Announcement

Collapse
No announcement yet.

Important Political News

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • اعضای شورای شهر تهران بر اساس توافقی از پيش، چندان که معلوم شد باقر قالیباف با اختلاف دو رای بيش از رسول خادم برای شهرداری تهران رای دارد، در دومين رای گيری رسمی با دوازه رای مثبت او را در شهرداری تهران ابقا کردند، به نظر می رسد تنها سه نفر هوادار احمدی نژاد همچنان با دادن رای ممتنع مخالفت خود را با اين انتخاب نشان دادند.
    خبرگزاري فارس با عنوان محمدباقر قاليباف با اخذ 12 رأي مثبت و بدون راي مخالف از شوراي شهر سوم تهران، رأي اعتماد گرفت، خبر جلسه شورای شهر را منعکس کرده اما ایران روزنامه خبرگزاری جمهوری اسلامی با عنوان قالیباف با هشت رای موافق و شش رای مخالف برگزيده شد نارضائی دولت را نسبت به اين انتخاب مشخص کرده است.
    نامزدان پست پنجاه و هشتمين شهردار تهران عبارت بودند از: قاليباف، بيادى، خادم، سعيدى كيا، شريعتمدارى، آخوندى، تابش، عبدالعلى زاده، مظاهرى، نورى، سلطانخواه و زيارى كه پس از انتخابات مرحله اول ۴ نفر اول اين ليست به مرحله بعد راه يافتند. با استعفاى سعيدى كيا، وزير مسكن و شهرسازى، نادر شريعتمدارى عضو دور دوم شوراى شهر جايگزين وى شد.درنهايت پس از بررسى دوباره و اعلام برنامه هاى نامزدها، با رأى اعضاى شوراى سوم، محمدباقر قاليباف و رسول خادم هركدام با ۸ رأى به مرحله نهايى راه يافتند.
    .
    در آخرين مرحله از رأى گيرى، اعضاى شوراى شهر براى انتخاب شهردار تهران بعدازظهر ديروز تشكيل جلسه دادند كه قاليباف با ۸ رأى موافق، ۶ رأى مخالف و يك رأى ممتنع در برابر ۶ رأى خادم به عنوان پنجمين شهردار شوراى اسلامى شهر، چهاردهمين شهردار پس از انقلاب و پنجاه و هشتمين شهردار تهران انتخاب شد.در ادامه اين جلسه اعضاى شوراى شهر با ۱۲ رأى به قاليباف رأى مثبت دادند و رأى ۳ عضو ديگر هم ممتنع بود.

    Comment


    • دکترهاله اسفندياري، مدير شصت وهفت ساله بخش خاورميانه مرکزتحقيقاتي "وودروويلسون" آمريکا سه شنبه بازادشت وبه زندان اوين منتقل شده است. اين درحالي است که وي به دليل وضعيت سلامتي اش نيازمند توجه پزشکي است. مقامات ايراني تاکنون درخصوص دستگيري وي اظهارنظرنکرده اند.


      مدير مرکز "وودروويلسون" وهمچنين همسر وي بازداشت وي را تاييد کرده اند. طي دوروز گذشته، دستگيري اين محقق و مدرس سابق دانشگاه پرينستون که طي سالهاي گذشته کتاب ومجموعه مقامات متعددي را در درخصوص تحولات ايران به چاپ رسانده، بازتاب بين المللي بسياري داشته است. اسفندياري که داراي تابعيت دوگانه است، به دليل دلبستگي هاي عاطفي و ديدارمادر خود که به تنهايي درتهران زندگي مي کند، طي سالهاي گذشته، سالانه چندين بار به ايران سفرکرده است. او براي اينکه شانس ديدار مادر 93 ساله خود را از دست ندهد، هنگامي که درماه دسامبر درماجرايي ساختگي، پاسپورت وديگر وسايلش ربوده مي شود و پس از آن هفته هاي متوالي توسط ماموران امنيتي بازجويي مي شود، ازرسانه اي کردن آنچه براي وي درحال رخ دادن بود، خودداري کرد. به اين ترتيب ازماه دسامبر تاکنون او تقريبا در نوعي بازداشت خانگي به سرمي برده است.

      سرقت پاسپورت وبازجويي روزانه

      واشنگتن پست درگزارشي در خصوص دستگيري اسفندياري نوشته که "درماه دسامبرهنگامي که او خانه مادرش را با يک تاکسي به مقصد فرودگاه مهرآباد ترک مي کرد، مورد هجوم چندين فرد قرارگرفت که آنها پاسپورت وديگر وسايل او را به سرقت بردند." پس ازآن او به صورت مرتب به وزارت اطلاعات احضار شده تا درخصوص فعاليت هايي که طي سال هاي گذشته انجام داده، افرادي که با آنها درايران درتماس بوده، مراکزمختلفي که درآمريکا به امورايران مي پردازند وديگر سوالاتي ازاين دست، توضيح بدهد. تخصص اسفندياري روي موضوعاتي همچون زنان، توسعه دموکراتيک درخاورميانه وامورمربوط به ايران است وپيش ازانقلاب اسلامي درايران استاد دانشگاه بود. وي مدرک دکتراي خود را ازوين دريافت کرده است.

      موسسه "وودروويلسون"، يکي از مراکزمعتبرتحقيقاتي در آمريکا به شمار مي رود که درحوزه سياست خارجي فعال است و سالانه محققان بسياري ازسراسرجهان راهي اين موسسه مي شوند، تا نظرات خود راپيرامون مسائل مختلف بيان کنند. طي سالهاي گذشته که مسائل مربوط به خاورميانه ازاهميت بسزايي برخوردارشده است، افراد مختلفي ازکشورهاي منطقه وازجمله ايران به اين موسسه دعوت شده اند تا به طرح نظرات خود بپردازند.

      تا کنون مقامات ايراني به دستگيري اسفندياري واکنش ازخودنشان نداده اند. اسفندياري طي ماه هاي گذشته به نزديکان خود توصيه کرده بود که ازرسانه اي کردن جريان احضاروبازجويي اش خودداري کنند.

      دستگيري دانشگاهيان درمقابله با توطئه هاي آمريکا

      مقامات امنيتي طي سالهاي گذشته، با دستگيري روزنامه نگاران، روشنفکران ودانشگاهيان، تلاش بسياري کرده اند تا ردپايي از نحوه هزينه کردن بودجه هايي که توسط واشنگتن با نام هاي مختلف و براي تحت فشارگذاشتن حکومت ايران مصرف مي شود، پيدا کنند. با وجود اين دربرخي ازدستگيري هاي وزارت اطلاعات وديگر دستگاه هاي امنيتي واطلاعاتي، علي رغم دستگيري وبازداشت هاي چندين ماهه، اين مقامات نتوانسته اند، شواهدي رابراي اين موضوع پيدا کنند ومجبورشده اند پس ازمدتي آنها را آزاد کنند.

      داريوش زاهدي استاد دانشگاه برکلي کاليفرنيا، رامين جهانبگلوروشنفکر ايراني که به عنوان محقق درمراکز متعددي حضور داشته است وهمچنين برخي روزنامه نگاران ديگر وازجمله علي فرحبخش که هم اکنون تنها به دليل دريافت 2300 دلارپول بليط هواپيما وهتل درزندان به سرمي برد، ازجمله قربانيان اين سياست بدبينانه هستند.

      طي اين مدت، مقامات امنيتي پس ازدستگيري دانشگاهيان وروزنامه نگاران، تلاش کرده اند که با تحت فشارگذاردن آنها، آنچه را که درذهن دارند به صورت اعتراف اجباري ازآنها اخذ کنند که دربسياري ازموارد موفق به انجام آن نشده اند ودرمورد رامين جهانبگلو پس ازآنکه اخباري از پخش قريب الوقوع اعترافات وي منتشر شد، با توجه به اعتراضات داخلي وجهاني که دراين خصوص به وجود آمد، عملا ازدستور کار خارج شد. به اين ترتيب جهانبگلو که با اتهام جاسوسي وهمکاري با نهادهاي امنيتي مواجه بود، پس ازآزادي اززندان با وثيقه اي سنگين عملا بارديگر به ادامه فعاليت پرداخت. درحالي که اگر درچنين مواردي اتهامي ثابت شود، عملا سالها زنداني رابراي افراد به همراه خواهد داشت.

      نامه هاميلتون به احمدي نژاد

      جالب آنکه، مديرموسسه "وودرو ويلسون"، "لي اچ هاميلتون"، عضو کميته معروف "گروه مطالعه عراق" معروف به "هاميلتون-بيکر" است، که واشنگتن را به دليل انزواي ايران درمنطقه بارها مورد انتقاد قرارداده است. او به واشنتگن پست گفته که بيستم فوريه نامه اي را براي محمود احمدي نژاد درخصوص خانم اسفندياري نوشته وخواستار بازگشت وي به آمريکا شده است. نامه اي که هيچگاه پاسخي دريافت نکرده است.

      بي پاسخ ماندن نامه درحالي صورت گرفته که هاميلتون جزو افرادي بوده است که به ايالات متحده پيشنهاد کرده براي حل مساله عراق واشنگتن بايد با ايران وسوريه گفت وگو کند. اسنفدياري که مديرخاورميانه اين موسسه بوده، تلاش بسياري براي واقع بين کردن روشنفکران، سياستمداران وتصميم گيران آمريکايي نسبت به تحولات جامعه ايراني داشته ودرنتيجه چنين تلاش هايي بوده که سياست نشستن پاي ميزمذاکره با ايران براي حل مسائل منطقه اي و به رسميت شناختن نفوذ منطقه اي ايران، يکي از توصيه هاي جدي اين مرکز به تصميم گيران واشنگتن بوده است.

      هاميلتون درنامه خود به محمود احمدي نژاد نوشته است: " موسسه ويلسون هيچ پولي ازدولت آمريکا به منظور تلاش براي تاثيرگذاشتن ويا تعيين سياست هاي مشخص يا جهت دهي به دولت ايران، دريافت نکرده است. ما درخصوص گفت وگوهايمان بسيارشفاف بوده ايم... ما نقطه نظرات مختلفي را ارائه داده ايم. اين نقش ماست."

      او سپس درکنفرانس خبري ديگري گفته که بازجويان اسنفدياري مي توانند با کليک کردن برروي وب سايت اين موسسه کليه اين اطلاعات مرتبط را دريافت کنند.

      ازسوي ديگر، اسفندياري به عنوان محققي که تا کنون مجموعه نوشتارهاي متعددي رادرخصوص تحولات ايران ويراستاري ومنتشر کرده، طي سالهاي گذشته تلاش کرده است علي رغم همه محدوديت هايي که سفر محققين ايراني به خارج ازکشوردارد، ازآنها براي سخنراني وارائه نظراتشان به اين موسسه دعوت به عمل آورد تا روزنه اي براي طرح مسائل واقعي ايران فراهم آيد.

