Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yes to sanctions on the Islamic Akhounds

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BERLIN (Reuters) - Iran warned the U.N. Security Council on Tuesday against imposing more sanctions over its nuclear work, saying it was like "playing with a lion's tail" as its top negotiator met Germany's foreign minister.


    The talks in Berlin between Ali Larijani and Frank-Walter Steinmeier, coming two weeks after a negative U.N. nuclear watchdog report on Iran that could trigger tougher sanctions soon, ended without any sign of a breakthrough.

    Asked whether progress had been made in his meeting with Larijani, Steinmeier replied: "I cannot say that ... I cannot tell you whether we will come to a result."

    It followed talks in Madrid last week between Larijani and EU foreign policy chief Javier Solana that yielded no headway in resolving the core dispute -- Iran's refusal to suspend uranium enrichment as a precondition for negotiations on trade benefits.

    The meeting also came on the eve of a Group of Eight (G summit in the German resort of Heiligendamm where industrialized nation leaders will discuss what "steps should be taken next" on Iran, among other issues, a senior German official said.

    Iranian President Mahmoud Ahmadinejad said it was too late for anyone to reverse Iran's nuclear course, which Tehran says is a peaceful quest for electricity, not for atom bombs.

    "They should be aware that Iran is a big country. Some say Iran is like a lion sitting calmly in the corner. We advise them not to play with a lion's tail," he told visiting foreign journalists in Tehran. "Iran's (nuclear) move has passed the point where they (Western countries) could stop it."

    FAR FROM SOLUTION

    France's Foreign Minister Bernard Kouchner said he welcomed Solana's tough stance with Iran.

    Speaking through an interpreter, Kouchner said: "The situation is far from being resolved."

    The Security Council has imposed two rounds of sanctions since December and Washington says Iran faces a harsher resolution after the U.N. watchdog reported Tehran was rapidly expanding its uranium enrichment work.

    Ahmadinejad said the Security Council should avoid what he termed illegal measures against Iran.

    "They observed that previous sanctions had no effect on Iran's nuclear activities and we have told them not to enter this path. They cannot harm our nation."

    Iranian officials have repeatedly shrugged off the impact of sanctions, one of whose targets is a major Iranian state bank. Although sanctions are narrowly focused, economists say they are now deterring both foreign and local investors.

    Some diplomats said Iran wanted to make it clear in Berlin it could harden its position if the G8 adopted a tougher stance.

    Iran hoped to get Germany to back a softer line, possibly an interim solution, they said. "They consider Germany the weak link," one European diplomat said on Tuesday.

    Washington, Britain and France have rejected a face-saving proposal from the U.N. atomic watchdog chief under which Iran's enrichment would be capped short of the industrial scale it has yet to reach -- the level where enough enriched uranium would be stockpiled for potential diversion into bomb-making.

    Comment


    • وزير خارجه انگليس از بررسى تحريم*‏هاى جديد عليه برنامه هسته*‏اى ايران خبر داد .

      به گزارش ايلنا،" مارگارت بكت" با ابراز نگرانى از برنامه هسته*‏اى ايران،*‏ خواستار بازگشت تهران به ميز مذاكرات شد.

      وى با اشاره به گزارش 23 مى محمد البرادعي، مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى مبنى بر عدم پيروى ايران از قطعنامه 1747 شوراى امنيت سازمان ملل متحد، گفت: همان طور كه در قطعنامه بيان شده است، شوراى امنيت در حال بررسى اقدامات بيشتر براى متقاعد كردن تهران به تعليق فعاليت*‏هاى حساس اشاعه هسته*‏اى و بازگشت به مذاكرات است.

      كيث سيمپسون، نماينده محافظه كار مجلس عوام انگليس با بيان اينكه برخى كشورهاى اروپايى اقدام درباره مساله هسته*‏اى ايران را به تاخير مي*‏اندازند، از اتحاديه اروپا خواست براى وادار كردن تهران به پيروزى از قطعنامه*‏هاى شوراى امنيت از نفوذ خود استفاده كند.

      بكت در پاسخ به اظهارات سيمپسون گفت: نگرانى درباره اين موضوع را درك مي*‏كنم البته ما درحال بررسى همه گزينه*‏ها و احتمالات هستيم.

      وى به سيمپسون اطمينان خاطر داد كه همه اقداماتى كه وى مطرح شده است در حال بررسى هستند.
      بكت افزود: ما صرفا اين اقدامات را گام به گام اتخاذ مي*‏كنيم تا ببينيم كدام اقدام در حال حاضر موثرتر از ساير گزينه*‏هاست.

      Comment


      • آمريكا چهار شركت ايرانى ديگر را تحريم كرد.

        وزارت خزانه*دارى آمريكا اعلام كرد كه چهار شركت ايرانى ديگر را به عنوان كمك كنندگان به توليد و تكثير سلاح*هاى كشتار جمعى تشخيص داده است و ضمن مسدود شدن دارايي*هاى آنها فعاليت شركت*هاى آمريكايى با آنها نيز ممنوع است.

        وزارت خزانه*دارى آمريكا در بيانيه خود عنوان كرد كه چهار شركت جديد مورد تحريم قرار گرفته شركت*هايى هستند كه فعاليت آنها تحت نظر و يا كنترل شركت*ها و موسساتى است كه پيشتر در ليست سياه دولت بوش به دليل برنامه*هاى هسته*اى ايران قرار گرفته است.

