Announcement

Collapse
No announcement yet.

Important Political News

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ايالت‌ آريزوناي‌ امريكا پيش‌ نويس‌ قانوني‌ را به‌ همه‌ پرسي‌ گذاشته‌ است‌ كه‌ در صورت‌ تصويب‌، در هر دوره‌ از انتخابات‌ عمومي‌ در اين‌ ايالت‌ به‌ يكي‌ از راي‌ دهندگان‌ به‌ قيد قرعه‌ جايزه‌ يك‌ ميليون‌ دلاري‌ اعطا مي‌شود. اين‌ طرح‌ كه‌ قرار است‌ در انتخابات‌ ميان‌ دوره‌يي‌ ماه‌ نوامبر آينده‌ به‌ همه‌ پرسي‌ گذاشته‌ شود، با هدف‌ تشويق‌ واجدين‌ شركت‌ در انتخابات‌ براي‌ حضور در پاي‌ صندوقهاي‌ راي‌ تهيه‌ شده‌ است‌. در اين‌ حال‌ به‌ گفته‌ منتقدان‌، تصويب‌ چنين‌ قانوني‌ به‌ زيان‌ اصول‌ حكومت‌ دموكراتيك‌ در امريكا است‌ و بايد آن‌ را رشوه‌ دادن‌ به‌ راي‌ دهندگان‌ تلقي‌ كرد. كورتيس‌ گانس‌ رييس‌ مركز مطالعات‌ انتخاباتي‌ دانشگاه‌ آمريكن‌ واشنگتن‌ مي‌گويد اعطاي‌ جوايز مالي‌ به‌ شركت‌ كنندگان‌ در انتخابات‌ بر خلاف‌ روح‌ دموكراسي‌ است‌. به‌ گفته‌ گانس‌ جوامع‌ مردم‌ سالار به‌ شهروندان‌ خود اختيار مي‌دهند تا درباره‌ حضور يا عدم‌ حضور در انتخابات‌ تصميم‌ گيري‌ كنند. او مي‌گويد: ما در پي‌ جامعه‌يي‌ هستيم‌ كه‌ مردم‌ براي‌ راي‌ دادن‌ يا شركت‌ نكردن‌ در انتخابات‌ آزادند، بر اساس‌ اين‌ طرح‌ مردم‌ براي‌ دريافت‌ پول‌ به‌ پاي‌ صندوق‌ راي‌ مي‌روند و بدون‌ مطالعه‌ به‌ نامزدها راي‌ خواهند داد، در اصل‌، ديگر
    نمي‌ توان‌ حضور مردم‌ در انتخابات‌ را برگرفته‌ از اصول‌ مردم‌ سالاري‌ تلقي‌ كرد. در اين‌ حال‌، مارك‌ اوسترلوه‌ كه‌ براي‌ به‌ همه‌ پرسي‌ گذاشتن‌ طرح‌ شركت‌ راي‌ دهندگان‌ در قرعه‌ كشي‌ يك‌ ميليون‌ دلاري‌ موفق‌ به‌ جلب‌ 182 هزار امضا شده‌ است‌، مي‌گويد حضور كم‌ واجدان‌ شرايط‌ در انتخابات‌ باعث‌ مي‌شود تا منتخبان‌ مردم‌ به‌ وسيله‌ اقليتي‌ از شهروندان‌ انتخاب‌ شوند. اما به‌ گفته‌ گانس‌ براي‌ تشويق‌ راي‌ دهندگان‌ راه‌هاي‌ بهتري‌ وجود دارد و بايد وضع‌ آموزش‌ عمومي‌ و آموزش‌ مسائل‌ اجتماعي‌ بهبود يابد تا جوان‌ها از وظيفه‌ قانوني‌ خود با خبر شوند. در اين‌ حال‌ به‌ گفته‌ كارشناسان‌، شانس‌ برنده‌ شدن‌ در قرعه‌ كشي‌ يك‌ ميليون‌ دلاري‌ در ايالت‌ آريزونا، يك‌ به‌ دو ميليون‌ است‌ كه‌ بسيار بيشتر از شانس‌ برنده‌ شدن‌ در لاتاري‌ ايالتي‌ است‌.

    Comment


    • گزارش کوتاهی از جلسه افتتاحيه چهل ويکمين کنگره I T F

      چهار شنبه2 اوت 2006چهل و يکمين کنگره فدراسيون بين المللی کارگران بخش حمل و نقل ( (I TF با حضور 1200شرکت کننده و با اجرای سرود ملی آفريقای جنوبی توسط کارگران اتحاديه کارگری حمل ونقل آفريقای جنوبی آغاز به کار کرد.
      سخنرانان ميهمان جلسه افتتاحيه اين کنگره به همبستگی کارگران حمل و نقل بين المللی در جريان مبارزه برادران و خواهران آفريقای جنوبی خود عليه آپارتايد اشاره کردندوهمگان را به احيای مبارزه عليه بی عدالتی اجتماعی جهانی فرا خواندند.
      خانم Mpumi MPOFUرئيس کل وزارت حمل ونقل آفريقای جنوبي،ضمن ابراز حمايت همه جانبه از اين گرد همائي،بيان داشت هر گونه تهديد نسبت به حقوق کارگران در هر گوشۀ جهان تهديدی عليه کل کارگران جهان محسوب می شود.
      خانم Mpumi MPOFUبازداشت منصور اسالو دبير کل سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ، که از دسامبر 2005 بدليل فعاليت سنديکايی در زندان بسر می برد،را محکوم کرد.
      وی تنها سخنرانی نبودکه به بازداشت منصور اسالواعتراض نمود . ديگر سخنرانان اين جلسه عبارتند از :
      -Randall HOWARDذبير کل اتحاديه ميزبان (اتحاديه کارگران بخش حمل و نفل آفريقای جنوبی) (satawu)
      -Umraomal PUROHITرئيس I T F
      -Zwelinzima VAVIرئيس اتحاديه های کارگری آفريقای جنوبی
      -Ezrom MABYANAرئيس اتحاديه کارگران بخش حمل و نقل آفريقای جنوبی
      -Kate MATLOمتصدی منطقه LIMPOPOاتحاديه کارگران بخش حمل و نفل آفريقای جنوبی
      -Guy RYDERدبير کل کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری
      -Fred VAN LEEUWENدبير کل آموزش بين المللی و مسئول همآهنگی فدراسيون های اتخاديه جهانی


