Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jonbesh-e Daneshjuyan dar Iran

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ‏"اگر دوستان ما را که امروزبازداشت شدند، هر چه زود ‏تر و بي هيچ قيد و شرط آزاد نکنيد، تجمعات نه تنها به سطح کليه ‏ي دانشکده هاي علامه که به تمام دانشگاههاي تهران ‏کشيده خواهد شد." اين واپسين جملات آخرين سخنران تجمع اعتراضي ‏و تريبون آزاد دانشجويان دانشگاه علامه در هفته گذشته بود.اين وعده عملي شد؛ و اين بار دانشکده ي مديريت دانشگاه ‏تهران، جايي که بهنام سپهرمند، يکي از دستگير شدگان در آن تحصيل مي کند ميزبان دانشجويان معترض بود.‏

    تجمع دانشجويان دانشگاه علامه ي که در اعتراض به "زنداني شدن دانشجويان و محروم شدنشان از تحصيل برگزار شده ‏بود" در پايان بازداشت 7 دانشجوي ديگر را هم در پي داشت. از آن هفت دانشجو سه تن به بند 209 زندان اوين منتقل ‏شدند: آرمان صداقتي، مازيار سميعي و بهنام سپهرمند.‏

    دانشجويان دانشگاههاي تهران حالا تبديل به يک خانواده شده اند؛ خانواده اي که فرزندانش در بندند. هر روز هم عضوي ‏جديد به اين خانواده اضافه مي شود. اين بار دانشجوياني از دانشگاه تربيت معلم هم آمده بودند تا در کنار دانشجويان علامه، ‏تهران، پلي تکنيک، شريف، خواجه نصير و دانشجويان دانشگاه آزاد قرار بگيرند.‏

    ‏ به اعتقاد البرز زاهدي، عضو انجمن دموکراسي خواه دانشگاه تهران "فشار بر دانشجويان آنها را متحد کرده است، امروز ‏طيفهاي مختلف جنبش دانشجويي در کنار هم خواستار آزادي ياران در بند و حفظ استقلال دانشگاه هستند."‏

    سراسر دانشکده ي مديريت دانشگاه تهران با عکسهايي از 9 دانشجوي زنداني پوشيده شده بود:احمد قصابان، مجيد توکلي، ‏احسان منصوري، آرمان صداقتي، مازيار سميعي، بهنام سپهرمند، هدايت غزالي، صباح نصري و ياسر گلي.‏

    پلاکاردهايي با مضمون تقاضاي آزادي دانشجويان در بند و تاکيد بر حفظ استقلال دانشگاه روي ديوارهاي دانشکده ي ‏مديريت خود نمايي مي کرد.‏

    دانشجويان ديگر دانشگاهها اما باز هم با مشکل ورود مواجه بودند. نگهبانان از ساعات ابتدايي صبح با کنترل درب ورودي ‏دانشکده از ورود ديگر دانشجويان جلوگيري مي کردند، ولي هميشه راهي هست. دانشجويان هر کدام به طريقي وارد ‏دانشکده شدند: برخي از روي سر نگهبانان نگهبانان و برخي با پرش از روي نرده ها، که به قول يکي از اعضاي شوراي ‏مرکزي دفتر تحکيم "ديگر به يکي از تخصصهاي اصلي فعالين دانشجويي تبديل شده است."‏

    ‏ دانشجويان دانشگاه تهران اگر چه توانسته بودند "تريبون" اين مراسم را تدارک بينند اما به دستور رييس دانشکده و به رغم ‏دستور کتبي يکي از معاونتها از تهيه ي "ميکروفون" بازمانده بودند . روي تريبون دانشجويان نوشته بود: دانشگاه زنده ‏است. تريبون آزاد با سخنراني فريد هاشمي، عضو انجمن دموکراسي خواه دانشگاه تهران آغاز شد:‏
    ‏"ما اينجا جمع شده ايم تا صداي اعتراض خود را نسبت به محدود کردن آزادي هاي آکادميک، بازداشت سه اهورايي در بند ‏پلي تکنيک و سه دانشجوي بازداشت شده در دانشگاه علامه به گوش مسئولين برسانيم. اين تريبون آزاد براي نشان دادن اين ‏است که داشگاه هنوز زنده است و تا ما زنده ايم مستبدين از دست ما آسايش نخواهند داشت. ما اينجا جمع شده ايم تا صداي ‏فرياد ما را دوباره بشنوند. ما بار ديگر تاکيد مي کنيم که تجمعات ما تا آزادي همه ي دانشجويان زنداني ادامه خواهد داشت."‏

    فريد هاشمي همچنين با نام بردن از دانشجويان زنداني کرد- نصري، گلي و غزالي- خواهان آزادي آنها شد. در اين هنگام ‏جمعيت شعار مي داد: دانشجوي زنداني آزاد بايد گردد. شعاري که بارها و بارها طي هفته هاي اخير در جريان تجمعات ‏دانشجويي سر داده شده است. ‏

    روي يکي از پلا کاردها نوشته بود؛جاي دانشجو در زندان نيست. ‏

    مضموني که فرناز معيريان، دانشجوي دانشگاه علامه از ديگر سخنرانان اين تريبون آزاد آن را باز تر مي گويد: "رفتاري ‏که در دانشگاه علامه با دانشجويان شد از جمله کشيدن گوني بر سر دانشجويان و ضرب و شتم آنان با هيچ اراذل و اوباشي ‏صورت نگرفته است. اگر امروز ما ساکت بنشينيم به جايي مي رسيم که دانشجو بودن جرم خواهد شد، مگر دانشجويان چه ‏کرده اند که با آنان اين چنين سفاکانه برخورد مي کنيد؟"‏

    در گوشه ديگري جمعيت پلاکاردي بود که روي آن نوشته شده بود "صدور حکم شلاق و دوسال و شش ماه حبس براي ‏دلارام علي را محکوم مي کنيم". پلاکارد را نيلوفر گلکار، از فعالين کمپين يک ميليون امضا در دست گرفته بود. گلکار که ‏خود براي 25 آذر به دادگاه انقلاب فرا خوانده شده، به عنوان يکي از سخنرانان اين تريبون آزاد گفت: "اين حکم را به چه ‏جرمي براي دلارام علي صادر کرديد؟ به جرم کتک خوردن از نيروي انتظامي؟ به جرم مطالبه ي حقوق برابر؟ به چه ‏جرمي؟"‏

    مجيد دري، دانشجوي ديگر دانشگاه علامه نيز طي سخناني با محکوم کردن بازداشت سميعي، صداقتي و سپهرمند که به ‏دنبال برگزاري تجمع هفته ي پيش دانشگاه علامه روانه ي زندان شدند، و با اشاره به وضعيت اسفناک دانشگاه علامه تحت ‏رياست صدر الدين شريعتي، طي سخناني گفت: "شاهد بوديم که در دانشگاه تهران به دانشجويان اجازه پرسيدن سوالات خود ‏از احمدي نژاد را ندادند. چندي پيش در دانشگاه علامه دانشجويان بازداشت شدند و امروز در دانشگاه تهران شاهد تجمع ‏ديگري هستيم و اين نشان دهنده اتحاد و انسجام دانشجويان است. ما در دانشگاه علامه جهت ملغي کردن احکام انضباطي و ‏آزادي دانشجويان جمع شده بوديم که باز هم ۴ دانشجوي ديگر بازداشت شده اند. آن ها بدانند که ما خسته نيستيم بلکه کساني ‏که هر روز دانشجويان را تهديد مي کنند، از دست دانشجويان خسته شده اند."‏