        از زمان تصويب قطعنامه شوراى امنيت مبنى بر اعمال برخى تحريم*ها عليه ايران، دولت آمريكا فشارهاى تجارى و اقتصادى خود بر ايران را افزايش داده است.

        وزارت خزانه*دارى آمريكا پيشتر هرگونه فعاليت با بانك*هاى دولتى صادرات و سپه را نيز ممنوع كرده بود.

        بنا بر گزارش خزانه*دارى آمريكا، شركت*هاى پارس تراش و فرآيند تكنولوژى تحت نظر و يا كنترل سازمان انرژى اتمى ايران فعاليت مي*كنند و اين سازمان هم مهمترين ارگان فعال در زمينه تحقيقات هسته*اى و فعاليت*هاى توسعه*اى است.

        دو شركت ديگر به نام*هاى گروه صنايع فجر و گروه توليدى ميزان ماشين وابسته به سازمان صنايع هوا و فضا هستند كه يكى از سازمان*هاى تابعه وزارت دفاع است.

        به گزارش خبرگزارى رويترز، وزارت خزانه دارى آمريكا معتقد است كه گروه فجر تجهيزات كنترل و هدايت موشك توليد مي*كند!

        Comment


        • صندوق بازنشستگی معلمان کاليفرنيا که به اختصار کالسترس (CalSTRS) خوانده می شود، با انتشار بيانيه ای اعلام کرده است از ۱۳ شرکت طرف معامله خود خواسته به سرمايه گذاری در ايران خاتمه دهند.
          کالسترس حدود ۱۷۰ ميليارد دلار سرمايه دارد. شرکتهای گازپروم و ايندين اويل از جمله شرکتهايی هستند که در بيانيه کالسترس از آنها نام برده شده است.

          اين صندوق که از بزرگ ترين صندوقهای بازنشستگی عمومی در آمريکا است می گويد حدود يک و نيم ميليارد دلار در شرکت های خارجی حاضر در ايران سرمايه گذاری کرده است.

          مجلس نمانيدگان کاليفرنيا مصوبه ای را به تصويب رسانده است که بر اساس آن دو صندوق بازنستگی کارمندان و معلمان اين ايالت حق معامله با آن دسته از شرکتهای خارجی را که بيش از ۲۰ ميليون دلار در ايران سرمايه گذاری کرده اند، نخواهند داشت.

          اين مصوبه هنوز يک قانون لازم الاجرا نيست. مجلس سنای کاليفرنيا هم بايد آن را بررسی و تصويب کند.

          اما کالسترس از همين حالا پروسه قطع ارتباط با شرکتهای خارجی فعال در صنايع نفت و گاز ايران را آغاز کرده است.

          دولت آمريکا اخيرا ۴ شرکت ايرانی ديگر از جمله پارس تراش و فرايند تکنيک را به اتهام ارتباط با برنامه هسته ای و موشکی ايران، به فهرست تحريم خود اضافه کرده است.

          البته اين تحريم تنها دربرگيرنده شرکتهای آمريکايی است و شامل شرکتهای اروپای و آسيايی که در ايران سرمايه گذاری می کنند، نمی شود.

          اما کالسترس و قانونگذاران کاليفرنيا برای تشديد تحريم ايران يک قدم از دولت فدرال فراتر رفته اند و شرکتهای خارجی را هدف قرار داده اند.

          اما صندوق بازنشستگی کارمندان کاليفرنيا که به اختصار کالپرس ( CalPERS) نام دارد همچنان با تحريمهای ايالت کاليفرنيا عليه ايران مخالف است.

          کالپرس با سرمايه ای در حدود ۲۳۰ ميليارد دلار که بيش از دو برابر بودجه يک سال ايران است، بزرگ ترين صندوق بازنشستگی عمومی در آمريکا به شمار می آيد.

          مسولان کالپرس می گويند دخالت مستقيم ايالت کاليفرنيا در تحريمهای ايران منافع آن صندوق را به خطر می اندازد.

          در صورت نهايی شدن قانون تحريمهای ايران توسط قانونگذاران کاليفرنيايی کالپرس چاره ای جز اطاعت از آن نخواهد داشت.

          ايالت های ديگرآمريکا مانند ميسوری و نيوجرسی هم بر اساس سياستی که آن را سرمايه گذاری عاری از تروريسم می خوانند، صندوق های بازنشستگی کارمندان خود را از سرمايه گذاری در شرکتهای سرمايه گذار در ايران بر حذر داشته اند.

          Comment


          • تلاش آمریکا برای تشدید فشارهای مالی و بانکی علیه ایران


            آمریکا پیش بینی می کند بزودی مذاکره بر سر برنامه های اتمی ایران در نيويورک و کشورهای گروه ۱+۵ تشدید شود
            وزارت امور خارجه آمريکا در پی شدت بخشيدن به تلاش های بين المللی برای افزايش تحريم های ايران به خاطر عمل نکردن به قطعنامه های شورای امنيت درباره برنامه غنی سازی اتمی اين کشور است.
            شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفته است اعضای دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان هنوز برنامه مشخصی را برای گفتگو در اين باره ارائه نکرده اند ولی ايالات متحده در پی تحرک بخشيدن به اقدام های بين المللی عليه ايران است:

            "زمانبندی مشخصی درباره اقدام بعدی شورای امنيت در اختيارم نيست ولی می توانم پيشبينی کنم در هفته های آينده شاهد مذاکرات فعال تری در اين باره در نيويورک و پايتخت کشورهای عضو گروه ۱+۵ خواهيم بود."

