Announcement

Collapse
No announcement yet.

Economy of Iran

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • نام محمد جابريان در خاطرتان مانده است؟ نمانده؟ كمي به حافظه فشار بياوريد. سال گذشته تيرماه بود كه روزنامه*ها از ورود يك مولتي*ميلياردر به بورس خبر دادند كه يك*تنه 5/30 درصد سهام شركت فولاد خوزستان را به قيمت 1364 ميليارد تومان ناقابل خريد و بزرگترين معامله بورس ايران را رقم زد.

    جابريان با ارقامي سر و كار دارد كه بسياري از ايرانيان حتي نمي*توانند تعداد صفرهاي آن را تصور كنند. مثلا همين 5/30 درصد سهامي كه ايشان خريده، از 688 ميليون سهم تشكيل شده است! وي يك جنوبي خودساخته است كه به همراه پسرعموهايش وارد يك سرمايه*گذاري خصوصي بي*سابقه در ايران شده بود كه از نظر خيلي*ها كه شرايط اقتصاد فعلي ايران ورانت و بازي*هاي پشت* پرده آن را مي*دانستند، يك اشتباه بزرگ محسوب مي*شد.
    با كمال تاسف بايد اطلاع دهم كه آقاي جابريان همين ديروز به اشتباه بزرگ خود پي برده* و به دلايل متعددي كه وي آنها را علي*رغم اصرار تلفني مكررم فعلا ناگفته گذاشته، از خريد بزرگ خود انصراف داده است. البته از همان پارسال كه اين خريد بي*سابقه انجام شد از گوشه و كنار خبرهايي مبني بر آزار دادن جابريان به گوش مي*رسيد كه وقتي ديروز برخي از آنها را برايش نقل مي*كردم، فقط آه مي*كشيد.

    مثلا مشهور است كه جابريان را تا همين اواخر به محل كارخانه فولاد خوزستان راه هم نمي*دادند چه رسد به اين*كه بگذارند به عنوان سهامدار عمده دست به تركيب هيات مديره بزند و ساختار مورد نظرش را پياده كند.

    آشكار شدن زواياي داستان خريد و سپس انصراف 1364 ميليارد توماني جابريان كمك بسيار بزرگي به شناخت بافت اقتصاد ايران و موانع واقعي عدم پيشرفت مطلوب آن مي*كند كه مي*تواند سرمنشاء بسياري اصلاحات و برنامه*ها قرار گيرد. با اين حال انگار جابريان خودش را به بي*خيالي زده است. وقتي از او مي*پرسم چه مبلغي را براي قسط اول خريد اين سهام پرداخته است، آسان و راحت مي*گويد: 272 ميليارد تومان.

    مي*پرسم: چطورمي خواهيد اين پول را پس بگيريد؟ مي*گويد: به هيات داوري اصل 44 شكايت كرده*ام. فعلا كه گفته*اند انصراف امكانپذير نيست. دوباره پرسيدم: حالا اگر ندهند؟ پاسخ داد: مگر قرار است ندهند؟ گفتم حالا فرض كنيد...! شوكه شدم از پاسخ آخرش با آن نفس راحتي كه كشيد. هيچي ولش كن. يعني 272 ميليارد تومان پريد؟ خداحافظ؟...!

    Comment


    • Comment


      • Originally posted by RedWine View Post
        Pre-revolutionary Iran's economic development was rapid. Traditionally an agricultural society, by the 1970s, Iran had achieved significant industrialization and economic modernization. However, the pace of growth had slowed dramatically by 1978, just before the Islamic revolution.
        Well, the thing is that economy is vulnerable to political instability and social unrest. When such dramatic events happen, it takes years and sometimes even decades to recover and regain the same growth rates that you had before the crisis.
        Last edited by Rasputin; 04-18-2009, 02:19 AM.










        Comment


        • خبر كنار گذاشته شدن كنسرسيوم اتصالات از اپراتور سوم تلفن همراه، ديروز خيلي*ها را شوكه كرد، اما ظاهرا اين تمام ماجرا نيست.

          23 دي 87، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، كنسرسيوم تامين اتصالات متشكل از شركت تامين تله*كام وابسته به سازمان تامين اجتماعي و اپراتور اماراتي اتصالات را به صورت رسمي به عنوان برنده مزايده اپراتور سوم تلفن* همراه ايران اعلام كرد كه بر اين اساس قرار شد عمليات اجرايي پروژه اپراتور سوم تلفن همراه كشور از نيمه دوم فروردين امسال آغاز شود.

