ديشب در كانال دو تلويزيون جمهورى اسلامى چند ساعت درباره دستگيرى دانشجوى ايرانى كه در آمريكا مورد ضرب و شتم پليس قرار گرفته و بازداشت شده، گزارش داده شد. اما چيزى از تكفير اين روش خشونت آميز نگذشته بود كه همين امروز ماموران امنيتى سازمان اطلاعات جمهورى اسلامى با همان خشونت منصور اصانلو رييس سنديكاى شركت واحد را وسط خيابان، در انظار مردم و بى هيچ دليل و مدركى دستگير كردند.
دويچه وله جزئيات بيشتر را از ابراهيم مددى عضو هيات مديره سنديكا پرسيده.
مصاحبه: مريم انصارى
آقای مددي، طبق خبری كه به ما رسيده، منصور اصانلو رئيس سنديكاى شركت واحد اتوبوسرانى تهران توسط ماموران امنيتى لباس شخصى بازداشت و به مكان نامعلومی برده شده. او تازه از زندان آزاد شده بود و وضعيت جسمى شان هم نامناسب بود، گويا چشم*شان را عمل كرده بودند، اين اتفاق چگونه افتاد و آيا خانواده يا دوستان*شان تا اين ساعت خبرى از محل بازداشت شان بدست آورده*اند؟
ابراهيم مددى: امروز ساعت نه صبح آقاى منصور اصانلو همراه من و آقاى منصور حيات*غيبی براى پيگيرى مساله بيكار شدن كارگران شركت واحد قصد مراجعه به اداره كار را داشتيم كه در منطقه تهران پارس، خيابان فرجام، تقاطع خيابان رشيد، آقاى اصانلو براى خريد روزنامه از اتوموبيل پياده شدند و بعد از چند دقيقه ما متوجه شديم كه ماموران لباس شخصى دور ايشان حلقه زدند و در حاليكه ترافيك سنگينى نسبتا در خيابان ايجاد شده بود قصد داشتند آقاى منصور اصانلو را با فشار و هل وارد اتوموبيل از قبل تهيه شده بكنند كه آقاى اصانلو مقاومت مي*كرد و خواستار رعايت قانون و مقررات لازمه بود كه آقايان با ضرب و شتم و فحاشى هرچه بيشتر ايشان را كشان، كشان به درون اتوموبيل بردند. آقاى اصانلو با صداى بلند من را خطاب قرار داد و كمك خواست. من به طرف مامورين رفتم و خواستار دلايل و مدارك قانونى و رعايت مقررات شدم، اما آنها من را هم مورد ضرب و شتم قرار دادند، درحاليكه از يكسو منصور اصانلو را مي*كشيدند، يكى از مامورين كلت كمرى خودش را درآورد و من را مورد تهديد قرار داد و حتى براى ايجاد رعب و وحشت بيشتر، يك تير هوايى هم شليك كرد. من در حاليكه از درد به خود مىپيچيدم و منصور اصانلو هم فرياد مي*كرد، يك گروه هفت، هشت نفره با دوسه اتوموبيلى كه ما شاهد بوديم به سرعت آقاى منصور اصانلو را از محل دور كردند و به نقطه نامعلومى رفتند.
آيا تا اين ساعت از اين محل خبرى بدست آورده*ايد؟
ابراهيم مددى: خانواده ايشان در پيگيرى*هايى كه در دادسراى انقلاب انجام دادند، بازجوهاى نامبرده به آنها گفتند كه آقاى منصور اصانلو را به زندان اوين منتقل كرده*اند. خانواده او در شرايط بسيار نگرانى*آورى بسر مي*برند. همسر ايشان جهت پيگيرى مسئله در دادسراى انقلاب در خيابان معلم به دادستانى تهران، *اقاى سعيد مرتضوى مراجعه كرده كه به او پاسخ درخورى داده نشده است. مادر آقاى اصانلو هم اكنون در بستر بيمارى افتاده است. همه ناظران معتقدند كه سرسوزنى قانون و مقررات جارى كشور در اين رابطه رعايت نشده است. و گويا به خانم اصانلو اطلاع داده*اند كه اين جانب ابراهيم مددى هم در آستانه بازداشت و زندانى شدن هستم.
