"با آتش بازي نکنيد" اين هشدار را پادشاه عربستان به محموداحمدي نژاد داد. هنوز تاپايان سال 1385 چند روزي فاصله بود. رئيس جمهور برکشيده طالبان ساکن ايران، از سفر عربستان برگشت و مثل هميشه اعلام کرد به "موفقيت بزرگ" ديگري دست يافته است. توصيه ملک عبداله هم لازم نبود به اطلاع مردم رسانده شود. هشدار سخنان پادشاه عربستان که ظاهرا بيشتر از احمدي نژاد نگران منافع ملي ايران است، اوايل اين هفته توسط وزير خارجه اش در گفت و گو با "نيوزويک" فاش شد. درست همان روزي که تقي رحماني درمصاحبه باروز گفت: "به آتش دامن نزنيم." او خواست "عاشقان ايران" راتکرار مي کرد که در تمام " سال بد" گذشته، نگران جنگي بودند که هستي ايران را بر باد دهد.
بازي با آتش که گويا تندروان ايران هنري غير ازآن ندارند، از همان لحظات حلول سال نو شروع شد.
در آغاز سال نو رهبرجمهوري اسلامي، مانند هرسال در مشهد سخنراني کرد. سخناني که جمع بندي ديدگاه حاکم بر ايران است، استراتژي آن را تدوين مي کند و به گفته آگاهان در جلسات ويژه بالاترين راس هرم قدرت در ايران اتخاذ مي شود.
سخنان رهبر جمهوري اسلامي، ستايش بدون قيد و شرط دولت احمدي نژاد، تائيد کامل سياست هاي داخلي وخارجي و اعلام سياست مقابله در داخل و خارج با "دشمن " و تهديد غير مستقيم به تهيه بمب اتمي، ارزيابي شد.
در ايام تعطيلات نوروز، مقامات دولتي جنبه هاي مختلف اين سخنان را "باز" کردند. غلامحسين اژه اي، وزير اطلاعات توضيح داد که "دشمن" هر کسي است که نظريات حاکم رابر نتابد و چوب تهديد را باز هم بلندتر کرد.
احمد خاتمي، از تندروترين "روحانيون" گروه بندي طالبان ساکن ايران و عضو شوراي نگهبان، نشاني دقيق تري از دشمن داد: "آنها كه در مقابل اين خواست عمومي مي*ايستند و همانند دشمنان خواستار تعليق غني*سازي*اند، بازي*خورده* دشمنان هستند و جايي در بين ملت ندارند و عجب اينكه هر روز تحرك اين گروه اندك مخالف كه مخالف خط عمومي ملت هستند، دشمنان اين ملت را به طمع و تحليل نادرست انداخته است." و سردار ذوالقدر که همکارانش در فرماندهي سپاه جزو ليست ضميمه قطعنامه شوراي امنيت هستند، بار ديگر اعلام کرد: "ما مي توانيم پرچم ايمان اسلامى را در پيشاپيش همه ملت هاى مسلمان به دوش بگيريم."
سياست جنگي در عمل هم به اجرا در آمد. بعد از دو دهه، دو فيلم سينمائي جنگي در برنامه اکران نوروزي سينما گنجانده شد. يکي از فيلم ها مردم را به جبهه و جنگ مي خواند و ديگري فتوحات دهه شصت را وعده مي دهد.
در هفته دوم سال نو احمدي نژاد در مانور شبانه* ارتفاعات "ميشداغ" که براي يكي از كاروان هاي راهيان نور برگزار شده بود حضور يافت و شب را تا سحرگاه در سنگرهاي آن ارتفاعات ماند و براي سيماي جمهوري اسلامي خوراک تبليغات جنگي فراهم ساخت.
او با تقليد از همان تبليغاتي که درجنگ با عراق نوجوان هاي 13 - 14 ساله را به اميد رفتن به بهشت روي مين فرستاد، گفت: "برخي ها خيال مي*كنند وقتي كسي شهيد شد از دست رفته است؛ در حالي كه آنها هستند و بقيه نيستند."
و در چنين جوي ناگهان 15 ملوان انگليسي که يکي از آنها زن بود، دستگير شدند تا بازهم خوراک مطبوعات جهاني براي آماده سازي افکار عمومي فراهم شود و شوراي امنيت سازمان ملل که هنوز جوهر سومين قطعنامه اش عليه جمهوري اسلامي خشک نشده، چهارمي را هم تصويب کند. مصوباتي که "اجماع جهاني" را همراه داشت. پروژه تواب سازي از ملوانان دستگير شده و آزادي نمايشي آنها در روز چهارشنبه براي کسب افتخار براي احمدي نژاد و اعلام "رافت اسلامي" به جهان درست در روزي انجام شد که دو زن ايراني تنها بجرم جمع کردن امضاء روانه بندهاي مخوف زندان اوين شده اند.