            به گفته آقای مک کورمک، نيکولاس برنز معاون سياسی وزارت امور خارجه آمريکا اين هفته در پاريس با همتايان فرانسوی، بريتانيايی و آلمانی خود ديدار می کند تا درباره تقويت تحريم های ايران به خاطر بی اعتنايی به سه قطعنامه شورای امنيت مذاکره کند.

            وزير امور خارجه اين کشور نيز هفته پيش با همتايانش در اجلاس گروه ۸ در برلين درباره مناقشه هسته ای با ايران گفتگو کرده بود.

            به گفته شان مک کورمک آمريکا در مرحله فعلی خواستار تشديد فشارهای مالی و بانکی عليه ايران است:

            "ما با دوستان و متحدانمان در جهان درباره گسترش اقدام مالی عليه ايران در خارج از چهارچوب شورای امنيت گفتگو می کنيم. اين اقدام به طورعملی يک پيام قوی را به ايران می فرستد که جهان توليد تسليحات اتمی به وسيله اين کشور را تحمل نخواهد کرد."

            آقای مک کورمک همچنين در واکنش به سخنان محمد البرادعی مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی که درباره خطر رويارويی ايران و آمريکا به خاطر به بن بست کشيده شدن مذاکرات هسته ای هشدار داده، تاکيد کرد واشنگتن در پی راهی ديپلماتيک برای پايان دادن به اين مناقشه است.


            Comment


            • دولت آمریکا تهدید کرده است سختگیری ها علیه آن دسته از شرکت های نفتی بین المللی که با ایران معامله می کنند را شدیدا افزایش خواهد داد.
              نیک برنز، مسئول امور مربوط به ایران در وزارت خارجه آمریکا، به یک برنامه تحقیقاتی بی بی سی گفت که شرکت های نفتی در صورت امضای قرارداد با ایران برای توسعه ذخایر نفت و گاز آن کشور ممکن است با جریمه های نقدی و سایر مجازات ها روبرو شوند.

              این بیانیه به معنی آن است که فشار مالی دولت آمریکا بر ایران با هدف قانع کردن آن کشور به دست کشیدن از طرح هایی که آمریکا ادعا می کند برای ساخت سلاح هسته ای است اوج می گیرد.

              ایران اصرار دارد که برنامه اتمی اش به هیچ وجه کاربردهای نظامی ندارد.

              درحال حاضر قانونی در آمریکا وجود دارد که دست دولت این کشور را در تنبیه شرکت هایی که با ایران معامله می کنند تا حدود زیادی باز می گذارد.

              براساس "قانون تحریم های ایران"، واشنگتن می تواند نه فقط شرکت های آمریکایی بلکه هر شرکتی از هر کجای جهان که دست به معامله ای به ارزش بیش از 20 میلیون دلار با ایران بزند را مجازات کند.

              اما دولت آمریکا تاکنون کم و بیش از استفاده از این اختیارات خودداری کرده است.

              با این حال این وضع ممکن است عوض شود. نیک برنز معاون وزارت خارجه حامل پیامی بی پرده برای آن دسته از شرکت های انرژی که قصد معامله با ایران دارند است:

              "ما سراغ شرکت های نفت و گاز رفته ایم تا آنها را مطلع کنیم که چنین قانونی وجود دارد و اگر از حد بگذرند آن را اجرا خواهیم کرد."

              دولت جورج بوش از سوی کنگره که اکنون در کنترل دمکرات هاست، برای برخورد سخت تر با شرکت های طرف معامله با ایران تحت فشار قرار گرفته است.

              وی در پاسخ به سوال بی بی سی که آیا موضع گیری تازه او تلاشی برای خشنود کردن قانونگذاران است گفت: "اگر من جای دیگران باشم چنین چیزی فرض نخواهم کرد. ما مستلزم هستیم قانون را اجرا کنیم."

              شماری از شرکت های بزرگ اروپایی فعال در زمینه انرژی - از جمله شل از هلند، رپسول از اسپانیا و توتال فرانسه - هم اکنون سرگرم بررسی قراردادهای چند میلیارد دلاری برای توسعه میادین گاز ایران هستند.

              گروه های انرژی از چین و مالزی نیز به بازار ایران علاقه نشان داده اند.

              دولت آمریکا به زبانی نه چندان ظریف به آنها هشدار می دهد که عقب نشینی کنند.

              Comment


              • هشدار مجدد اروپایی ها در مورد تشدید تحریم ها


                ایران تاکنون نشانه ای دایر بر تن دادن به خواسته های شورای امنیت بروز نداده است
                آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه ای مشترک به ایران هشدار داده اند در صورت ادامه روند کنونی و پافشاری بر ادامه غنی سازی اورانیوم، با تشدید تحریم ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو خواهد شد.
                در این بیانیه که روز چهارشنبه 13 ژوئن (23 خرداد) از سوی نمایندگان سه قدرت اروپایی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شد، آمده است که "ایران همچنان تعهداتش را نادیده می گیرد و هیچ گامی در راستای اعتمادسازی نسبت به صلح آمیز بودن برنامه [اتمی اش] برنداشته است."

                این هشدار دربردارنده نکته تازه ای در مقایسه با هشدار قبلی این سه کشور که هفته پیش در چارچوب بیانیه سران گروه 8 صادر شده بود نیست و به جزئیات احتمالی مرحله بعدی تحریم ها علیه ایران اشاره ای نمی کند.