به چه دليل؟ طبق خبرى كه به ما رسيده بود آقاى اصانلو براى روز دوشنبه گويا بارديگر احضار شده بودند، چرا تا زمان مراجعه ايشان شعبه چهارم بازرسى دادسراى كاركنان دولت صبر نكرده*اند؟
ابراهيم مددى: اين دستگيرى ربطى به آن احضاريه ندارد. آنچنان كه در قوانين قضايى ايران پيش بينى شده است، كسانى كه بايد به مراكز قضايى برای پاسخگويى مراجعه كنند از قبل با برگه*هاى احضاريه آگاهى پيدا مي*كنند. احضاريه*اى كه قرار بود از فردا آقاى اصانلو بخاطرش مراجعه بكنند، مربوط به اعتراض كارگران شركت واحد در سال گذشته بود كه چراغ*هاى اتوموبيل*شان را به نشانه خواست*هاى صنفى شان روشن كرده بودند. و اين دستگيرى ربطى به آن ندارد. قرار بود كه منصور اصانلو به همراه وكيل يا با اين جانب فردا صبح به دادسراى ناحيه چهار كاركنان دولت واقع در ميدان ارگ مراجعه بكنيم. اما مامورانى كه امروز او را دستگير كردند، بطور مشخص ماموران وزارت اطلاعات مي*باشند و يكى از آنها متاسفانه رفتار بسيار خشونت*بار و غيرمتعارفىِ داشت و دست به فحاشى و تهديد زد. و اين درحالى است كه مرتبا مقامات كشورى مردم ايران را به رعايت قانون و مقررات دعوت مي*كنند. اما سرسوزنى رفتار قانونى از مامورانى كه امروز آقاى اصانلو را دستگير كردند ما نديديم.
اصلا دليل يك چنين بازداشتى چيست، آقاى اصانلو به كدام اتهام دستگير و يا بازداشت و يا حتى احضار شده بودند؟
ابراهيم مددى: در يك روال قانونى اتهام اشخاص بر روى برگه احضاريه كتبا نوشته مي*شود و به شخص مورد نظر ابلاغ مي*شود. ما هيچگونه رفتار قانونى از آقايان شاهد نبوديم. اصولا نمي*دانيم اتهام ايشان چه هست. آقاى منصور اصانلو بعد از هشت ماه بازداشت از ديماه ۸۴ با صدو پنجاه ميليون تومان وثيقه در انتظار محاكمه بسر مي*برند، همراه با شانزده نفر ديگر از فعالان سنديكايى. و درحاليكه پرونده ايشان در شعبه چهارده دادگاه انقلاب در دست بررسى است، دستگيرى مجدد ايشان باعث تعجب كليه ناظران، از جمله كارشناسان حقوقى مي*باشد. و خانواده او هم به همين مسئله اعتراض دارد كه چگونه مي*شود كه كسى كه كاملا در دسترس است و خانه*اش، محل كارش، همه چيزش مشخص است*، بايد با اين شكلى از رفتار نامتعارف و خشونت بار در پيش چشم مردم، در ترافيك سنگين خيابان فرجام تهران پارس بازداشت بشود. اين سوالى است كه ماهم از مقاماتى كه مرتبا نسبت از عدالت ورزى و مهرورزى داد سخن مي*دهند داريم اميدواريم كه مسئولان از جمله رئيس جمهور، رئيس قوه قضاييه، رئيس مجلس و ديگر كسانى كه در ايران برسركار هستند به اين موضوع توجه كنند. و نسبت به پايمال شدن حقوق شهروندى افراد اقدامات شايسته را به عمل بياورند. لازم به يادآورى است كه ديشب در كانال دو تلويزيون جمهورى اسلامى چند ساعت درباره دستگيرى دانشجوى ايرانى كه در آمريكا مورد ضرب و شتم پليس واقع شده و بازداشت شده بود، سخن مي*رفت. ما اميدواريم كه درباره اين بازداشت و اين رفتار غيرقانونى نسبت به يك شهروند در جمهورى اسلامى نيز انعكاس لازم به عمل بيايد.
