Announcement
Collapse
No announcement yet.
Alireza Eftekhari
Collapse
X
-
شنونده*هایی که مرتب برنامه*های جُنگ صدا را می*شنوند، می*دانند که عنوان برنامۀ شنبه*ها «با چراغ ترانه، در کوچه*های خاطره» است.
وقتی صحبت از ترانه و خاطره می*شود، بیشتر اینطور به*نظر می*رسد که قرار است ترانه*های قدیمی و کمتر شنیده*شده*ای را بشنویم؛ و با شنیدن آنها خاطراتی یا مرور، و یا برای ما تازه و زنده شود.
این هفته اما نه تنها ترانه*های خیلی قدیمی، بلکه جدیدترین ترانه*های آلبوم تازۀ علیرضا افتخاری را که با نام «قلندوار» به بازار آمده خواهیم شنید و البته با شنیدن چند تا از اونها، یاد کمی قدیم*ترها هم خواهیم افتاد.
این آلبوم، از نوع به اصطلاح موسیقی تلفیقی درست شده. یعنی که همه از همه*جا، از دور و نزدیک، دستی بر این آتش داشته*اند تا همگان را به این باور برسانند که زبان موسیقی خط و مرز جغرافیایی نمی*داند و ساز و نواها بی*ملاحظۀ شرع و شحنه همدیگر را پیدا می*کنند و گاه چه دل*انگیز و خوش با هم جفت و در کنار هم می*نشینند.
در تعریف این آلبوم نوشته*اند: «هشت ترانۀ این آلبوم با بهره*گیری از هفتاد ساز کوبه*ای، زمینه*های کرال، و همکاری با استاد شریف غزل، خوانندۀ شبه قارۀ هند، و استاد بکتاش علوی، خوانندۀ بوسنییایی است و آهنگسازش، عماد توحیدی، دانش*آموختۀ رشتۀ دکترای فیلولوژی در خارج از کشور و نویسندۀ کتاب شیوۀ دف*نوازی، اولین دستور آموزشی ـ علمی دف*نوازی و دهها مقاۀ پروهشی در موسیقی است.
این اثر، موسیقی فاخر و در خور تامل در موسیقی معاصر ایران است و الگویی شایسته و نمونه*ای فاخر و قابل توجه برای بهره*برداری*های چند منظوره در ژانرهای موسیقی تصویری، برنامه*ای، تلفیقی، حماسی، رسانه*ای و . . .! خواهد بود» [+]
راستش از شما چه پنهان اگر اختیارمان دست خودمان نبود، با خواندن اینها کلی مرعوب شده بودیم و ته دلمان خالی می*شد.
تا بالاخره آلبوم «قلندوار» به دست ما هم رسید و شنیدیم و از اینکه این نوع موسیقی که از چند سال پیش در خارج از ایران توسط خوانندگانی چون «سوسن دیهیم»، «مامک خادم» و «اعظم علی» و دیگران اجرا و رایج شده، حالا در ایران از سوی مرکز موسیقی حوزۀ هنری به مناسبت سال پیامبر اعظم هم سفارش داده می*شود و علیرضا افتخاری در چهل و چندمین آلبوم تولیدی خود، این نمونۀ فاخر از موسیقی را به نمایش می*گذارد خوشحال شدیم.
ولی آنچه که باعث تعجب بود، این بود که نزدیک به نصف ترانه*های این آلبوم را «رضا رویگری» که ما بیشتر او را در کسوت بازیگر تئاتر و سینما می*شناسیم، همین دو سه سال پیش، و اتفاقا در همان حال و هوای موسیقی تلفیقی خوانده و در آلبومی به بازار فرستاده بود.
Comment
-
سخنان عليرضا افتخاري در مورد آلبوم قلندر وار
آلبوم قلندر وار عليرضا افتخاري اين روزها بازار فروش موسيقي را مبهوت كرده است. آمار بالاي فروش آلبوم قلندروار چه در داخل و چه در خارج از كشور حاكي از اقبال عمومي و موفقيت اين كار است.در همين راستا عليرضا افتخاري در گفت و گويي با عصر ايران به بررسي علل موفقيت اين آلبوم پرداخت.