      جهانبگلو و رجا نيوز

      وب سايت رجا نيوز، که طي روزهاي گذشته درخط مقدم حمله به حسين موسويان ديپلمات ارشد ايراني بوده است، با انشتارگزارشي "هاله اسنفدياري" را سرپل صهيونيست ها در ايران ناميده است. اين وب سايت سپس به بخشي از "اعترافات" رامين جهانبگلو اشاره کرده و نوشته است: " در کانادا با خانمى به نام هاله اسفنديارى (از ضد انقلابيون ايرانى و داراى همسرى يهودي) آشنا شدم و از سوى وى با نهادهاى خاصى در آمريکا ارتباط برقرار کردم و يک بورس در آمريکا به من واگذار شد تا در مورد روشنفکرى در ايران تحقيق کنم." مطالبي که بسيارشبيه به ادبيات اعتراف نامه هاي اجباري است.

      Comment


      • درحالي که کشورهاي گروه هشت، درپيش نويس بيانيه اي که درمورد عدم تکثيرسلاح هاي هسته اي نوشته اند از لزوم افزايش فشار عليه ايران درصورت امتناع مجدد ازتعليق غني سازي اورانيوم سخن گفته اند، مقامات ايراني از ادامه تعليق غني سازي سخن گفته اند: محمود احمدي نژاد تاکيد کرده رهبري اجازه نمي دهد کسي سرسوزني عقب نشيني کند و سخنگوي دولت گفته که بحث تعليق از دستور کار ايران خارج است.

        همزمان، امروزديپلمات هاي ارشد پنج عضو دائم شوراي امنيت وآلمان، دربرلين بايکديگر درخصوص برنامه هسته اي ايران ديدارخواهند کرد. سخنگوي وزارت آلمان که هم اکنون رياست کنوني گروه هشت را عهده دار است گفته که پنج عضو دائم شوراي امنيت در حاشيه*ي نشستي كه به منظور فراهم آوردن مقدمات نشست سران گروه هشت در ماه ژوئن در آلمان برگزار مي شود، در اين باره با يكديگر مشورت خواهند كرد. پيش ازاين وزارت امورخارجه آمريکا ازتشکيل نشست ياد شده در روزچهارشنبه خبرداده بود. قراراست اين نشست استراتژي مشترکي را براي خاوير سولانا رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا که قراراست به زودي با علي لاريجاني دبيرشوراي امنيت ملي ايران ديدارکند، تدوين کند.

        ازسوي ديگر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري نيز درسخناني درجمع فرماندهان بسيج اعلام کرده که دولت وي درخصوص مساله هسته اي عقب نشيني نمي کند واين موضوع به حيثيت همه بشريت گره خورده است: "امروز ايستادگي ما براي ايجاد امنيت سرزمين ايران نيست بلكه دفاع از حيثيت همه بشريت و هويت و حقوق همه ملت*هاست ونمي*توان بر سر آن معامله كرد و اين با موضوع هسته*يي گره خورده است. به همين دليل است كه رهبر ما محكم ايستاده و اجازه نمي*دهد كه سر سوزني كسي عقب*نشيني كند و به خاطر ايستادگي ماست كه پيروزي*ها پي در پي مي*آيد."

        احمدي نژاد همچنين تهديد هاي بيگانگان عليه کشور آنها را جنگ رواني خوانده است: "بعد از صد سال امروز آرايش سياسي جبهه مستكبرين در مقابل ملت ما بهم خورده است ومعلوم شده كه آن*ها هيچ چيزي نيستند و **٩٩ درصد قدرت*شان پوشالي و براساس جنگ رواني است و اين هيكل پوشالي آن*ها شكستني است و به فضل الهي متلاشي خواهد شد."

        غلامحسين الهام، درنشست هفتگي خود با خبرنگاران تاکيد کرده است که نظر دولت درخصوص تعليق هيچ تغييري نکرده وبرگشت پذيرنيست: "بحث تعليق از دستور كار دولت خارج است. ما از مذاكره بدون پيش*شرط و در فضاي عادلانه استقبال مي*كنيم." با وجود آنکه دو هفته ديگر مهلت دوماهه ايران براي پاسخگويي به درخواست هاي قعطنامه تحريم دوم شوراي امنيت سازمان ملل درخصوص تعليق اورانيوم به پايان مي رسد و منابع اروپايي اعلام کرده اند که درصورت عدم تعليق غني سازي اورانيوم ازسوي ايران عملا تهران با قطعنامه سوم مواجه خواهد شد. موضوعي که مي تواند انزواي هرچه بيشتر ايران را به همراه داشته باشد. اگرچه سخنگوي دولت ازاينکه ايران دربهترين شرايط بين المللي به سر مي برد سخن گفته است: "امروز جمهوري اسلامي ايران در بهترين شرايط بين*المللي به*سر مي*برد و مخالفين ما رو به انزوا و در عرصه بين*المللي دچار مشكل هستند، ولي ما وضعيت خوبي داريم و براي دولت*ها وملت*ها، ارتباط با ايران يك معيار از روابط بين*الملل شناخته مي*شود."

        موضع گيري سخنگوي دولت، ازسوي قائم مقام دبيرشوراي امنيت ملي نيزتکرار شده است. عبدالرضا رحماني افضلي، با اشاره به طرح دولت سوييس براي حل مساله هسته اي به ايسنا گفته است: "اگر طرح سوييس دربردارنده* تعليق باشد مورد قبول ايران واقع نخواهد شد. برداشت ما از تايم اوت در طرح سوييس تحت تعليق بوده كه ما اعلام كرده*ايم هرگونه بحث تعليق مورد قبول ما نخواهد بود و درصورتي كه در طرح سوييس تغييراتي بدهند كه بحث تعليق در آن نباشد، قابل بررسي است. جمهوري اسلامي ايران هيچ گونه تعليقي را نمي*پذيرد."

        اوافزوده که هر موضوعي غير ازتعليق مي تواند درچارچوب طرح مطرح شود. ايالات متحده و ديگر اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل طي ماه هاي گذشته تاکيد کرده اند که هرگونه مذاکراتي که با تهران صورت بگيرد بعداز تعليق غني سازي اورانيوم خواهد بود.

        قراربود مذاکرات خاويرسولانا دبيرسياست خارجي اتحاديه اروپا وعلي لاريجاني نفر اول تيم مذاکره کننده درمورد پرونده هسته اي طي روزهاي جاري درکشور سوييس برگزارشود که ظاهرا زمان دقيقي براي آن هنوز تعيين نشده وآنچنان که برمي آيد، معلوم نيست دور جديد مذاکره بين اين دو ديپلمات چه زماني برگزارشود.

        طي روزهاي گذشته علي رغم ارسال علائمي براي گفت وگو بين ايران امريکا ازسوي ديپلمات هاي دوکشور وازجمله وزراي امورخارجه، کاندوليزارايس بارديگر با تکرار آنچه جورج بوش قبلا اظهارداشته بود گفت که همه گزينه ها ازجمله گزينه نظامي روي ميز است و دليلي هم براي خارج کردن آن وجود ندارد.

        Comment


        • چيزي قريب به بيست و هشت سال پس از استقرار نظام اسلامي در ايران، چالش بر سر حوزه خصوصي شهروندان و حواشي پيرامون آن هنوز يکي از بحث هاي داغ جامعه مي شود. با ادامه طرح موسوم به "مبارزه با بدحجابي" در آستانه فصل گرم در سراسر ايران و نيز هجوم به منازل مسکوني و جمع آوري آنتن هاي ماهواره اي توسط نيروي انتظامي، روند نارضايي و تشويش در سطح جامعه همچنان سيري صعودي طي مي کند. اين همه، وقتي در کنار برخي آسيب هاي اجتماعي و پديده هاي نوظهور مانند "رواج عرضه فيلم هاي حريم خصوصي" زندگي شهروندان از طريق تلفن هاي همراه در اينترنت قرار مي گيرد، نموداري روشن از آنچه در بطن جامعه امروز ايران مي گذرد را پيش رو مي گذارد.

          نينا، که فيلم ديدار او با دوست پسرش به مدت زماني پنج دقيقه روي يکي از پايگاههاي عرضه اين قبيل فيلم ها روي اينترنت قرار گرفته است، مي گويد از زمان عرضه اين فيلم پنج دقيقه اي، زندگي او بکلي زير و رو شده است: "من نمي دانم آخر چرا؟ چرا من بايد طعمه اين بازي ناجوانمردانه بشوم. ما در يک مهماني با دوست پسرم و دوستانش بوديم که..."

          با اين همه، به گواه يک جامعه شناس مشکل را نه در نمودهاي بارز آن که اکنون چندين پايگاه اينترنتي لحظه به لحظه مشغول عرضه جديدترين تصاوير از خصوصي ترين حوزه هاي زندگي شهروندان ايراني اعم از چهره هاي سينمايي يا ورزشي يا افراد معمولي ديگر هستند بايد جستجو کرد که در روند حرکت نزديک به سه دهه جامعه بايد ديد و اينکه در بطن يک جامعه انساني چه اتفاقي افتاده که چنين حريص و بيمارگونه، متقاضي فيلم هايي از اين دست است. اين جامعه شناس با اشاره به جنجال فيلم مربوط به يکي از بازيگران سريال "نرگس" مي گويد: "رواج اين پديده به دليل ساخت به شدت پدرسالار جامعه ما، بيشتر از پسران، دختران ما را آسيب پذير کرده است. البته نبايد فراموش کرد که به دليل همان ساخت به شدت سنتي و پدرسالار، در حوزه دگرباشان جنسي نيز باز چنين آسيب پذيري بيشتر است. به هر حال واقعيت اين است که امروز همه ما در معرض چنين نابهنجاري هاي اجتماعي قرار گرفته ايم."

          وي اضافه مي کند: "من سرجنجال فيلم مربوط به بازيگر سريال نرگس، متاسفانه در کمال حيرت مي ديدم افراد به ظاهر فرهيخته و جهان ديده اي را که به دنبال از دست ندادن همان چند دقيقه فيلم به ظاهر پورنو با آن کيفيت پايين بودند. من به چشم خود منتقد جوان سينمايي نويسي را ديدم که با شور و شوق از ديدن فيلم و هيجانات خود صحبت مي کرد. به او گفتم فيلم هاي پورنوي هنري و بسيار با کيفيت تر از اين را که حتما ديده اي؟ اما مشکل اين جماعت اين حرف ها نيست..." به گواه اين جامعه شناس مشکل، بسيار ساختاري تر از اين است که ما انگيزه افراد را در لحظه بررسي و قضاوت کنيم بلکه بايد به "آنومي ارزش ها در جامعه اي از هر سو زير منگنه" پرداخت که چگونه وارونگي ارزش ها در کنار فشارهاي روزافزون بر حوزه هاي مختلف زندگي مردم و بحران سازي هاي مقطعي، پديده هاي بي سابقه اي را در کشور ما رواج داده است.