                با توجه به اینکه اکنون سه هفته از پایان آخرین مهلت شورای امنیت به ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم می گذرد و نشانه تازه ای از حل اختلافات دو طرف به چشم نمی خورد، پیش بینی می شود، تعمیم تحریم ها در آینده نزدیک در این شورا به بحث گذاشته شود.

                با این حال به نظر می رسد اروپایی ها پیش از بازگشت به شورای امنیت منتظر دور بعدی گفتگوها میان خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی، مذاکره کننده اصلی ایران در برنامه اتمی که قرار است به زودی از سر گرفته شود باشند.

                آخرین دور گفتگوهای این دو مقام در پایان ماه مه در مادرید در آنچه دو طرف "فضایی مثبت" توصیف کردند اما بدون گشایشی عمده پایان یافت. دو مقام گفته بودند گفتگوهایشان را دو هفته بعد پی خواهند گرفت.

                شورای امنیت تا کنون دو قطعنامه در تحریم ایران به تصویب رسانده و به گفته نماینده بریتانیا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، اگر جمهوری اسلامی تغییری در رفتار خود ایجاد نکند "گزینه ای به جز بازگشت مجدد به شورای امنیت باقی نمی ماند."

                هشدار سه کشور اروپایی در شرایطی مطرح می شود که مقام های ایرانی می گویند تعلیق غنی سازی را - که خواسته اصلی شورای امنیت سازمان ملل است - نخواهند پذیرفت.

                جان مک گرگور، نماینده بریتانیا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه گفت به رغم همه هشدارها ایران همچنان با گزینه از سرگیری مذاکرات نیز روبروست و تنها باید فعالیت های حساس برنامه اتمی اش را متوقف کند.

                وی روز چهارشنبه به خبرگزاری رویتر گفت: "چه مشکلی است که [ایرانی ها] دست نگاه دارند تا بشود مذاکرات جدی را آغاز کرد؟"

                این در حالی است که ایران می گوید تعلیق فعالیت های مربوط به غنی سازی را به عنوان پیش شرط از سرگیری مذاکرات نمی پذیرد.

                آلمان، بریتانیا و فرانسه هفته پیش نیز در چارچوب بیانیه گروه 8 (هشت کشور ممتاز صنعتی جهان) هشدار مشابهی به ایران داده بودند.

                در بيانيه سران گروه 8 آمده بود که اگر جامعه جهانی اطمينان حاصل کند که برنامه اتمی ايران تنها در جهت اهداف صلحجويانه است، "فصل کاملاً تازه ای" در روابط با ايران در زمينه هسته ای و ديگر زمينه ها گشوده خواهد شد.

                تازه ترین مهلت شورای امنيت به ايران برای تعلیق بخش های حساس برنامه اتمی اش اواخر ماه مه به سرآمد، اما اين کشور نه تنها حاضر نشده اين قطعنامه را اجرا کند و غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد، بلکه فعاليت خود در اين زمينه را گسترش و افزايش داده است.

                غنی سازی اورانيوم در صورتی که در مقياس گسترده و غلظت بالا انجام گيرد می تواند در ساخت سلاح اتمی کاربرد داشته باشد و به همين جهت، دولتهای غربی مخالف غنی سازی اورانيوم در ايرانند.

                اما ايران به عنوان عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی و با استناد به پيمان بين المللی منع جنگ افزارهای اتمی، غنی سازی اورانيوم را حق خود می داند و اعلام کرده که غنی سازی اورانيوم را تنها به منظور دستيابی به فناوری توليد سوخت مورد نياز نيروگاههای اتمی انجام می دهد و به هيچ وجه حاضر به دست برداشتن از اين حق نيست.


                Comment


                • خبرگزاري* فرانسه* از واشنگتن* گزارش* داد هنري* پالسون* وزير خزانه* داري*
                  امريکا امروز پنج* شنبه* تاکيد کرد اين* کشور تلاش* مي* کند در قطعنامه* اينده*
                  شوراي* امنيت* سازمان* ملل* متحد درباره* ايران* * به* طور مستقيم* سپاه*
                  پاسداران* انقلاب* اسلامي* مد نظر قرار گيرد*
                  پولسون* گفت* سازمان* ملل* متحد تا کنون* دو قطعنامه* عليه* ايران* تصويب* کرده*
                  است* و بر روي* قطعنامه* سوم* کار مي* کند*در حالي* که* به* تصويب* قطعنامه* سوم*
                  نزديک* مي* شويم* ما بيش* از پيش* بر روي* نقش* سپاه* پاسداران* انقلاب* اسلامي*
                  متمرکز مي* شويم**
                  وي* افزود سپاه* پاسداران* انقلاب* اسلامي* به* طور مستقيم* در طراحي* و حمايت*
                  از فعاليتهاي* تروريستي* و همچنين* تامين* هزينه* و اموزش* گروههاي* تروريستي*
                  براي* نيل* به* اهداف* نظامي* حکومت* ايران* نقش* دارد*
                  پالسون* تصريح* کرد سپاه* پاسداران* انقلاب* اسلامي* به* حدي* در اقتصاد و
                  شرکتهاي* ايراني* ريشه* دوانيده* است* که* به* احتمال* قوي* هرگاه* شما با ايران*
                  سر و کار داشته* باشيد با سپاه* پاسداران* سر و کار خواهيد داشت**
                  وي* از متحدان* امريکا خواست* انزواي* مالي* ايران* را براي* مقابله* با جاه*
                  طلبيهاي* هسته* اي* اش* تشديد کنند*
                  پالسون* تاکيد کرد اگرچه* انزواي* مالي* ايران* براي* ما و شرکاي* ما هزينه*
                  هايي* دارد اما اين* هزينه* ها کمتر از هزينه* اي* است* که* در صورت* دستيابي*
                  ايران* به* سلاح* هسته* اي* بايد پرداخت* کنيم**
                  وي* گفت* بيشتر نهادهاي* بزرگ* مالي* دنيا در حال* حاضر معاملات* خود را با
                  ايران* کاهش* و حتي* به* طور کامل* متوقف* کرده* اند*
                  پالسون* افزود به* بانکهايي* که* تصميم* گرفته* اند معاملات* دلاري* با ايران* را
                  متوقف* و با ساير واحدهاي* پولي* با شرکتهاي* ايراني* معامله* کنند مي* گويم*
                  خطر براي* همه* واحدهاي* پولي* وجود دارد*
                  وي* گفت* اقدام* بانکهاي* ايراني* تحت* کنترل* حکومت* و بانک* مرکزي* براي* پيشبرد
                  سياستهاي* حکومت* بايد دليل* نگراني* شديد نهادهاي* مالي* دنيا باشد*