          طبق مفاد جدول زمان*بندي اين پروژه، كنسرسيوم تامين اتصالات بايد تا روز 8 فروردين وظايف خود را درخصوص پرداخت حق ليسانس و ثبت شركت انجام مي*داد.

          بر اين اساس اپراتور سوم بايد تا نيمه اول اسفند 87 نصف مبلغ حق امتياز اين پروژه را - كه معادل 150ميليون يورو (200 ميليارد تومان) بود - به دولت ايران پرداخت مي*كرد.

          اين اپراتور حدود 45 روز كاري از زمان برنده شدن در مزايده، زمان داشت تا شركتي را طبق قوانين جمهوري اسلامي به ثبت برساند و حدود 60 روز كاري زمان داشت تا مبلغ ليسانس را به دولت ايران پرداخت كند.طبق اين زمان*بندي 20 ارديبهشت جاري (ديروز)* مهلت اپراتور سوم براي اجراي اين مفاد به پايان رسيد. حق ليسانس پروژه اپراتور سوم، مبلغ 420 ميليارد تومان است كه كنسرسيوم تامين اتصالات بايد در اسفند سال گذشته ضمانت*نامه آن را ارائه مي*كرد، اما ظاهرا اين كنسرسيوم در انجام تعهد خود تعلل كرده است.

          وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در گفتگو با <جام*جم> موضوع را چنين عنوان كرد: كنسرسيوم تامين اتصالات به دليل ارائه نكردن ضمانت*هاي لازم و حق*ليسانس در موعد مقرر، از دور مزايده خارج شده است. دكتر محمد سليماني درخصوص جرايم در نظر گرفته شده براي كناره*گيري كنسرسيوم تامين اتصالات، افزود: طبق اسناد مزايده با اين كنسرسيوم برخورد خواهد شد.سليماني درباره مديريت پروژه*ها گفت: براي مديريت پروژه*ها كارگروه تخصصي تشكيل داديم و خودم هر روز مراحل كار اين پروژه*ها را رصد مي*كنم و همچنين در برخورد با تخلفات و كم*كاري*ها قاطع هستم.

          اما اين در حالي است كه چند روز قبل يك مقام مسوول در سازمان تنظيم مقررات موضوع ديگري را مطرح كرد. وي گفته بود: سازمان تنظيم مقررات مختار است كه براي زمان*بندي اجراي پروژه اپراتور سوم تصميم بگيرد و با در نظر گرفتن شرايط فعلي زمان*بندي انجام تعهدات، برنده اين پروژه را تغيير داده است.او همچنين اظهار كرده بود: سازمان تنظيم مقررات مهلت جديدي به اپراتور سوم تلفن همراه (كنسرسيوم تامين اتصالات) براي اتمام تعهدات خود در اين پروژه داده است.

          از طرفي در كمتر از 2 روز گذشته محمد عمران، رئيس هيات مديره اتصالات در يك برنامه زنده تلويزيوني عربي در كشور خود گفته بود، شركتش در ايران در زمينه ارتباطات تلفني فعال شده و بحث جزاير سه*گانه كه بين امارات و ايران مطرح است، تاثيري بر فعاليت اين شركت در ايران نخواهد داشت.اين مسوول اماراتي گفته بود: به*رغم وجود اختلاف نظر، روابط كشورش با ايران خوب است و سرمايه*گذاري از سوي اماراتي*ها در ايران با استقبال مسوولان ايراني روبه*رو شده است و انتظار داريم به محض راه*اندازي خدمات ارتباطي شركتمان در ايران، يك ميليون مشترك به دست آوريم. با وجود اين كسي گمان نمي*كرد اتصالات از اين مزايده خارج شود؛ اما با توجه به برخي صحبت*هاي ديگر موضوع روشن*تر مي*شود.