          با پيشرفته تر شدن گوشي هاي تلفن همراه دوربين دار با مگا پيکسل هاي بالا هم اکنون تعداد زيادي از فيلم هاي مربوط به حوزه خصوصي زندگي شهروندان ايراني با طول زماني متفاوت و کيفيت مناسب در پايگاههاي مختلف اينترنتي عرضه مي شود. مضمون فيلم و عکس ها از همخوابگي افراد اعم از زن و مرد و زن و زن و مرد و مرد تا تصاوير مختلف ستارگان سينماي ايران، چهره هاي تلويزيوني مشهور و... در حال شنا در استخر يا در پارتي و مجالس عروسي و تولد خانوادگي و بعضا در هنگام همبستري وجود دارد. بعد از جنجال تبليغاتي وسيع بر سر فيلم منسوب به يکي از بازيگران زن سريالي در سيماي اسلامي، که تا مدت ها سوژه داغ نشريات زرد داخلي و برخي پايگاههاي عرضه کننده اين فيلم ها در اينترنت بود، حرف فيلم پورنوي منسوب به بازيگر يکي ديگر از سريال هاي روتين سيماي اسلامي به ميان آمد که طبق معمول با تکذيب سوژه فيلم مواجه شد.

          جامعه بيمار جنسي

          يک وبلاگ نويس ايراني، در اوج بحث داغ فيلم مربوط به بازيگر نرگس در وبلاگ خود از "ناجوانمردان" پرسيد: "موجود پستي که براي اولين بار اين فيلم را منتشر کرد، و انسان نماهاي حيوان صفتي که فيلم رادست بدست ميگردانند وپول به جيب مي زنند، آيا فکر کرده اند که چگونه زندگي يک انسان را نابود مي کنند؟" وي ادامه ادامه داد: "اگر زيگموند فرويد زنده بود، جامعه اي بهتر از جامعه بيمار جنسي ايران- بعنوان نمونه آزمايشگاهي براي تحقيقاتش پيدا مي کرد؟ ننگ بر ما که با هم چنين مي کنيم."

          سپهر، استاد جوان يکي از دانشگاههاي کشور که فيلمي سه دقيقه اي ازديدار و صحبت هاي او با دوستش در يک کافي شاپ، مدت ها در بازار دست به دست مي شد، در اين ارتباط مي گويد: "اين جامعه بيمار است و به مرور روند فروپاشي از درون را طي مي کند.چه مي شود کرد؟"

          نه قربانيان، نه متهمين

          يک محقق مسائل اجتماعي که بر سر پرونده هايي از اين دست ارتباط تنگانگي با نيروي انتظامي جمهوري اسلامي داشته مي گويد در تمام مدتي که مجبور بوده حدود 50 ساعت فيلم را که توسط نيروي انتظامي جمع آوري شده، براي انجام تحقيق ببيند، تمام وجود او دگرگون شده است. وي مي گويد: "در فيلم هايي که من ديدم نه شخصي که سوژه فيلم بود کوچکترين خطايي از او سر زده است و نه کسي که فيلم را گرفته بود و بعضا امروز او را بر جايگاه متهم مي نشانند.در تحقيقات و ملاقات با سوژه هاي فيلم ها و متهمين به توليد و تکثير، متوجه شديم که اغلب اين فيلم ها با رضايت دو طرف تهيه شده اند و جالب است بدانيد که اين ها همه فرزندان من و شما هستند و با هيچ سريشي نمي توانيم برچسب دختر خياباني يا پسر خياباني را به آنها بچسبانيم. اغلب اين فيلم ها در يک تفاهم دو طرفه و مانند يک سرگرمي گرفته شده اند و بعضا حتي بطور اتفاقي با امکاناتي که بروتوس در اختيار تلفن هاي همراه امروزي قرار مي دهد حتي توسط اشخاص رده سوم و چهارم به تلفن هاي همراه ديگر و پس از آن شبکه اينترنت راه پيدا کرده اند."

          اين محقق که بطور اکيد از جوانان مي خواهد نگذارند چنين فيلم يا عکس هايي در مواقع خصوصي، در مهماني ها و در حوزه هاي مربوط به زندگي شخصي آنها حتي توسط نزديکترين اقوام و دوستان توسط موبايل از آنها گرفته شودف مي افزايد: "مساله اساسي تر از اين حرفهاست. متوليان امنيت رواني و جاني جامعه گويا فعلا به وظايف ديگري مشغولند و تنها راه، هوشياري و دوري جستن خود افراد از اين وادي هاست.سيلي آمده است که به راحتي همه ما، دختران و پسران و خواهران و برادران ما را در صورت کوچکترين غفلتي با خود مي برد. ساده ترين مسائل مطرح در اين فيلم ها با توجه به بافت به شدت سنتي بخش بزرگي از جامعه ايران، شالوده خانواده ها را از هم پاشيده... مساله بسيار بغرنج شده است."

          متجاوزان به حريم خصوصي ؛وبلاگ نويسان و فيلمسازان

          مژگان دختر جواني که دانشجوي رشته هنر در يکي از دانشگاهاي تهران است تاکيد مي کند که اين مسائل اصلا براي او مهم نيست: "در اين صورت همه بايدمرتب خود را سانسور کنند. از پارتي تا مهماني در استخر و ديدارهاي خصوصي و روابط عاطفي". مژگان مي افزايد: "البته براي من باورناپذير است که چطور کسي به خود اجازه مي دهد از خصوصي ترين حوزه زندگي خود، يعني لحظات معاشقه، آن هم در چنين جامعه اي فيلم تهيه کند. براي همين فکر مي کنم خيلي از اين افراد هنگام سکس و برداشتن فيلم ها از مواد روانگردان مختلف استفاده مي کنند و در حالت عادي به سر نمي برند."

          در چنين شرايطي امافرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي، تجاوز به حريم خصوصي را به وبلاگ نويسان و فيلمسازان مربوط دانسته و گفته است اينها جزو نخستين گروه مفسدان هستند که با آنها برخورد قاطع صورت مي گيرد.

          با اين همه، سرقت و تکثير فيلم و عکسهاي خصوصي و خانوادگي درايران، همچنان ادامه دارد و به معضلي جدي تبديل شده است. رواج اين پديده موجب شده مردم از تصوير در هراس باشند. هر نوع تصوير.

          Comment


          • تمام اتفاقاتي كه در چند روز اخير در پلي تكنيك روي داد، از حمله به خوابگاه دختران و سالن مطالعه آنها تا پروژه انتشار جعلي نشريات وابسته به انجمن اسلامي در راستاي جلوگيري از انتخابات انجمن اسلامي منتخب اين دانشگاه بود كه خوشبختانه به نتيجه نرسيد.

            علي صابري، دبير انجمن اسلامي منتخب پلي تكنيك در گفت و گو با روز ضمن بيان مطلب بالا مي افزايد: "خوشبختانه با تمام اين دسيسه ها و مشكلاتي كه در راه انتخابات ايجاد كردند، انتخابات انجمن اسلامي منتخب پلي تكنيك به سلامتي برگزار شد و شوراي مركزي جديد به زودي كار خود را آغاز خواهند كرد".

            وي در بررسي روند برگزاري انتخابات مي گويد: "روز اول انتخابات، بسيج و انتظامات مي خواستند مانع برگزاري آن شوند اما با حضور بسيار پر شور دانشجويان موفق به انجام اين كار نشدند.اين در حالي بود كه قبل از آن هم در زمان ثبت نام از كانديداهاي شوراي مركزي قصد آنها مبني بر اختلال محقق نشد.آنها همچنين طي چند نوبت اقدام به پاره كردن پوسترهاي اعلام زمانبندي برگزاري انتخابات كردند كه آنجا هم با حضور دانشجويان تمام دسيسه ها نقش برآب شد".

            صابري در ادامه مي گويد: "پس از برگزاري انتخابات، بسيج دانشگاه با همكاري انتظامات و حراست قصد داشتند صندوقهاي آرا را بيابند و آنها را توقيف و منهدم كنند؛ از اين رو بود كه به خوابگاه دختران حمله و حتي در سالن مطالعه دختران اقدام به بازرسي كيف آنان كردند. در انجمن علمي و دبير خانه كنفرانس معدن نيز بسيار تجسس كردند تا شايد صندوقهاي آرا را بيابند اما خوشبختانه موفق نشدند".

            وي در مورد علت هجوم به دانشكده معدن چنين توضيح مي دهد: "از آنجا كه دانشكده معدن بيشتر از ساير دانشكده ها مورد وثوق ما بود به همين علت آنها گمان مي كردند ما صندوقها را در آنجا مخفي مي كنيم اما اينطور نبود".

            وي در ادامه در ارتباط با عدم صدور مجوز براي انجمن اسلامي منتخب مي افزايد: "اشكالي ندارد؛ ما هم ديگر دنبال مجوز نيستيم. مگر انجمن هاي اسلامي قبل از انقلاب مجوز داشتند؟ ما تلاش زيادي جهت تعامل با مسوولان دانشگاه كرديم اما آنها نخواستند چنين کنند. ما براي تعامل با دانشگاه چهار پيشنهاد به رئيس دانشگاه ارائه كرديم. اين پيشنهادها که قبل از برگزاري انتخابات ارائه شد، عبارت بود از تشكيل هيات منصفه براي تعيين قانوني بودن انجمن اسلامي منتخب.اگر هيات منصفه راي به قانوني بودن ما داد كه ما انتخابات را برگزار مي كنيم و اگر راي انها منفي بود شوراي عمومي انجمن موظف شود طي يك ماه انتخابات را برگزار كند. پيشنهاد دوم ما اين بود كه دبيران تشكيلات انجمن اسلامي 15 سال گذشته مسوول برگزاري انتخابات شوند و پيشنهاد سوم صدور مجوز براي ما تحت عنوان انجمن اسلامي تاسيس 43 بود. آخرين پيشنهاد ما هم موافقت با برگزاري انتخابات آزاد بود.اما متاسفانه دانشگاه با هيچكدام از پيشنهادات ما موافقت نكرد و به همين علت ما مجبور به برگزاري انتخابات آزاد شديم".

