Announcement

Collapse
No announcement yet.

Parviz Yahaghi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Parviz Yahaghi

    پرويز صديق پارسی معروف به پرويز ياحقی، آهنگساز، نواپرداز و نوازنده نام آور ويولن که آهنگسازی ترانه های معروفی چون برگ خزان از وی به يادگار مانده است، پنج شنبه (دوازدهم بهمن) گذشته در منزل خود در تهران درگذشت.
    پزشکان، علت فوت پرويز ياحقی را ايست قلبی اعلام کرده اند.

    پرويز ياحقی در حالی بدرود حيات گفت که آخرين آثارش به نام های "مهر و مهتاب" را آماده کرده و به بازار موسيقی در قالب دو سی دی عرضه کرده بود. وی سال گذشته نيز آلبومی به نام "راز و نياز" را در بازار موسيقی منتشر کرد.

    زندگی هنری

    پرويز ياحقی سال ۱۳۱۵ خورشيدی در تهران متولد شد.

    نخستين معلم وی در موسيقی استاد حسين ياحقی بود که با پی بردن به استعداد شگفت خواهر زاده خود علاوه بر آموزش دادن ساز ويولن آموزشهای ويژه خود شامل پيش درآمدها، چهار مضراب ها، آهنگ های ضربی و دستگاههای موسيقی ايرانی را تا دوره عالی به وی آموخت.

    حشر و نشر پرويز نوجوان با بزرگانی چون ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، علی اکبر شهنازی، رضا محجوبی، حسين تهرانی، رضاقلی ظلی و مرتضی نی داود که به منزل حسين ياحقی می آمدند، موقعيتی ويژه برای وی ايجاد کرد تا دانسته های خود از موسيقی را عمق و غنای افزونتری بخشد.

    مدتی بعد ابوالحسن صبا وی را به شاگردی پذيرفت و مدت دو سال ظرايف و دقايق موسيقی را به وی آموخت. پس از اين دوره وی با معرفی استاد صبا در قامت نوازنده ای نو جوان به راديو رفت و همکاری اش را تا ۱۸ سالگی با اين رسانه ادامه داد.

    از جمله کارهای ماندگار وی نواختن ويولن برای آهنگ معروف "مرا ببوس" مرحوم گلنراقی بوده است که در سالهای ابتدايی دهه ۳۰ به اتفاق آهنگساز اين اثر که ساخته مجيد وفادار است بر شعری از حيدر رقابی و با پيانوی مشير همايون شهردار ضبط و انتشار عمومی يافت.

    درباره استعداد و نبوغ ياحقی جوان نخبگان موسيقی ايران متفق القولند و جواد بديع زاده نوازساز و خواننده نامی در خاطرات خود از ياحقی به عنوان نوازنده و آهنگسازی ياد می کند که کمتر نظيری برايش می توان پيدا کرد.

    از نخستين آهنگهای پرويز ياحقی می توان به تصنيف "اميد دل من کجايی" اشاره کرد که با صدای زنده ياد غلامحسين بنان اجرا شد و ارکستر نوازندگان اين تصنيف نيز برخی از چهره های نامی موسيقی ايران بودند. اعتبار بخشيدن به ويولن و صدا دهی خاصی که از آن به عنون ويولن ايرانی ياد می شود، در کار پرويز ياحقی به اوج خود رسيد.


  • #2
    :«فرهنگ شريف»، نوازنده تار، گفت: بيش از 100 ساعت آثار «پرويز ياحقي» شامل اجراهاي ايشان با من و تكنوازيهاي خودش بعد از انقلاب منتشر نشده است.

    "فرامرز صديقي پارسي" مشهور به "پرويز ياحقي" نوازنده چيره دست ويولن روز گذشته در منزل خود درتهران در گذشت.

    «فرهنگ شريف» نوازنده تار در باره آثار منتشر نشده وي در سالهاي اخير افزود: اين آثار را كه تماما بر اساس بديهه نوازي است در طول مدت 26 - 25 سال ضبط كرده*ايم كه در طي اين سالها هنوز منتشر نشده*اند.

    وي در خصوص منتشر نشدن اين آثار افزود: موقعيت براي انتشار پيش نيامد و مرحوم «ياحقي»نيز خود رغبتي براي منتشر شدن اين آثار نداشتند. اما من در حال حاضر پيشنهاداتي براي انتشار اين آلبومها داده*ام.

    «شريف» خاطرنشان كرد: اين آلبومها شامل دو نوازيهاي من و «ياحقي» و تكنوازيهاي اين هنرمند است.

    اين نوازنده تار در مورد جايگاه «ياحقي» در موسيقي ايران اظهار كرد: يا حقي سبك خاص خودش را داشت و عده زيادي از نوازنده*ها پيرو سبك او بودند. همچنين اين هنرمند از نظر تكنوازي و آهنگسازي در سطح بالايي قرار داشت.