          اما كنار گذاشته شدن يا به عبارت بهتر كناره*گيري كنسرسيومي كه اتصالات يك ضلع آن است، شايد دليل ديگري هم داشته باشد؛ دليلي كه انگيزه اتصالات براي كناره*گيري از اپراتور سوم را صد*چندان مي*كند. ماجرا از اين قرار است كه مسوولان خصوصي*سازي شركت مخابرات ايران كه هم اكنون در حال بررسي براي واگذاري بلوك 50 درصدي سهام اين شركت هستند، موضوع احتمال چندمليتي بودن اين واگذاري را مطرح كرده و گفته بودند: برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس علاقه زيادي به سرمايه*گذاري در اين بلوك 50 درصدي دارند.

          در بدبينانه*ترين حالت مي*توان گفت درآمد اين بلوك سهام بيش از 3 برابر درآمدي است كه نصيب اپراتور سوم مي*شود و اين مي*تواند براي كشوري مانند امارات كه به دليل ارتباط با آمريكا، از بحران مالي آن نيز متضرر شده، نعمتي باشد باد آورده. در همين احوال بود كه خبر ديگري منتشر شد؛ مبني بر تمايل شركت اتصالات براي حضور در مخابرات ايران به جاي داشتن پروانه اپراتور سوم.

          بديهي است؛ شركت اتصالات هم مانند هر سرمايه*گذار ديگري به دنبال سود بيشتر و راحت*تر است و با توجه به نكاتي مانند نداشتن منع قانوني براي حضور در ميان سرمايه*گذاران خارجي، شركت مخابرات ايران كه بزرگ*ترين و درآمدزاترين شركت غيرنفتي ايران است و نيز سهولت سودآوري اين سهام، ترجيح مي*دهد به جاي حضور در ايران به عنوان اپراتور سوم تلفن همراه، سرمايه*گذار بخش بزرگي از سهام مخابرات باشد. سهولت سودآوري اين سهام نيز از آنجا نشات مي*گيرد كه اپراتور سوم بايد ميليون*ها دلار تجهيزات، وارد و ميليون*ها دلارصرف تبليغات كند تا شايد به اهداف خود دست يابد، اما در مقابل، سهام مخابرات ايران مانند كاشت ديم است كه نه مراقبتي مي*خواهد و نه زحمتي و تنها كافي است براي دريافت سود كلان مراجعه كند.

          هرچند ممكن است اين شركت به دلايلي موفق به حضور در اين سرمايه*گذاري نشود، اما اقدام وزارت ارتباطات در كنار گذاشتن اين شركت، خاطره حضور شركت ترك*سل را زنده كرد كه در اوايل كار دولت نهم باعث شد برنده مزايده اپراتور دوم را كه در انجام تعهدات خود، تعلل مي*ورزيد، كنار بگذارد و اين امكان را به برنده دوم آن مزايده واگذار كند كه امروزه آن را با نام ايرانسل مي*شناسيم.دكتر سليماني در گفتگو با ما درباره مزايده اپراتور دوم به اين نكته اشاره كرده كه: اگر در آن زمان، از خود قاطعيت نشان نمي*داديم، معلوم نبود امروز اپراتور دوم داشته باشيم.

          براساس آمار رسمي هم اكنون نزديك به 45 ميليون مشترك تلفن همراه در كشور حضور دارند كه از 2 اپراتور سراسري خدمات دريافت مي*كنند. اين آمار ضريب نفوذ 60 درصدي تلفن همراه را نشان مي*دهد كه براساس پيش*بيني*ها، كشورمان آمادگي اشباع تا 115 درصد را دارد يعني برخي مشتركان بيش از يك سيمكارت فعال خواهند داشت.

          بر اين اساس و در ساده*ترين شرايط، تعداد 20 ميليون مشترك آماده دريافت خدمات از اپراتور سوم هستند و اين برابر ميلياردها سود ماهانه است.

          Comment


          • Comment


            • Comment


              • Iranian inflation, one of the country's biggest economic challenges, fell to 21.5 percent in the Iranian month ending July 22, the official news agency IRNA said on Tuesday, citing a central bank report.

                The figure is down from 22.5 percent in the previous month.

                Inflation in Iran, OPEC's second biggest oil exporter, has been witnessing a downward trend since September when it peaked at 29 percent.

                Several economists blame newly re-elected President Mahmoud Ahmdinejad for stoking inflation with his expansionary policies during his first four-year term.

                Economists accuse him of directly fuelling price rises by ploughing huge amounts of cash into the economy for local infrastructure projects and by offering low-interest loans.

                Comment

                Working...
                X