عليرضا افتخاري ضمن اشاره به اين موضوع كه ايده اوليه قلندروار از آقاي توحيدي آهنگساز اين كار بوده است، تاكيد كرد: اين آلبوم نياز به يك آهنگسازي پيچيده و سخت داشت كه آقاي توحيدي ثابت كرد با وجود جوان بودنش در اين كار استاد است.
افتخاري در ادامه گفت: از نظر من سه نفر آهنگساز جوان خوب بيشتر نداريم كه عبارتند از آقاي ميرزاخاني، دكتر چراغعلي و توحيدي كه "قلندر وار" را با ايشان كار كردم و به نظر من تنها اينها هستند كه دلشان براي موسيقي مي سوزد و همين ها هستند كه از حاصل سال ها زحمت و تلاش كساني مثل من مراقبت مي كنند.
آقاي توحيدي مي گفت من يك كار را سي يا چهل بار پاره مي كنم و از اول مي نويسم چون مي بينم كه افتخاري ، مصمم در مقابلم نشسته است.
وي افزود: اين سه نفر كه نام بردم تنها كساني بوده اند كه وقتي با آنها كار كردم هيچ تصرفي در كار آهنگسازي نداشتم اين در حالي است كه با كسان ديگر كه كارمي كردم هميشه آنقدر كارها ضعيف بود كه من مجبور بودم آهنگ ها را خودم بسازم.
افتخاري به عنوان مثال از آلبوم "آواي عشق"ياد كرد و افزود: آهنگ هاي آن آلبوم را مجبور شدم خودم بسازم ولي آن كسي كه به عنوان آهنگساز در كنار من قرار گرفته بود حتي نتوانست تنظيم اين آهنگ ها را خوب انجام دهد و در نتيجه "آواي عشق" در حقيقت شكست خورد و من به آن آهنگساز توصيه كردم كه بيشتر كار كند و در نهايت هم ايشان سر از بازار كار در آورد. پيشنهادم براي آهنگسازاني مثل ايشان كه سعي دارند "افتخاري" را نردبان كنند اين است كه سعي كنند لااقل با فرهنگ عشق و رنج و نبرد ، كار انجام دهند و تنها كساني موفق مي شوند كه به آينده اين مرز و بوم فكر مي كنند.
خوش بود گر محك تجربه آيد به ميان
تا سيه رو شود آن كه در او غش باشد
وي در مورد آلبوم قلندر وار گفت: اين روزها با انتقاد زيادي رو به رو شده ام از اين جهت كه مي گويند افتخاري از كار خودش خيلي تعريف و تبليغ مي كند. اما با اين وجود از همان اول مشخص بود كه قلندروار كار موفقي مي شود چرا كه در اين كار انديشه و تفكر وجود دارد. اشعار خيلي خوب انتخاب شده اند و غزليات و آهنگ و شعر با هم هماهنگي دارند.
افتخاري در مورد كارهاي آينده اش گفت: كار بعدي من از استاد خوشنود و با همكاري حوزه هنري است و يك كار هم از استاد خوشدل است كه با سروش كار مي كنم.
وي در آخر گفت: افتخاري هميشه سعي كرده است به جوان ها فرصت بدهد و هيچ وقت نه گفتن را بلد نبوده است به شرط آنكه از تجربه و سابقه و اعتبارش سوء استفاده نشود.
از سوي ديگر ، رئيس بخش موسيقي حوزه هنري هم در مورد آلبوم قلندروار گفت: قلندوار كار جديدي بود كه براي اولين بار در آن از سازهاي كوبه اي استفاده شده است و اين در موسيقي ايران بي سابقه است.
مهدوي در ادامه گفت: حوزه هنري هميشه به دنبال نوآوري بوده و هيچ وقت كار تكراري نمي كند.
Comment
Comment