            وي در مورد انجمن اسلامي غير منتخب مورد قبول دانشگاه مي گويد: "آنها هنوز انتخابات شوراي مركزي را برگزار نكرده اند اما قاعدتا بايد همين روزها برگزار كنند. به نظر مي رسد باز همان تعداد 10 تا 12 نفر در انتخابات آنها شركت كنند و يا شايد هم نيروهايي را از بسيج و دانشگاه امام صادق بياورند".

            صابري چنين ادامه مي دهد: "مديريت دانشگاه و اعضاي انجمن اسلامي غير منتخب و بسيج هوادار برگزاري انتخابات به صورت بسته و بدون اطلاع رساني هستند اما ما معتقد به اجراي باز آن هستيم و معتقديم همه بايد در جريان قرار بگيرند".

            وي در ادامه با اشاره به تحولات دو هفته گذشته در پلي تكنيك مي افزايد: "به نظر مي رسد بعضي ها همچنان قصد دارند پروژه را ادامه دهند و در همين راستا هم 3 نفر از مديران مسوول نشريات را بازداشت كرده اند؛ از اين رو من بعيد مي دانم وضعيت دانشگاه با توجه به اين اقدامات همچنان عادي باقي بماند. امكان دارد دانشجويان براي دفاع از حقوق خود واكنش نشان دهند".

            وي در ارتباط با اظهاراتي مانند اينكه انتظار مي رفت اين نشريات چنين مطالبي را چاپ كنند گفت: "اين اظهارات كاملا غلط و نا بجا و در واقع دادن نوعي آدرس غلط است. نقد هايي كه پيش از اين در نشريات امير كبير به چاپ مي رسيد كاملا قابل دفاع است.اين نقد ها تماما در چهارچوب قوانين و نظام بود اما آنچه كه در نشريات جعلي چاپ شده مطالبي كاملا توهين آميز و موهن و معلوم است كه براي تخريب انجمن اسلامي منتخب طرح ريزي شده".

            دبير انجمن اسلامي منتخب پلي تكنيك در ادامه در مورد علت اصلي اين برخورد ها مي گويد: "آنها نمي خواستند انجمن اسلامي منتخب موفق به برگزاري انتخابات آزاد و باز شود و براي جلوگيري از اين مساله هم هر كاري مي توانستند كردند.تا جايي كه با توهين به مقدسات و نظام و انداختن تمام تقصيرات به گردن انجمن اسلامي مي خواستند آخرين تير تركش خود را بيازمايند اما بعيد است موفق شوند.سال قبلهم در نيمه هاي شب با بولدوزر به جان ساختمان انجمن اسلامي افتادند و آن را تخريب كردند ولي نتوانستند انجمن اسلامي را از پا درآورند. امسال نيز با اين اقدام و جعل نشريات خواستند وجهه انجمن را تخريب كنند اما خوشبختانه باز هم موفق به انجام اين كار نشدند.اين پروژه هم براي از بين بردن وجهه و اسم انجمن اسلامي به شكل جديد است که صددرصد شكست مي خورد".

            وي در پايان مي گويد: "من اميدوارم اين چند نفر كه بازداشت شده اند هر چه زودتر آزاد شوند چون خوشان هم مي دانند كه اين پروژه جواب نمي دهد و نوعي آدرس غلط دادن است.اگر اين چند نفر آزاد نشوند هزينه هاي کساني كه مسبب اصلي اين اقدامات و تخريب وجهه انجمن هستند بيشتر خواهد شد".

            Comment


            • ايران روز سه شنبه پس از يک هفته وقفه و در اثر فشار هاي اعضاء پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي، با مضمون دستور کار کنفرانس بين المللي اين سازمان موافقت کرد.

              اين تصميم تهران بن بست يک هفته اي را پايان داد و به نمايندگان امکان داد که به موضوع هاي اصلي کنفرانس سال 2010 در مورد چگونگي تقويت و احياي پيمان مذکور بپردازند.

              گردهم آيي فعلي قدرت تصميم گيري ندارد ولي شکست آن در ارائه دستور کار آينده باعث تخريب چهره اين گونه کشور ها براي رسيدن به توافق و زير سوال بردن اين گونه پيمان ها مي شد.

              کنفرانس حاضر از 30 آوريل تا کنون براي مخالفت تهران با جمله "پيروي کامل از مفاد" پيمان ان پي تي فلج شده بود.

              ديپلمات ها معتقد بودند اين جمله بندي ايران را هدف حملات سازمان ملل براي توقف غني سازي اورانيوم قرار مي دهد. درخواستي که ايران از انجام آن سرباززده است.

              با پيشنهاد افريقاي جنوبي يک زير نويس در مورد لزوم رعايت مفاد پيمان ان پي تي براي تمام اعضا، که مورد خواست ايران بود، به دستور کار اضافه شد. اين جمله مي تواند به معني لزوم رعايت مفاد از سوي آمريکا و ساير کشور هاي صاحب سلاح هسته اي و خلع سلاح اين کشور ها باشد.

              علي اصغر سلطاني رئيس هيئت نمايندگي ايران گفت پذيرش اين دستور کار نشانه "انعطاف هيئت نمايندگي" ايران است.

              ولي به نظر مي رسد اين تصميم بيشتر زائيده ناراحتي کشور هايي باشد که معمولا از برنامه هاي هسته اي ايران دفاع مي کنند.

              قبل از اعلام تصميم ايران، هيئت هاي نمايندگي، کنفرانس سال 2005 را به ياد مي آوردند که طي آن، به دليل بن بست هاي مشابه، نتوانسته بودند به پيشرفت قابل ملاحظه اي دست پيدا کنند.

              هيئت نمايندگي آمريکا گفت اين تاخير غير ضروري بوده است چرا که از اول معني جمله "پيروي کامل" روشن و به معني قبول تمام مفاد پيمان بوده است.

              کريستوفر فورد رئيس اين هيئت گفت: "جاي تاسف است که به دليل موانعي که ايران ايجاد کرد اين روند تا اين حد طول کشيده است."

              ايران معتقد است مي تواند با پيروي از پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي به غني سازي اورانيوم ادامه دهد چرا که در اين پيمان به اعضاء اجازه داده شده که از انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز استفاده کند. ولي سوء ظن هايي که ايران در مخفي نگاه داشتن فعاليت هاي هسته اي خود طي دودهه و خريد اطلاعات مرتبط با فن آوري توليد سلاح، بوجود آورده است شوراي امنيت سازمان ملل را بر آن داشت که تحريم هايي را عليه تهران به دليل عدم توقف غني سازي اورانيوم به تصويب برساند.

              ديپلمات ها گفتند آمريکايي ها همراه با 5 کشور متحد آن اين هفته براي بحث در مورد راه هاي برخورد با ايران در صورت عدم پذيرش قطعنامه سازمان ملل، در پايتخت آلمان گرد هم خواهند آمد.

              معاون وزارت خارجه آمريکا، نيکولاس برنز، روز پنج شنبه به همتاهاي روسي، چيني، انگليسي، فرانسوي (صاحبان حق وتو) و آلماني خود و نيز نماينده اتحاديه اروپا خواهد پيوست.

              پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي از امضاء کنندگان آن مي خواهد که توليد و توسعه سلاح هاي هسته اي را متوقف کنند و از 5 کشور هسته اي جهان - آمريکا، روسيه، انگليس، فرانسه، و چين - مي خواهد به طرف خلع سلاح هسته اي پيش بروند.

              هند و پاکستان که داراي سلاح هسته اي هستند در خارج از پيمان ان پي تي قرار دارند. اسرائيل نيز هر چند داراي اين گونه سلاح ها ست ولي از امضا کنندگان پيمان ياد شده نيست.

              Comment


              • ايالات متحده روز چهارشنبه خواستار آزادي سه شهروند ايراني- امريکايي خود شد. ايران اين سه نفر را بازداشت کرده و يکي از آنهاهم اکنون در زندان [تهران] بسر مي برد. جرم اين سه نفر اعتراض عليه "آزارهاي" حکومت بوده که خود نيز قرباني آن هستند.

                شان مک کورماک، سخنگوي وزارت امور خارجه امريکا، در اين مورد اظهار داشت: " مي خواهيم که آنها نزد خانواده هاي خود بازگردند."

                وي در ادامه افزود: "در رسانه ها، مسايل بسياري درخصوص اذيت و آزارهاي حکومت ايران و قربانيان آن مطرح مي شود. من همه آنها را نمي شناسم، ولي به هرحال اين مسأله نشان مي دهد که ما با چه نوع حکومتي روبرو هستيم."

                واشنگتن پست و نيويورک تايمز هم روز چهارشنبه نوشتند هاله اسفندياري، پژوهشگر ايراني- امريکايي، روز سه شنبه در تهران دستگير و به زندان بدنام اوين که ديگر زندانيان سياسي را در دل خود جاي داده، منتقل شده است.

                خانم اسفندياري که مدير يک برنامه تحقيقاتي درخصوص خاورميانه در مرکز ويلسون واشنگتن است، از 25 سال پيش تاکنون در ايالات متحده زندگي مي کند. او در اواخر سال 2006 براي ملاقات مادر 93 ساله خود به ايران رفت، ولي از آن تاريخ اجازه خروج از کشور را به او نداده اند.

                ازطرف ديگر، به نقل از واشنگتن پست، پرناز عظيما، يکي از خبرنگاران راديو فارسي زبان فردا که در ماه ژانويه براي ملاقات مادر بيمار خود به ايران آمده بود نيز اجازه خروج از کشور خود را ندارد.

                به نقل از اين روزنامه امريکايي، سومين نفر که او نيز دومليتي است و نخواسته نامش فاش شود، تحت همين شرايط در ايران بسر مي برد و اجازه خروج ندارد.

                شان مک کورماک مي گويد: "خانم اسفندياري و خانم عظيما هر دو مادربزرگ هستند. من نمي دانم حکومت ايران چه ترس و وحشتي از اين اشخاص دارد."

                تحريم هاي شديدتر عليه ايران

                به گفته يکي از مسؤولين امريکايي در حاشيه نشست مقدماتي گروه هشت کشور [G8] در آلمان، در صورت اصرار ايران بر ناديده گرفتن خواسته هاي سازمان ملل مبني بر توقف فعاليت هاي هسته اي، تحريم هاي جديدي در ماه ژوئن عليه اين کشور اعمال خواهد شد.

                نيکلاس برنز، معاون وزير امور خارجه امريکا، در سفارت اين کشور در برلين به روزنامه نگاران گفت: "اگر ايران به اين مذاکرات پاسخ مثبت ندهد، سومين قطعنامه شوراي امنيت نيز در ماه ژوئن به تصويب خواهد رسيد."