    حالا نوبت شعار اصلي جنبش دانشجويي از 16 به اين سو بود: "مرگ بر ديکتاتور". و اينکه: "دانشجو مي رزمد- استبداد ‏مي لرزد" و يا: "دانشجو مي ميرد- ذلت نمي پذيرد"، "مي ميريم مي ميريم- ذلت نمي پذيريم".‏

    مجتبي بيات، عضو سابق شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت و دانشجوي دانشگاه تهران سخنران ديگر اين تجمع بود که ‏ضمن انتقاد شديد از حاکميت، انجمن سنتي دانشگاه تهران را نيز به خاطر سکوت در برابر سرکوب دانشجويان مورد انتقاد ‏قرار داد و گفت: "متاسفانه امروز در دولت نهم شاهد رشد روز افزون انجمن هاي موازي هستيم که داعيه دار پيگيري ‏مطالبات دانشجويي هستند. اما آن ها ثابت کرده اند که کارکردي جز حرکت در سوي اهداف جريان اقتدارگرا ندارند."‏

    ‏ عضو سابق شوراي مرکزي دفتر تحيکم وحدت در ادامه از همه تشکل هاي مستقل دانشجويي و از اساتيد دانشگاه خواست ‏پيگير وضعيت دانشجويان بازداشتي باشند‎.‎

    مهرداد بزرگ، فعال دانشجويي ليبرال دانشگاه تهران، ديگر سخنران اين تريبون آزاد دانشجويي نيز با برشمردن موارد ‏نقض گسترده ي حقوق دانشجويان طي ماههاي اخير تاکيد کرد که: "دانشجويان لحظه اي از مبارزه ي پيگيرشان در راه ‏آزادي، دموکراسي و حقوق بشر پا پس نخواهند کشيد."‏

    در ادامه برنامه يکي از دانشجويان دانشکده مديريت ضمن قرائت بيانيه شوراي صنفي اين دانشگاه اعلام کرد که شوراي ‏صنفي پيگير وضعيت بهنام سپهرمند خواهد بود. همچنين مجري تريبون اعلام کرد کلاس هاي ساعت ۱۳:۳۰ در اعتراض ‏به بازداشت دانشجويان تعطيل است. دانشجويان حاضر در اين تجمع با سر دادن شعار "همکلاسي زندانه، کلاس فايده ‏نداره" و "کلاسهاي پادگان، تعطيل بايد گردند" با اين تصميم شوراي صنفي همراهي کردند‏‎.‎

    گفتني است طي تمام مدت برگزاري تجمع چند دستگاه از خودروهاي پليس امنيت، محوطه ي دانشکده ي مديريت دانشگاه ‏تهران را زير نظر داشتند. اين تجمع اما به ارامي و بدون بازداشت هيچ دانشجويي تا لحظه ي تنظيم اين گزارش خاتمه ‏يافت. تلاش برخي اعضاي بسيج دانشجويي براي بر هم زدن اين تجمع نيز با مقاومت دانشجويان راه به جايي نبرد. بسيج ‏دانشجويي طي مدت تجمع، از طريق بلندگو دانشجويان را به شرکت در مراسم 13 آبان- سالروز اشغال سفارت امريکا- ‏دعوت مي کردند، اما دانشجويان حضور در تجمعي را که به خاطر "اعتراض به نقض حقوق دانشجويان" برگزار شده بود ‏ترجيح دادند. به اين ترتيب برنامه ي بسيج دانشجويي به دليل عدم استقبال دانشجويان برگزار نشد.‏

    در پايان اين مراسم بيانيه انجمن اسلامي دانشکده مديريت دانشگاه تهران قرائت شد. در اين بيانيه به ادامه بازداشت ‏دانشجويان و شکنجه آنان در بند ۲۰۹ شديدا اعتراض شده بود. همچنين در ادامه ي اين بيانيه گفته شده بود که يکي از دلايل ‏بازداشت سپهرمند، عضويت او در انجمني بود که هيچ گاه تسليم طيف سنتي انجمن اسلامي دانشگاه تهران نشد‏‎.‎

    دانشجويان در پايان تريبون آزاد با سر دادن سرودهاي يار دبستاني و اي ايران به راهپيمايي در صحن دانشکده ي مديريت ‏پرداختند و با از سر گيري فرياد هاي "مرگ بر ديکتاتور" و "دانشجوي زنداني- آزاد بايد گردد" به اين دور از تجمعات ‏خود پايان دادند. آنها اما دوباره تاکيد کردند که اگر دوستانشان آزاد نشوند اعتراضات در سطح وسيع تري "ادامه" خواهد ‏داشت. اين در حاليست که در آخرين لحظات تنظيم اين گزارش، خبر رسيد که علي عزيزي، عضو شوراي مرکزي دفتر ‏تحکيم به نحو خشونت آميزي در منزل خود بازداشت شده است. عزيزي در تجمع سي تير پلي تکنيک سئوالاتي خطاب به ‏‏"آيت الله خامنه اي" مطرح کرده بود.‏‎ ‎‏ بايد ديد در روزهاي آينده دانشجويان چه واکنشي به اين اقدام‎ ‎نهادهاي امنيتي نشان ‏خواهند داد.‏

    Comment


    • سيزدهم آبان هر سال که پس از سال 1358 فرصتي براي ابراز وجود جنبش دانشجويي و فعالان آن بوده، نزديک به يک ‏دهه است که مانند مراسم هاي ديگر در جمهوري اسلامي در دوچهره حکومتي و غير حکومتي بروز پيدا مي کند. اين روز ‏که تا مدت ها نمادي از اعتراض عليه "استکبار جهاني" و "آمريکا" بود، ديروز به‎ ‎‏"اعتراض به جمهوري اسلامي" بدل ‏شد؛ هر چند بسيجي ها هم بودند که نمايش "اعتراض حکومتي" دادند.