در هفته اي که جمهوري اسلامي همچنان سرگرم فتوحات تازه جهاني بود و کيهان ـ ارگان مرکزي طالبان ضد ايراني ـ هر روز شکست تازه اي نصيب "امريکا و انگايس" مي کرد، محاصره ايران باز هم کاملتر شد. ناوگان ديگري توسط تندروهاي آمريکائي روانه خليج فارس شد و ميزان حضور نظامي آمريکا درمنطقه را از سطح پيش از حمله به عراق بالاتر برد. امريکا بزرگترين مانور نظامي خود درخليج فارس را به اجرا در آورد. روزنامه هاي روسيه ومقامات امنيتي- نظامي آن پياپي از حمله قريب الوقوع آمريکا خبر دادند. کارشناسان روسي نيروگاه بوشهر را ترک کردند، درحاليکه 76 ميليون دلار ناقابل باقي مانده را از جمهوري اسلامي گرفته بودند و هنوز نيروگاه بوشهر را در انتظار سوخت معطل گذاشته اند.
مقامات رسمي آمريکا در حاليکه در عمل محاصره ايران را کامل مي کردند و به نوشته مطبوعات روسيه حتي فهرست اهداف نظامي را هم روي ميز داشتند، به مانور صلح ادامه دادند. گيتس وزير دفاع آمريکا باز هم اعلام کرد: "آمريکا آماده انجام گفت وگو در سطح بالا با ايران است." و شخصيت هاي سياسي و مهم غير رسمي ضرورت "تغيير رژيم" جمهوري اسلامي را مطرح کردند. جان بولتن رسما خواهان تغيير رژيم جمهوري اسلامي شد. دکتر جفري گدمين که يکي از افراد تاثير گذار در کاخ سفيد و رئيس راديو ليبرتي است، گفت: "هدف بايد پايان دادن ديکتاتوري در ايران با ابزار صلح آميز باشد."
دومين هفته سال نو در ايران، در حاليکه تعطيلات طولاني رو به پايان مي رفت، درمنطقه هم حوادث بسيارمهمي روي داد. از جمله اسرائيل به سياست مذاکره سران عرب که در کنفرانس رياض به شکلي سياستمدارانه مطرح شده بود جواب مثبت داد. سياستي که جهان اسلام را از جمهوري اسلامي بازهم دورتر و به اسرائيل نزديکتر خواهد کرد.
بازي با آتش وارد مرحله خطرناکتري شده است. زمستان سال بد به بهار سال آتش پيوند خورده است. ايرانيان براي چنين وضعي ضرب المثلي دارند:
- سالي که نکوست از بهارش پيداست.
بازي با آتش که گويا تندروان ايران هنري غير ازآن ندارند، از همان لحظات حلول سال نو شروع شد.
در آغاز سال نو رهبرجمهوري اسلامي، مانند هرسال در مشهد سخنراني کرد. سخناني که جمع بندي ديدگاه حاکم بر ايران است، استراتژي آن را تدوين مي کند و به گفته آگاهان در جلسات ويژه بالاترين راس هرم قدرت در ايران اتخاذ مي شود.
سخنان رهبر جمهوري اسلامي، ستايش بدون قيد و شرط دولت احمدي نژاد، تائيد کامل سياست هاي داخلي وخارجي و اعلام سياست مقابله در داخل و خارج با "دشمن " و تهديد غير مستقيم به تهيه بمب اتمي، ارزيابي شد.
در ايام تعطيلات نوروز، مقامات دولتي جنبه هاي مختلف اين سخنان را "باز" کردند. غلامحسين اژه اي، وزير اطلاعات توضيح داد که "دشمن" هر کسي است که نظريات حاکم رابر نتابد و چوب تهديد را باز هم بلندتر کرد.
احمد خاتمي، از تندروترين "روحانيون" گروه بندي طالبان ساکن ايران و عضو شوراي نگهبان، نشاني دقيق تري از دشمن داد: "آنها كه در مقابل اين خواست عمومي مي*ايستند و همانند دشمنان خواستار تعليق غني*سازي*اند، بازي*خورده* دشمنان هستند و جايي در بين ملت ندارند و عجب اينكه هر روز تحرك اين گروه اندك مخالف كه مخالف خط عمومي ملت هستند، دشمنان اين ملت را به طمع و تحليل نادرست انداخته است." و سردار ذوالقدر که همکارانش در فرماندهي سپاه جزو ليست ضميمه قطعنامه شوراي امنيت هستند، بار ديگر اعلام کرد: "ما مي توانيم پرچم ايمان اسلامى را در پيشاپيش همه ملت هاى مسلمان به دوش بگيريم."