                  Comment


                  • تحريم اقتصادى در قالب قطع روابط بانكى يا ممنوع كردن مراوده با برخى از بانك هاى ايرانى در حال حاضرجدى ترين مقابله اقتصادى با ايران محسوب مى شود و برخى از كارشناسان مى گويند كه اگر تحريم هاى بانكى به همين صورت ادامه يابد اقتصاد ايران با يك بحران جدى روبرو خواهد شد، و با وجودى كه مسئولان اقتصادى از كاهش تحريم ها سخن گفته بودند اما در حال حاضر نه تنها از شدت اين تحريم ها كاسته نشده است بلكه خبرهاى موجود حاكى از آن است كه در تازه ترين آنها تمامى بانك هاى كويت نيز به جمع كشورهايى پيوسته اند كه مراودات بانكى خود را با ايران قطع كرده اند. اين مسئله از آن روى مى تواند خطرناك باشد كه اقدام كويتى ها شايد سرآغاز تحريم كشورهاى عربى حاشيه خليج فارس به حساب آيد و آيا اين كشورها نيز در حال حركت به اين سمت هستند؟
                    مسئله تحريم بانك هاى ايرانى به طور مشخص در قطعنامه*هاى شوراى امنيت سازمان ملل ذكر شده بود و به نظر مى رسد بهترين راهى كه براى مسدود كردن مسير اقتصاد ايران در مبادلات جهانى در نظر گرفته شده است تحريم*هاى بانكى است. مقابله بانكى با ايران مى تواند با كمترين هزينه بسيارى از فعاليت هاى اقتصادى - تجارى ايران را مختل كند. قطع رابطه برخى از بانك هاى اروپايى و كانادايى با ايران و همچنين تحريم بانك سپه به صورت رسمى و حتى تحريم بانك صادرات تا حد بسيار زياد بر اقتصاد در حال رشد ايران تاثير گذاشته است.
                    در اواخر سال گذشته شمسى نيز در اقدامى تعجب برانگيز بزرگترين بانك*هاى حوزه جنوب شرق آسيا نيز در اجراى قطعنامه*هاى سازمان ملل اقدام به مسدود كردن تمام مراودات خود با بانك*هاى ايران و حتى مسدود كردن حساب*هاى ايرانيان در بانك*هاى خود كردند. اين موج تحريم بانك*هاى ايرانى كه در آن حتى از موارد ذكر شده در قطعنامه*هاى شوراى امنيت نيز فراتر رفته است و شامل تمامى بانك*هاى ايرانى شده است زنگ خطرى است كه آينده اقتصاد بين*الملل ايران را تهديد جدى مي*كند.
                    در حال حاضر تجار ايرانى در مراودات خود براى باز كردن ال.سى و اعتبارات معتبر جهانى با مشكلات بسيار زيادى روبرو هستند، به نحوى كه براساس اخبار همگى از توقف فعاليت هاى تجارى در اين زمينه خبر مى دهند.
                    چنين اتفاقى بدون شك مى تواند خط پايانى براى اقتصاد برون مرزى ايران باشد مگر آن كه سياست گذاران اقتصادى بتوانند راهى براى برون رفت از اين بن بست مالى- اقتصادى پيدا كنند. اما اين تنها بخشى از اين اتفاقات تلخ اقتصادى است كه اين روزها بر اقتصاد ايران مي*گذرد.
                    طى دو روز گذشته كشور كويت على رغم آن كه اعلام كرد اجازه حمله به ايران را از خاك كويت را نمي*دهند اما در اقدامى ديگر به ناگهان تمام مبادلات بانكى خود را با ايران متوقف ساخت. چنين اعمال تحريم*ها اگر ادامه يابد به مراتب ضربه بزرگ*ترى( نسبت به تحريم بانك*هاى غربى و شرقى) بر اقتصاد ايران وارد مى كند. در حال حاضر هيچ شكى وجود ندارد كه كشورهاى عربى حوزه خليج فارس مثلث طلايى تجارت و سرمايه گذارى را تشكيل داده*اند يا به عبارتى اقتصاد شيخ نشين*ها درست در كنار گوش ايران تمام مراودات جهانى اقتصاد را به سمت خود متمايل كرده است.
                    بر همين اساس مشاركت اقتصادى با كشورهاى عرب ساكن خليج فارس مى تواند يك مزيت بزرگ اقتصادى باشد اما اگر ساير اين كشورها به تبعيت از كويت كه نخستين قدم را در راه مقابله اقتصادى با ايران برداشت، بردارند اين احتمال وجود دارد كه فاصله ايران با حجم سرمايه در گردش شيخ نشين*ها افزايش يابد قابل ملاحظه*اى يابد و بايستى منتظر روزهاى تاريكى براى اقتصاد ايران بود.
                    در بهمن ماه گذشته وقتى دکتر شيخ محمد الصباح معاون نخست وزير و وزير امور خارجه کويت ميهمان تهران بود و با متكي، وزير امور خارجه ايران سند حمايت از سرمايه گذارى هاى متقابل، موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف را امضا كرد و درباره گاز، انتقال آب و آمادگی برای عملياتی شدن پروژه آبرسانی به کويت با مقام هاى ايرانى به گفت و گو نشست شايد كسى نمى دانست كه در فاصله چند ماه كويتى ها براى اجابت خواست سازمان ملل دروازه بانكى خود را به روى ايران قفل كنند. البته اگر اين رويارويى به كويت ختم مى شد شايد آنچنان خطرى اقتصاد ايران را تهديد نمى كرد اما كارشناسان معتقدند اين اقدام پله اول تحريم بانكى ساير كشورهاى منطقه بر عليه ايران است.
                    در حال حاضر امارات به عنوان بزرگترين شريك تجارى ايران معبر حداقل 20 درصد از صادرات و 20 درصد از واردات ايران است. ارزش پروژه*هاى عمران خاورميانه يك تريليون و 130 ميليون دلار برآورد مى شود كه يك سوم آن (354 ميليارد دلار) مربوط به امارات متحده عربى است. اين رقم حدود 5/3 برابر مجموع طرح*هاى عمرانى ايران (98 ميليارد دلار) است. فقط بيش از 100 ميليارد دلار پروژه فني، ساختمان و راه*آهن و جاده در اين كشور وجود دارد كه مي*تواند زمينه مساعدى براى حضور پررنگ ايران در اين بازار فراهم كند. حالا در نظر بگيريد كه جريان همراهى با بانك*هاى اروپايى در بخشى از شيخ نشين*هاى خاورميانه در قالب تحريم بر عليه ايران شكل بگيرد و اين سكوى پرتابى باشد براى آن كه ساير عرب هاى منطقه نيز مراودات خود را با ايران حصار بندى كنند؛ نخستين پيامد اين فاجعه اقتصادى بدون شك دور شدن از اين امكان اقتصادى است كه مى تواند هزينه زيادى به اقتصاد ايران تحميل كند. وجود اين نكته امارات متحده عربى حاضر نمي*شوند تا اتاق بازرگانى مشترك با ايران تاسيس كنند به باور كارشناسان نشانه اى براى موضع جديد و نه چندان خوشايند آنها در برابر ايران است. آيا تحريم بانكى ايران از سوى كويت مى تواند مقدمه اى براى شروع تحريم هاى عربى بر ضد اقتصاد ايران باشد؟