      سفارت سابق امريکا در خيابان طالقاني تهران ديروز شاهد تجمعي بود که رسانه هاي مختلف آنرا تجمعي "حکومتي" ‏خواندند. اين تظاهرات در مکاني برگزار شد که 28 سال پيش دانشجويان موسم به "پيرو خط امام" سفارتخانه يک کشور ‏بيگانه را اشغال کردند و تعداد زيادي از ديپلمات هاي حاضر در آن را براي 444 روز به گروگان گرفتند.‏

      در تجمع روز يکشنبه در اين مکان اما "انرژي هسته اي" پر رنگ ترين شعار بود و شعار "مرگ بر آمريکا" به مانند همه ‏اين سال ها سرلوحه تريبون هاي حکومتي. ‏

      خبرگزاري هاي خارجي از جمله رويترز در گزارشي از اين مراسم مي نويسد: "دانش آموزاني که با اتوبوس هاي دولتي از ‏مدارس مختلف به مقابل ساختمان سفارت آمريکا آورده شده بودند پلاکاردهاي مختلفي در دست داشتند که در آن عليه آمريکا ‏شعارهايي نوشته شده بود و سخناني از رهبران جمهوري اسلامي بر آنها نقش بسته بود". ‏

      عليرضا، ۱۵ ساله، دانش آموز يکي از مدارس تهران درباره علت حضور در اين تجمع به همين خبرگزاري گفته است: ‏‏"شرکت در تظاهرات ارزشش را دارد چرا که چند ساعتي از مدرسه دوريم." بهمن، ۱۴ ساله، نيز گفته که "معلمان مدرسه ‏آنها را به اين تظاهرات آورده اند."‏

      مصطفي پور محمدي، وزير کشور دولت نهم که سخنران اين مراسم بود اعلام کرد تحريم هاي بين المللي تاثيري بر تصميم ‏گيري ايران نخواهد داشت. ‏

      به گزارش خبرگزاري ايسنا، پورمحمدي از مردم ايران خواست تا با کاهش مصرف انرژي، تاثير تحريم هاي بين المللي را ‏کاهش دهند. بنابر همين گزارش اين مقام دولتي در مراسم سالگرد "اشغال سفارت آمريکا در تهران" در مورد لزوم کاهش ‏مصرف انرژي، افزود:"ما به راحتي مي توانيم مصرف خود را کاهش دهيم. من نمي گويم با کاهش مصرف فشار ايجاد ‏نمي شود اما ۱۰ درصد کاهش مصرف قابل مديريت و عملي است. مطمئن باشيد با اين روش نقشه هاي دشمن در حوزه ‏تحريم و فشار اقتصادي ثمري نخواهد داشت." ‏

      اما کمي آن سو تر از اين مراسم دولتي و در دانشگاه تهران دانشجويان 13 آبان را به فرصتي براي اعتراض عليه ‏محدوديت هاي اعمال شده عليه دانشگاه و موج جديد دستگيري هاي دانشجويي تبديل کردند.[گزارش اين مراسم به صورت ‏جداگانه آمده است.]‏

      در اين مراسم که سرود اي ايران، بلند ترين صدايي بود که درآن شنيده شد، دانشجويان معترض شعار مرگ بر ديکتاتور ‏سردادند و از رفتن به کلاس هاي درس سر باز زدند.‏

      Comment


      • به دنبال از سرگيري دستگيري هاي دانشجويي، و از جمله بازداشت علي نيکو نسبتي و علي عزيزي دو عضو شوراي ‏مرکزي دفتر تحکيم وحدت، عبدالله مومني، سخنگوي سازمان‏‎ ‎دانش*آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحکيم وحدت) ضمن ‏مصاحبه اي خبر از افزايش فشارها در جامعه و در آستانه انتخابات مجلس هشتم داد. در همين ارتباط مادر علي نيکو ‏نسبتي، يکي ديگر از دانشجويان بازداشتي نيز خبر از برخورد خشونت آميز ماموران داد و اينکه: "آقايان ما را تهديد ‏مي کردند که اگر بخواهيم مي توانيم خانه شما را به آتش بکشيم؟ مگر فرزند من بجز آزاديخواهي و انتقاد و اعتراض ‏آرام چه جرمي انجام داده است؟"‏

        ‏ مومني که با نشريه آفتاب سخن مي گفت، با اشاره به ديگر برخوردها در حوزه*هاي زنان، کارگري، آموزش و پرورش ‏و مطبوعات اضافه کرد: "جريان حاکم با برخوردهاي اين چنيني با‏‎ ‎فعالين مدني و سياسي کشور، قصد دارد تا فضاي ‏عمومي جامعه را به سمت انفعال و‏‎ ‎نااميدي سوق دهد."‏

        وي در شرايطي از سخت شدن اوضاع خبر مي دهد که به گفته وي "معمولا در طول سال*هاي‎ ‎گذشته در ايام انتخابات و ‏قبل از انتخابات شاهد فضاي باز سياسي حداقلي بوديم و‎ ‎گروه*ها امکان فعاليت و پيگيري برنامه*هاي خود را داشتند اما ‏اکنون برخلاف سال*ها و‎ ‎ادوار مختلف، قبل از انتخابات شاهد بسته*تر شدن فضا و بن*بست در مسير فعاليت‎ ‎اجتماعي ‏هستيم."‏‎

        مومني با تاکيد بر لزوم واکنش نشان دادن دانشجويان در برابر شرايط موجود، اين نکته را نيز مورد اشاره قرار داد که ‏‏"اين واکنش*ها بايد به صورت مدني و‏‎ ‎مسالمت*آميز و با حداکثر اجماع و توافق صورت گيرد و دانشجويان بايد در مقابل ‏تعرض‎ ‎به حقوق شهروندي و محدوديت آزادي*هاي سياسي مقاومت کنند."‏‎

        انتشار مصاحبه سخنگوي ادوار تحکيم وحدت همزمان بود با ديدار جمعي از اعضاي شوراي مرکزي دفتر تحکيم ‏وحدت و اعضاي سازمان ادوار تحکيم با خانواده علي نيکونسبتي. به نوشته ادوار نيوز در اين ديدار مادر علي ‏نيکونسبتي با انتقاد شديد از نحوه برخورد تيم بازداشت کننده فرزندش و همچنين با اشاره به برخورد خشن ماموران، ‏گفت: "آنها به چه دليل با آن شکل خشن به منزل ما هجوم آوردند و تمامي زندگي ما را جستجو کردند و چرا به فرزند ‏من که يک دانشجو است همانند معتادان و دزدها دستبند زدند؟ سئوال من از دستگاه قضايي اين است که به کدام مجوز ‏اين اقايان مارا تهديد مي کردند که اگر بخواهيم مي توانيم خانه شما را به اتش بکشيم؟ مگر فرزند من بجز آزاديخواهي و ‏انتقاد و اعتراض آرام چه جرمي انجام داده است؟"

        عبدالله مومني در اين ديدار با اشاره به سخنان مادر علي نيکونسبتي ضمن ابراز تاسف از بازداشت علي نيکو نسبتي و ‏علي عزيزي، عضو ديگر شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت گفت: "قاضي مي توانست با صدور احضاريه براي اين ‏دو دانشجو که بصورت علني و مسالمت اميز فعاليت مي کنند آنها را فراخواند اما يورش به منزل ايشان و بازرسي و ‏ايجاد فضاي ترس و توهين به خانواده، نشان از عزم نهادهاي امنيتي براي مرعوب و منفعل ساختن دانشجويان و بالا ‏بردن هزينه فعاليت دانشجويي است. از سوي ديگر عدم رعايت حقوق و ساز و کارهاي قانوني و برخوردهاي خشن با ‏اين دو فعال دانشجويي در هنگام بازداشت و در برابر چشم خانواده هدف ديگري را دنبال مي کند و آن تفهيم اين ‏موضوع به فرد است که ديگر حسابي روي امکان برخورداري از حداقل حقوق شهروندي در زندان نکند."

