به گزارش منابعي که با دانشگاه کلمبيا همکاري مي کنند، ايران مشاور برنامه هاي موسسه انجمن آزاد جرج سوروس را زنداني کرده است. کيان تاج بخش چهارمين تبعه ايراني ـ آمريکايي است که طي هفته هاي اخير ابتدا در منزل تحت نظر قرار مي گيرد و سپس بازداشت و زنداني مي شود.
به گزارش منابع، خويشاوندان و همکاران تاج بخش هفته جاري از زنداني شدن وي مطلع شده اند در حالي که وي حدود 11 ماه مه دستگير شده است. به گفته مقامات ايراني و دانشگاهيان آمريکايي، از ديگر نشانه هاي تنش هاي موجود ميان ايران و آمريکا آن است که تهران از دادن ويزا به تني چند از آمريکايي هاي مدعو به دو کنفرانسي که هفته آينده در تهران برگزار مي شود، خودداري کرده است. دولت ايران در اقدامي ديگر ويزاهاي افراد ديگر را باطل کرده است.
به گفته تحليلگران، احتمال مي رود تنش هاي جديد مربوط به مذاکراتي باشد که دوشنبه هفته آينده ميان ديپلمات هاي ايران و آمريکا در مورد آينده عراق در بغداد برگزار خواهد شد. کريم سجادپور عضو موسسه صلح بين المللي کارنگي مي گويد: "يک باند متشکل از مقامات قدرتمند وجود دارد که در وضعيت موجود انزواي ايران، منافع مالي و سياسي خود را تحکيم بخشيده و نمي خواهد شاهد هيچگونه پيشرفتي در روابط ايران و آمريکا باشند."
به گفته همکاران تاج بخش، وي از سال 2004 در ايران با موسسه انجمن آزاد همکاري داشته و در عين حال با بانک جهاني در ايران هم کار کرده است. يکي از مقامات دولت ايران روز گذشته اعلام کرد، تاج بخش به وزارتخانه هاي ايران نيز مشاوره مي داده است و بعنوان يک محقق علوم اجتماعي بسيار مورد احترام بوده است.
دستگيري وي سه روز پس از زنداني شدن هاله اسفندياري عضو کانون بين المللي محققان وودرو ويلسون اتفاق افتاد. اسفندياري بودجه اي از موسسه انجمن آزاد به منظور حمايت از برنامه هاي خاورميانه در واشنگتن دريافت کرده بود. اين موسسه روز گذشته اعلام کرد فعاليت هاي آن در ايران فقط در حيطه کمک هاي بشردوستانه، بهداشت عمومي و فرهنگ است. ايمي ويل سخنگوي اين موسسه اظهار داشت: " اين فعاليت ها با اطلاع دولت ايران و با پيروي کامل از مجوزهاي خاصي که توسط وزارت دارايي آمريکا اعطا مي شوند، صورت گرفته اند. " پس از زلزله بم در سال 2003، اين سازمان به درخواست تهران کمک هاي بشردوستانه در اختيار ايران قرار داده است. در بيانيه منتشر شده از سوي اين سازمان آمده:دولت آمريکا هيچ يک از فعاليت هاي نامبرده شده را آغاز و بودجه آن را تأمين نکرده است.
اين موسسه تأييد کرده است که تاج بخش بعنوان يک مشاور نيمه وقت فعاليت داشته، اما بطور علني تأييد نکرده که وي زنداني شده است. لورا سيلبر عضو اين موسسه مي گويد: تاج بخش در زمينه مسائل سياست گذاري هاي شهري و بهداشت که تازه ترين آنها جلوگيري از ايدز و اعتياد به مواد مخدر در ايران بوده، فعاليت داشته است. در وب سايت تاج بخش آمده است که وي از سال 1994 تا 2001 در موسسه جديد تحقيقات اجتماعي خط مشي و سياست گذاري هاي شهري را تدريس نموده است.
سجادپور مي گويد: "تاج بخش هيچگونه اهداف سياسي ندارد. او يک شهروند آمريکايي است که مي توانست بعنوان يک استاد دانشگاه زندگي راحتي را درنيويورک انتخاب کند، اما به خاطر عشق به کشورش خواست که به ايران بازگردد."
مجلس نمايندگان آمريکا نيز روز گذشته با صدور قطعنامه مورد پذيرش دو حزب جمهوريخواه و دموکرات (دوحزبي) خواستار آزادي هاله اسفندياري توسط ايران شد. کريس وان هولن ( نماينده دموکرات ايالت مريلند )، اليجا کامينگز ( نماينده دموکرات ايالت مريلند ) و وين گيلچرست ( نماينده جمهوريخواه ايالت مريلند ) به همراه تام لانتوس ( نماينده دموکرات ايالت کاليفورنيا ) و گري آکرمن ( نماينده دموکرات ايالت نيويورک ) همگي از اين قطعنامه حمايت کردند.