      Comment


      • وزير امور خارجه‌ی آمريكا گفت كه مسير ديپلماتيك در رابطه با برنامه‌ی هسته‌يی ايران هنوز بسته نشده است.
        كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ی آمريكا به شبكه خبری سی.ان.ان گفت: اگر ايران نسبت به يافتن يك برنامه‌ی هسته‌يی غير‌نظامی كه اجازه توليد سلاح را نمي‌دهد، جدی باشد، ما از مشاركت در آن روند بسيار بسيار خوشحال خواهيم شد.
        وی افزود: مسير ديپلماتيك هم چنان باز است.
        شورای امنيت سازمان ملل در تاريخ ٩ مرداد ماه قطعنامه‌ای را تحت بند ٤٠ فصل هفت منشور اين سازمان تصويب كرد كه از ايران مي‌خواهد تا پايان ماه اوت (٩ شهريور) تمامی فعاليت‌های مربوط به غني‌سازی و بازفرآوری اورانيوم را تعليق كند و در غير اين صورت امكان دارد با تحريم‌های سياسی و اقتصادی روبه‌رو شود.
        بررسی برنامه هسته‌يی ايران در شورای امنيت پس از آنكه پنج عضو دايم شورا و آلمان مجموعه‌ای از پيشنهادات را به تهران ارايه كردند، به حال تعليق در آمده بود.
        اين مجموعه در تاريخ ١٦ خرداد به تهران ارايه شد و از ايران مي‌خواست ظرف چند هفته و نه چند ماه به آن پاسخ دهد. اما ايران اعلام كرد كه كميته‌های كارشناسی بلافاصله پس از دريافت مجموعه بررسی آن را آغاز كرده‌اند و پاسخ به اين بسته پس از پايان ارزيابي‌های كارشناسان اعلام خواهد شد.
        وزيران امور خارجه‌ی گروه موسوم به ١+٥ پس از عدم دريافت پاسخ ايران در نشستی در پاريس كه در تاريخ ٢١ تيرماه انجام شد، تصميم گرفتند بررسی برنامه‌ی ايران در شورای امنيت را از سر بگيرند.

        Comment


        • مرد عنكبوتى" از بلندترين آسمانخراش "بارسلونا" - دومين شهر بزرگ اسپانيا- بالا رفت تا به همگان پيام دفاع از لبنان و مخالفت با حملات ددمنشانه اسراثيل را اعلام كند.

          شخصيت واقعى معروف به نام "مرد عنكبوتى" در جهان، يك فرانسوى ‪ ۴۴‬ساله به نام "آلن روبرت" است كه ديروز از برج بيضى شكل ‪ ۱۴۴‬مترى "آگبار" در شهر بارسلونا بدون استفاده از هيچ نيروى كمكى بالا رفت.

          به گزارش خبرگزارى "افه" اسپانيا، "مرد عنكبوتى" بدون مجوز و اطلاع پليس، برج صاف و شيشه‌اى "آگبار" را بدون استفاده از طناب و صرفا با بهره‌گيرى از دست و پاى خود پيمود و اعلام كرد كه اين كار را به نفع صلح در لبنان انجام مي‌دهد.

          بر اساس اين گزارش،اين صخره‌نورد متخصص در بالارفتن از ديواره ساختمانها كار خود را در برج آگبار كه در ميدان "گلوريس" بارسلونا قرار دارد، بدون هيچ گونه تدابير امنيتى آغاز كرد و پليس ‪ ۴۶‬دقيقه بعد، زمانى از اين موضوع آگاه شد كه او ‪ ۳۰‬طبقه از مجموع ‪ ۳۸‬طبقه برج را بالا رفته بود.

          به نوشته افه، زمانى كه ماموران پليس به محل رسيدند، تنها كارى كه توانستند انجام دهند اين بود كه سر خود را بالا برده و صعود مرد عنكبوتى را از برج يادشده با تعجب و وحشت نگاه كنند.

          فرد ماجراجو هنگام پايين آمدن نيز از آسانسور و پله استفاده نكرد بلكه بازهم با شيوه‌اى خطرناك و غيرمتعارف از داخل ساختمان اقدام به بازگشت به زمين كرد و همين امر موجب شد نيروهاى پليس براى جلوگيرى از حادثه، وسايل ايمنى در منطقه ورودى برج قرار دهند.

          همه اين ماجرا بيش از يكساعت طول نكشيد و همزمان با آن، شركت "گروپو آگبار" كه مالك آسمان خراش است اعلام كرد كه از روبرت شكايت كرده است.

          اين مساله، سبب شد وى پس از پايين آمدن بلافاصله به اداره پليس انتقال يابد. او پس از بازجويي، به قيد ضمانت آزاد شد.

          روبرت كه به"مرد عنكبوتى" فرانسوى شهرت دارد، پيش از اين از مشهورترين ساختمان‌هاى جهان از جمله پل "گلدن گيت" سان فرانسيسكو، "امپاير استيت" نيويورك، برج "سيرس" شيكاگو در آمريكا و اپراى سيدنى در استراليا بالا رفته بود.

          او همواره بدون مجوز و تنها با كمك دستانش اين‌كار را انجام مي‌دهد.

          Comment


          • تلاش براى توقف جنگ در لبنان باعث افزايش محبوبيت رئيس‌‏جمهورى و نخست‌‏وزير فرانسه شد.
            رويترز گزارش داد: ,ميزان محبوبيت ,ژاك شيراك, رئيس‌‏جمهورى و ,دومينيك دوويلپن, نخست‌‏وزير فرانسه به دليل موضع گيري‌‏هاى آنان براى توقف جنگ بين جنبش حزب‌‏الله و اسرائيل افزايش يافته است. مقامات فرانسه از ابتداى درگيرى بين حزب‌‏الله لبنان و اسرائيل موضعى متفاوت با ديگر سران قدرتمند جهان داشتند كه اين خط مشى باعث شده است تا ميزان محبوبيت شيراك و نخست‌‏وزيرش، 5 درصد افزايش يابد.,
            بنابراين گزارش، طبق نظرسنجى مؤسسه ,TNS, كه در مجله فرانسوى ,فيگارو, منتشر شده است، ميزان محبوبيت دوويلپن به 22 درصد و ميزان محبوبيت شيراك به 21 درصد رسيده است. 45 درصد شركت‌‏كنندگان در اين نظرسنجى در پاسخ به نقش ,نيكولا ساركوزى, وزير كشور فرانسه كه كمتر از سياست‌‏هاى اسرائيل در قبال لبنان انتقاد كرده است، گفتند كه ساركوزى بايد نقش مهمترى در طول هفته‌‏هاى آينده بازى كند. همچنين ميزان محبوبيت ساركوزى نسبت به ماه گذشته 5 درصد كاهش يافته است. اين در حالى است كه 57 درصد از شركت‌‏كنندگان اعلام كردند كه ,سگولن رويال, نامزد احتمالى حزب سوسياليست در انتخابات فرانسه بايد در مورد اين مسأله نقش مهمترى را ايفا كند.

