تنها چندي پس ازآنکه محمد رضا باهنر اعلام کرد که دو سوم نمايندگان نزديک به محافظه کاران فعلي، دردوره بعدي انتخابات مجلس شوراي اسلامي راي نخواهند آورد، جمعي ازاصول گرايان مجلس با اعلام انشعاب ازفراکسيون اکثريت، ازشکاف عميق در ارودگاه محافظه کار پرده برداشتند. اين شکاف طي ماه هاي گذشته و پس ازآنکه فشارهاي تندروها براي پس گرفتن امضاي نمايندگان درمواردي همچون سوال ازرييس جمهوري و يا استيضاح وزرا بيشترازپيش نمايان شد، عميق ترشد. عمادافروغ که از بنيان گذاران فراکسيون جديد به شمار مي رود گفت وي و همفکرانش "براي حفظ قدرت، توجيه، سکوت و تطهيرنخواهند کرد."
"اصول گرايان خلاق" که نام اين فراکسيون است، طي ماه هاي گذشته درخصوص نحوه اداره مجلس وبرخورد با سياست هاي دولت، اختلافاتي جدي را با شوراي مرکزي اصول گرايان وازپيش ازهمه با محمد رضا باهنرتجربه کرده است. محمد رضاباهنر که به مثابه فيلتري درمسير انتقاد از دولت به شمار مي رود، چندي قبل وقتي اعلام کرد که بسياري ازنمايندگان فعلي اصول گرا درمجلس راي نخواهند آورد و ازحمايت اصول گرايان برخوردارنخواهند بود، واکنش زيادي را برانگيخت.
عماد افروغ، رييس کميسيون فرهنگي مجلس که پيش ازاين ازشکل گيري چنين فراکسيوني سخن گفته بود، درتازه ترين اظهارنظر درخصوص اين فراکسيون گفته است: "هسته مركزي اين فراكسيون در مجلس شوراي اسلامي شكل گرفته و فعلا گام*هاي اوليه برداشته شده است. اين فراكسيون فعلا در مجلس شكل مي*گيرد، اما اين به معناي آن نيست كه اين هسته با محافل و حلقه*هاي بيروني متصل نشود." افروغ ازارائه تعداد افرادي که دراين فراکسيون شرکت کرده اند، خودداري کرده وتاکيد کرده است که براي آنها کيفيت ازکميت مهم ترخواهد بود.
بااين وجود شنيده ها حاکي ازآن است که دكتر سبحاني، دكتر افروغ، دكتر خوش چهره، مدني و ابوطالب از چهره هاي شناخته شده اين فراکسيون جديد هستند. اولين خبرها درخصوص فراکسيون جديد، با افزايش انتقادات نمايندگان مجلس دربهمن نسبت به گراني هاي به وجود آمده شکل گرفت؛ زماني که نمايندگان خود را براي امضاي ليستي که رييس جمهوري را براي حضور درمجلس مجلس به منظور پاسخگويي به وضعيت موجود وادارکنند، آماده مي کردند.
سعيد ابوطالب که هم اينکه افروغ را درشکل گيري وايجاد اين فراکسيون ازنزديک همراهي مي کند، اوائل بهمن ماه سال گذشته، گفت که اعضاي اين فراکسيون حتي جلساتي را نيز برگزار کرده اند، اگرچه هنوز نمي خواهند اعلام موجوديت کنند. طي ماه هاي گذشته، شکاف بين برخي نمايندگان اصول گرا که پاسخگويي بيشتري را ازدولت مي خواهند وبرخي نمايندگان مانند باهنر، که دست به سينه دولت هستند وبه دليل ارتباطات سياسي، عملا انتقاد ازسياست هاي دولت را عملا ازدستورکارخودخارج کرده اند، افزايش بيشتري يافته است. اين موضوع پس ازآنکه برخي ازنمايندگان منتقد، ازجمله افروغ، خواستار پاسخگويي معاون رييس جمهوري، رحيم مشاعي وحتي عزل وي ازسمت خود شدند، بحراني ترشد. رييس جمهوري هيچگاه به انتقاداتي که به معاون وي مي شد پاسخ نداد و اصول گرايان تندرو نيزعملا مقابل اصول گرايان منتقد صف آرايي کردند.