        در اين ديدار همچنين مهدي عربشاهي عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم، با اشاره به نقش فعال نيکونسبتي در پيگيري ‏خواست هاي دانشجويي، بازداشت وي را" تاوان پيگيري مستمر و جدي وضعيت دانشجويان ستاره دار، دانشجويان ‏زنداني و ساماندهي اعتراضات مسالمت اميز دانشجويي" دانست. ‏

        بهاره هدايت عضو ديگر شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت نيز "تاثيرگذاري نيکونسبتي و عزيزي بر دور جديد ‏اعتراضات دانشجويي را که از مهرماه امسال آغاز شده است مهمترين دليل برخوردهاي خشن انجام شده با اين دو ‏ارزيابي کرد".

        حنيف يزداني عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم هم با اشاره به "صدور بيانيه ها و اطلاعيه هاي اعتراضي مختلف، بر ‏گزاري چندين تحصن در دانشگاههاي مختلف تهران و ساير شهرستانها در کمتر از يک ماه آن هم در آغاز سال ‏تحصيلي" از "عزم جدي دانشجويان براي برآورده کردن مطالبات به حق آنها" سخن گفت و اينکه: "نکته اي که تصميم ‏گيرندگان امنيتي در دانشگاه و خارج از دانشگاه به اشتباه دريافته اند اين است که دانشگاه قائم به يک فرد و حتي قائم به ‏يک تشکيلات نيست."

        علي وفقي ديگر عضو شوراي مرکزي اتحاديه دانشجويي دفتر تحکيم با انتقاد از نحوه برخورد صورت گرفته با علي ‏نيکونسبتي و علي عزيزي اين گونه برخوردها را بر پايه سياست بارها امتحان شده "النصر بالرعب" دانست و بر ‏پيگيري اعضاي دفتر تحکيم براي آزادي اين دو فعال دانشجويي تاکيد کرد. ‏

        علي عزيزي و علي نيکونسبتي، اعضاي شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت‎ ‎هفته گذشته بازداشت شدند.

        Comment


        • حضور احمدي نژاد در دانشگاه، اين بار هم حادثه آفريد. به دنبال حضور احمدي نژاد در دانشگاه علم و صنعت، ‏گزارش*ها از دستگيري دست*كم 3 دانشجوي معترض حكايت مي*كند و همزمان با سخنراني احمدي نژاد، يك ‏دانشجوي فعال حقوق بشر نيز به 15 ماه زندان محكوم شد. اين در حالي است كه در روزهاي پيش از حضور ‏احمدي نژاد در دانشگاه محل تحصيل خود، دو عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت نيز بازداشت شده بودند.

          اسامي سه دانشجوي بازداشتي در گزارش سايت*ها منتشر نشده و صرفا به عضويت آنها در انجمن*هاي اسلامي ‏دانشجويان خواجه نصير و اميركبير اشاره شده است. اما دانشجوي محكوم شده به زندان، "كيوان رفيعي" نام دارد ‏كه دبير مجموعه "فعالان حقوق بشر در ايران" بود. او روز گذشته و همزمان با حضور محمود احمدي نژاد - كه ‏ايران را "آزادترين مملكت دنيا" ناميده است - در دانشگاه علم و صنعت، از سوي شعبه 14 دادگاه انقلاب به 15 ‏ماه حبس تعزيري محكوم شد. ‏

          به گزارش فعالان حقوق بشر در ايران، رفيعي در 18 تير سال گذشته بازداشت شده بود و تاكنون بالغ بر 17 ماه ‏در بازداشت بوده است. اتهام او نيز مربوط به شركت در راهپيمايي*هاي روز دانشجو در سال 84 و روز كارگر ‏در سال 85 است؛ كه در نوع خود بديع به نظر مي*رسد.‏

          حكم حبس 15 ماهه صبح ديروز در حالي به دست اين فعال حقوق بشر رسيد كه احمدي نژاد در حال بيان اين ‏سخنان در دانشگاه علم و صنعت بود: "من از صميم دل به دانشجويان عشق مي*ورزم ... لحظات حضور در ‏دانشگاه براي من مانند بازگشت يك ماهي به يك اقيانوس زلال است ... مي*گفتند ساواك بر درخت*هاي دانشگاه نيز ‏ميكروفن گذاشته است ... ما بايد خدا را شكر كنيم كه در حال حاضر در اين جا قرار داريم."‏

          ‎‎فيلتر شدن حاضران و اخراج معترضان‎‎

          حضور احمدي نژاد پيش از اين در دانشگاههاي تهران و اميركبير هم دردسرساز بوده است. اين بار هم با وجود ‏تدابير امنيتي صورت گرفته و در حالي كه اكثر دانشجويان از حضور احمدي نژاد خبر نداشتند و سالن با حضور ‏دانشجويان بسيجي از ساعت 6 صبح پر شده بود، باز هم احمدي نژاد نتوانست از اعتراضات دانشجويي خلاصي ‏يابد و چند بار در زمان سخنراني وي، بين دانشجويان حامي و معترض درگيري ايجاد شد.‏
          بخش*هاي مختلف خبري سيماي جمهوري اسلامي شب گذشته صحنه*هاي سانسور شده*اي از اعتراض تعدادي از ‏دانشجويان به احمدي نژاد را پخش كردند و با پخش مكرر شعار دانشجويان بسيجي كه مي*گفتند "احمدي حمايتت ‏مي*كنيم" مجريان سيما آنها را "اقليت" ناميدند. در حالي كه در واقع همين اقليت هم بدون اجازه وارد سالن شده ‏بودند و قرار نبود هيچ مخالفي امكان حضور در جمع دانشجويان بسيجي بيابد.‏

          با اين حال چند تن از دانشجويان كه به سختي توانسته بودند به داخل سالن راه پيدا كنند، وقتي پلاكاردهايي حاوي ‏نام سه دانشجوي زنداني دانشگاه اميركبير و شعارهايي عليه احمدي نژاد را بالا بردند، توسط دانشجويان بسيجي ‏حاضر در سالن مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و پلاكاردهاي آنها نيز پاره شد. شعارهاي ديگري همچون ‏‏"دانشجوي بازداشتي آزاد بايد گردد"، "دانشجويان آزاد بايد گردند" و " فضاي آزاد نياز امروز" هم روي ‏پلاكاردهاي پراكنده معدود دانشجويان غير بسيجي حاضر در سالن ديده مي*شد.‏

          تدارك براي برگزاري بي*دردسر حضور احمدي نژاد در دانشگاه علم و صنعت به حدي پنهاني بود كه به گفته يكي ‏از فعالان دانشجويي اين دانشگاه "هيچ گونه اطلاع رساني در مورد برگزاري اين مراسم انجام نشده بود و ‏دانشجويان دانشگاه از آن بي خبر بودند. براي حضور در اين مراسم، تنها به دانشجويان بسيجي كارت*هاي ويژه و ‏غير قابل كپي داده شده بود.‏