            Comment


            • صدها مسيحى كره‌‏جنوبى به اتهام صدمه زدن به فرهنگ اسلامى از افغانستان اخراج شدند.
              آسوشيتدپرس گزارش داد كه ,چوئى هان وو, رهبر گروه فرستاده كره‌‏جنوبى كه از افغانستان اخراج شده‌‏اند، اطلاع داد كه افغانستان دستور اخراج صدها تبعه اهل كره‌‏جنوبى كاتوليك را به اتهام تلاش براى صدمه زدن به فرهنگ اسلامى صادر كرده است. ,وو, تاكيدكرد كه هيچ يك از يك‌‏هزار و 200 فرد اخراج شده از افغانستان كه براى كمك بشردوستانه و سازماندهى فستيوال فرهنگى به اين كشور آماده بودند، فعاليت مذهبى انجام نمي‌‏دادند.
              بنابراين گزارش، ,يوسف استانزى, وزير كشور افغانستان تأكيدكرد: ,به رغم آنكه اين افراد با ويزاى توريستى به اين كشور آماده بودند اما فعاليت‌‏هاى آنها مورد ديگرى را نشان مي‌‏داد.,
              وى افزود: ,برنامه آنها مخالف فرهنگ اسلامى و فرهنگ افغانستان بود.,
              همچپنين ,سانگ هان كانگ, سخنگوى اين گروه با تاييد اخراج اهالى كره‌‏جنوبى از افغانستان، گفت كه سازمان غيردولتى متعلق به اخراج شدگان و مؤسسه فرهنگ و توسعه آسيايى در اين مورد با وزارت كشور افغانستان در حال مذاكره است.
              گفته مي‌‏شود كه در ولايت هرات، مقامات افغان 200 تبعه اهل كره‌‏جنوبى را با اتوبوس به ازبكستان فرستاده‌‏اند.

              Comment


              • طبق آخرين گزارشات دريافتى از خانواده احمد باطبى روز پنجشنه 12 مرداد ساعت 10 صبح بازجوى احمد باطبى با پدر وى تماس گرفته و بعد از تهديد كردن گوشى را به خود احمد باطبى داده تا به پدرش صحبت كند
                بازجوى احمد باطبى در ادامه گفته است كه احمد باطبى هم اكنون در حال گذراندن بازداشت خود هست كه اگر پرونده جديد براى وى تشكيل نشود وى بايد نه سال حبس خود را در زندان اوين بگذارند
                همچنين وى افزوده است كه خانواده باطبى مى توانند وى را ملاقات كنند ولى همسر احمد باطبى به دليل اطلاع رسانى و مصاحبه در مورد همسرش نمى تواند با وى ملاقات كند
                پدر احمد باطبى گفته است كه صداى پسرش خيلى ضعيف و بى حال بوده ، اين در حاليست كه زندانيان ديگر وى را ديروز در بهدارى زندان ديده بودند
                هم اكنون احمد باطبى كه اعتصاب غذاى نامحدود كرده است هفتمين روز اعتصاب غذاى خود را مى گذارند وى اعلام كرده است كه به هيچ وجه اعتصاب غذاى خود را نخواهد شكست حتى اگر از بين برود
                كمپين آزادى براى احمد باطبى

                Comment


                • سخنگوى قوه قضاييه گفت: پرونده رامين جهانبگلو در مرحله بازپرسى است و بازپرس پرونده هنوز تصميمى در پرونده اتخاذ نكرده است.

                  جمال كريمي‌‏راد در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا" در خصوص آخرين وضعيت پرونده رامين جهانبلگو، پژوهشگر بازداشت‌‏شده، گفت: پرونده وى در مرحله بازپرسى است و هنوز دادگاهى براى وى برگزار نشده است.
                  وى در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجودى كه مرحله تحقيقات مقدماتى در مورد مهرداد قاسم‌‏فر و مانا نيستاني، سردبير و كاريكاتوريست بازداشت‌‏شده ايران جمعه به پايان رسيده و اولين جلسه دادگاه آنها نيز تشكيل شده است، قرار بازداشت آنها به قرار ديگرى تبديل نمي‌‏شود، گفت: طبق قانون وكلاى اين افراد مي‌‏توانند درخواست فك قرار بازداشت موكلانشان را به دادگاه ارايه كنند و دادگاه نيز موظف است اين درخواست را بررسى كند. اگر قرار بازداشت اين افراد تاكنون به قرار ديگرى تبديل نشده، به طور قطع قاضى پرونده نسبت به ادامه اين قرار استدلال قانونى داشته است.

                  Comment


                  • 30 كارگر خدماتى در ناحيه 2 منطقه 12 شهردارى تهران مشغول به كار هستند كه جملگى موظفند روزهاى تعطيل نيز بر سر كارشان حاضر شوند؛ اين در حاليست كه عدم حضور بر سر كار در روزهاى جمعه براى اين كارگران غيبت محسوب مى شود.
                    به گزارش خبرنگار گروه كارگرى ايلنا, بيش از 80 تن از اين كارگران افغانى هستند.
                    اين كارگران از ساعت 7 صبح تا 18 كار كرده و با وجود 1 ساعت زمان استراحت در ظهر , بدون دريافت نهار و در ازاى 10 ساعت كار , 160 هزار تومان حقوق دريافت مي‌‏كنند.
                    اين كارگران همچنين از دريافت مزاياى شغلى از جمله حق اولاد ، مسكن و خواربار محروم هستند

                    Comment


                    • جلسه رسيدگى به اتهامات چهار تن از بازداشت‌‏شدگان حوادث اخير مراغه صبح روز يك‌‏شنبه، 15 مرداد ماه جارى در دادگاه انقلاب مراغه برگزار مي‌‏شود.

                      به گزارش خبرنگار "ايلنا"، داود عظيم‌‏زاده،‌‏ مجيد پژوه‌‏فام، ياشار حكاك‌‏پور و حامد يگانه‌‏پور صبح روز يك‌‏شنبه با حضور در شعبه مزبور به دفاع از اتهامات انتسابى خود مي‌‏پردازند.
                      اين افراد در جريان ناآرامي‌‏هاى خرداد ماه شهرستان مراغه بازداشت و پس از تحمل چندى حبس با تأمين قرار وثيقه 30 ميليون تومانى از سوى بازپرسى دادسراى مراغه، آزاد شدند و پرونده آنها با صدور قرار مجرميت و كيفرخواست جهت رسيدگى به دادگاه انقلاب مراغه ارسال شد.