وان هولن در مصاحبه اي گفت: "ما مي خواهيم پيام محکمي به دولت ايران بفرستيم که آزادي اسفندياري يک اولويت است. اگر دولت ايران واقعا ً به گفتگو و پيشرفت روابط با آمريکا علاقه مند است، بايد بلافاصله و بدون قيد و شرط دکتر اسفندياري را آزاد کند."
به گزارش منابع، خويشاوندان و همکاران تاج بخش هفته جاري از زنداني شدن وي مطلع شده اند در حالي که وي حدود 11 ماه مه دستگير شده است. به گفته مقامات ايراني و دانشگاهيان آمريکايي، از ديگر نشانه هاي تنش هاي موجود ميان ايران و آمريکا آن است که تهران از دادن ويزا به تني چند از آمريکايي هاي مدعو به دو کنفرانسي که هفته آينده در تهران برگزار مي شود، خودداري کرده است. دولت ايران در اقدامي ديگر ويزاهاي افراد ديگر را باطل کرده است.
به گفته تحليلگران، احتمال مي رود تنش هاي جديد مربوط به مذاکراتي باشد که دوشنبه هفته آينده ميان ديپلمات هاي ايران و آمريکا در مورد آينده عراق در بغداد برگزار خواهد شد. کريم سجادپور عضو موسسه صلح بين المللي کارنگي مي گويد: "يک باند متشکل از مقامات قدرتمند وجود دارد که در وضعيت موجود انزواي ايران، منافع مالي و سياسي خود را تحکيم بخشيده و نمي خواهد شاهد هيچگونه پيشرفتي در روابط ايران و آمريکا باشند."
به گفته همکاران تاج بخش، وي از سال 2004 در ايران با موسسه انجمن آزاد همکاري داشته و در عين حال با بانک جهاني در ايران هم کار کرده است. يکي از مقامات دولت ايران روز گذشته اعلام کرد، تاج بخش به وزارتخانه هاي ايران نيز مشاوره مي داده است و بعنوان يک محقق علوم اجتماعي بسيار مورد احترام بوده است.
دستگيري وي سه روز پس از زنداني شدن هاله اسفندياري عضو کانون بين المللي محققان وودرو ويلسون اتفاق افتاد. اسفندياري بودجه اي از موسسه انجمن آزاد به منظور حمايت از برنامه هاي خاورميانه در واشنگتن دريافت کرده بود. اين موسسه روز گذشته اعلام کرد فعاليت هاي آن در ايران فقط در حيطه کمک هاي بشردوستانه، بهداشت عمومي و فرهنگ است. ايمي ويل سخنگوي اين موسسه اظهار داشت: " اين فعاليت ها با اطلاع دولت ايران و با پيروي کامل از مجوزهاي خاصي که توسط وزارت دارايي آمريکا اعطا مي شوند، صورت گرفته اند. " پس از زلزله بم در سال 2003، اين سازمان به درخواست تهران کمک هاي بشردوستانه در اختيار ايران قرار داده است. در بيانيه منتشر شده از سوي اين سازمان آمده:دولت آمريکا هيچ يک از فعاليت هاي نامبرده شده را آغاز و بودجه آن را تأمين نکرده است.
اين موسسه تأييد کرده است که تاج بخش بعنوان يک مشاور نيمه وقت فعاليت داشته، اما بطور علني تأييد نکرده که وي زنداني شده است. لورا سيلبر عضو اين موسسه مي گويد: تاج بخش در زمينه مسائل سياست گذاري هاي شهري و بهداشت که تازه ترين آنها جلوگيري از ايدز و اعتياد به مواد مخدر در ايران بوده، فعاليت داشته است. در وب سايت تاج بخش آمده است که وي از سال 1994 تا 2001 در موسسه جديد تحقيقات اجتماعي خط مشي و سياست گذاري هاي شهري را تدريس نموده است.
سجادپور مي گويد: "تاج بخش هيچگونه اهداف سياسي ندارد. او يک شهروند آمريکايي است که مي توانست بعنوان يک استاد دانشگاه زندگي راحتي را درنيويورک انتخاب کند، اما به خاطر عشق به کشورش خواست که به ايران بازگردد."
مجلس نمايندگان آمريکا نيز روز گذشته با صدور قطعنامه مورد پذيرش دو حزب جمهوريخواه و دموکرات (دوحزبي) خواستار آزادي هاله اسفندياري توسط ايران شد. کريس وان هولن ( نماينده دموکرات ايالت مريلند )، اليجا کامينگز ( نماينده دموکرات ايالت مريلند ) و وين گيلچرست ( نماينده جمهوريخواه ايالت مريلند ) به همراه تام لانتوس ( نماينده دموکرات ايالت کاليفورنيا ) و گري آکرمن ( نماينده دموکرات ايالت نيويورک ) همگي از اين قطعنامه حمايت کردند.
وان هولن در مصاحبه اي گفت: "ما مي خواهيم پيام محکمي به دولت ايران بفرستيم که آزادي اسفندياري يک اولويت است. اگر دولت ايران واقعا ً به گفتگو و پيشرفت روابط با آمريکا علاقه مند است، بايد بلافاصله و بدون قيد و شرط دکتر اسفندياري را آزاد کند."


Comment