          در واقع تنها شب قبل از مراسم بود كه دانشجويان از برگزاري آن مطلع شدند و وقتي صبح فردا به محل برگزاري ‏سخنراني احمدي نژاد مراجعه كردند، متوجه شدند كه از ساعات ابتدايي صبح تمام سالن پر شده است و تنها چند ‏نفر غير از بسيجي*ها توانستند از در سمت خواهران به داخل سالن راه پيدا كنند. دانشجويان بسيجي هم با قرار قبلي ‏و با اتوبوس از دانشگاههاي مختلف به علم و صنعت آمده بودند..."‏

          يكي از ديگر دانشجويان اين دانشگاه نيز در برآورد افراد حاضر به سايت "نوروز" گفته است: "از كل حاضران ‏در مراسم سخنراني احمدي نژاد كه حدود دو هزار نفر بودند 70 درصد از بسيجيان سايردانشگاها،20درصد از ‏بسيج دانشگاه علم و صنعت و سه چهار نفر از دانشجويان مستقل دانشگاه علم و صنعت بودند كه اين چند نفر هم، ‏در همان ابتداي كار مورد هجوم قرار گرفتند و از سالن سخنراني بيرون انداخته شدند."‏

          ‎‎اعتراض دانشجويان، با وجود تهديد و بازداشت‎‎

          گفتني است شوراي صنفي دانشجويان دانشگاه علم و صنعت و همچنين مديران مسئول نشريات دانشجويي اين ‏دانشگاه در بيانيه*هاي جداگانه*اي به نحوه حضور احمدي نژاد در اين دانشاه اعتراض كرده و خواستار پاسخگويي ‏هر چه سريع*تر مديريت اين دانشگاه نسبت به علل عدم حضور دانشجويان علم وصنعت در مراسم سخنراني ‏احمدي نژاد شده*اند.‏

          اين در حالي است كه "خبرنامه اميركبير" گزارش داده است تشكل*هاي دانشجويي دانشگاه علم و صنعت شب قبل ‏از مراسم از سوي نماينده رهبري در اين دانشگاه تهديد شده*اند كه جلسه سخنراني احمدي نژاد را تحريم نكنند و در ‏آن هيچ انتقاد تندي نيز نسبت به وي مطرح نشود، كه در غير اين صورت احكام كميته انضباطي در انتظار ‏دانشجويان است.‏

          بسياري از ناظران معتقدند اجراي پروژه امنيتي جعل نشريات دانشجويي در دانشگاه اميركبير كه به بازداشت 8 ‏دانشجو و در نهايت محكوم شدن 3 دانشجوي اين دانشگاه منتهي شد، تاوان انتقادات آنها به احمدي نژاد در جلسه ‏سخنراني*اش در دانشگاه اميركبير بوده است.‏

          اين سايت خبري همچنين از حضور اتوبوس*هاي حامل دانشجويان بسيجي دانشگاههاي امام حسين و امام صادق ‏براي رساندن آنها به جلسه سخنراني احمدي نژاد در دانشگاه علم و صنعت خبر داده است؛ در حالي رئيس اين ‏دانشگاه روز قبل وعده داده بود غير از ميني*بوس*هاي حامل محافظان رياست*جمهوري، هيچ دانشجوي غير علم و ‏صنعتي به اين دانشگاه آورده نخواهد شد.‏

          در همين حال گزارش*ها حاكي از دستگيري دست*كم 3 دانشجوي عضو دفتر تحكيم وحدت در اطراف دانشگاه علم ‏و صنعت است. اين دانشجويان عضو انجمن اسلامي دانشگاههاي خواجه نصير و اميركبير بوده*اند و ساعتي پس ‏از دستگيري، آزاد شدند.‏

          اين سه دانشجو كه پس از بازداشت به محل پليس امنيت انتقال داده شدند، در ميان دهها دانشجويي قرار داشتند كه ‏با اطلاع از حضور احمدي نژاد در دانشگاه علم و صنعت، از دانشگاههاي ديگر به اين محل آمده بودند و سعي ‏داشتند وارد دانشگاه شوند كه بازداشت شدند.‏

          يک فعال دانشجويي معتقد است علت آزادي اين سه تن كم*حاشيه جلوه دادن اين سخنراني دانشگاهي احمدي نژاد ‏بوده است؛ سخنراني*اي كه كنترل همه درهاي دانشگاه علم و صنعت براي كنترل ورود و خروج دانشجويان نيز ‏نتوانست آن را براي احمدي نژاد بي*دردسر به پايان برساند.‏


          Comment


          • همزمان با حملات ديروز احمدي نژاد به دانشگاه آزاد در سخنراني دانشگاه علم و صنعت، خبرگزاري*هاي رسمي ‏سخنان هاشمي رفسنجاني در دفاع از اين دانشگاه و انتقادات از مخالفان آن را منتشر كردند. هاشمي در بخشي از ‏سخنان خود موفقيت*هاي دانشگاه آزاد را پاسخ مناسبي به شيطنت*هاي برخي عليه اين دانشگاه دانست، و در همين ‏حال احمدي نژاد با انتقاد شديد از دانشگاه آزاد، گفت: "به زودي وقت اصلاح اين دانشگاه هم مي*رسد."‏

            اظهارات همزمان احمدي نژاد و هاشمي رفسنجاني درباره دانشگاه آزاد، نشانه بالا گرفتن مجدد تنش*ها در اين باره ‏است؛ تنش*هايي كه در دو سال قبل هم كم و بيش وجود داشت اما در نهايت با دخالت رهبر جمهوري اسلامي به نفع ‏هاشمي متوقف شد. اما به نظر مي*رسد اين بار اين دو رقيب انتخاباتي و مقام سياسي جمهوري اسلامي صريح*تر از ‏گذشته عليه يكديگر به ميدان آمده*اند و لحني شديدتر را هم عليه ديگري اتخاذ مي*كنند.‏

            احمدي نژاد ادعاهاي چندي پيش خود در يك محفل نسبتا خصوصي (افطاري دانشجويان همفكر) را كه فقط در ‏سايت حامي او (رجانيوز) منتشر شده بود، اين بار به جلسه ديدار علني خود با دانشجويان علم و صنعت كشانده ‏است و دانشگاه آزاد را صراحتا به "پول دادن به گروه*ها" متهم كرده است. در مقابل، هاشمي هم تلاش*هاي ‏مخالفان دانشگاه آزاد را كه بي*شك احمدي نژاد اصلي*ترين آنهاست، "شيطنت" ناميده است.‏

            ‎‎رهبري هم فصل الخطاب نشد‎‎

            سال گذشته، وقتي درگيري*هاي لفظي متقابل بين حاميان هاشمي و احمدي نژاد در خصوص دانشگاه آزاد پس از ‏مدتي يكباره قطع شد، در محافل سياسي اين موضوع مطرح شد كه رهبر با دخالت در اين نزاع، از احمدي نژاد ‏خواسته است كه بحث دانشگاه آزاد را به يك بحران تبديل نكند و خواسته*هاي خود را از راههاي آرام و قانوني پيش ‏ببرد.‏