                برنز به آخرين مهلت ايران براي توقف فعاليت هاي غني سازي اشاره اي نکرد، ولي ازطرف ديگر خاطرنشان کرد در صورت عدم توقف برنامه اتمي ايران، زمان تشديد تحريم ها به زودي فرا خواهد رسيد.

                دليل مسافرت برنز به برلين، آماده کردن نشست ماه ژوئن در هايليگن دام [آلمان] است که رؤساي سياسي گروه هشت کشور در آن شرکت خواهند کرد. هدف اين نشست مذاکره پيرامون مسأله هسته اي ايران است.

                توقيف بيشتر

                به گفته چندين ديپلمات، در بين تحريم هاي پيش بيني شده، تعداد بانک هاي ايراني که دارايي شان در خارج از کشور توقيف خواهد شد، افزايش پيدا خواهد کرد.

                ازطرف ديگر، مارتين يگر، سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان، اظهار داشت هيچ تحريمي در دستور کار نيست. نمايندگان اتحاديه اروپا در حال مهيا کردن زمينه ملاقات بعدي خاوير سولانا و علي لاريجاني هستند.

                برخي از ديپلمات ها درخصوص تحريم هاي تصويب شده عليه ايران گفته اند: "قدرت هاي بزرگ از اعمال تحريم عليه ايران در ماه هاي دسامبر و مارس خشنود هستند. آنها اميدوارند نگراني هاي ايران در رابطه با فشارهاي اقتصادي افزايش يابد."

                ولي در مصاحبه روز چهارشنبه فايننشيال تايمز با معاون وزير امور خارجه ايران، وي تأکيد کرد که اين تحريم ها هيچ اثري نخواهند داشت.

                Comment


                • در سومين هفته ارديبهشت ماه جلالي که گلها در سراسر ايران شکفته اند، ملت ايران مژده بزرگ ديگري از رئيس جمهور مقدس شنيد و متوجه شد که بسرعت به يک "ابرقدرت بزرگ جهان" تبديل مي شود. البته سابق بر اينکه "بي ريشه"ها - به گفته مهدي کروبي - زمام امور را بدست نداشتند وزبان فارسي به شکر بودن شهره بود، "ابرقدرت" معناي بالاترين قدرت را مي داد. هيچ کس هم نمي دانست که روزي مردي چفيه به گردن ـ براي اثبات ايراني بودن - روي دست همه جهان بلند مي شود و "ابرقدرت" راهم بزرگ مي کند.

                  اين اتفاقي بود که اين هفته روي داد. عين سخنان گهربار محمود احمدي نژاد اين است: "مسوولان برخي كشورهاي بزرگ اخيرا از ما كمك مي*خواستند و مي*گفتند ما مي*فهميم ايران به سرعت به يك ابرقدرت بزرگ تبديل مي*شود. امروز نارضايتي عظيمي در دنيا موج مي*زند و به اين كه مسائل با ساز و كار موجود حل شود اميدي نيست. نور اميدي تابيده است و آن هم ايران است. آنهاقدرتهاي جهاني مي*دانند اگر ايران از قله اتمي عبور كند بلامنازع خواهد شد و الگوي قطعي ملت*ها مي*شود. امروز مستقرترين نظام سياسي در جهان نظام جمهوري اسلامي است در حالي كه همه پايشان روي آب است. اخيرا گفتند بياييد درباره* مسائل عراق مذاكره كنيم، ما هم قبول كرديم چون ايران امروز ديگر در موضع ضعف نيست".

                  بله.تنها چيزي که باقي مي مانداين است که اتمي هم بشويم تا "بلامنازع" هم بشويم، آنهم درست در هفته اي که بالاترين مقام مذاکره کننده اتمي در دولت قبلي ـ حسين موسويان- به جرم "جاسوسي" و به گفته احمد زيدآبادي بشکل "مرموزي" دستگير شد و بعد هم باوثيقه 200 ميليون توماني به خانه اش برگشت.

                  اين دستگيري صد البته مساله هسته اي را واردابعاد تازه اي کرد که برخي ناظران تا لو دادن راز دست يابي جمهوري اسلامي به "سلاح اتمي" توسط موسويان، گسترشش دادند، اما خدشه اي به "ابر قدرت بزرگ جهان" وارد نکرد. بر عکس همه رويدا دها در تائيد همين ابر قدرتي بود.

                  در اين هفته ابر قدرتي که از "انقلاب مخملين"، "براندازي نرم"، "انقلاب رنگي" و....خواب خوش ندارد و مرتب با کابوس براندازي وسرنگوني روبروست، سعي کرد با ايجاد ماجرائي که سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي آن را "توطئه گسترده" خواند، سرکوب دانشجويان راشدت بخشد. حتي ماموران حکومت، از بسيجي ورئيس دانشگاه به صندوق هاي راي گيري دانشگاه امير کبير حمله بردند تا آنها را ببرند جائي و اسامي "خودي" را استخراج کنند.

                  معلمان گرسنه "ابرقدرت بزرگ"که نان شب مي خواستند در اطراف مجلس بيرحمانه قلع و قمع شدند. درهمين روزها يک فعال ديگر حقوق زنان به زندان رفت. نور الدين زرين کلک، پدر انيميشين ايران، در دهه هفتاد زندگيش از دانشگاه اخراج شد، چون دختر يکي از عوامل دست بيست وهشتم نظام با او مساله پيدا کرده بود. تلاش ايادي آورنده مژده بزرگ براي بر کناري شهردار فعلي تهران که قبلا سردار سپاه پاسداران بوده و برگماري يک سپاهي ديگر به نتيجه نرسيد.

                  قطعي شد که "ابرقدرت بزرگ" که يکي از بزرگترين کشورهاي صاحب نفت جهان است، بنزين وارداتي راجيره بندي مي کند.

                  در اين ميان "روز جهاني مطبوعات" از راه رسيد و معلوم شد "ابر قدرت بزرگ" در اين زمينه خيلي خيلي بزرگ است، بطوريکه درجهان ششم شد، منتها از ته جدول.

                  "خانه آزادي" گزارش داد: "اگر کشورهاي جهان از لحاظ آزاديهاي سياسي و مدني در هفت طبقه تقسيم بندي شوند، ايران در طبقه ششم، يعني تنها يک طبقه بالاتر از پايينترين حد ممکن جاي مي گيرد."

                  و براي اينکه اين يک طبقه هم بسرعت طي شود و "ابرقدرت بزرگ" به مقام اول از آخر برسد، سه نشريه دانشجوئي ديگر تعطيل و مديران مسئولشان- يعني دانشجوهاي حدود 20 ساله- به دادگاه احضار شدند.

                  از نمايشگاه تهران که به مصلا برده شد تا لباس مذهبي بپوشد، کتابهاي صادق هدايت و فروغ فرخزاد راجمع آوري کردند. کارگردانان تئاتر شبي گرد هم آمدند و به اهالي تئاتر پيوستند. سخن جمع آنها در اين جمله خلاصه مي شد: "ما را تحقير نکنيد."

                  15 نماينده مجلس هم به دولت تذکر دادند و خواستار رفع هرگونه فشار، تهديد و تحديد و تنگناهاي ايجاد شده عليه برخي از مطبوعات، نشريات مكتوب و الكترونيكي از جمله خبرگزاري ايلنا شدند.

                  "ابر قدرت بزرگ" با "قدرت هاي جهاني" هم از "موضع قدرت "برخورد کرد. حسين شريعتمداري ـ معروف به بازجو و داروغه و وردست سعيد امامي- که کنفرانس "شرم الشيخ " را "دام آمريکا" خوانده بود، خبر از نزديکي مذاکره با امريکا داد. همه کاره روزنامه ضد ايراني کيهان، نوشت: "اين روزها از برخي مسئولان بلندپايه دولتي زمزمه هايي شنيده مي شود كه اگر جدي باشد از تصميم دولت براي دست زدن به يك اقدام خطرناك حكايت مي كند. اقدام ناپسندي كه مي تواند به عزت و اقتدار جمهوري اسلامي ايران و جايگاه برجسته اي كه مردم طي 28 سال گذشته با خون دادن و خون دل خوردن براي نظام اسلامي فراهم آورده اند، آسيب جدي برساند و در همان حال نهضت هاي رهايي بخش در جهان اسلام را با نااميدي روبرو كند. زمزمه مذاكره با آمريكا!و كوتاه سخن آن كه با شيطان دست ندهيد و گرگ ها را ببينيد كه هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده چه ذوق زده مي رقصند."

                  با اينهمه منوچهر متکي ـ وزير خارجه جمهوري اسلامي ـ که انتشار سوابقش نشان داد او به "حلقه گرگها" در دولت وصل است، خندان خندان به "دام آمريکا" رفت. با نماينده "شيطان " سابقا بزرگ بر سر يک ميز نشست، احوالپرسي هم کرد، اما ناگهان برخاست. بهانه زني بود که ساز مي نواخت، اما مصاحبه متکي با مجله آمريکائي تايم نشان داد که دليل اصلي، نرسيدن علامت از طرف آمريکا بوده است. به نوشته روزنامه طالباني کيهان: "آقاي منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان طي مصاحبه اي با مجله آمريكايي تايم كه در حاشيه اجلاس شرم الشيخ صورت پذيرفته بود گفت:ايران داراي عزم سياسي براي مذاكره با آمريكاست. وي در ادامه تاكيد كرد:در جمهوري اسلامي ايران اراده سياسي براي بررسي مسائل دو طرف وجود دارد اما بايد از طرف ديگر نيز علامتي دريافت كنيم!"

                  هفته به پايان رسيد. "ابر قدرت بزرگ" ماند و "قدرت هاي جهاني" که پاي همه شان روي آب است و امروز ـ پنج شنبه ـ جمع مي شوند تامقدمات قطعنامه جديد را فراهم بياورند. 23 مه( 4 خرداد) مهلت قطعنامه پيشين شوراي امنيت به پايان مي رسد. "قدرت هاي بزرگ" اعلام کرده اند که در صورت "سرپيچي" ايران تحريم هاي بيشتري را موردحمايت قرار خواهند داد. وزير خارجه امريکا هم بار ديگر گزينه نظامي راروي ميز جرج دبليو بوش گذاشته است. "ابرقدرت بزرگ" هم در بدر دنبال گرفتن "تضمين بقا" ست.

                  Comment


                  • Comment


                    • Comment


                      • معاون عمراني استانداري زنجان در جلسه شوراي شهر، خبرنگاران را حيوانات موذي توصيف کرد. وي در جمع اعضاي شوراي شهر زنجان خطاب به خبرنگاران گفت: "من در اين يك سالي كه به زنجان آمده*ام، بعضي از اين اصحاب مطبوعات عين بعضي از حيوانات موذي فقط روي زخم مي*نشينند و اين جاي تأسف براي اين شهر زيباست".