ماجراي سوال ازرييس جمهوري نيز، ازجمله موضوعات ديگري است که عملا محافظه کاران تندرورا نسبت به برخي منتقدين سياست هاي دولت خشمگين کرده است وعملا احتمال وفاق ونزديکي آنان راکاهش داده است. به اين ترتيب است که جدا شدن بخشي ازاصول گراياني که نمي توانند زيرسايه باهنر ودوستانش، فعاليت هاي مستقلي را انجام بدهند، طي ماه هاي گذشته به عنوان موضوعي ناگزير دربين جريان محافظه کارمجلس مورد توجه قرارگرفته بود.
ابوطالب بهمن ماه گفت که "فراكسيون جديد مي*تواند به عنوان يك فراكسيون شأن مجلس را حفظ كند و پاسخگوي مطالبات مردم باشد و هم با ايجاد انسجام دروني مجلس، به بررسي طرح*ها و لوايح كمك شاياني كند." فراکسيون جديد سه کميته سياست خارجي، فرهنگي واقتصادي خواهد داشت. سه موضوعي که به نظرمي رسد پاشنه آشيل دولت محمود احمدي نژاد را تشکيل مي دهد.
پيش ازاين اعلام شده بود که 30 نفر به عنوان اعضاي هيات موسس اين فراکسيون مشخص شده اند. با اين وجود به دليل حساسيت هايي که چنين انشعابي مي توانست ايجادکند، ازاعلام نام اين افراد تا پيش ازنهايي شدن کارو اعلام موجوديت خودداري شده است. اين بزرگترين ريزش اصول گرايان درمجلس به شمار مي رود. ابوطالب تاکيد کرده است که اين جريان درداخل جريان اصول گرايي حرکت مي کند وانتظار مي رود برخي ازاعضاي آن عضو شوراي مرکزي فراکسيون اصول گرا باشند.
محمد رضا باهنر، چندي پيش انشعاب کنندگان را متهم کرد که ازابتدا دلشان با فراکسيون اصول گرايان نبوده است: "برخي آقايان كه از تشكيل فراكسيون جديد صحبت مي*كنند، از قبل نيز دلشان با فراكسيون اصولگرايان نبود... ما نيز استقبال مي*كنيم كه برخي آقايان بتوانند فراكسيوني تشكيل دهند، فعال باشند و از باقيمانده*ي عمر مجلس براي خدمت به مردم استفاده* بهتري كنند....بايد ديد آن*ها چند نفر را مي*توانند جمع كنند و چه فعاليت*هايي مي*توانند داشته باشند."
عماد افروغ، نماينده اي که درميان اصول گرايان نفراول انتقاد ازسياست هاي ناکام محمود احمدي نژاد به شمارمي رود، درخصوص اعلام موجوديت اين فراکسيون درروزهاي آينده به ايسنا گفته است: "اگر انشعاب اصولي و مبنايي باشد، هم به توسعه سياسي كمك مي*كند، هم ما را از يك خودكشي و انتحار سياسي بازمي*دارد." افروغ درخصوص منتقد بودن اين جمع گفته است: " اين نقد به گونه*اي است كه مي*بينيم جريان اصولگرايي خلاق و انتقادي حتي به هم*سوهاي خود نيز رحم نمي*كند يعني اين*طور نيست كه براي حفظ قدرت، به هر وسيله* و حربه*اي ولو با توجيه، سكوت و تطهير چنگ بزند؛ چراكه براي آنها اصول و معيارهاي اصولگرايانه مقدس است و براي تحقق اين معيارها با كسي عقد اخوت نبسته*اند."
افروغ با تقسيم بندي جريان اصول گرايان به نوع "خام" و "پخته" آن، طرفداران باهنر وجريان اکثريت را به عنوان "اصولگرايي خام و اوليه كه پختگي، بلوغ و نبوغ لازم را ندارد" مورد اشاره قرارداده است: "با توجه به غلبه كمي و عددي*اي كه اصولگرايي خام پيدا كرده، ظاهرا وضعيت انشعاب برعكس شده و اين اصولگرايي ناب و حقيقي يا اصولگرايي خلاق و انتقادي و مستقل است كه بايد خود را از اين جرياني كه ناخواسته به او تحميل كرده*اند، جدا كند و حيات مستقل خود را در راستاي تحولاتي كه در سال*هاي اخير ايجاد شده، اعلام كند."