                    Comment


                    • وزارت خزانه*دارى آمريكا اعلام كرد دو ايرانى را به اتهام مشاركت در برنامه هسته*اى ايران مورد تحريم قرار داده است.
                      به گزارش خبرگزارى فرانسه، اين اقدام وزارت خزانه*دارى آمريكا منجر به ممنوعيت مبادلات تجارى بانك*ها يا شهروندان آمريكايى با دو ايرانى با نامهاى ,محمد قنادى, كه با سازمان انرژى اتمى ايران همكارى مي*كند و ,على حاجي*نيا ليل*آبادى, كه چنين همكارى را با شركت انرژى مصباح دارد، مي*شود.
                      به گفته اين وزارتخانه، شركت انرژى مصباح تلاش كرده موادى را براى پروژه آب سنگين ايران بدست آورد و سازمان انرژى اتمى ايران نيز بر برنامه هسته*اى ايران نظارت دارد.
                      بر اين اساس دولت آمريكا داراى قدرت مسدود كردن دارايي*هاى اين دو فرد بر اساس قانون قضايى اين كشور مي*شود.
                      اين اقدام پس از آن انجام مي*شود كه ,هنرى پائولسون,، وزير خزانه*دارى آمريكا از متحدان اين كشور خواست به قطع اقدامات اقتصادى بانك*هاى ايران كمك كنند.
                      مقامات وزارت خزانه*دارى آمريكا روز جمعه اعلام كردند اقدام عليه بانك*هاى ايرانى را گسترش مي*دهند و اين مسئله را به افرادى كه با برنامه هسته*اى ايران مرتبط هستند، تعميم مي*دهد.
                      ,استوارت لوى, كه رياست عمليات جاسوسى و ضدتروريستى وزارت خزانه*دارى آمريكا را به عهده دارد، گفت: ,حتى افرادى كه در برنامه هسته*اى ايران فعال هستند قرار است به دليل اين اقداماتشان مد نظر قرار گرفته و از سوى جامعه اقتصادى بين*المللى منزوى شوند.,

                      Comment


                      • WASHINGTON - The Bush administration took action Friday against two Iranians suspected of connections to Iran's nuclear program. The Treasury Department action, part of efforts to tighten the financial vise on Tehran, is against Mohammad Qannadi and Ali Hajinia Leilabadi. Any bank accounts or other financial assets belonging to these two men found in the United States must be frozen. In addition, American are forbidden from doing business with them.