                        مير محمدي در ادامه اظهارات توهين آميزش خبرنگاران و اصحاب مطبوعات را فکاهي نويس نام داد، آنها را به تشنج آفريني متهم کرد و گفت: "اينها فكر مي*كنند با ناراضي*تراشي، تشنج ايجاد كردن، مي*توانند دوتا برگه جريده*شان را بفروشند. مردم سره را از ناسره تشخيص مي*دهند و مي*دانند چه كساني آمده*اند از فضاي متشنجي كه خودشان در روزنامه*شان درست مي*كنند در بين مردم و در شوراي شهر از اين خبرها نيست".

                        معاون عمراني استانداري زنجان که از يکسال قبل به اين سمت منصوب شده، افزود: "الآن از لحاظ مديريت حوادث غيرمترقبه استان نمونه بوده، از لحاظ جذب اعتبارات عمراني بهترين استان بوده، بعضي ها سياه نمايي مي كنند از طاووس فقط پاي زشت را مي بينند. اين را بنويسند حتماً اگر جرأت نوشتن دارند. اين زيبايي را نمي بينند حمايت مردم از مسئولين را نمي بينند ولي اختلاف نظري هم كه وجود دارد آن را چنان برملا مي كنند كه انگار فاتح كوه اورست شده اند".

                        اعتراض خبرنگاران زنجان

                        به گزارش خبرگزاري ايسنا سخنان توهين آميز اين آقاي معاون، باعث اعتراض شديد خبرنگاران حاضر در جلسه شد و آنها در واكنش به اين سخنان، جلسه شوراي شهر را ترك كردند.

                        اين خبرنگاران سپس در سالن شورا تجمع كردند و بعد از مدتي حجت الاسلام بيگدلي دبير كل خانه مطبوعات استان زنجان با حضور در ساختمان شوراي شهر، به همدردي با آنان پرداخت و خواستار عذرخواهي رسمي مديريت ارشد استان شد.

                        روزنامه "مردم نو" که در زنجان منتشر مي شود اعلام کرد خبرنگاران زنجاني در ساختمان هفته*نامه بهار زنجان تجمع کردند و رضا ديني، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي به جمع خبرنگاران آمد و قول داد موضوع را بررسي كند.

                        در همين حال رحمت اله بيگدلي، دبير کل خانه مطبوعات استان زنجان خبر داد: "اصحاب مطبوعات و خبرنگاران استان، خواهان عذرخواهي رسمي استاندار زنجان هستند، شايد اين عذرخواهي، مرهمي باشد بر زخم عميقي كه به واسطه* اظهارات معاون امور عمراني استاندار*ي زنجان بر دل اصحاب مطبوعات وارد شده است".

                        به گفته بيگدلي "به دنبال وقوع اين حادثه* تأسف بار، خبرنگاراني كه در جلسه* شوراي شهر مورد اهانت معاون امور عمراني استانداري زنجان واقع شده بودند، اقدام به تجمع كردند و قصد تحصن در مقابل استانداري را داشتند كه براي جلوگيري از تنش و تبعات بعدي آن، از خبرنگاران معترض، درخواست پايان دادن به تجمع را كرديم و از آنان خواستيم اجازه دهند، اين موضوع را از طريق مجاري قانوني پيگيري كنيم". دبير کل خانه مطبوعات زنجان تاکيد کرد که تاكنون چنين توهيني به مطبوعات، از سوي هيچ مسؤولي در استان زنجان مشاهده نشده است.

                        بيگدلي با اشاره به حضور 40 خبرنگار رسانه هاي خبري فعال در زنجان در جلسه شوراي شهر آن را نشانه اي از حسن نيت مطبوعات دانست و گفت: "ماانتظار داشتيم كه اين رابطه، ثمرات شيريني براي توسعه* استان و شهر زنجان داشته باشد، ولي با كمال تأسف و به طور كاملاً غير منتظره در اين جلسه با توهيني بي سابقه از سوي معاون امور عمراني استانداري زنجان به مطبوعات استان مواجه شديم". وي با اشاره به موجود بودن فيلم و نوار توهين معاون عمراني استانداري زنجان به خبرنگاران تاکيد کرد:" خواسته* اصحاب مطبوعات استان، اين است كه براي حل مشكل پيش آمده، استاندار زنجان از اصحاب مطبوعات و فرهنگ و قلم در استان، عذرخواهي كند".

                        اعتراض نمايندگان زنجان به توهين

                        سيدجلال حسيني، يکي از نمايندگان زنجان و طارم در مجلس نيز در واکنش به توهين معاون استاندار زنجان گفت: "اطلاق حيوانات موذي به مطبوعات، اهانت به فرهنگ است". وي که با خبرگزاري ايسنا در زنجان سخن مي گفت، افزود: "مسوولان برخي مجموعه*ها نمي*خواهند فضاي گل*آلود، كم*كاري*ها و سوءمديريت*ها توسط مطبوعات شفاف*سازي و به تصوير كشيده شود".

                        حسيني افزود: "اهانت به جامعه مطبوعات، *اهانت به فرهنگ استان و كشور است و اگر مطبوعات چيزي مي*نويسند كه به ضرر عده*اي تمام مي*شود، اگر جواب و يا راهكار قانوني دارند، مي*توانند طبق قانون مطبوعات جوابيه خود را اعلام كنند".

                        وي در عين حال خبر داد که به عنوان ناظر مجلس در هيأت منصفه مطبوعات در جلسه آينده علني مجلس با طرح سؤالي از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به*خاطر اين*گونه اهانت*ها به مطبوعات منتظر پاسخگويي وي خواهد بود.
                        حسيني با بيان اينكه اگر مطبوعات را جمع كنيم چه كسي تخلف*ها را معرفي كند و فرق بين خيانت و خدمت را به مردم اعلام مي*دارد، در خصوص برخورد مسوولان با مطبوعات گفت: "با نزديكي به زمان انتخابات، *مسئولان ديدگاه تنگ*نظرانه*اي را پيشه مي*كنند در حالي*كه اين موضوع به نظام ضربه وارد مي*كند. نبايد كاري كنيم كه روزنامه*ها به شب*نامه*ها تبديل شوند".

                        نماينده مردم زنجان و طارم همچنين اظهارات استاندار زنجان مبني بر پيشرفت 90 درصدي مصوبات هيأت دولت در استان را رد کرد و گفت: "متأسفانه استانداران و مديران دولت در حرافي*ها مقام اول را نسبت به دولت*هاي گذشته دارند و فكر مي*كنم كه دچار توهم شده*اند و باورشان مي*شود كه اين وعده و وعيدها محقق مي*شود".

                        اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه مطالبات مردم زنجان و توهين به خبرنگاران را پيگيري خواهد کرد، گفت: "پيگير هستيم و هيچ*گونه ترس و واهمه*اي از مقامات نداريم. فكر نكنند كه با ما هم مي*شود با روش توپ و تشر برخورد كرد".

                        رفعت بيات يکي ديگر از نماندگان زنجان و طارم در مجلس نيز ديروز گفت:" توهين معاون استاندار خارج از اخلاق و چارچوب سياسي، اجتماعي و اجرايي كشور و خارج از حد و حدود مسئوليت ايشان است". وي در عين حال گفت: "اين اولين باري نيست كه معاون عمراني استاندار توهين ها و دخالت هاي بي مورد مي كند و اين سخنان به هيچ وجه قابل اغماض نمي باشد".

                        اين نماينده زنجان و طارم به خبرگزاري ايسنا گفت که در خصوص توهين معاون عمراني استانداري زنجان به خبرنگاران و مطبوعات در صحن علني مجلس به وزير كشور تذكر خواهد داد.

                        بن بست در فضاي رسانه اي

                        فشار بر مطبوعات محلي از سوي مقامات محلي در ايران طي يک سال اخير رشد فزاينده اي داشته است. در کنار توقيف چندين نشريه محلي در استان هاي مختلف، پائيز سال 85 انتشار 5 نشريه مستقل و اصلاح*طلب استان زنجان به دليل اعتراض به سياست*هاي مطبوعاتي دولت احمدي*نژاد و در اعتراض به محدوديت*هاي ايجاد شده براي مطبوعات متوقف شد. دست*اندركاران مطبوعات اصلاح*طلب و مستقل استان زنجان شامل هفته**نامه*هاي پيام زنجان، بهار زنجان، صداي زنجان، البرز خرم و موج بيداري به دنبال ايجاد محدوديت*هاي مختلف و تلاش برخي از مسوولان دولتي براي كشاندن مطبوعات به دادگاه و منع مقامات دولتي از دادن آگهي*هاي دولتي به مطبوعات مستقل با انتشار اطلاعيه*اي مشترك در ان زمان اعلام كردند كه اين مطبوعات تا رفع محدوديت*هاي ايجاد شده، انتشار خود را متوقف مي*كنند.

                        در آن اطلاعيه آمده بود: "برخورد تحكم*آميز و موهن استاندار به عنوان نماينده عالي دولت در استان با اهالي مطبوعات و خبرنگاران و عدم پاسخگويي وي و برخي از مديران استان به تبع رفتار و كردار استاندار با مطبوعات، فضاي رسانه*اي استان را با بن*بست مواجه كرده و مانع آگاهي مردم از عملكرد مسوولان شده است".

                        مديران مسئول اين نشريات در اطلاعيه خود تاکيد کرده بودند: "اداره*كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان نيز كه خود بايد مدافع حقوق مطبوعات باشد، تمامي كارويژه*ها و مأموريت*هاي خود را به كناري نهاده و صرفا به خدمت مداحان كمر بسته است".

                        Comment


                        • مهدي کلهر مشاور جنجالي محمود احمدي نژاد در سالگرد ارسال نامه رييس جمهور به جورج بوش، نامه اي که بي جواب ماند و کاخ سفيد با بي اعتنائي تمام آن را فاقد ارزش پاسخگوئي دانست بخش هاي تازه از تفکرات دولتمردان را نسبت به مسائل مختلف و از جمله همين نامه افشا کرد.