            احمدي نژاد هم يك ماه پيش، وقتي يكي از دانشجويان حامي او از علت پيگيري نشدن برنامه*هاي دولت براي ‏دانشگاه آزاد پرسيد، اين موضوع را تاييد كرد كه: "برخي مقامات بلندپايه توصيه کرده*اند در شرايط هسته*اي روي ‏اين موضوع فشار نياوريم."‏

            او اين بار هم جزئيات بيشتري را در اين باره روشن ساخته است: "شوراي عالي انقلاب فرهنگي چندي پيش ‏تصميم گرفت كه تغييراتي را در اساسنامه* دانشگاه آزاد ايجاد كند و آن را بر روي نظم و ضابطه قرار دهد؛ چراكه ‏نحوه مديريتي كه در اين دانشگاه است با هيچ*كدام از قوانين ما منطبق نيست. ولي آن*قدر فشار آوردند كه به ما گفتند ‏كه شرايط كشور حساس است و فعلا در مورد ايجاد تغييراتي در اساسنامه دانشگاه آزاد و ضابطه*مند كردن آن ‏صبر كنيد و فعلا دست نگه داريد چون اينها در شرايط حساس كشور بحران درست مي*كنند و دلشان براي مملكت ‏نمي*سوزد."‏

            هرچند پس از پادرمياني پنهان رهبر، احمدي نژاد و حاميانش حملات خود عليه دانشگاه آزاد را متوقف كردند؛ اما ‏اظهارات ديروز هاشمي و احمدي نژاد نشان مي*دهد كه دخالت رهبري هم نتوانسته است به اين نزاع پايان دهد و ‏هيچ*يك از دو طرف قصد عقب*نشيني در اين باره را ندارند.‏

            به نظر مي*رسد اين بار نزديكان احمدي نژاد به گزك جديدي دست يافته*اند كه مي*خواهند آن را دستمايه تبليغات ‏منفي جديدي عليه دانشگاه آزاد قرار دهند. چرا كه هم در افطاري دانشجويان حامي و هم در سخنراني ديروز، ‏بيشترين تاكيد احمدي نژاد بر يك "قرارداد دو سه ميلياردي" بود كه به گفته وي، دانشگاه آزاد با "يك مركز ‏سياسي" كه "هيچ ربطي به دانشگاه و علم ندارد" بسته است تا تحولات آينده خاورميانه را براي آنها رصد كند: ‏‏"قراردادي كه هر كس بخواند مي*فهمد كه مي*خواستند پولي را در شكم آن*ها بريزد."‏

            احمدي نژاد ماه گذشته در جمع دانشجويان حامي خود طرف اين قرارداد را به صراحت "يک مرکز تحقيقاتي ‏وابسته به يک مجمع و سازمان که از بودجه دولتي استفاده مي*کند" معرفي كرده بود؛ كه به نظر مي*رسد اشاره نه ‏چندان مبهمي به مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت به رياست حسن روحاني باشد. البته آن بار، ‏احمدي نژاد رقم اين قرارداد را 4 ميليارد تومان و موضوع آن را "نقش مصر در معادلات منطقه*اي" ذكر كرده ‏بود.‏

            ‎‎احمدي نژاد عليه دانشگاه آزاد‎‎

            محمود احمدي نژاد، نزديكان وي و اعضاي دولت نهم از دو سال پيش تاكنون همواره با زباني تند به دانشگاه آزاد ‏حمله كرده*اند. بالا بودن نرخ شهريه*ها، مهمترين بهانه احمدي نژاد و حاميان او بوده است تا دانشگاه آزاد را به باد ‏انتقاد بگيرند، در حالي كه ناظران معتقدند حاميان رئيس دولت نهم به دانشگاه آزاد كه يكي از گسترده*ترين نهادهاي ‏اقتصادي و اجتماعي كشور است، چشم دوخته*اند و نيز حاضر نيستند اجازه دهند نزديكان هاشمي رفسنجاني تسلط ‏خود بر اين دانشگاه را حفظ كنند.‏

            اشاره احمدي نژاد به قرارداد تحقيقاتي اين دانشگاه با مركزي كه رياست آن برعهده حسن روحاني است، با توجه ‏به انتقادات متقابل اين دو به يكديگر كه در هفته گذشته در رسانه*ها مطرح شده است، سياسي بودن اظهارات اخير ‏احمدي نژاد درباره دانشگاه آزاد را نشان مي*دهد.‏

            دانشگاه آزاد، در حقيقت يك نهاد آموزشي غير دولتي است كه با اتكا بر شهريه*هاي دانشجويان و بدون گرفتن هيچ ‏بودجه*اي از دولت اداره مي*شود. صاحب*نظران معتقدند اين دانشگاه كه برخلاف دانشگاه*هاي دولتي از بودجه ‏عمومي استفاده نمي*كند، حق دارد شهريه خود را بر اساس توافق با دانشجويان و به طور مستقل از دولت تعيين ‏كند. تعيين رئيس و خط مشي*هاي كلي اين دانشگاه نيز طبق اساسنامه بر عهده هيئت امناي آن است كه در ابتدا، ‏اعضاي آن همان اعضاي هيئت موسس بودند. ‏

            حملات احمدي نژاد عليه دانشگاه آزاد در پاييز سال گذشته، مدتي پس از آنكه وي در سفر استاني خود به سيستان و ‏بلوچستان اعلام كرد براي كاهش شهريه*هاي اين دانشگاه "ضرب الاجل" تعيين كرده است، به اوج رسيد. چندي ‏در آن زمان وي و نزديكانش موضوع تغيير هيئت امناي اين دانشگاه را در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح ‏كردند، در حالي كه طبق اساسنامه دانشگاه آزاد، هيئت موسس بايد پيشنهاد تغيير در هيئت امنا را بدهد و شوراي ‏انقلاب فرهنگي تاييد كند. منتها اين رويه در سال گذشته نقض شد و همين موضوع دستاويز مسئولان كنوني ‏دانشگاه آزاد قرار گرفت تا جلوي تغيير در هيئت امنا را بگيرند.‏

            در نهايت كار به اينجا رسيد كه دو نماينده از سوي احمدي نژاد (به عنوان رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي) با ‏هيئت امناي دانشگاه آزاد وارد گفت*وگو شدند. آنها، طبق شنيده*ها، حتي تا جايي پيش رفتند كه نظر آيت الله خامنه*اي ‏را هم جلب كرده بودند. اما هاشمي رفسنجاني كه رياست هيئت امناي اين دانشگاه را برعهده دارد، به همراه عبدالله ‏جاسبي با رايزني با آيت الله موسوي اربيلي و ميرحسين موسوي توانست همه اعضاي هيئت موسس را (غير از ‏احمد خميني كه فوت كرده است) دور هم جمع كند. نتيجه اين شد كه تعداد اعضاي هيئت امنا بيشتر شد، اما نه با ‏تركيب و سمت و سويي كه احمدي نژاد انتظار داشت.‏

