معاون رييس ستاد ارتش اسراييل روز جمعه اظهار داشت ايران درصورت تجهيز به سلاح اتمي به يک "تهديد بالقوه" براي اسراييل تبديل خواهد شد؛ تهديدي که مي تواند به سراسر قاره اروپا نيز بسط يابد.
ژنرال موشه کاپلينسکي دراين ارتباط گفت: "مطمئناً ايران با سلاح اتمي موجوديت اسراييل را به خطر مي اندازد و همچنين مي تواند در خاورنزديک ايجاد بي ثباتي کند [...] اين تهديد به آن سوي مرزهاي اسراييل نيز کشيده خواهد شد و مي تواند حتي تا اروپا نيز پيش رود."
ژنرال کاپلينسکي در کنفرانسي در نزديکي اروشليم اظهار داشت: "ايران تصميم استراتژيکي خود را که همان دستيابي به سلاح هسته اي است، اتخاذ کرده و در مذاکرات خود با جامعه بين الملل پيرامون پرونده هسته اي، صرفاً درحال خريدن زمان است".
به گفته او"دولت تهران به لطف مانورهاي سياسي خود اخيراً توانسته روسيه را بر آن دارد تا موشک هاي ضدهوايي خاصي را به ايران تحويل و همچنين مذاکراتي را درخصوص ديگر قراردادهاي تسليحاتي با چين ادامه دهد."
وي ازطرف ديگر تأکيد کرد: "تأثيرات دولت تهران بر سوريه، حماس و حزب الله روز به روز افزايش مي يابد، زيرا آنها از کمک هاي مالي، تسليحاتي و کارشناسي ايران در آموزش هاي نظامي خود بهره مي برند."
وي در پايان افزود: "سوريه و حزب الله همواره در صدد هستند که توان نظامي خود را بالا ببرند. درحال حاضر، حزب الله خود را براي نبرد ديگري آماده مي کند."
اين درحالي است که ايهود اولمرت، نخست وزير دولت يهود، در مکالمه تلفني خود با ولاديمير پوتين اعلام کرد اميدوار است جامعه جهاني به تحريم هاي خود عليه ايران جامه عمل بپوشاند و اجازه ندهد اين کشور برنامه هسته اي خود را تحقق بخشد.
آقاي پوتين نيز روز پنج شنبه تصديق کرد که اين برنامه"نگراني"هايي را ايجاد کرده و سپس تهران را به يک "همکاري شفاف و فعال" با آژانس اتمي دعوت کرد.
به علاوه، گروه شش کشور روز سه شنبه در نشست خود در پاريس به دليل خويشتن داري و ترديدهاي دولت مسکو موفق نشدند تا بر سر ماهيت و دامنه اين تحريم ها به توافق برسند.
روسيه بارها اعلام کرده که با اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران موافق است؛ اما تحريم هايي که صرفاً مانع ورود تجهيزات هسته اي و فنآوري هاي حساس به ايران شوند. ولي ازطرف ديگر مخالفت خود را با هرگونه تحريم فردي، ازقيبل ممنوعيت سفر مقامات ايراني و توقيف دارايي ايران در خارج اعلام کرده است.
مخالفت نمايندگان مجلس فرانسه
150 نماينده فرانسوي روز پنج شنبه پس از به امضاء رساندن يک عريضه و تحويل آن به ژاک شيراک از وي خواستند از اين پس در شوراي امنيت سازمان ملل در برابر ايران لحن شديدتري اتخاذ کند.
در بين امضاء کنندگان اين عريضه اسامي نمايندگاني از احزاب سوسياليست، دموکرات، کمونيست و محافظه کار به چشم مي خورد. آنها درواقع خواستار اين هستند که "فرانسه در اردوگاه کشورهايي قرار گيرد که بدون هيچ گونه ابهام در عمل، همواره آماده اند تا عليه هرگونه دستگاه تزلزل ناپذير و غيرقابل انعطافي که روند منع گسترش اتمي را به خطر مي اندازد اعمال مجازات کنند".
در اين نامه همچنين آمده است: " براي توقف ايران در مسابقه هسته اي هنوز زمان باقي است. خواست فرانسه براي گفتمان با ايران درخور ستايش است، ولي اکنون به انتهاي راه خود رسيده و بايد از چنين خواسته اي چشم پوشي کرد."
در قسمت ديگري از آن آمده است: "آقاي رييس جمهور، شما با رأي خود در شوراي امنيت سازمان ملل، صداي فرانسه را به گوش همه رسانديد، ولي اين صدا بايد قاطع باشد."
اين درحالي است که روز سه شنبه 5 دسامبر، رابرت گيتس، رييس جديد پنتاگون که ازسوي رييس جمهور بوش به جاي دونالد رامسفلد انتخاب شده است، در مقابل کميسيون مجلس سناي امريکا اظهار داشت که ارتباط مستقيم با ايران و سوريه بسيار مفيد خواهد بود. وي افزود: "برقرار کردن يک کانال ارتباطي با دولت هاي اين دو کشور مي تواند مفيد واقع شود."
او البته به دنبال اين سخنان، با اشاره به رفتار ايران نسبت به ايالات متحده اضافه کرد: "من چندان خوش بين نيستم که چنين مذاکره اي بتواند ثمربخش باشد." وي سپس درخصوص جنگ عليه ايران اظهار داشت که درصورت به خطر افتادن منافع امنيتي ايالات متحده، آن را به عنوان آخرين راه چاره مي داند، ولي به هرحال نبايد فراموش کرد که هرگونه حمله به اين دو کشور مي تواند وضعيت عراق را بسيار وخيم تر کند.