                      Comment


                      • گروه سياسي، اكبر منتجبی:,حزب الله لبنان پيروز جنگ است., اين اظهارات علی اكبر محتشمی پور است كه با قاطعيت بيان می كند. كسی كه در كسوت وزير كشور و سفير ايران در سوريه برای تشكيل حزب الله لبنان در سال های گذشته بسيار زحمت كشيد و از جان مايه گذاشت. محتشمی پور در حال حاضر دبيركل كنفرانس بين المللی انتفاضه فلسطين است و هميشه دغدغه اول او فلسطين و لبنان است. محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانيون مبارز نقل كرده كه در جلسات مجمع وقتی نقل اخبار است، نوبت كه به او می رسد، همه از محتشمی پور می پرسند ,از لبنان و فلسطين چه خبر, گفت وگو در دفتر كار او انجام شد. تلويزيون بزرگی در دل ديوار كار گذاشته شده و او مرتبا اخبار شبكه های عربي، خصوصا العالم را پيگيری می كند. می گويد خيلی با روزنامه ميانه ای ندارد. كم روزنامه می بيند و اگر هم تورقی كند، فقط تيترها را می خواند و نه بيشتر.

                        برای شروع جنگ ميان لبنان و اسرائيل دو نظر وجود دارد. برخی معتقدند آغاز جنگ از زمانی شروع شد كه حزب الله دو اسرائيلی را به اسارت گرفت. برخی ديگر شروع جنگ را به زمان های عقب تری می برند و می گويند بعد از خروج اسرائيل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰، هميشه درصدد حمله به لبنان بوده. شما كدام تحليل را قبول داريد
                        شروع جنگ اسرائيل عليه لبنان به صورت ظاهری و عملی از چهارشنبه حدود ۲۰ روز پيش آغاز شد. اما مقدمات آن به گذشته دور برمی گردد.
                        در واقع شما نظر دوم را می پذيريد، درست است
                        بله. من فكر می كنم آمريكا نقش موثری در اين اقدام اسرائيل داشته. البته سران و رهبران اسرائيل نيز مايل به اين كار بودند.
                        علل و عوامل اين موضوع كه می فرماييد، چيست
                        بايد برگرديم به داستان تصويب قطعنامه ۱۵۵۹ شورای امنيت. اين قطعنامه بندهای مختلفی را داشت. برخی مربوط به سوريه بود. برخی نيز مرتبط با لبنان بود. بند دوم آن موضوع خلع سلاح حزب الله و گروه های فلسطينی را مطرح كرده است.
                        آيا ترور رفيق حريری تاثيری داشت
                        اين ترور، موضوع را تشديد كرد كه ديديم منجر به خروج نيروهای سوريه از لبنان شد. بدين ترتيب بخشی از آن قطعنامه كه مربوط به سوريه بود، كاملا عملی و اجرا شد. اما در ارتباط با خلع سلاح ,مقاومت,، تقريبا اكثريت جريانات سياسی داخل لبنان با او مخالفت كردند و آن را دخالت بيگانگان در امور داخلی لبنان تلقی كردند. حوادث متعددی نيز رخ داد. از جمله استعفای آقای عمر كرامی و آن انتخاباتی كه برگزار شد. تحت فشار آمريكا و غرب در آن انتخابات، آمريكا به خواسته هايش رسيد و اكثريت پارلمان را به دست آورد. آمريكايی ها فكر می كردند با اين موفقيت سياسی در لبنان، می توانند ساير اهداف خود را نيز پيدا كنند. از جمله منزوی كردن لبنان و خلع سلاح مقاومت. اما فضای عمومی لبنان و حتی مسيحيان، به گونه ای بود كه اجازه چنين كاری را نداد. البته تدبير و حكمت آقای سيدحسن نصرالله نيز نقش بسيار موثری داشت. به هر صورت باعث شد كه آمريكا و طرفداران اسرائيل در اين مرحله شكست بخورند. به همين منظور مرحله جديدی را تدارك ديدند و آن جنگ نابرابر نظامی بود. با اين كار می خواستند با فشار آوردن به مردم و احزاب، حمايت آنها از ,مقاومت, را بردارند تا نهايت ,مقاومت, را مجبور كنند تن به خلع سلاح بدهد. لذا حجم بالای عمليات جنگی كه در اين مدت صورت گرفته نشان از يك برنامه ريزی درازمدت دارد.
                        به عبارتی شما معتقديد كه شبی كه حزب الله پيشدستی كرد و دو اسرائيلی را به اسارت گرفت، شب آغاز حمله نبوده.
                        بله قطعا اين جوری است. اين تصميم، تصميم يك ساعت و يك روز نيست.