            همزمان با اين كشمكش*ها بود كه هاشمي رفسنجاني در موضع*گيري صريحي عليه تحركات احمدي نژاد عليه ‏دانشگاه آزاد، گفت: "اگر قرار بود در مقابل اين موذي**گري**ها عقب بنشينيم، بايد به همان اتاق طلبگي برمي**گشتيم و ‏يا در روستا ها براي مردم مساله مي**گفتيم."‏

            در همان مقطع، اين خبر در محافل منتشر شد كه احمدي نژاد در اين باره اعتراض كرده و از رهبري خواسته ‏است از تلاش*هاي وي براي تغيير در مديريت دانشگاه آزاد حمايت كند. اما رهبري به علت آنچه "در پيش بودن ‏مسائل بزرگ و لزوم خواباندن بحران*هاي كوچك" عنوان مي*شد، به بحث*ها درباره دانشگاه آزاد خاتمه داد.‏
            چند روز بعد، 221 نماينده مجلس اصولگراي هفتم، يعني اكثريت قريب به اتفاق نمايندگان با امضاي نامه*اي ‏غيرمنتظره به رهبر، از حمايت وي از دانشگاه آزاد تشكر كردند و از فعاليت*هاي دكتر جاسبي در عرصه مديريت ‏اين دانشگاه نيز تقدير نمودند.‏

            با اين حال احمدي نژاد هيچ*گاه از اينكه موضوع دانشگاه آزاد به اين سرانجام منتهي شد، راضي نبود. چنان كه عر ‏از چندي در سخنراني*هاي خود، انتقاد از بالا بودن نرخ شهريه*ها و عملكرد دانشگاه آزاد را تكرار كرد و حتي كار ‏را به آنجا رساند كه در تعدادي از سفرهاي استاني و در برخي شهرستان*ها كه دانشگاه آزاد در آنجا واحد داشت، ‏وعده "تاسيس دانشگاهي با شهريه ارزان*تر از دانشگاه آزاد" داد.‏

            ‎‎اتهام سنگين مالي- سياسي‏‎‎

            موضوع شهريه*ها اكنون اهميت دست اول ندارد، چرا كه احمدي نژاد اين بار اتهام سنگيني را به دانشگاه آزاد ‏وارد كرده است كه بعيد است بدون هدف و برنامه باشد. او گفته است: "من روزانه صدها نامه از دانشجويان و ‏پدر و مادران دانشجويان دريافت مي*كنم كه از بابت شهريه*ها گله*مند هستند و مي*گويند نمي*توانيم شهريه* دانشگاه را ‏بپردازيم. پول*هايي كه از مردم گرفته مي*شود تحويل گروه*هايي داده مي*شود كه ربطي به دانشگاه و علم ندارند."‏
            او تا پيش از اين صرفا بر جملات ابتدايي، يعني مساله شهريه*هاي سنگين و مشكلات مالي دانشجويان دانشگاه آزاد ‏تكيه مي*كرد. پاسخ اين دانشگاه هم واضح بود: ما بودجه دولتي نداريم و براي اداره دانشگاه با پول دانشجويان، ‏هزينه*هايي به مراتب شفاف*تر از دانشگاههاي دولتي داريم.‏

            اما اين بار احمدي نژاد دست روي نقطه*اي گذاشته است كه از "شيطنت" مورد اشاره هاشمي رفسنجاني پيش*تر ‏است. او اين بار دانشگاه آزاد را به همكاري مالي با سياسيون متهم كرده است؛ اتهامي كه بعيد است به سادگي ‏بتوان از كنار آن گذشت.‏

            بايد ديد واكنش حاميان هاشمي به اين اتهام سنگين چيست.‏

            Comment


            • بيش از 42 روز از بازداشت ياسر گلي، فعال دانشجويي ساکن سنندج مي گذردو در طول اين مدت، خانواده و وکيل ‏مدافع اين دانشجوي ستاره دار، نه فقط يکبار هم اجازه ملاقات با وي را نيافته اند، بلکه در دو هفته اخير ورود خانواده ‏ياسرگلي هم به دادگاه انقلاب ممنوع شده است. مادر ياسرگلي، در گفت و گو با روز از اين روزهاي بي خبري گفته ‏است. ‏

              تا حال سه بار با مادر ياسر گلي مصاحبه کرده ام. دفعه نخست از چگونگي بازداشت پسرش گفت، بار دوم از بازداشت ‏همسرش و اکنون از ممنوع الورود شدنشان به دادگاه:‏
              ‏42 روز است پسرم را بازداشت کرده اند، نه اجازه ملاقات به ما داده اند و نه اجازه اينکه او با ما تماس بگيرد. دو ‏هفته پيش، همسرم را هم به جرم پي گيري وضعيت پسرش در دادگاه گرفتند. پس از شش روز، همسرم را با وثيقه آزاد ‏کردند اما چند روز پس از آزادي او، دادستان ورود همه اعضاي خانواده ما را به دادگاه انقلاب ممنوع اعلام کرد. ‏

              ‎‎دليل ممنوع الورود شدن شان به دادگاه را مي پرسم؟‎ ‎
              به غير از دو هفته اخير و روزهاي جمعه، تقريبا هر روز به دادگاه رفته ام و هر بار هم خطاب به مسئولان دادگاه نامه ‏اي نوشته و به آنها داده ام؛ اما يا نامه را به گوشه اي پرت کرده اند يا جلوي چشمانم پاره اش کرده اند. تا اينکه دو هفته ‏قبل عصباني شدند و به همه کارکنان دادگاه و حتي نگهبانان بيرون دادگاه هم دستور دادند مانع از حضور همه اعضاي ‏خانواده ياسر گلي، يعني من و پدر و برادرانش به دادگاه شوند و همين طور هم شد. ‏

              ‎‎پس براي خبرگيري از وضع پسرتان چکار مي کنيد؟‎ ‎
              چند بار به ستاد خبري رفتيم و من از ماموران امنيتي درخواست کردم تا فقط براي 30 ثانيه هم که شده اجازه دهند پسر ‏بيمارم را ملاقات کنم؛ اما آنها نه تنها قبول نکردند بلکه هنگامي که درخواستم را کتبا هم تحويلشان دادم، گفتند: اگر ‏‏100 نامه هم بنويسيد تا زماني که خودمان تشخيص ندهيم، از ملاقات خبري نيست. ‏

              به گفته ي مادر ياسر گلي، به صالح نيکبخت وکيل مدافع اين فعال دانشجويي هم با اينکه دو بار به دادگاه انقلاب مراجعه ‏کرده، اجازه مطالعه پرونده يا ملاقات با موکلش را نداده اند. ‏