شما گفتيد كه درحال رفتن به وزارت كار بوديد، براى آن عده*اى در اخراج بسر مي*برند، تكليف اين ۵۰ نفر كارگر اخراجى سنديكاى شركت واحد چه شد، آيا تلاشهاى دبير فدراسيون جهانى كارگران حمل ونقل و نامه*اى كه به وزارت كار جمهورى اسلامى فرستاده بودند به جايى نرسيده و تنها نتيجه*اى كه داشته دستگيرى مجدد آقاى اصانلو بوده؟
ابراهيم مددى: مطابق اطلاعاتى كه به ما داده شده است، آقايان در مجامع بين*المللى از رفع مسايل و مشكلات ما داد سخن مي*دهند، اما ما كه در داخل هستيم كماكان در شرايط ناحق گذشته بسرمي*بريم و نزديك به يازده ماه هست كه ۵۰ تن از كارگران بدون دريافت ريالى دستمزد و حقوق، درحاليكه دفترچه*هاى تامين اجتماعى آنها كه برای معالجه و دارو و درمان مورد نيازشان است، فاقد اعتبار است، در شرايط بسيار بحرانى و سختى بسر ميبرند. ما از مسئولين مي*خواهيم كه نسبت به رعايت حقوق اين دسته از كارگران اقدامات شايسته را به عمل بياورند. لازم به يادآورى است كه در هفته گذشته سنديكاى كارگران شركت واحد از طرف ILO برای شركت در همايش كارگرى كه در شهرهاى تبريز و كرمان برگزار شد رسما دعوت شده بوده و ما مسايل و مشكلاتمان را به طور مفصل و جزء به جزء برای نماينده سازمان بين*المللى كار توضيح داديم. ايشان قول رسيدگى را دادند و متاسفانه در هجدهم آبانماه در شهر تبريز هم پانزده نفر كه آقاى اصانلو هم همراه اين گروه بودند به مدت پنج ساعت بازداشت شديم و واقعا معلوم نيست كه براساس چه قانونى و مقرراتى مرتبا ما بايد بازداشت بشويم و در شرايط سخت و نامتعادلى بسرببريم.
دويچه وله جزئيات بيشتر را از ابراهيم مددى عضو هيات مديره سنديكا پرسيده.
مصاحبه: مريم انصارى
آقای مددي، طبق خبری كه به ما رسيده، منصور اصانلو رئيس سنديكاى شركت واحد اتوبوسرانى تهران توسط ماموران امنيتى لباس شخصى بازداشت و به مكان نامعلومی برده شده. او تازه از زندان آزاد شده بود و وضعيت جسمى شان هم نامناسب بود، گويا چشم*شان را عمل كرده بودند، اين اتفاق چگونه افتاد و آيا خانواده يا دوستان*شان تا اين ساعت خبرى از محل بازداشت شان بدست آورده*اند؟
ابراهيم مددى: امروز ساعت نه صبح آقاى منصور اصانلو همراه من و آقاى منصور حيات*غيبی براى پيگيرى مساله بيكار شدن كارگران شركت واحد قصد مراجعه به اداره كار را داشتيم كه در منطقه تهران پارس، خيابان فرجام، تقاطع خيابان رشيد، آقاى اصانلو براى خريد روزنامه از اتوموبيل پياده شدند و بعد از چند دقيقه ما متوجه شديم كه ماموران لباس شخصى دور ايشان حلقه زدند و در حاليكه ترافيك سنگينى نسبتا در خيابان ايجاد شده بود قصد داشتند آقاى منصور اصانلو را با فشار و هل وارد اتوموبيل از قبل تهيه شده بكنند كه آقاى اصانلو مقاومت مي*كرد و خواستار رعايت قانون و مقررات لازمه بود كه آقايان با ضرب و شتم و فحاشى هرچه بيشتر ايشان را كشان، كشان به درون اتوموبيل بردند. آقاى اصانلو با صداى بلند من را خطاب قرار داد و كمك خواست. من به طرف مامورين رفتم و خواستار دلايل و مدارك قانونى و رعايت مقررات شدم، اما آنها من را هم مورد ضرب و شتم قرار دادند، درحاليكه از يكسو منصور اصانلو را مي*كشيدند، يكى از مامورين كلت كمرى خودش را درآورد و من را مورد تهديد قرار داد و حتى براى ايجاد رعب و وحشت بيشتر، يك تير هوايى هم شليك كرد. من در حاليكه از درد به خود مىپيچيدم و منصور اصانلو هم فرياد مي*كرد، يك گروه هفت، هشت نفره با دوسه اتوموبيلى كه ما شاهد بوديم به سرعت آقاى منصور اصانلو را از محل دور كردند و به نقطه نامعلومى رفتند.