                        آماده سازی برای يك مانور، نياز به چند ماه برنامه ريزی دارد چه برسد به آماده سازی يك سيستم نظامی برای عمليات واقعی. قطعا آنهايی كه در عمليات نظامی هستند می دانند كه با تصميم گيری يك روزه امكان پذير نيست كه يك عمليات هوايي، زمينی و دريايی را پشتيبانی و تدارك كرد. بر اين اساس اسرائيل با هماهنگی آمريكا اقدام به اين كار كرد.
                        چرا آمريكا به دنبال اين جنگ است آيا اين صرفا مربوط به فلسطين و لبنان می شود
                        آمريكايی ها در اهداف و برنامه های خودشان شكست های مكرری را خورده اند كه پاسخگوی افكار عمومی و مردمشان نيستند. چه در افغانستان، چه در عراق، سومالي، سودان و... هيچ دستاورد سياسی نداشتند. به همين خاطر زير سئوال هستند.بوش و حزب جمهوريخواه به همين دليل زير فشار است. به همين خاطر برای جبران مافات می خواهد معادله خاورميانه را به هم بريزد و خاورميانه جديد را طراحی كند.
                        در جنگ های گذشته بين اسرائيل و اعراب مقامات اسرائيلی در كمتر از ۱۰ بند به موفقيت می رسيدند. اما در اين جنگ هنوز نتوانسته اند به موفقيت نسبی برسند. آيا اسرائيل ضعيف تر از گذشته شده يا حزب الله بسيار قوی تر از ارتش كشورهای عربی است
                        من نه مدعی هستم حزب الله قوی تر از ارتش های منظم كشورهای عربی در جنگ های گذشته است و نه اسرائيل ضعيف شده است. جمال عبدالناصر در سال ۱۹۶۷ جنگی را رهبری می كرد كه از نظر هوايي، زميني، دريايي، ارتش اعراب خيلی قوی بود. ارتش های اعراب خيلی قوی بودند. اسرائيل نيز ضعيف نشده بلكه قدرت نظامی آن، در سال های اخير بيشتر از همه كشورهای عربی بوده و خود را برای رويارويی با كل خاورميانه آماده كرده است. حتی با كمك آمريكا، سلاح های پيشرفته ای را نيز در اختيار گرفته است. مثل همين سيستم ضدموشكی هوشمند كه امروز از آنها استفاده می كند.
                        پس علت اين طولانی شدن جنگ چيست
                        حزب الله و مقاومت اسلامی در سيستم جنگ های چريكی و غيرمنظم به مرحله ای رسيده كه تاكنون هيچ جنبش و جريان چريكی ای در دنيا به آن سطح هنوز نرسيده اند. فلسطينی ها كه زمانی سرآمد نيروهای آزادی بخش در دنيا بودند و در جنگ ۱۹۸۲ بيش از ۳۰ هزار چريك فدايی داشتند، نتوانستند در مقابل اسرائيل مقاومت كنند. اما الان حزب الله به سطحی رسيده كه هيچ جنبشی نرسيده است.
                        حزب الله مسلح به چه نوع سلاحی است كه توانسته تا اين سطح پيشرفت كند
                        مجهز به دو سلاح است. يك نوع سلاح ظاهری است. همين موشك هايی كه در اختيار دارد.
                        چه موشك هايی
                        موشك هايی كه استفاده كرده. از كاتيوشا گرفته تا موشك های زلزالی كه تا آخرين نقطه اسرائيل را می تواند هدف قرار دهد. چرا كه مساحت اسرائيل ۲۷ هزار كيلومتر است. عرض آن ۱۲ ۱۱ كيلومتر و در طول ۲۰۰ كيلومتر است. موشك زلزال ۲ حزب الله، ۲۵۰ كيلومتر برد دارد كه هيچ جايی از فلسطين كه در اشغال اسرائيل است، وجود ندارد كه موشك های حزب الله به آنجا نرسد.
                        سلاح دوم كه گفتيد حزب الله در اختيار دارد، چيست
                        جسارت و جرات است. ببينيد ممكن است برخی كشورها دانش يك سلاح را داشته باشند اما جسارت استفاده از آن را ندارند. حزب الله هم دانش استفاده از سلاح ها را دارد و هم جسارت و جرات آن را. دانش حزب الله از نظر به كارگيری سلاح هايی كه در اختيار دارد فوق العاده است.
                        حزب الله اين دانش را از كجا به دست آورده است
                        مقداری از اين دانش تجربی است و مقداری نيز اكتسابی.
                        چگونه
                        بخشی از آن آموزش هايی است كه حزب الله در ايران ديده است. در جبهه های جنگ اين آموزش را ديده اند. به عبارتی بسياری از نيروهای ورزيده حزب الله كسانی هستند كه در جنگ ۸ساله ما، در جبهه های ما بودند و اينجا عملياتی را مستقيما و يا زير پوشش انجام می دادند.
                        آيا به غير از جبهه ها آموزش ديگری هم داشته اند