                          شهرت کلهر از آن روست که در ميان مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري با يک تلويزيون ماهواره اي سخن گفت. وي که تمام شايعات درباره روحيات تندروانه محمود احمدي نژاد را تکذيب کرد و وعده داد اگر وي به رياست جمهوري انتخاب شود خوانندگان لوس آنجلسي هم بتوانند به کشور بازگردند، در کوتاه مدت با نگاه منفي جناح محافظه کار روبرو شد به همين جهت دو شب مانده به انتخابات احمدي نژاد اعلام داشت که مشاوري به نام مهدي کلهر ندارد. اما دو ماه بعد از انتخاب به رياست جمهوري او را به عنوان نماينده خود در شوراي صدا و سيما برگزيد و اينک مدتي است که روزنامه هاي هوادار دولت همان سمت را که گفت و تکذيب شد در مورد وي به کار مي برند، مشاور رسانه اي رييس جمهور.

                          سخنان تازه کلهر در گفتگوي وي با خبرنگاران روزنامه ايران اظهار شده که اول از وي پرسيده اند چرا آقاى احمدى نژاد نامه بوش را در ۲۰ ارديبهشت ارسال كرد؟ کلهر گفت از اين كه چرا ۲۰ ارديبهشت بوده و ۲۱ يا ۱۹ ارديبهشت نبوده من هم دلايل خاصى ندارم. و بعد شروع کرد که:

                          اين نامه خيلى عميق تر از آنى است كه ما فكر كنيم كه با يك دور روخوانى مى توانيم محتواى اين نامه را ادراك كنيم. من همين طور كه اين نامه را دارم مطالعه مى كنم مى بينم كه هر بخشى از اين نامه كه شما روى آن متمركز شويد و آن را باز كنيد حتماً به كتاب هاى زيادى خواهيد رسيد كه تعجب مى كنيد چرا اين كتاب ها نانوشته است. يك مسأله ساده آن را عرض مى كنم. ۱۱ سپتامبر واقعاً چه بود؟ هندى ها در اولين برخورد گفتند كه اين بيشتر يك سينماى هاليوودى بود كه ما بعداً ديديم و شنيديم كه دو كارگردان مشهور هاليوود در طراحى يازده سپتامبر نقش داشتند. بعدها ما جسته گريخته شنيديم كه نشست هايى گذاشته شده تا ۱۱ سپتامبر را طراحى كنند در هلند، سنگاپور و چند كشور بوده است.

                          اسرائيل خبر داشت

                          به گفته مشاور رسانه اي: مردم دنيا ديدند كه اسرائيل از مدت ها پيش از ۱۱ سپتامبر اطلاع داشته است و اين اطلاعات نيز منتشر شد كه رجال سياسى آمريكا در ۱۱ سپتامبر فاصله بسيار زيادى با نيويورك داشتند و به تدريج خيلى از صفحه ها و فصل هاى كتاب ۱۱ سپتامبر سانسور و بايكوت شد و اين نشان مى دهد كه برخلاف تبليغات غرب كه اين تمدن بسيار آشكار و شفاف است و همه چيزش درست و راست است. اصلاً چنين نيست و خود اين ادعا يك دروغ بزرگ است. به نظر من اين نامه برخلاف آن چيزى كه گفته شد اصلاً بمب ديپلماتيك نبود ولى يك دسته گل فرهنگى و گفتمانى براى بشريت و آينده بود.


                          کلهر تاکيد کرده: من فكر مى كنم آقاى بوش صادق ترين رئيس جمهور ايالات متحده است كه صورت و سيرت او با هم تطبيق دارد. يعنى من اصلاً در بطن ايالات متحده چند تا رويكرد و نگاه نمى بينم. آقاى بوش تنها رئيس جمهورى است كه كاملاً با صداقت آنچه را كه در بطن آن نظام امپرياليستى وجود دارد را بر زبان مى آورد و عرضه مى كند به همين جهت بهترين موقع براى مذاكره زمانى است كه او را در موضع صداقت ببينيد، حداقل در اعلام مواضع خود چون در هر كجا كه شما بخواهيد وارد گفتمان شويد اولين شرط اين است كه طرف روبروى شما حداقل صداقت نسبى داشته باشد. اصلاً اينطور نيست كارهايى كه آقاى بوش انجام مى داد اگر رئيس جمهور ديگرى بود انجام نمى گرفت اين اشتباه است ولى ممكن بود كه او منافقانه عمل كند. يك چهره اى خيلى زيبا از خود عرضه كند ولى جناياتى كه در ويتنام انجام شد را انجام دهد.

                          خبرنگار روزنامه ايران پرسيده شما به اين منطق هم صحه مى گذاريد كه مثلاً با دشمنى كه همه تفكر استعمارى و سلطه گرايانه خود را نسبت به كشور شما، دولت شما، عيان كرده مى شود وارد گفت وگو شد و اين گفت وگو ثمر هم داشته باشد؟ کلهر جواب داده: من اصلاً اين تصور را ندارم كه اين نامه براى آقاى بوش نوشته نشده است. من اين موضوع را براى خيلى از همكارهاى غيرايرانى خودم عرض كرده ام. گفتم اين نوع نگاه ها، نگاه هايى است كه قضايا را منحرف مى كند. اتفاقاً مخاطبش كاملاً آقاى بوش و دولت آمريكاست. بعد از دولت آمريكا، علما و دانشمندان آمريكايى هاست، بعد اروپايى هايند كه پيرو آمريكا هستند و بعد هم ملت هاى دنيا. چون اگر شما وارد شويد به آن اصطلاحى كه ما داريم - به در بگوييم تا ديوار بشنود - آقاى كوفى عنان براى خودش بسيار مشكلات دارد. سازمان ملل و مديريت آن كم مشكل ندارد و بايد مشكلات خودش را به او گفت.

                          خبرنگار روزنامه خبرگزاري جمهوري اسلامي صراحت مشاور رييس جمهور را خيلى قابل تحسين خوانده و گفته خب آقاى احمدى نژاد در ورود به فضاى ذهنى رئيس جمهورى آمريكا به عنوان مقام اول تصميم گير حتى در جهان غرب چه هدفى را دنبال مى كند؟

                          پيامبر و ابوسفيان

                          پاسخ مشاور رييس جمهور چنين است: من تصور مى كنم هدف در اين نامه روشن است. خبرنگار مي پرسد:
                          يعنى مى شود درصدى احتمال داد كه آقاى احمدى نژاد دنبال تغيير ديدگاه آقاى بوش بودند؟ کلهر که در پاسخ سئوال قبلي گفته بود احمدي نژاد مي داند که نظر بوش تعيير کردني نيست بنابراين نامه را تنها براي او ننوشته اين بار نظر خود را عوض مي کند و مي گويد حتماً اين طور است، اگر يك چنين چيزى نباشد، يك عمل غيرصادقانه است. شما نگاه كنيد پيامى كه پيامبر اكرم (ص) در زمان رسالت خودشان مطرح مى كنند با افرادى است كه هم اكنون در تاريخ روشن است كه جنگ هاى شديدى به راه انداخته اند. حداقل به خود ابوسفيان نگاه كنيد. ابوسفيان ۲۲ بار با پيامبر(ص) جنگيد، ولى بالاخره در همين ابوسفيان ترديد به وجود آمد و با درصدى دعوت پيامبر(ص) را پذيرفت و در فتح مكه خانه ابوسفيان به عنوان يك مأمن براى مردم انتخاب شد. از اين نگاه من تصور مى كنم نامه صرفاً سياسى نيست، خيلى بالاتر از سياست است. نامه واقعاً ارشادى و مصلحانه است.

                          خبرنگار مي پرسد آقاى دكتر! همانطور كه گفتيد نبايد منتظر تبعات و نتايج سياسى آن بويژه در كوتاه مدت بود اما نامه حاوى پيام هاى انتقادى بود بنابراين آيا نشانه ها يا علائمى ديده مى شود كه نشان دهد جامعه غربى يا حداقل بخش هايى از آن جامعه پيام هاى اين نامه را به شكلى كه شما گفتيد دريافت كرده اند؟ کلهر معتقد است: به عنوان جواب كوتاه بايد بگويم بله و من نشانه هايى را در همان ابتدا دريافت كرده ام . براى خودم خيلى جالب بود كه در همان فرصت كم در روزهاى اول خانم رايس اين نامه را فلسفى و تاريخى ارزيابى كرد كه در همان زمان كوتاه يك ارزيابى درستى بود. به اين كه مجموعه دولت آمريكا و نومحافظه كاران و صهيونيسم و شركاى اروپايى آنها چه اعمالى انجام بدهند كارى ندارم. ولى خود اين كه اين ارزيابى صورت گرفت اين نشانه خوبى است. معنى اش اين است كه آنها فهميدند اين نامه بايد در كدام حوزه ها مورد مباحثه قرار گيرد.

                          کارکرد هنري

                          خبرنگار ادامه مي دهد که با اين حال اين نامه از يك مصدر صادر شده كه جايگاه سياسى و نماينده يك ملت است؟ پاسخ او اين است که: بله، من عرض كردم كه اين نامه درست است كه سطحش بالاتر از سياست است ولى اين به اين معنا نيست كه روى سياست سايه نيندازد يا كاركردها و كاربردهاى سياسى نداشته باشد. اين نامه هم كاركردهاى سياسى هم اقتصادى و هم علمى و هم معتقدم هنرى خواهد داشت. مثلاً راجع به انرژى هسته اى چيزى ذكر نشده ولى راجع به چيز بزرگترى ذكر مى شود و پرسش شده است كه چرا وقتى در گوشه اى از دنيا در علم و صنعت پيشرفتى صورت مى گيرد شما را نگران مى كند؟

                          در همين بخش مشاور رسانه اي رييس جمهور از يک جلسه مخفيانه خبر مي دهد که سال گذشته يكسرى از حقوقدانان برجسته اروپايى در بلژيك برپا شد "گفته بودند كه اين جمهورى اسلامى و شكل حكومت از حكومت هاى مشروطه كه آنها در اروپا به وجود آورده اند بهتر عمل مى كند. شما مى دانيد كه ما حكومت مشروطه را از غربيها گرفته ايم حتى اين سه قوه را از آنها گرفته ايم و آنها معتقدند كه اين از تثليث مسيحيت است خوب باشد ما دنبال سازوكار براى تقسيم امور بوديم. به هر صورت جمهورى اسلامى مى تواند به عنوان يك الگوى حكومتى براى كشورهاى مسيحى پيشنهاد شود. يعنى شكل حكومت.


                          در پايان اين گفتگوي مفصل خبرنگار پرسيده منتقدان سياسى و حزبى در داخل مطرح مى كنند كه جايگاه رياست جمهورى و كرسى كه آقاى احمدى نژاد در آن نشسته جايگاهى نيست كه اين بحث هاى بين المللى را طلب كند؟ کلهر پاسخ مي دهد از آنها بايد سؤال كرد كه چطور آقاى خاتمى وقتى گفت وگوى تمدنها را مطرح كرد همه تأييد كردند و تشويق كردند. اين همان عملياتى شدن گفت وگوى تمدنهاست آن يك شعار انفعالى در برابر برخورد تمدنها بود. اما اين يك حركت فعالانه است. آينده بهتر نشان خواهد داد كه اين يك حركت ريشه اى و روبه جلوست.