سياست جنگي در عمل هم به اجرا در آمد. بعد از دو دهه، دو فيلم سينمائي جنگي در برنامه اکران نوروزي سينما گنجانده شد. يکي از فيلم ها مردم را به جبهه و جنگ مي خواند و ديگري فتوحات دهه شصت را وعده مي دهد.
در هفته دوم سال نو احمدي نژاد در مانور شبانه* ارتفاعات "ميشداغ" که براي يكي از كاروان هاي راهيان نور برگزار شده بود حضور يافت و شب را تا سحرگاه در سنگرهاي آن ارتفاعات ماند و براي سيماي جمهوري اسلامي خوراک تبليغات جنگي فراهم ساخت.
او با تقليد از همان تبليغاتي که درجنگ با عراق نوجوان هاي 13 - 14 ساله را به اميد رفتن به بهشت روي مين فرستاد، گفت: "برخي ها خيال مي*كنند وقتي كسي شهيد شد از دست رفته است؛ در حالي كه آنها هستند و بقيه نيستند."
و در چنين جوي ناگهان 15 ملوان انگليسي که يکي از آنها زن بود، دستگير شدند تا بازهم خوراک مطبوعات جهاني براي آماده سازي افکار عمومي فراهم شود و شوراي امنيت سازمان ملل که هنوز جوهر سومين قطعنامه اش عليه جمهوري اسلامي خشک نشده، چهارمي را هم تصويب کند. مصوباتي که "اجماع جهاني" را همراه داشت. پروژه تواب سازي از ملوانان دستگير شده و آزادي نمايشي آنها در روز چهارشنبه براي کسب افتخار براي احمدي نژاد و اعلام "رافت اسلامي" به جهان درست در روزي انجام شد که دو زن ايراني تنها بجرم جمع کردن امضاء روانه بندهاي مخوف زندان اوين شده اند.
در هفته اي که جمهوري اسلامي همچنان سرگرم فتوحات تازه جهاني بود و کيهان ـ ارگان مرکزي طالبان ضد ايراني ـ هر روز شکست تازه اي نصيب "امريکا و انگايس" مي کرد، محاصره ايران باز هم کاملتر شد. ناوگان ديگري توسط تندروهاي آمريکائي روانه خليج فارس شد و ميزان حضور نظامي آمريکا درمنطقه را از سطح پيش از حمله به عراق بالاتر برد. امريکا بزرگترين مانور نظامي خود درخليج فارس را به اجرا در آورد. روزنامه هاي روسيه ومقامات امنيتي- نظامي آن پياپي از حمله قريب الوقوع آمريکا خبر دادند. کارشناسان روسي نيروگاه بوشهر را ترک کردند، درحاليکه 76 ميليون دلار ناقابل باقي مانده را از جمهوري اسلامي گرفته بودند و هنوز نيروگاه بوشهر را در انتظار سوخت معطل گذاشته اند.
مقامات رسمي آمريکا در حاليکه در عمل محاصره ايران را کامل مي کردند و به نوشته مطبوعات روسيه حتي فهرست اهداف نظامي را هم روي ميز داشتند، به مانور صلح ادامه دادند. گيتس وزير دفاع آمريکا باز هم اعلام کرد: "آمريکا آماده انجام گفت وگو در سطح بالا با ايران است." و شخصيت هاي سياسي و مهم غير رسمي ضرورت "تغيير رژيم" جمهوري اسلامي را مطرح کردند. جان بولتن رسما خواهان تغيير رژيم جمهوري اسلامي شد. دکتر جفري گدمين که يکي از افراد تاثير گذار در کاخ سفيد و رئيس راديو ليبرتي است، گفت: "هدف بايد پايان دادن ديکتاتوري در ايران با ابزار صلح آميز باشد."
دومين هفته سال نو در ايران، در حاليکه تعطيلات طولاني رو به پايان مي رفت، درمنطقه هم حوادث بسيارمهمي روي داد. از جمله اسرائيل به سياست مذاکره سران عرب که در کنفرانس رياض به شکلي سياستمدارانه مطرح شده بود جواب مثبت داد. سياستي که جهان اسلام را از جمهوري اسلامي بازهم دورتر و به اسرائيل نزديکتر خواهد کرد.
بازي با آتش وارد مرحله خطرناکتري شده است. زمستان سال بد به بهار سال آتش پيوند خورده است. ايرانيان براي چنين وضعي ضرب المثلي دارند:
- سالي که نکوست از بهارش پيداست.


Comment