آيا تا اين ساعت از اين محل خبرى بدست آورده*ايد؟
ابراهيم مددى: خانواده ايشان در پيگيرى*هايى كه در دادسراى انقلاب انجام دادند، بازجوهاى نامبرده به آنها گفتند كه آقاى منصور اصانلو را به زندان اوين منتقل كرده*اند. خانواده او در شرايط بسيار نگرانى*آورى بسر مي*برند. همسر ايشان جهت پيگيرى مسئله در دادسراى انقلاب در خيابان معلم به دادستانى تهران، *اقاى سعيد مرتضوى مراجعه كرده كه به او پاسخ درخورى داده نشده است. مادر آقاى اصانلو هم اكنون در بستر بيمارى افتاده است. همه ناظران معتقدند كه سرسوزنى قانون و مقررات جارى كشور در اين رابطه رعايت نشده است. و گويا به خانم اصانلو اطلاع داده*اند كه اين جانب ابراهيم مددى هم در آستانه بازداشت و زندانى شدن هستم.
به چه دليل؟ طبق خبرى كه به ما رسيده بود آقاى اصانلو براى روز دوشنبه گويا بارديگر احضار شده بودند، چرا تا زمان مراجعه ايشان شعبه چهارم بازرسى دادسراى كاركنان دولت صبر نكرده*اند؟
ابراهيم مددى: اين دستگيرى ربطى به آن احضاريه ندارد. آنچنان كه در قوانين قضايى ايران پيش بينى شده است، كسانى كه بايد به مراكز قضايى برای پاسخگويى مراجعه كنند از قبل با برگه*هاى احضاريه آگاهى پيدا مي*كنند. احضاريه*اى كه قرار بود از فردا آقاى اصانلو بخاطرش مراجعه بكنند، مربوط به اعتراض كارگران شركت واحد در سال گذشته بود كه چراغ*هاى اتوموبيل*شان را به نشانه خواست*هاى صنفى شان روشن كرده بودند. و اين دستگيرى ربطى به آن ندارد. قرار بود كه منصور اصانلو به همراه وكيل يا با اين جانب فردا صبح به دادسراى ناحيه چهار كاركنان دولت واقع در ميدان ارگ مراجعه بكنيم. اما مامورانى كه امروز او را دستگير كردند، بطور مشخص ماموران وزارت اطلاعات مي*باشند و يكى از آنها متاسفانه رفتار بسيار خشونت*بار و غيرمتعارفىِ داشت و دست به فحاشى و تهديد زد. و اين درحالى است كه مرتبا مقامات كشورى مردم ايران را به رعايت قانون و مقررات دعوت مي*كنند. اما سرسوزنى رفتار قانونى از مامورانى كه امروز آقاى اصانلو را دستگير كردند ما نديديم.