                        It marked the department's latest move to use targeted financial measures against Iran, a country the United States accused of fostering terrorism and whose nuclear ambitions have drawn international rebuke.

                        "Even individuals who are active in Iran's nuclear program are going to be held to account for their conduct and isolated by the international financial community," said Stuart Levey, the department's undersecretary for terrorism and financial intelligence.

                        Iran's defiance of U.N. Security Council demands that it stop uranium enrichment and construction of a plutonium-producing reactor has led to two sets of economic sanctions against Iran. The stage has been set for a third round of U.N. Security Council penalties.

                        The Treasury Department alleged that Qannadi acts on behalf of the Atomic Energy Organization of Iran, or AEOI, which managed Iran's overall nuclear program and reports directly to Iran's president.

                        The government accused Leilabadi of acting on behalf of the Mesbah Energy Co., which is affiliated with the AEOI. Mesbah has been used to procure products for Iran's heavy water project, the department alleged. Heavy water is essential for Iran's heavy-water moderated reactor project, which would provide Iran with a potential source of plutonium suited for nuclear weapons, the department said.

                        The department said Iran's president awarded both men government medals in 2006 for their contributions in the field of nuclear technology.

                        Separately, the department financially clamped down on three Libyans accused of being members of terrorist organizations al-Qaida and the Libyan Islamic Fighting Group. Those three are: Nur al-Din al-Dibiski, Said Yusif Ali Abu Azizah and Ali Sulayman Mas'ud Abd al-Sayyid.

                        Comment


                        • :"شان مك كورمك"، سخنگوى وزارت خارجه آمريكا به طور ضمنى گفته است كه اگر شركت ملى نفت چين قرارداد جديدى با ايران امضا كند، مشمول تحريم*هاى واشنگتن خواهد شد.

                          سخنگوى وزارت خارجه آمريكا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: اين موضوع قبل از اين كه شركت ملى نفت چين علاقه به سرمايه*گذارى در ايران داشته باشد مطرح شد.

                          وى افزود: آمريكا قوانينى دارد كه در اين مورد اجرا مي*شوند و جريمه*هاى احتمالى براى سرمايه*گذارى بالاتر از يك حد مشخص ،اجرا خواهد شد.

                          مك كورمك گفت: مطمئن هستم كه دولت چين هم از اين موضوع اطلاع دارد.

                          ما در اين*باره گفت و گو كرده*ايم و ظرف چند ماه گذشته وقتى كه خبر علاقه شركت*هاى نفتى چين به سرمايه*گذارى در ايران مطرح شد در اين*باره صحبت كرديم و گفتيم تفاوت بسيار بزرگى بين" گفت و گو و حتى مذاكره با دولت ايران درباره احتمال سرمايه*گذارى "با اين كه "سرمايه*گذارى انجام شود"، وجود دارد.

                          Comment


                          • سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه*ی روسيه ديروز (۳۰ خرداد) در يک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش تنها در صورتی با تحريم گسترده*تر ايران موافقت خواهد کرد که مسئله ميان آژانس بين*المللی انرژی اتمی و دولت ايران حل شود.

                            به گزارش خبرگزاری ايرنا، وزير امور خارجه*ی روسيه تأکيد کرده است که "موضوع پرونده هسته*ای ايران بايد در چارچوب همکاری ايران و آژانس بين*المللی انرژی هسته*ای حل و فصل شود".

                            خبرگزاری رويترز گزارش مي*دهد که لاوروف خواستار آن است که آژانس بين*المللی انرژی هسته*ای در اظهار*نامه*ای اعلام کند که اين ارگان از همه**ی امکانات موجود برای حل مناقشه*ی هسته*ای ايران استفاده کرده است.

                            رويترز در اين گزارش به نقل از يک ديپلمات سازمان انرژی اتمی مي*نويسد، آژانس چنين کاری نخواهد کرد، زيرا استفاده از امکانات در مناقشه*ی هسته*ای ايران به سياستمداران مربوط مي*شود. اين ديپلمات تأکيد کرد که آژانس تنها برای حل مسائل فنی صلاحيت دارد.

                            به گزارش خبرگزاري* ايرنا، لاوروف در اين نشست خبری در مورد اظهارنظرهای محمد البرادعي، رئيس آژانس بين*المللی هسته*ای گفته است: ,ما به ارزيابي*های حرفه*ای ايشان احترام مي*گذاريم و در مذاکرات با ايران اصرار داريم که کشورهای ديگر هم ارزيابی ايشان را مورد توجه قرار دهند,.

                            البرادعی چندی پيش گفت، ايران در زمينه*ی فناوری هسته*ای پيشرفت*های قابل ملاحظه*ای نموده و به غرب توصيه کرد، اين واقعيت را بپذيرد.

                            ديدار لاريجانی و البرادعی

                            به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاريجاني، نماينده*ی ارشد ايران در مذاکرات هسته*اي، فردا (اول تير) با محمد البرادعی در وين ديدار خواهد کرد. مهر به نقل از علی اصغر سلطانيه، نماينده*ی جمهوری اسلامی در آژانس بين*المللی انرژی هسته*ای مي*نويسد: ,محور گفت*وگوها مسائل هسته*ای ايران و تعامل تهران با آژانس بين*المللی انرژی هسته*ای است ... ما روابط خود با آژانس را بر اساس شرايط موجود و نحوه*ی برخورد مجامع جهانی تنطيم مي*کنيم,.