    Comment


    • #3
      مهيار فيروزبخت گفت: پس از استاد صبا، تك*نوازي ويلن كنار گذاشته شد و كسي حاضر نبود به سولوي ويولن گوش بدهد و استاد «پرويز ياحقي» جزو اولين كساني بود كه به اين عرصه پا گذاشت.

      او كه تنظيم*كننده برخي قطعات زنده*ياد پرويز ياحقي را انجام داده است، عنوان كرد: پرويز ياحقي از استادان بزرگ موسيقي ايران بود كه دفتر ويلون را باز كرد و با مرگش آن*را بست.


      پايان پرويز ياحقي با 16 قطعه*ي ناتمام!

      وي افزود: او از لحاظ اخلاقي نيز در بالاترين درجات قرار داشت و از استادان شاگرد پروري بود و امروزه موسيقيدان*هاي زيادي مديون او هستند.

      فيروزبخت درباره*ي كارهاي ناتمام زنده*ياد ياحقي عنوان كرد: استاد، شش كار ناتمام دارند كه آن را با پيانو و ويلن نواخته*اند وتنظيم يكي از آنها تقريبا به*پايان رسيده است.

      او اضافه كرد: براساس نظر خود پرويز ياحقي پيشنهاد خوانندگي اين قطعات به عليرضا افتخاري داده شد كه ايشان نيز اين پيشنهاد را پذيرفته* است و دو قطعه نيز براي خوانندگي محمدرضا شجريان ساخته* بود كه اميدواريم ايشان نيز خوانندگي اين قطعات را بپذيرند.

      وي همچنين اعلام كرد: آثار تك*نوازي تنظيم نشده پرويز ياحقي حدود 16 اثر است در آينده* تنظيم خواهند شد.


      آهنگ*سازي با ويژگي*هاي اصيل موسيقي ايراني

      مهراد دلنوازي نيز با ابراز تاسف از درگذشت «پرويز ياحقي» گفت: ياحقي از لحاظ اخلاقي و هنري و سواد موسيقيايي ويژگي يك هنرمند واقعي را داشت و زيباترين آثار موسيقي ايران را از خود به*جا گذاشت.

      وي ياحقي را نوازنده تار و آهنگ*سازي با ويژگي*هاي موسيقي اصيل ايراني دانست كه در 50 سال گذشته هيچ كس نتوانسته است در جايگاه او قرار بگيرد.

      دلنوازي گفت: گمان نمي*كنم ديگر كسي بتواند به جايگاهي كه ياحقي در عرصه هنر داشت برسد و با شرايط اجتماعي خاصي كه امروز بر دنيا حاكم است شخص بايد بسيار از خود گذشته و عاشق باشد تا با تمرين زياد بتواند به چنين مقامي برسد.


      درگذشت ياحقي و ضايعه به ستون موسيقي ايران

      اما محمدعلي كياني*نژاد - نوازنده - نيز گفت: به پرويز ياحقي در اين سال*ها بي*مهري شد.

      وي همچنين درباره*ي تاثيرگذاري پرويز ياحقي بر موسيقي اصيل ايراني گفت: پرويز ياحقي بر گردن فرزندان و اهل موسيقي ايران حق زيادي دارد و درگذشت او ضايعه*اي است كه به يكي از ستون*هاي موسيقي ايراني وارد شد.

      كياني*نژاد با بيان اينكه يا حقي در برخي از برنامه*هاي راديويي تك*نوازي كرده، اظهار داشت: او علاوه بر موسيقي در ساير زمينه*ها نيز هنرمند توانايي بود از جمله با صداي گرم و جذابي كه داشت مجري توانمندي در راديو بود.

      Comment


      • #4

        Comment


        • #5
          rohash shad
          man yeki ashegh violon hastam va tamame karhayash ro daram va gosh midaham...

          Comment


          • #6
            نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران


            صادق هدايت؛ بوف کور

            Comment


            • #7












              نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران


              صادق هدايت؛ بوف کور

              Comment


              • #8












                نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران


                صادق هدايت؛ بوف کور

                Comment


                • #9
                  يك*سال از بسته*شدن دفتر ويلونيست پيش*گام ايران گذشت.

                  به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سيزدهم بهمن*ماه يك سال پيش چراغ زندگي "پرويز صديقي پارسي" معروف به "پرويز ياحقي" در هفتادمين زمستان، خاموش شد.

                  شامگاه گذشته جمعي حدود 50 نفر از دوستان او در يك تالاري خصوصي گردهم آمدند تا ياد اين نوازنده*ي پيش*روي ايران را گرامي دارند. هنرمنداني از عرصه*ي موسيقي، علم، ادب، تاريخ، سينما و... .