                        Comment


                        • يكسری از آموزش ها را حزب الله در لبنان ديده است. حضرت امامره در سال ۱۹۸۲ با اعزام نيرو به سوريه و لبنان مخالفت كردند. به عبارتی بعد از اينكه پنجمين هواپيمای ايرانی كه از سپاه و بسيج و تيپ ذوالفقار به لبنان نيرو وارد كردند، امام با اين كار مخالفت كردند. من آن وقت سوريه بودم. مردم سوريه و لبنان از اينكه ديگر نيروهای ايران برای دفاع و مبارزه با اسرائيل به اين كشورها نمی آيند، نگران بودند. من وقتی آمدم خدمت امام رسيدم خيلی احساساتی شده بودم. با شور و حرارت و احساس صحبت می كردم. امام من را آرام كردند. برخورد امام مثل يك شخصيت نظامی باتجربه و دانش بالا بود. ايشان فرمودند نيرويی كه برای مبارزه به ميدان معركه می رود، بايد پشتيبانی شود. يعنی عقبه آن نيرو بايد بسيار مستحكم باشد. ما چگونه می توانيم نيروهای سپاه و بسيج را به سوريه و لبنان بفرستيم، درحالی كه راه پشتيبانی ما از عراق و تركيه است. دو كشوری كه در آن زمان با ما خوب نبودند. عراق در اختيار رژيم بعث بود و تركيه هم پيمان ناتو و آمريكا است. ايشان فرمودند تنها راهی كه وجود دارد اين است كه برويد و جوانان و نيروهای لبنانی را آموزش بدهيد، آماده و تجهيز كنيد تا از كشور خودشان در مقابل اسرائيل دفاع كنند و آنچه را كه حقوق ملت فلسطين و لبنان است استيفا كنند. از اين لحظه فاز جديدی آغاز شد كه آموزش نيروهای لبنانی بود و به تشكيل حزب الله و مقاومت منجر شد. كه ديديم پس از ۱۸ سال اسرائيل در برابر چنين نيرويی تن به شكست داد و از لبنان خارج شد. اين مقاومت مورد حمايت مردم هم بود. رسانه های غربی كه می دانيد در جای جای لبنان هستند. شبكه های تلويزيونی صهيونيستي، آلماني، آمريكايی و... در لبنان هستند. آنها هر روز به آوارگان لبنانی سر می زنند و فيلم می گيرند. اگر در يك مورد فردی عليه حزب الله و جنگ صحبت می كرد، قطعا تمام شبكه ها نه يك بار بلكه چندين بار آن را پخش می كردند. يك نفر نيست كه عليه حزب الله و نصرالله سخن بگويد. دليل آن نيز اين است كه پايگاه مقاومت در ميان مردم قوی است. به حدی كه احزاب مخالف حزب الله و مقاومت نيز مجبور به سكوت شده اند. حتی شديدترين مخالف حزب الله كه ,جنبلاط, است، امروز موافق حزب الله شده است.
                          در بحث دانش نظامی حزب الله، اشاره كرديد كه توانسته است خود را در جهان به يك سطحی برساند كه ديگران نتوانسته اند. در اين سال ها از چه دانشی حزب الله بهره برده
                          حزب الله تجربه جنگ ۱۸ساله را با اسرائيل داشت. به همين خاطر با تاكتيك و تكنيك های اسرائيل كاملا آشنا است. در اين ۶۵ سال نيز با فضای بازی كه پيدا كرد، مجهز به انواع سلاح ها شد و سنگرهای مناسبی را برای خود مهيا كرد. الان در بيروت تمام مناطقی كه فرماندهان سياسی نظامی حزب الله سكونت داشتند، توسط اسرائيل با خاك يكسان شده است. در جنوب لبنان تمام راه ها تخريب شدند. تمام پايگاه های موشكی حزب الله را تخريب كردند. اسرائيل در چهار روز اول اعلام كرد كه ۱۵۶ پايگاه موشك انداز حزب الله را با خاك يكسان كرده است. اما بلافاصله، از همان نقاطی كه بمباران شده، حزب الله موشك شليك می كند.
                          چگونه
                          به خاطر اينكه حزب الله در دل كوه های لبنان توانسته است پايگاه های پيشرفته ضدبمب بسازد. يكی از شبكه های تلويزيونی نشان می داد كه اسرائيل يكی از پايگاه های حزب الله را با خاك يكسان كرده است. اما بعد از سه بار بمباران در يك روز، از همان پايگاه ۳۵ موشك به طرف اسرائيل شليك شد. اسرائيل وقتی از طريق هوايی موفق نشد، عمليات زمينی را در پيش گرفت. سر مرز لبنان يك مثلث از شهرهای بنت جبيل، مارون الراس و عين تارون وجود دارد. نزديك دو هفته است اسرائيل در عمق پنج كيلومتری خاك لبنان آمده و مانده است. حتی در يك جنگ زمينی نيز اسرائيل شكست بسيار مفتضحانه ای خورد و از آنجا هم عقب نشينی كرد و دوباره به حمله هوايی روی آورد.
                          از صحبت شما می توان نتيجه گرفت كه هم حزب الله و هم اسرائيل از مدت ها پيش به يك رويارويی می انديشيدند. درست است
                          قطعا همين طور است. اسرائيل بعد از خروج ذلت بار از جنوب لبنان، مثل حيوان زخم خورده ای بود كه می خواست زهر خود را بريزد. به همين خاطر حزب الله در اين مدت كاملا خود را تجهيز كرد. اسرائيل فكر نمی كرد حزب الله به اين سطح برسد تا جايی كه ۴۰ درصد اقتصاد اسرائيل تعطيل شود.
                          الان برخی شايعات درصدد القای اين موضوع است كه حزب الله بدون پشتوانه ايران نمی توانست چنين مقاومتی را از خود نشان دهد. شما اين را حتما شنيده ايد.
                          بله. می گويند اين حزب الله نيست. اين سپاه پاسداران ايران است. اسرائيل و آمريكا برای آنكه پوششی بگذارند بر شكست های پی درپی خود، اين مسائل را مطرح می كنند. البته درست است كه در ابتدای كار نيروهای حزب الله در ايران و لبنان توسط سپاه پاسداران آموزش ديدند، اما اينها از نوع شاگردانی هستند كه از اساتيد خود پيشی گرفته اند و قابل قياس نيستند. حزب الله در دنيا تبديل به يك نيروی برجسته و استثنايی شده است. از نظر دانش، توان و تجربه قابل قياس با هيچ جنبش و حركتی نيست.
                          آموزش نيروهای حزب الله تا چه زمانی صورت می گرفت
                          والله تا دوره ای كه خود من در سوريه و لبنان بودم، حدود ۳۰ دوره و در هر دوره نيز ۳۰۰ نفر، نيروهای لبنانی آموزش می ديدند. بعد از آن نيز ادامه پيدا كرد. فكر می كنم حزب الله تا الان متجاوز از ۱۰۰ هزار نفر را چه مستقيم و چه غيرمستقيم آموزش داده است. اكثر نيروهای آموزش ديده، نيروهای داوطلب هستند و در چنين شرايطی وارد عمل می شوند. اما نيروهای تمام وقت حزب الله، تعداد اندكی هستند.
                          آيا حزب الله تصور می كرد كه اگر اين دو اسرائيلی را به اسارت بگيرد، اسرائيل به خاك لبنان حمله كند
                          فكر نمی كنم چنين تصوری را حزب الله داشته باشد. البته تصورم بر اين است كه حزب الله فكر می كرد بعد از به اسارت گرفتن دو نظامی اسرائيلي، اين كشور به يكسری حملات ايذايی دست بزند و تا مدت كوتاهی برای اينكه عقده خود را خالی كند، اين حركات ايذايی را داشته باشد و بعد موضوع تبادل اسرا توسط يكی دو تا كشور كه وارد مذاكره می شوند يا سيستم بين المللی در دستور كار قرار بگيرد.