                          Comment


                          • عفو بين الملل با انتشار اطلاعيه اي نسبت به نقض حقوق چهار تن از زندانيان سياسي در ايران اعتراض كرد.
                            در اين اطلاعيه كه پيرامون وضعيت دكتر كيوان انصاري (عضو شوراي مركزي سازمان دانش آموختگان ايران)، خيرالله درخشندي (فعال سابق دانشجويي)، ابوالفضل جهاندار(فعال سابق دانشجويي) و كيوان رفيعي (فعال حقوق بشر) صادر شده آمده است:

                            وكلاي سه تن از اين چهار نفر كه همگي آنها در بند 209 اوين در تهران نگهداري مي شوند اعلام كرده اند كه درخواست تجديدنظر از حكم زندان اين محكومان را در ماه آوريل به شعبه 32 دادگاه تجديدنظر تسليم كرده*اند.

                            دكتر كيوان انصاري از سوي شعبه ششم دادگاه انقلاب به چهار سال و نيم زندان به اتهام "اقدام عليه امنيت ملي، تجمع و توطئه با قصد تبليغ عليه نظام و توهين به مقامات حكومتي" محكوم شده است. دكتر كيوان انصاري به عنوان عضو سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحكيم وحدت) در تاريخ 18 سپتامبر سال گذشته بازداشت و در زندان انفرادي در بند 209 اوين نگهداري مي شود و درخواست وي براي تجديد نشر نيز براي 17 آوريل در شعبه 32 دادگاه تجديدنظر تهران تعيين وقت شده است.

                            خيرالله درخشندي و ابولفضل جهاندار نيز به دليل "اقدام عليه امنيت ملي و تجمع و توطئه به قصد تخريب امنيت كشور" به ترتيب به سه و دو سال و نيم زندان محكوم شده اند. وكلاي اين سه نفر گزارش داده اند كه درخواست تجديد نظر اين سه نفر را به شعبه 32 دادگاه انقلاب در تهران تقديم كرده اند. خيرالله درخشندي، فارغ التحصيل مديريت صنعتي و روزنامه نگار است و ابوالفضل جهاندار عضو سابق شوراي عمومي دفتر تحكيم وحدت است و در حالي كه هنوز دانشجو بود در تاريخ 19 آگوست بازداشت شد.

                            در اطلاعيه عفو بين الملل با اشاره به وضعيت نگران كننده سلامتي كيوان رفيعي آمده است: در ميانه ماه ژانويه پرونده وي به شعبه 14 دادگاه انقلاب رفته است. در ادامه اين بخش گزارش عفوبين الملل به چندين مورد اعتصاب غذاي اين زنداني سياسي اشاره شده و از جمله مشكلاتي كه كيوان رفيعي در بند 209 اوين با آنها رو به رو است به "*عدم دسترسي به وكيل و عدم دسترسي به پرونده" اشاره شده است. كيوان رفيعي كه در تاريخ 9 جولاي 2006 بازداشت شده است به عنوان سخنگوي گروهي كه در ايران به نام فعالان حقوق بشر در ايران ناميده مي شوند، شناخته مي شود."

                            در اين اطلاعيه همچنين با ذكر سخناني از محمود احمدي نژاد در 5 سپتامبر كه نسبت به نفوذ سكولاريسم در دانشگاه ها هشدار داده بود و گفته بود "من به دانشجويان مي گويم كه توي دهن استادان سكولار و ليبرال بزنند" آمده است: شماري از دانشجويان به دليل فعاليتهاي سياسي شان از ادامه تحصيل در ايران بازمانند. در اطلاعيه به برخوردها با سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحكيم وحدت) اشاره و يادآوري شده است : "سيد علي اكبر موسوي خوئيني دبيركل سازمان دانش آموختگان ايران در 12 ژوئن بازداشت و در 21 اكتبر با قيد وثيقه آزاد شد. وي در مدت زندان گزارش هايي از شكنجه و رفتارهاي غيرقانوني در زندان ارائه داد و اكنون پرونده او به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و مشاركت در تظاهرات دفاع از حقوق زنان، برهم زدن نظم عمومي، تبليغ عليه نظام و توهين به رهبري، *بدون تعيين وقت در شعبه 14 دادگاه انقلاب مطرح است. "

                            اطلاعيه افزوده: "سازمان دانش آموختگان ايران، كه اعضاي آن فارغ التحصيلان دانشگاه*هاي ايران هستند براي ارتقاي سطح دموكراسي و حقوق بشر در ايران تلاش مي*كند. دفتر اين نهاد در 18 سپتامبر توسط نيروهاي امنيتي مورد هجوم قرار گرفت و كامپيوترها و ديگر وسايل اداري اين سازمان توسط اين افراد توقيف شد. وب سايت اين تشكل به نام "ادوارنيوز" اخبار جنبش دانشجويي و حقوق بشر را منعكس مي كند."

                            عفو بين الملل همچنين توصيه هايي را مطرح کرده است، از جمله :
                            - تجديد نظر در انتساب اتهامات وارده به كيوان رفيعي، *خيرالله درخشندي، ابوالفضل جهاندار و دكتر كيوان انصاري.

                            - به رسميت شناختن حق بين المللي آزادي بيان و تجمعات.

                            اين سازمان بين المللي در نهايت از حاكميت جمهوري اسلامي خواسته كه دست از تهديد و سركوب سازمان*هاي دانشجويان و فعالان حقوق بشر بردارد و با فعاليتهاي مسالمت آميز و مدني فعالان حقوق بشري و فعالان سياسي برخورد امنيتي نداشته باشد.

                            Comment


                            • ديک چني از روي عرشه ناو هواپيما بر آمريکا در خليج فارس، در فاصله 150 مايلي مرز هاي ايران، به تهران هشدار داد که آمريکا و متحدانش به ايران اجازه نخواهد داد سلاح هسته اي به دست آورد، يا راه هاي دريايي را مسدود سازد و يا بر خاورميانه مسلط شود.

                              علي رغم سخنان خشن چني، آمريکا با چنان چالش هايي در عراق روبروست که در عين حال سعي دارد از طرق ديپلماتيک و مذاکره با تهران ثبات را به عراق باز گرداند. در حاليکه چني اين مطالب را در خليج بيان مي کرد - بعد از توقف در عراق و امارات متحده عربي - وزير خارجه آمريکا در حال تدارک ملاقاتي بين مقامات آمريکا و ايران در عراق طي دو هفته آينده بوده است. اين مطلب را مقامات آمريکايي روز جمعه اعلام کردند. اين برخورد هاي متفاوت با ايران انعکاس اختلاف نظر در درون دولت آمريکا ميان وزارت خارجه و دفتر رياست جمهوري است که بيشتر طرفدار درگير شدن با ايران است. گفتگو هاي دو جانبه و جزئيات مذاکرات ميان ايران و آمريکا پس از بازگشت معاون رياست جمهوري آمريکا تعيين خواهد شد.

                              بعضي ها معتقدند اين اختلاف نظر ها در دولت آمريکا جنگ زرگري است در حاليکه برخي ديگر مي گويند اين اختلاف نشانگر يک تفاوت جدي در سياست هاي آمريکاست و ديک چني سعي دارد کوشش هاي ديپلماتيک را بي اثر سازد.

                              تحليل گران مي گويند سياست آمريکا متضاد است. ري تکيه، از شوراي روابط خارجي مي گويد: "از يک سو آمريکا با قطعنامه هاي سازمان ملل، تحريم هاي اقتصادي، دستگيري عوامل ايران در عراق، بسيج کشور هاي خليج عليه ايران و امثال آن، سعي دارد ايران را تهديد کند؛ ولي از سوي ديگرپيشنهادي براي مذاکره ارائه مي شود که چندان واضح نيست. در واقع گرايش به سازش در برابر تهديدات آشکار خيلي ضعيف به نظر مي رسد."

                              ايالات متحده در اين زمينه اهرم هاي زيادي در اختيار ندارد چرا که وضعيت عراق نيز به طور روزافزوني به نفع ايران تغيير مي کند. آنتوني کوردزمن از مرکز مطالعات استراتژيک آمريکا مي گويد: "زمان براي ايران و آمريکا در عراق يکسان نمي گذرد. آمريکا بطور روزافزوني تحت فشار است که عراق را ترک کند. ايران ولي به تماشا نشسته است و با ارتباط نزديک با شيعيان عراق بر قدرت خود مي افزايد."

                              بر اساس گزارشات رسمي، کوندليزا رايس مامور تدارک مذاکرات دوجانبه در باره آينده عراق با ايران شده است. اين گفتگو گزينه ديگري است بر مذاکراتي که هفته پيش در مصر نتوانست انجام شود. جزئيات مذاکرات دو جانبه با وساطت سوئيس و ساير مجاري در حال تدوين است.

                              از سوي آمريکا احتمالا سفير اين کشور در عراق در اين مذاکرات شرکت خواهد کرد. از سوي ايران هيئتي معرفي نشده است ولي در کنفرانس هاي قبلي در مورد عراق عباس عرقچي از سوي ايران شرکت کرده بود.

                              مقامات وزارت خارجه اميدوارند اين مذاکرات به گفتگو هاي وسيع تري در سطح بالاتر بيانجامد و زمينه روابط دو جانبه دراز مدت را فراهم آورد. مقامات آمريکايي تاکيد مي کنند که مذاکرات بغداد صرفا شامل مسائل مربوط به عراق مي شود و ساير مسائل موجود درمورد برنامه هسته اي ايران در گروهي با شرکت5 عضو ديگر شوراي امنيت و آلمان انجام خواهد شد. تلاش هاي ديپلماتيک آمريکا از سوي ديگر بر اثر دستگيري شهروندان آمريکايي در تهران آسيب پذير تر شده است. دموکرات ها و از جمله باراک اوباما، هيلري کلينتن و سه وکيل ديگر ديروز خواستار آزادي فوري هاله اسفندياري شدند.

                              اوباما گفت: "دستگيري اين زن 67 ساله که مادر بزرگ هم هست و از افراد تحصيل کرده است نشان مي دهد که ايران هيچ احترامي به حقوق اوليه انساني نمي گذارد. اگر ايران کوچک ترين عقيده اي به مذاکره با جامعه بين المللي دارد بايد اين را با آزاد کردن اين قهرمان مذاکره نشان دهد."

                              Comment


                              • Comment

                                Working...
                                X