                  در اين مراسم، صادق طباطبايي در سخناني از ويژگي*هاي شخصيتي و حرفه*يي اين استاد موسيقي كلاسيك ايران گفت و به خاطراتي از وي در راديو ايران - آن روزها كه در ميدان ارك واقع بود -، اشاره كرد.

                  اسلايدشويي از عكس*هاي ياحقي با قطعه*اي از ويلون وي همراه و براي حاضران پخش شد.

                  به گزارش ايسنا، اين هنرمند عرصه*ي موسيقي، قطعات ماندگار ويلون را در آهنگ*هاي گل*ها به*جاي گذاشته است.

                  پرويز ياحقي در طول 60 سال حيات هنري در احياي هنر موسيقي اصيل و سنتي ايران، زنده*كردن گوشه*هاي غني دستگاه*هاي آن و نماياندن نقش ويلون در ساز سولو و تك*نوازي، سبكي ابتكاري و بديع داشته و سهم چشم*گيري را از اين شيوه به*خود اختصاص داده است.

                  از آثار اين هنرمند خلاق، ساختن و اجراي چهارمضراب*هاي مختلف در قطعات موسيقي ايران است و چيره*دستي او در هنر آهنگ*سازي و تنظيم اركستر براي آهنگ*هاي ايراني كه در طول بيش از 25 سال اخير، موثرترين و شيواترين ترانه*ها و قطعات آهنگين را از خود به يادگار گذاشته است.

                  "پرويز صديقي پارسي" معروف به پرويز ياحقي در سال 1315 شمسي در تهران خيابان صفي*علي*شاه متولد شد؛ پدرش از مردان تحصيل*كرده زمان خود بود.

                  او كه در دوران كودكي نزد دايي*اش زندگي مي*كرد، هنرمندي خود را مديون استاد حسين ياحقي است.

                  ياحقي از همان سال*هاي كودكي و نوجواني با اساتيد موسيقي چون ابوالحسن صبا، مرتضي محجوبي، علي*اكبر شهنازي و... آشنا شد و به مدت دو سال نزد استاد صبا به فراگيري رديف*ها اشتغال يافت.

                  وي به*عنوان نوازنده خردسال در برنامه*هاي راديو، قطعاتي را اجرا كرد و تا 18 سالگي همكاريش با راديو ادامه داشت.

                  "اميد دل من كجايي" با صداي استاد غلامحسين بنان از نخستين آثار معروف وي محسوب مي*شود.

                  گفته مي*شود پس از استاد صبا، تك*نوازي ويلون كنار گذاشته شد و كسي حاضر نبود به سولوي ويولن گوش بدهد و "پرويز ياحقي" جزو نخستين كساني بود كه به اين عرصه پا گذاشت.

                  ياحقي كه درگذشت، شش كار ناتمام داشت، آن را با پيانو و ويلون نواخته و تنظيم يكي از آن*ها تقريبا به*پايان رسيده بود.

                  نزديكانش مي*گويند، براساس نظر خود پرويز ياحقي، پيشنهاد خوانندگي اين قطعات به عليرضا افتخاري داده شد كه ايشان نيز اين پيشنهاد را پذيرفته* است و دو قطعه نيز براي خوانندگي محمدرضا شجريان ساخته* بود؛ اما هنوز مشخص نيست كه استاد آواز ايران اجراي اين قطعه*هاي را بپذيرد.

                  بازماندگان پرويز ياحقي، همه*ي كارهاي پير ويولن ايران براي نگهداري به مركز موسيقي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران سپرده*اند.

                  Comment


                  • #10
                    اولین سالگرد مرحوم پرویز یاحقی در تهران برگزار شد. روز ها مثل برق و باد گذشت و به ایامی رسید که یاد آورمان شود که سال گذشته در چنین روزهایی نابغه موسیقی، پرویز یاحقی از میان ما پرواز کرد.

                    خانواده آن مرحوم (صدیق پارسی) از جمله برادران و خواهران ایشان با همراهی جمعی از هنرمندان قدیمی مانند شاهرخ نادری، استاد اکبر گلپایگانی، ایرج خواجه امیری، معینی کرمانشاهی، همایون خرم، پوری بنایی، نصرت الله وحدت، چنگیز جلیلوند، فروزنده اربابی، نیلوفر، برادران لشکری، پری زنگنه، فریدون حافظی و جمعی دیگر از اهالی هنر به همین بهانه در اوایل بهمن ماه در هتل هما تهران دور هم جمع شده و یاد آن آهنگساز قدیمی و نوازنده چیره دست ویلون را گرامی داشتند.

                    در این مراسم دوستان و همراهانی چون استاد گلپا، ایرج، شاهرخ نادری، معینی کرمانشاهی و همایون خرم ضمن سخنرانی و برشماری فضایل اخلاقی آن مرحوم از خاطرات با او بودن گفتند و روزگار شکوفایی موسیقی سنتی و کلاسیک را زنده کردند.

                    Comment

                    Working...
                    X