اصلا دليل يك چنين بازداشتى چيست، آقاى اصانلو به كدام اتهام دستگير و يا بازداشت و يا حتى احضار شده بودند؟
ابراهيم مددى: در يك روال قانونى اتهام اشخاص بر روى برگه احضاريه كتبا نوشته مي*شود و به شخص مورد نظر ابلاغ مي*شود. ما هيچگونه رفتار قانونى از آقايان شاهد نبوديم. اصولا نمي*دانيم اتهام ايشان چه هست. آقاى منصور اصانلو بعد از هشت ماه بازداشت از ديماه ۸۴ با صدو پنجاه ميليون تومان وثيقه در انتظار محاكمه بسر مي*برند، همراه با شانزده نفر ديگر از فعالان سنديكايى. و درحاليكه پرونده ايشان در شعبه چهارده دادگاه انقلاب در دست بررسى است، دستگيرى مجدد ايشان باعث تعجب كليه ناظران، از جمله كارشناسان حقوقى مي*باشد. و خانواده او هم به همين مسئله اعتراض دارد كه چگونه مي*شود كه كسى كه كاملا در دسترس است و خانه*اش، محل كارش، همه چيزش مشخص است*، بايد با اين شكلى از رفتار نامتعارف و خشونت بار در پيش چشم مردم، در ترافيك سنگين خيابان فرجام تهران پارس بازداشت بشود. اين سوالى است كه ماهم از مقاماتى كه مرتبا نسبت از عدالت ورزى و مهرورزى داد سخن مي*دهند داريم اميدواريم كه مسئولان از جمله رئيس جمهور، رئيس قوه قضاييه، رئيس مجلس و ديگر كسانى كه در ايران برسركار هستند به اين موضوع توجه كنند. و نسبت به پايمال شدن حقوق شهروندى افراد اقدامات شايسته را به عمل بياورند. لازم به يادآورى است كه ديشب در كانال دو تلويزيون جمهورى اسلامى چند ساعت درباره دستگيرى دانشجوى ايرانى كه در آمريكا مورد ضرب و شتم پليس واقع شده و بازداشت شده بود، سخن مي*رفت. ما اميدواريم كه درباره اين بازداشت و اين رفتار غيرقانونى نسبت به يك شهروند در جمهورى اسلامى نيز انعكاس لازم به عمل بيايد.
شما گفتيد كه درحال رفتن به وزارت كار بوديد، براى آن عده*اى در اخراج بسر مي*برند، تكليف اين ۵۰ نفر كارگر اخراجى سنديكاى شركت واحد چه شد، آيا تلاشهاى دبير فدراسيون جهانى كارگران حمل ونقل و نامه*اى كه به وزارت كار جمهورى اسلامى فرستاده بودند به جايى نرسيده و تنها نتيجه*اى كه داشته دستگيرى مجدد آقاى اصانلو بوده؟
ابراهيم مددى: مطابق اطلاعاتى كه به ما داده شده است، آقايان در مجامع بين*المللى از رفع مسايل و مشكلات ما داد سخن مي*دهند، اما ما كه در داخل هستيم كماكان در شرايط ناحق گذشته بسرمي*بريم و نزديك به يازده ماه هست كه ۵۰ تن از كارگران بدون دريافت ريالى دستمزد و حقوق، درحاليكه دفترچه*هاى تامين اجتماعى آنها كه برای معالجه و دارو و درمان مورد نيازشان است، فاقد اعتبار است، در شرايط بسيار بحرانى و سختى بسر ميبرند. ما از مسئولين مي*خواهيم كه نسبت به رعايت حقوق اين دسته از كارگران اقدامات شايسته را به عمل بياورند. لازم به يادآورى است كه در هفته گذشته سنديكاى كارگران شركت واحد از طرف ILO برای شركت در همايش كارگرى كه در شهرهاى تبريز و كرمان برگزار شد رسما دعوت شده بوده و ما مسايل و مشكلاتمان را به طور مفصل و جزء به جزء برای نماينده سازمان بين*المللى كار توضيح داديم. ايشان قول رسيدگى را دادند و متاسفانه در هجدهم آبانماه در شهر تبريز هم پانزده نفر كه آقاى اصانلو هم همراه اين گروه بودند به مدت پنج ساعت بازداشت شديم و واقعا معلوم نيست كه براساس چه قانونى و مقرراتى مرتبا ما بايد بازداشت بشويم و در شرايط سخت و نامتعادلى بسرببريم.

Comment