ژنرال موشه کاپلينسکي دراين ارتباط گفت: "مطمئناً ايران با سلاح اتمي موجوديت اسراييل را به خطر مي اندازد و همچنين مي تواند در خاورنزديک ايجاد بي ثباتي کند [...] اين تهديد به آن سوي مرزهاي اسراييل نيز کشيده خواهد شد و مي تواند حتي تا اروپا نيز پيش رود."
ژنرال کاپلينسکي در کنفرانسي در نزديکي اروشليم اظهار داشت: "ايران تصميم استراتژيکي خود را که همان دستيابي به سلاح هسته اي است، اتخاذ کرده و در مذاکرات خود با جامعه بين الملل پيرامون پرونده هسته اي، صرفاً درحال خريدن زمان است".
به گفته او"دولت تهران به لطف مانورهاي سياسي خود اخيراً توانسته روسيه را بر آن دارد تا موشک هاي ضدهوايي خاصي را به ايران تحويل و همچنين مذاکراتي را درخصوص ديگر قراردادهاي تسليحاتي با چين ادامه دهد."
وي ازطرف ديگر تأکيد کرد: "تأثيرات دولت تهران بر سوريه، حماس و حزب الله روز به روز افزايش مي يابد، زيرا آنها از کمک هاي مالي، تسليحاتي و کارشناسي ايران در آموزش هاي نظامي خود بهره مي برند."
وي در پايان افزود: "سوريه و حزب الله همواره در صدد هستند که توان نظامي خود را بالا ببرند. درحال حاضر، حزب الله خود را براي نبرد ديگري آماده مي کند."
اين درحالي است که ايهود اولمرت، نخست وزير دولت يهود، در مکالمه تلفني خود با ولاديمير پوتين اعلام کرد اميدوار است جامعه جهاني به تحريم هاي خود عليه ايران جامه عمل بپوشاند و اجازه ندهد اين کشور برنامه هسته اي خود را تحقق بخشد.
آقاي پوتين نيز روز پنج شنبه تصديق کرد که اين برنامه"نگراني"هايي را ايجاد کرده و سپس تهران را به يک "همکاري شفاف و فعال" با آژانس اتمي دعوت کرد.
به علاوه، گروه شش کشور روز سه شنبه در نشست خود در پاريس به دليل خويشتن داري و ترديدهاي دولت مسکو موفق نشدند تا بر سر ماهيت و دامنه اين تحريم ها به توافق برسند.
روسيه بارها اعلام کرده که با اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران موافق است؛ اما تحريم هايي که صرفاً مانع ورود تجهيزات هسته اي و فنآوري هاي حساس به ايران شوند. ولي ازطرف ديگر مخالفت خود را با هرگونه تحريم فردي، ازقيبل ممنوعيت سفر مقامات ايراني و توقيف دارايي ايران در خارج اعلام کرده است.
مخالفت نمايندگان مجلس فرانسه
150 نماينده فرانسوي روز پنج شنبه پس از به امضاء رساندن يک عريضه و تحويل آن به ژاک شيراک از وي خواستند از اين پس در شوراي امنيت سازمان ملل در برابر ايران لحن شديدتري اتخاذ کند.
در بين امضاء کنندگان اين عريضه اسامي نمايندگاني از احزاب سوسياليست، دموکرات، کمونيست و محافظه کار به چشم مي خورد. آنها درواقع خواستار اين هستند که "فرانسه در اردوگاه کشورهايي قرار گيرد که بدون هيچ گونه ابهام در عمل، همواره آماده اند تا عليه هرگونه دستگاه تزلزل ناپذير و غيرقابل انعطافي که روند منع گسترش اتمي را به خطر مي اندازد اعمال مجازات کنند".
در اين نامه همچنين آمده است: " براي توقف ايران در مسابقه هسته اي هنوز زمان باقي است. خواست فرانسه براي گفتمان با ايران درخور ستايش است، ولي اکنون به انتهاي راه خود رسيده و بايد از چنين خواسته اي چشم پوشي کرد."
در قسمت ديگري از آن آمده است: "آقاي رييس جمهور، شما با رأي خود در شوراي امنيت سازمان ملل، صداي فرانسه را به گوش همه رسانديد، ولي اين صدا بايد قاطع باشد."
اين درحالي است که روز سه شنبه 5 دسامبر، رابرت گيتس، رييس جديد پنتاگون که ازسوي رييس جمهور بوش به جاي دونالد رامسفلد انتخاب شده است، در مقابل کميسيون مجلس سناي امريکا اظهار داشت که ارتباط مستقيم با ايران و سوريه بسيار مفيد خواهد بود. وي افزود: "برقرار کردن يک کانال ارتباطي با دولت هاي اين دو کشور مي تواند مفيد واقع شود."
او البته به دنبال اين سخنان، با اشاره به رفتار ايران نسبت به ايالات متحده اضافه کرد: "من چندان خوش بين نيستم که چنين مذاکره اي بتواند ثمربخش باشد." وي سپس درخصوص جنگ عليه ايران اظهار داشت که درصورت به خطر افتادن منافع امنيتي ايالات متحده، آن را به عنوان آخرين راه چاره مي داند، ولي به هرحال نبايد فراموش کرد که هرگونه حمله به اين دو کشور مي تواند وضعيت عراق را بسيار وخيم تر کند.


Comment