                            ملاقات لاريجانی با سولانا

                            لاريجانی پس از ديدار با البرادعی راهی پرتغال خواهد شد تا روز شنبه (دوم تير) با خاوير سولانا، نماينده**ی اتحاديه*ی اروپا در مذاکرات هسته*ای ملاقات کند. آخرين ديدار سولانا و لاريجانی اواخر ماه مه انجام شد که بدون نتيجه*ی چشمگيری به پايان رسيد.

                            روز دوشنبه ۱۱ ژوئن نيز مذاکراتی ميان معاونان خاوير سولانا و علی لاريجانی در وين برگزار شد، که آن ديدار نيز دستاوردی نداشت

                            Comment


                            • رييس دوره*ای شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکيد کرد که سومين قطعنامه تحريم ايران که در حقيقت چهارمين قطعنامه شورای امنيت عليه برنامه*های اتمی تهران محسوب می شود، حداکثر تا دو هفته آينده در صحن شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

                              به گزارش خبرگزاري*های بين*المللي، ,يوهان وربک, سفير دائمی بلژيک در مقر سازمان ملل متحد که رياست دوره*ای شورای امنيت را بر عهده دارد شامگاه پنج*شنبه در گفتگو با خبرنگاران يادآور شد که پرونده هسته*ای ايران ظرف دو هفته آينده توسط اعضای دائمی شورای امنيت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

                              اين اظهارات در حالی صورت گرفته است که ,سرگئی لاوروف, وزير خارجه روسيه روز چهارشنبه در يک کنفرانس خبری تاکيد کرد که قطعنامه سوم تحريم ايران تنها در صورتی تصويب خواهد شد که مذاکرات با ايران شکست بخورد و آژانس بين*المللی انرژی اتمی اعلام کند که قادر به پيشبرد برنامه*های خود در ايران نيست و مداخله شورای امنيت ضرورت دارد. با اين حال، رئيس دوره*ای شورای امنيت در واکنش به اين اظهارنظر لاوروف گفت: ,کافی است به دو قطعنامه ‪ ۱۷۳۷‬و ‪ ۱۷۴۷‬مراجعه كنيد كه مي*گويد، اگر ايران به آنچه كه جامعه بين*الملل خواسته عمل نكند شورای امنيت تدابير جديدی در نظر مي*گيرد که اين مساله ظرف دو هفته آينده انجام خواهد شد,.

                              سفير دائمی بلژيک همچنين با انتقاد از نحوه واکنش ايران به درخواست*های بين*المللی و گزارش*های موجود پيرامون گسترش دامنه فعاليت*های اتمی جمهوری اسلامی افزود: ما نگران گزارش البرادعی هستيم. البرادعی روز‪ ۲۳‬مي* به شورای امنيت گزارش داد كه ايران غني*سازی را رها نكرده است.

                              اين اظهارات ,يوهان وربک, كه رييس كميته تحريم ايران در سازمان ملل هم محسوب مي*شود لحظاتی پس از آن ابراز شد که وی در گزارشی به سازمان ملل درباره نحوه اجرای تحريم*های بين*المللی عليه ايران به انتقاد از برخی کشورهای عضو پرداخت و از كشورهايی كه گزارش خود را تاکنون ارايه نکرده*اند خواست به تعهدات خود عمل کرده و درخواست*های کميته تحريم را جامه عمل پوشند.

                              Comment


                              • پيش نويس قطعنامه سوم
                                سفر، تجارت، حرکت، پرواز
                                خط قرمزها بين المللی
                                عليه ايران گسترش می يابد




                                پيش نويس سومين قطعنامه تحريم ايران تهيه شده و ظاهرا در صورت شکست مذاکرات لاريجانی با البرادعی و سولانا (رئيس آژانس اتمی و همآهنگ کننده سياست خارجی اتحاديه اروپا)، اين پيش نويس در دستور کار اجلاس قريب الوقوع شورای امنيت سازمان ملل قرار خواهد گرفت.
                                بموجب اين پيش نويس هواپيماها و كشتی*های ايرانی از حق فرود، ترانزيت و عبور در آب های بين المللی محروم می شوند. دارايی*های دو بانک ملی و صادرات بلوکه می شوند و انعقاد قرارداد*های تسليحاتی با ايران ممنوع خواهد شد.
                                به ليست ممنوعيت سفر برخی مقامات بلندپايه امنيتی و نظامی افزوده شده و حتی ادامه فعاليت روسيه در نيروگاه اتمی بوشهر نيز ممنوع می شود. در اين بخش، محروميت ها شامل مقامات عالی رتبه* وزارت دفاع، وزارت اطلاعات و شورای عالی امنيت ملی می شده و حتی سفر شخصيت*های سياسی و خانواده*هايشان نيز محدود خواهد شد و اموال و سرمايه*های غيرنظامی سپاه پاسداران نيز مسدود خواهد شد.
                                تعليق غنی*سازی اورانيوم همچنان بعنوان شرط توقف قطعنامه های قبلی و تصويب قطعنامه جديد اعلام شده است.
                                خبرگزاری فرانسه با اشاره به رسيدن قيمت نفت به 69 دلار در روزهای گذشته گزارش داد که قطعنامه جديد در صورت تصويب روی قيمت جهانی نفت تاثير خواهد گذاشت. اين درحالی است که گفته می شود ممنوعيت شركت*های كشتيرانی جمهوری اسلامی از اجازه* حرکت و پهلوگرفتن در بنادرو عبور از آب*های کشورهای ديگر شامل صدور نفت و انرژی نخواهد شد.


                                Comment

                                Working...
                                X