                          فكر می كنيد شروع جنگ به نفع حزب الله بود
                          بحث الان اين نيست كه به نفع حزب الله بود يا به نفع اسرائيل. هم حزب الله اعلام كرده كه اين جنگ برای ما جنگ مرگ و حيات است و هم شيمون پرز از طرف اسرائيل اعلام كرد كه اين جنگ برای اسرائيل حكم مرگ و حيات را دارد. حزب الله می دانست كه چه دو اسير را بگيرد و چه آن دو را نگيرد، چنين جنگی را در پيش دارد. به همين خاطر اقدام به ضربه پيشدستانه كرد. زيرا در آغاز جنگ آن كسی كه ضربه اول را بزند، از نظر تفوق روحی و روانی می تواند جنگ را برده باشد. اگر حزب الله اين عمليات را انجام نمی داد و اسرائيل شروع كننده بود، خيلی با اينكه حزب الله دست برتر داشته باشد متفاوت بود. الان وضعيت اينگونه است كه حزب الله در يك عمليات صرفا نظامی وارد شده و ضربه ای را به اسرائيل زده است. كاری به غيرنظاميان نداشته و دو تا اسير گرفته و تعدادی را به هلاكت رسانده و تعدادی نيز مجروح شده اند. اگر اسرائيل برنامه ای از پيش تعيين شده نداشت به صورت طبيعی وارد درگيری نظامی می شد. منطقه ای را اشغال می كرد تا بعد اسرای خود را پس بگيرد. اما اسرائيل چنين نكرد يعنی برای آزادی دو اسير وارد جنگ نشد. برای هدفی كه از پيش داشت وارد جنگ شد. لذا وقتی ضربه خورد، جنون وار وارد جنگ شد و حتی نيروهای سازمان ملل را نيز مورد هدف قرار داد. معتقدم نيروهای سازمان ملل نقش جاسوس را برای اسرائيل در اين سال ها بازی كرده اند. اما اسرائيل به آنها نيز رحم نكرد.
                          شما عنوان كرديد كه اين جنگ حكم مرگ و زندگی را برای دو طرف دارد. با اين حساب آينده جنگ را چگونه پيش بينی می كنيد
                          اصولا جنگ اگر به همين شكل تمام شود، پيروزی بزرگی نصيب مقاومت و حزب الله شده است.
                          به اين ,شكل, يعنی آتش بس است
                          بله. اگر آتش بس اعلام شود و اسرائيل نتوانسته باشد كه هيچ جايی را در لبنان بگيرد، پيروزی از آن حزب الله خواهد بود. چون نه جايی را گرفته و نه توانسته حزب الله را خلع سلاح كند يا پايگاه های آن را بگيرد. اين شكست اسرائيل است.
                          حزب الله با آتش بس موافق است
                          حزب الله اعلام كرده آتش بس و بلافاصله مذاكره برای تبادل اسرا و سپس عقب نشينی نيروهای اسرائيلی از شبعا. الان همه دنيا اين شرايط را پذيرفته اند. اينها پيروزی حزب الله است.
                          اما در نشست رم بحث منطقه حائل مطرح شد و ۲۰ كيلومتری كه بايد نيروهای حافظ صلح مستقر شوند تا حزب الله در اين مناطق حضور نداشته باشد.
                          بله. بعضی در دنيا و حتی خود اسرائيل به دنبال اين هستند كه بين خودشان و لبنان منطقه حائلی را به وجود بياورند. اين ۲۰ كيلومتر تا ,نهر ليطانی, است. قرار است نيروهای سازمان ملل تقويت شده در اين حدود مستقر شوند تا حزب الله ديگر حضوری در اين مناطق نداشته باشد.
                          آيا حزب الله در اين مناطق تاثير گذار است
                          بله. بسيار.
                          خب اگر حزب الله از آنجا عقب رانده شود كه به نوعی خلع سلاح نيز رخ داده است.
                          نه، خلع سلاح حزب الله كه الان مطرح شده چنين است كه در هيچ منطقه ای از لبنان اين گروه ديگر اسلحه نداشته باشد. تبديل به يك حزب سياسی شود و كليه سلاح های خود را تحويل ارتش دهد.
                          در واقع همان قطعنامه ۱۵۵۹ اجرا شود.
                          بله. اما الان چون هيچ كس در لبنان جرات ندارد از خلع سلاح حزب الله سخن بگويد لذا خط حائل مطرح شده است و اينكه حزب الله پشت نهر ليطانی قرار بگيرد. اين به معنای خلع سلاح حزب الله نيست. قرار است نيروهای سازمان ملل و ارتش لبنان در آنجا مستقر شوند. اگر همين نيز رخ دهد، از طرف آمريكا و اسرائيل يك عقب نشينی محسوب می شود.
                          چرا عقب نشينی شما می گوييد نيروهای سازمان ملل جاسوس اسرائيل هستند. خب قرار است همين نيروها با هدايت آمريكا در اين محل مستقر شوند. آيا اين عقب نشينی برای حزب الله محسوب نمی شود كه خاك خود را از دست داده است
                          حزب الله كه هنوز آن را نپذيرفته است. حزب الله تلويحا گفته چرا نيروهای حائل بيايند به خاك لبنان، بروند در خاك اسرائيل مستقر شوند. معلوم نيست كه حزب الله اين را بپذيرد كه نيروهايش به پشت آن خط حائل بيايند. اسرائيل ادعا می كند كه در اين منطقه حائل پايگاه های حزب الله مستقر است و حزب الله بايد از آنها عقب نشينی كند. زيرا از آنجا خاك اسرائيل را به راحتی هدف قرار می دهد. ما می گوييم به فرض كه حزب الله پذيرفت و پشت نهر ليطانی رفت اما باز به علت داشتن سلاح های موشك دوربرد، رعد ۱ و ۲ و حتی كاتيوشاها می توانند تا ۳۰ كيلومتر خاك اسرائيل را هدف قرار دهند. حتی موشك های خيبر ۱ ، ۲ و ۳ حزب الله تا عمق ۷۰ ، ۱۲۰ و ۲۵۰ كيلومتری خاك اسرائيل را می زند. در هر صورت اين جنگ، جنگی نيست كه مورد خواست آمريكا و اسرائيل باشد. تا الان شكست آنها را در پی داشته است.
                          پس چرا سران عرب از حزب الله حمايت نكردند
                          متاسفانه يكسری از كشورهای عربی با سياست های آمريكا در منطقه هماهنگ هستند. اينها هم با حماس و دولت اسماعيل هنيه موضع منفی داشتند و هم با حزب الله. سياست آمريكا، سياست دفاع از حماس نبود. آنها نيز همين خط را دنبال می كنند. اين برخاسته از سياست های آمريكا است. اما سوريه، سودان، الجزاير و ليبی نيز از حزب الله حمايت كردند و خواستار آتش بس شدند.
                          يك بحث درباره رابطه حزب الله و ايران مطرح است. برخی معتقدند بهتر بود كه اين روابط شفاف نمی بود تا اجازه بهانه گيری نيز داده نشود.
                          تعارف كه نداريم. حزب الله فرزند معنوی امام ره و انقلاب و جمهوری اسلامی ايران از اول بوده و هست. شترسواری كه دولا دولا نمی شود. به هرحال ايران از مردم لبنان، در قالب های مختلف حمايت كرده است. در زمينه كشاورزي، دارو، درمان، جهاد سازندگی و... به مردم لبنان كمك شده است.