وي در ادامه گفت*وگو با ايسنا با بيان اين*كه بايد از چنين انشعابي به دليل سازگاري آن با توسعه سياسي و با ماهيت اين جريان اصولگرايي و اجتناب از خودكشي*هاي دسته جمعي استقبال كرد، اظهار داشت: "اگر جريان بازمانده از گذشته مقاومت*هايي مي*كند و موضع*گيري*هايي انجام مي*دهد كه بعضا اين موضع*گيري*ها برداشت ما را تقويت مي*كند، تا حدي طبيعي است اما بايد توجه كرد كه اين مقاومت*ها برخاسته از چه مواضع اقتصادي، سياسي و فرهنگي*اي است و اين مواضع را تدوين كرده و به گونه*اي مواضع اصولگرايي خلاق و انتقادي را از مواضع آن جريان اصولگرايي خام كه ممكن است در برخي موراد اشتراكاتي داشته باشند، جدا كرد."
اظهارات محمدرضا باهنرنايب رييس مجلس شوراي اسلامي طي ماه هاي گذشته مبني براينکه دوسوم نمايندگان راي نمي آورند، نقطه اوج، اختلافات ميان گروهي اصول گرايان به شمار مي رفت. باهنر گفت که "تجربه*ي انتخابات هفت دوره*ي مجلس به صورت متوسط بيانگر اين موضوع است كه در هر دوره حدود دوسوم نمايندگان مجلس براي دوره*ي بعد راي نمي*آورند." او تصريح کرده بود که اين امر به اين معنا نيست كه حاكميت جناح مجلس نيز تغيير كند، افراد تغيير مي*كنند ولي ممكن است حاكميت يك جناح يا حزب در مجلس تغيير نكند؛ زيرا اين امر دلايل گوناگوني دارد. باهنر نيزبه نوبه خود برخي نمايندگان را متهم کرده بود که 80-70 درصد زمان خود را به کارهايي که جزو وظايف نمايندگي آنها نيست مي گذرانند. اوسپس حرف آخرريش سفيدان اصول گرا رااينچنين زد: "ما در دوره*ي آينده نمي*توانيم از همه* دوستان حمايت كنيم؛ چرا كه ممكن است در حوزه*هاي انتخابيه افرادي باشند كه مانند آنها اصلح باشند ولي مقبوليت بيشتري داشته باشند، از همين بابت است كه مي*گويم انتخاب كانديداها براي مجلس آينده كار سختي است و گلايه*هايي را نيز ممكن است به همراه داشته باشد."
طي ماه هاي گذشته، فراکسيون اکثريت مجلس، ريزش جدي را درافراد شرکت کننده درجلسات خود تجربه کرده است به نوعي که به گزارش منابع خبري، دربرخي ازجلسات آن بيشتر از60 نفر شرکت نمي کنند.
"اصول گرايان خلاق" که نام اين فراکسيون است، طي ماه هاي گذشته درخصوص نحوه اداره مجلس وبرخورد با سياست هاي دولت، اختلافاتي جدي را با شوراي مرکزي اصول گرايان وازپيش ازهمه با محمد رضا باهنرتجربه کرده است. محمد رضاباهنر که به مثابه فيلتري درمسير انتقاد از دولت به شمار مي رود، چندي قبل وقتي اعلام کرد که بسياري ازنمايندگان فعلي اصول گرا درمجلس راي نخواهند آورد و ازحمايت اصول گرايان برخوردارنخواهند بود، واکنش زيادي را برانگيخت.
عماد افروغ، رييس کميسيون فرهنگي مجلس که پيش ازاين ازشکل گيري چنين فراکسيوني سخن گفته بود، درتازه ترين اظهارنظر درخصوص اين فراکسيون گفته است: "هسته مركزي اين فراكسيون در مجلس شوراي اسلامي شكل گرفته و فعلا گام*هاي اوليه برداشته شده است. اين فراكسيون فعلا در مجلس شكل مي*گيرد، اما اين به معناي آن نيست كه اين هسته با محافل و حلقه*هاي بيروني متصل نشود." افروغ ازارائه تعداد افرادي که دراين فراکسيون شرکت کرده اند، خودداري کرده وتاکيد کرده است که براي آنها کيفيت ازکميت مهم ترخواهد بود.
