که با فواد داشتيم فقط دو کار است که کاملا آماده انتشار است و اين برای يک آلبوم کافی نيست. درفکرم که اين دو کار را به صورت تک آهنگ منتشر کنم.

              قبول داری که عليرضا عصار در اين آلبوم از موسيقی پاپ فاصله گرفته و به سمت موسيقی کلاسیک رفته است؟

              ببينيد اين کار کلاسيک نيست پاپ کلاسيک است. تمام سعی من اين است که در يک فضای ثابت نمانم و جلو بروم. اين بار هم اين سبک را آزمودم. فکر هم می کنم کار بدی از آب در نيامده.

              در آينده اين سبک را ادامه می دهيد؟

              هنوز هيچ چيز نمی دانم و هيچ تصميمی ندارم.

              در همه آلبوم هايت يکی دو کار مردمی تر و ساده تر با شعر هايی ساده می گذاشتی و استدلالت هم اين بود که برای مخاطبان ديگری که مولانا دوست ندارند يا می خواهند موسيقی ساده تری گوش بدهند می گذاشتی که اتفاقا آنها در کنسرت ها و برنامه ها مورد استقبال زيادی قرار می رفت. پرا در اين آلبوم خبری از اين کار ها نيست؟

              اين یک نقشه دائمی و قانون شده نبود. اين آلبوم به سليقه شخصی ام خيلی نزديک تر بود و فکر کردم که با همين فرم به بازار بيايد بهتر است. به هر حال هنوز هم اگر کنسرت بگذارم آنها را برای مخاطبان اجرا می کنم. دورشان که نريخته ام!

              راستی خيلی وقت است که کنسرت نگذاشته ای؟

              در فکر هستم که ارديبهشت ماه برنامه ای در تهران اجرا کنم که قرار است شهرداد روحانی آن را رهبری کند و در آن از يک ارکستر بزرگ و مفصل و يک گروه سازهای پاپ استفاده کنم. قطعاً تنظيم های قطعات برای کنسرت پاپ تر از اين است که شنيده ايد.

              Comment


              • #8
                Assar and F Hejazi’s post-reconciliation album was due out two years ago, as you read in “Reviewer’s Randoms” back then.

                The album was however postponed another two years and is according to Assar’s manager finally due out in time for the UNICEF gala for the Aids Day.

                Comment


                • #9

                  Comment

                  Working...
                  X