                          Comment


                          • تا زمانی كه مردم لبنان بخواهند، آنها می مانند و می جنگند. در لبنان يك ارتش مجهز و آموزش ديده كه بتواند از تماميت ارضی لبنان حفظ و حراست كند، تا به حال نداشته ايم. در گذشته ديديم كه اين ارتش نتوانست مقابل اسرائيل مقاومت كند. علت اينكه مردم لبنان يكپارچه از حزب الله و مقاومت دفاع می كنند، برای خاطر اين است كه تنها نيرويی است كه از شرف و ناموس آنها دفاع می كند. تا زمانی كه اين شرايط هست، مقاومت با حمايت مردم وجود خواهد داشت.
                            درباره توان مالی حزب الله نيز بحث هايی مطرح است. می توانيد اطلاعاتی در اين باره ارائه دهيد كه اين تشكيلات با اينكه دولت را همراه خود ندارد از كجا حمايت مالی می شود
                            محبوبيت حزب الله خيلی از مرزها را شكسته است. به گونه ای كه در ميان سعودی ها، كشورهای عرب خليج فارس، آفريقايی اعرابی كه در اروپا و آمريكا هستند علاقه به حزب الله و كمك به آن، به مراتب بيشتر از ايران است. روی اين حساب حمايت های مالی به حزب الله، تقريبا بين المللی شده است. حتی غيرمسلمانان نيز به علت كينه ای كه به استكبار جهانی و اسرائيل دارند، می خواهند حزب الله پيروز شود.
                            براين اساس موسسات خيريه ای وجود دارد كه برای كمك به ,مقاومت, اقدام به جمع آوری اعانه می كند. آنها يكسری موسساتی را ساخته اند كه از بهره آن خيلی از هزينه های حزب الله تامين می شود. الان حزب الله در بعد جهانی مطرح است و پشتوانه مالی آن از طريق اين موسسات خيريه و تاسيس مراكز اقتصادی تجاري، صنعتی در كشورهای مختلف انجام می شود.
                            به عنوان آخرين سئوال فكر می كنيد جنگ تا چند وقت ديگر طول می كشد
                            تا زمانی كه اسرائيل از پيشروی و خلع سلاح حزب الله مايوس شود، ادامه پيدا می كند. الان ۶۰ درصد اميد اسرائيل قطع شده. ۴۰ درصد مانده كه آن هم به علت كمك های آمريكا و اميدواری به موشك های آنها است. اميدوارند بتوانند در مرحله بعد جنگ را زمينی كنند. اگر عمليات زمينی آغاز شود، جنگ خيلی طولانی خواهد شد. زيرا حزب الله به اين راحتی كوتاه نمی آيد و عقب نشينی نمی كند.
                            آيا احتمال دارد كه اسرائيل از سلاح هسته ای يا شيميايی استفاده كند
                            اين فرضيه الان مطرح شده است. الان اسرائيل از سلاح شيميايی استفاده كرده است. درباره حمله اتمی بحث مطرح است. اما من بعيد می دانم كه اسرائيل بتواند اين كار را بكند زيرا صرف نظر از فضای بين المللي، اولين آسيب آن را خود می بيند. زيرا به علت كوتاهی راه از جنوب لبنان تا اسرائيل، محيط زيست خود اسرائيل نيز سال های متمادی آلوده خواهد شد. به همين دليل فكر نمی كنم از سلاح اتمی استفاده كند. اما از سلاح شيميايی استفاده كرده و می كند. اما تاثيری ندارد. زيرا پناهگاه های حزب الله نفوذناپذير هستند.
                            اگر اسرائيل از سلاح اتمی استفاده كند، واكنش حزب الله چگونه خواهد بود
                            بعيد نيست كه حزب الله با همين موشك ها و با استفاده از سلاح پيشرفته تری واكنش شديد نشان دهد.

                            Comment


                            • حمايت بي‌قيد و شرط آمريكا از جنايات اسرائيل در لبنان و فلسطين گام به گام صداي اعتراض كارشناسان و صاحبنظران نزديك به كاخ سفيد را نيز بلند كرده است.

                              اكنون حتي شواهد كاملا آشكار مي‌كند كه آمريكا اسرائيل را ترغيب كرده بود كه بويژه در لبنان دست به حمله نظامي گسترده بزند.

                              آمريكا همزمان با يورش اسرائيل به فلسطين و لبنان بطور غيرقابل تصوري از اسرائيل حمايت و پيشرفته‌ترين سلاحها را سريعا در اختيار آن رژيم قرار داده است.

                              "انتوني كوردسمن" (‪ (Anthony Cordesman‬از تحليلگران نظامي در مركز مطالعات استراتژيك و بين‌الملل در واشنگتن در همين ارتباط روز شنبه به نيويورك تايمز گفته است: ما وارد چيزي شده‌ايم كه اصلا نمي‌خواستيم وارد آن شويم زيرا بجاي آنكه اسراييل به عنوان نماينده آمريكا در جنگ عليه ايران باشد، آمريكا به نماينده اسراييل در جنگ آن عليه حزب الله تبديل شده است.

                              كوردسمن افزود: اشتباهات اسراييل به اندازه‌اي جدي بوده است كه تنها آرزوي آن براي پيروزي اين است كه آمريكا و جامعه بين‌المللي كاري را براي اسراييل انجام دهند كه از طريق نظامي نتوانسته آن را انجام دهد كه آن همان شكست دادن حزب‌الله و اعزام نيروهاي بين‌المللي به لبنان و پايان دادن به تمامي اين بحران‌ها است.

                              همزمان با چاپ اين گزارش در صفحه آن لاين روزنامه نيويورك تايمز، در سازمان ملل اعلام شد فرانسه تسليم تمامي شروط آمريكا با يك پيش نويس قطعنامه درباره لبنان شد و به اين ترتيب راه براي تصويب قطعنامه‌اي كه رسانه‌هاي آمريكايي آن را "يك پيروزي براي اسرائيل" توصيف كرده‌اند، هموار گرديد.

                              اين قطعنامه كه روح حاكم بر آن از بين بردن هرگونه مقاومت در ميان لبناني‌ها عليه اشغال سرزمينشان است، اشاره‌اي به آتش بس فوري در لبنان ندارد و دقيقا همان نكاتي در آن رعايت و گنجانده شده كه كوردسمن عنوان كرده از جمله آرزوهاي اسرائيل و "انتظارات آن از آمريكا" بوده است.

                              كوردسمن بطور ضمني به دلايل آمريكا براي جنگ‌افروزي جديد در خاورميانه آن هم با كمك اسرائيل اشاره و به نيويورك تايمز گفته است: با تشديد شرايط در عراق، آخرين چيزي كه آمريكا به آن احتياج داشت وقوع يك بحران جديد در خاورميانه بود.

                              نيويورك تايمز در ادامه گزارش خود به تلاشها براي منحرف كردن افكار عمومي جهان از جنايات اسرائيل در لبنان و فلسطين در قالب پيش كشيدن مباحثي چون روابط ايران با جنبش مقاومت لبناني و دولت فلسطين اشاره و به نقل از منابع اطلاعاتي آمريكا تصريح مي‌كند:هيچ مدركي مبني بر اينكه دستور حمله سه هفته قبل حزب الله براي گروگان گرفتن دو سرباز اسراييلي از سوي ايران صادر شده باشد يا توسط آن كشور سازماندهي شده باشد وجود ندارد.

                              يكي‌از مقامهاي اطلاعاتي آمريكا كه خواست نامش فاش نشود گفت: هيچ كس فكر نمي كند كه ايران از ميدان خارج شده، ولي ما هيچ مدركي كه حاكي از كنترل شدن شرايط از سوي تهران باشد در اختيار نداريم.

                              به نوشته اين روزنامه، يكي ديگر از دولتيان آمريكا نيز گفت: هيچ مدركي وجود ندارد كه نشان دهد اقداماتي كه در جنوب لبنان صورت مي‌گيرد به دستور ايران رخ مي‌دهد ولي اين حوادث قطعا راه مناسبي براي انحراف توجهات از برنامه هسته‌اي ايران و نشان‌دهنده نفوذ تهران است.

                              Comment


                              • Comment

                                Working...
                                X