بااين وجود شنيده ها حاکي ازآن است که دكتر سبحاني، دكتر افروغ، دكتر خوش چهره، مدني و ابوطالب از چهره هاي شناخته شده اين فراکسيون جديد هستند. اولين خبرها درخصوص فراکسيون جديد، با افزايش انتقادات نمايندگان مجلس دربهمن نسبت به گراني هاي به وجود آمده شکل گرفت؛ زماني که نمايندگان خود را براي امضاي ليستي که رييس جمهوري را براي حضور درمجلس مجلس به منظور پاسخگويي به وضعيت موجود وادارکنند، آماده مي کردند.
سعيد ابوطالب که هم اينکه افروغ را درشکل گيري وايجاد اين فراکسيون ازنزديک همراهي مي کند، اوائل بهمن ماه سال گذشته، گفت که اعضاي اين فراکسيون حتي جلساتي را نيز برگزار کرده اند، اگرچه هنوز نمي خواهند اعلام موجوديت کنند. طي ماه هاي گذشته، شکاف بين برخي نمايندگان اصول گرا که پاسخگويي بيشتري را ازدولت مي خواهند وبرخي نمايندگان مانند باهنر، که دست به سينه دولت هستند وبه دليل ارتباطات سياسي، عملا انتقاد ازسياست هاي دولت را عملا ازدستورکارخودخارج کرده اند، افزايش بيشتري يافته است. اين موضوع پس ازآنکه برخي ازنمايندگان منتقد، ازجمله افروغ، خواستار پاسخگويي معاون رييس جمهوري، رحيم مشاعي وحتي عزل وي ازسمت خود شدند، بحراني ترشد. رييس جمهوري هيچگاه به انتقاداتي که به معاون وي مي شد پاسخ نداد و اصول گرايان تندرو نيزعملا مقابل اصول گرايان منتقد صف آرايي کردند.
ماجراي سوال ازرييس جمهوري نيز، ازجمله موضوعات ديگري است که عملا محافظه کاران تندرورا نسبت به برخي منتقدين سياست هاي دولت خشمگين کرده است وعملا احتمال وفاق ونزديکي آنان راکاهش داده است. به اين ترتيب است که جدا شدن بخشي ازاصول گراياني که نمي توانند زيرسايه باهنر ودوستانش، فعاليت هاي مستقلي را انجام بدهند، طي ماه هاي گذشته به عنوان موضوعي ناگزير دربين جريان محافظه کارمجلس مورد توجه قرارگرفته بود.
ابوطالب بهمن ماه گفت که "فراكسيون جديد مي*تواند به عنوان يك فراكسيون شأن مجلس را حفظ كند و پاسخگوي مطالبات مردم باشد و هم با ايجاد انسجام دروني مجلس، به بررسي طرح*ها و لوايح كمك شاياني كند." فراکسيون جديد سه کميته سياست خارجي، فرهنگي واقتصادي خواهد داشت. سه موضوعي که به نظرمي رسد پاشنه آشيل دولت محمود احمدي نژاد را تشکيل مي دهد.
پيش ازاين اعلام شده بود که 30 نفر به عنوان اعضاي هيات موسس اين فراکسيون مشخص شده اند. با اين وجود به دليل حساسيت هايي که چنين انشعابي مي توانست ايجادکند، ازاعلام نام اين افراد تا پيش ازنهايي شدن کارو اعلام موجوديت خودداري شده است. اين بزرگترين ريزش اصول گرايان درمجلس به شمار مي رود. ابوطالب تاکيد کرده است که اين جريان درداخل جريان اصول گرايي حرکت مي کند وانتظار مي رود برخي ازاعضاي آن عضو شوراي مرکزي فراکسيون اصول گرا باشند.
محمد رضا باهنر، چندي پيش انشعاب کنندگان را متهم کرد که ازابتدا دلشان با فراکسيون اصول گرايان نبوده است: "برخي آقايان كه از تشكيل فراكسيون جديد صحبت مي*كنند، از قبل نيز دلشان با فراكسيون اصولگرايان نبود... ما نيز استقبال مي*كنيم كه برخي آقايان بتوانند فراكسيوني تشكيل دهند، فعال باشند و از باقيمانده*ي عمر مجلس براي خدمت به مردم استفاده* بهتري كنند....بايد ديد آن*ها چند نفر را مي*توانند جمع كنند و چه فعاليت*هايي مي*توانند داشته باشند."
عماد افروغ، نماينده اي که درميان اصول گرايان نفراول انتقاد ازسياست هاي ناکام محمود احمدي نژاد به شمارمي رود، درخصوص اعلام موجوديت اين فراکسيون درروزهاي آينده به ايسنا گفته است: "اگر انشعاب اصولي و مبنايي باشد، هم به توسعه سياسي كمك مي*كند، هم ما را از يك خودكشي و انتحار سياسي بازمي*دارد." افروغ درخصوص منتقد بودن اين جمع گفته است: " اين نقد به گونه*اي است كه مي*بينيم جريان اصولگرايي خلاق و انتقادي حتي به هم*سوهاي خود نيز رحم نمي*كند يعني اين*طور نيست كه براي حفظ قدرت، به هر وسيله* و حربه*اي ولو با توجيه، سكوت و تطهير چنگ بزند؛ چراكه براي آنها اصول و معيارهاي اصولگرايانه مقدس است و براي تحقق اين معيارها با كسي عقد اخوت نبسته*اند."
افروغ با تقسيم بندي جريان اصول گرايان به نوع "خام" و "پخته" آن، طرفداران باهنر وجريان اکثريت را به عنوان "اصولگرايي خام و اوليه كه پختگي، بلوغ و نبوغ لازم را ندارد" مورد اشاره قرارداده است: "با توجه به غلبه كمي و عددي*اي كه اصولگرايي خام پيدا كرده، ظاهرا وضعيت انشعاب برعكس شده و اين اصولگرايي ناب و حقيقي يا اصولگرايي خلاق و انتقادي و مستقل است كه بايد خود را از اين جرياني كه ناخواسته به او تحميل كرده*اند، جدا كند و حيات مستقل خود را در راستاي تحولاتي كه در سال*هاي اخير ايجاد شده، اعلام كند."
وي در ادامه گفت*وگو با ايسنا با بيان اين*كه بايد از چنين انشعابي به دليل سازگاري آن با توسعه سياسي و با ماهيت اين جريان اصولگرايي و اجتناب از خودكشي*هاي دسته جمعي استقبال كرد، اظهار داشت: "اگر جريان بازمانده از گذشته مقاومت*هايي مي*كند و موضع*گيري*هايي انجام مي*دهد كه بعضا اين موضع*گيري*ها برداشت ما را تقويت مي*كند، تا حدي طبيعي است اما بايد توجه كرد كه اين مقاومت*ها برخاسته از چه مواضع اقتصادي، سياسي و فرهنگي*اي است و اين مواضع را تدوين كرده و به گونه*اي مواضع اصولگرايي خلاق و انتقادي را از مواضع آن جريان اصولگرايي خام كه ممكن است در برخي موراد اشتراكاتي داشته باشند، جدا كرد."
اظهارات محمدرضا باهنرنايب رييس مجلس شوراي اسلامي طي ماه هاي گذشته مبني براينکه دوسوم نمايندگان راي نمي آورند، نقطه اوج، اختلافات ميان گروهي اصول گرايان به شمار مي رفت. باهنر گفت که "تجربه*ي انتخابات هفت دوره*ي مجلس به صورت متوسط بيانگر اين موضوع است كه در هر دوره حدود دوسوم نمايندگان مجلس براي دوره*ي بعد راي نمي*آورند." او تصريح کرده بود که اين امر به اين معنا نيست كه حاكميت جناح مجلس نيز تغيير كند، افراد تغيير مي*كنند ولي ممكن است حاكميت يك جناح يا حزب در مجلس تغيير نكند؛ زيرا اين امر دلايل گوناگوني دارد. باهنر نيزبه نوبه خود برخي نمايندگان را متهم کرده بود که 80-70 درصد زمان خود را به کارهايي که جزو وظايف نمايندگي آنها نيست مي گذرانند. اوسپس حرف آخرريش سفيدان اصول گرا رااينچنين زد: "ما در دوره*ي آينده نمي*توانيم از همه* دوستان حمايت كنيم؛ چرا كه ممكن است در حوزه*هاي انتخابيه افرادي باشند كه مانند آنها اصلح باشند ولي مقبوليت بيشتري داشته باشند، از همين بابت است كه مي*گويم انتخاب كانديداها براي مجلس آينده كار سختي است و گلايه*هايي را نيز ممكن است به همراه داشته باشد."
طي ماه هاي گذشته، فراکسيون اکثريت مجلس، ريزش جدي را درافراد شرکت کننده درجلسات خود تجربه کرده است به نوعي که به گزارش منابع خبري، دربرخي ازجلسات آن بيشتر از60 نفر شرکت نمي کنند.


Comment