              آن چيزي که بر نگراني اين خانواده مي افزايد، بيماري قلبي ياسر گلي است و تحت فشار بودن وي در زندان: "مي ‏ترسم بلايي سر پسرم آمده باشد، قلب او در حالت عادي هم اذيتش مي کرد چه برسد به اينکه در سلول انفرادي باشد. ‏آخر اين چه برخوردي است که با يک دانشجو و خانواده اش مي کنند؟طوري رفتار مي کنند که انگار يک تروريست ‏خطرناک را گرفته اند."‏
              ‏ ‏
              وقتي مادر اين زنداني جمله آخرش را گفت ياد مصاحبه پارسال ياسر گلي با روز افتادم؛ مصاحبه اي که ياسر گلي در ‏آن از فعاليتهاي انتقادي دانشجويان گفته بود. جملاتي که بيانگر نگرانيش از وضع دانشگاهها بود. او گفته بود: "مي*توان ‏فضاي حاكم بر دانشگاه*هاي كشور را بسيار سنگين ارزيابي كرد. اين در حالي است كه دانشجويان منتقدان راديكال ‏دولت نهم هستند و حاضر به مصالحه نيستند. اما قطعا طرف مقابل نيز هزينه*ها را بالا برده تا به محض هرگونه اظهار ‏وجود و انتقاد از سياست*هاي رايج از جانب دانشجويان، واكنش لازم را انجام بدهد. با اين وجود دانشجويان از هر ‏موقعيتي براي ابراز نارضايتي خود، كه در حقيقت آينه*اي از نارضايتي*عمومي از سياست*هاي دولت نهم و محدود كردن ‏حقوق مدني شهروندان است، استفاده مي*كنند. بسته به ميزان هزينه*ها هم قطعا بطور سينوسي واكنش دانشجويان متغير ‏است. آن هم به اين علت که ما با يك جنبش همگن و متشكل وسازمان يافته همراه نيستيم، بلكه ساختار اين جنبش به ‏صورتي مسطح و شبكه اي است‎"‎‏. ‏

              ‎‎حالا اين هزينه به او و خانواده وي نيز تحميل شده است؛ اما اين هزينه براي او و اطرافيانش تا چه اندازه ‏بالا برده شده است؟‎ ‎


              Comment


              • ‏"علي قلي زاده" دانشجوي دانشگاه صنعتي شاهرود و سخنگوي انجمن اسلامي اين دانشگاه به دو ترم تعليق از ‏تحصيل با احتساب مدت سنوات محکوم و اين حکم بلافاصله توسط مسوولين دانشگاه شاهرود تائيد و اجرا شد.‏

                اين در حالي است که دانشگاه شاهرود از دو سال قبل به اين سو صحنه اعتراضات پي در پي دانشجويان نسبت به ‏هتک حرمت خود و نيز بي تفاوتي مسوولان دانشگاه به خواسته هاي دانشجويان و امنيتي شدن فضاي دانشگاه ‏بوده است.دانشجويان از دو سال قبل به اين سو، نسبت به افزايش فشار ها بر دانشجويان و نيز تشکل هاي ‏دانشجويي اعتراض داشته و چندين تجمع اعتراضي و تحصن در اين ارتباط راه انداخته اند.‏

                ‏"علي قلي زاده" دانشجوي اين دانشگاه در دور جديد به عضويت انجمن اسلامي در آمد و سپس به عنوان سخنگوي ‏آن انتخاب شده بود.انتخابات اين انجمن در اوائل تابستان گذشته برگزار و براي تائيد به مسوولين دانشگاه ارائه ‏شد؛اما با سپري شدن زمان لازم براي تائيد، که در آين نامه تشکل هاي دانشجويي آمده است، مسوولين دانشگاه ‏هيچ پاسخي در اين مورد ندادند.‏

                عاقبت در برابر درخواستهاي مکرر دانشجويان، مسوولين دانشگاه، علاوه بر عدم تاييد انتخابات اين انجمن، ‏محوز آن را هم لغو کردند.اين مساله موجب اعتراضات بسياري در دانشگاه شاهرود و همچنين دانشگاههاي ديگر ‏شد؛ به ويژه آنکه انجمن هاي اسلامي دانشگاههاي ديگر نيز يکي پس از ديگري لغو مجوز شدند و فعاليت آنها ‏ممنوع گرديد.‏

                اما انجمن اسلامي شاهرود با اين استدلال که مشروعيت خود را از دانشجو و با آراي بالاي آنان مي گيرد به ‏فعاليت خود ادامه داده و "علي قلي زاده" هم همواره خود را سخنگوي انجمن اسلامي دانسته است. به همين علت ‏مسئولين دانشگاه حتي درخواست تجديد نظر خواهي وي را نيز مورد توجه قرار نداده اند.‏

                اين دنشجوي عضو دفتر تحکيم وحدت، متهم به "توهين، تهديد، نشر اکاذيب و افترا، انجام اعمالي به نفع گروه ‏هاي غير قانوني و انجام اعمالي بر ضد نظام جمهوري اسلامي" شده است.‏

                در حاليکه او مي گويد: "نه تنها به کميته انضباطي احضار کتبي نشدم، بلکه تفهيم اتهام نيز صورت نگرفته است. ‏تنها به صورت تلفني به من گفتند تا دو ساعت ديگر در کميته انضباطي حاضر شوم که در واقع اين دو ساعت ‏براي تفهيم اتهام قبل از جلسه کميته انضباطي بود".‏

                وي افزود: "من در پاسخ به آنان گفتم در دادگاه هاي قرون وسطايي هم اينچنين عمل نمي شده".‏
                ‏ وي ادامه داد: "من يک روز پس از رويت حکم اوليه کميته انضباطي، اعتراض خود را به اين کميته ارائه کردم ‏ولي مورد بررسي قرار نگرفت. به بيان ديگر من روز ۲۹آبان حکم اوليه را دريافت کردم و روز ۳۰ آبان به اين ‏حکم اعتراض کردم. اين در حالي است که حکم نهايي من در همان روز ۲۹ آبان صادر شده بود. يعني به ‏درخواست تجديد نظر من رسيدگي نشد. اين در حاليست که بر اساس آئين نامه کميته انضباطي، دانشجو ۱۰ روز ‏اداري پس از رويت حکم حق تجديد نظر خواهي دارد".‏

                وي با اشاره به حذف تمامي واحد هاي درسي خود در ترم جاري توسط مسوولان دانشگاه ياد آور شد: "طي نامه ‏اي به معاون دانشجويي دانشگاه خواستار تفهيم اتهام کتبي و بررسي اعتراضم در کميته تجديد نظر شدم که البته ‏نتيجه اي به دنبال نداشت".‏

                اين سومين حکم دانشجويان فعال در انجمن اسلامي دانشگاه شاهرود پس از صدور حکم انحلال انجمن اسلامي ‏دانشگاه شاهرود است؛ علاوه بر اين دانشجويان اين دانشگاه بطور مکرر به کميته هاي انضباطي فراخوانده شده ‏اند.مسوولين دانشگاه براي اولين بار در يک مکان آکادميک، نوع پوشش مجاز دختران را روي يک "بيلبورد" ‏يک و نيم در 3 متري به عنوان دستورالعمل نصب کردند که موجب اعتراضات بسيار گسترده اي شد.‏

                Comment


                • Comment


                  • در هفته اي که گذشت، دانشجويان زيادي بازداشت شدند، فشار بر روزنامه نگاران زنداني تشديد شد و بازداشت دنباله ‏دار فعالان زن ادامه يافت. ‏

                    دور جديد برخورد با دانشجويان از آنجا آغاز شد که شماري از فعالان دانشجويي "آزادي خواه وبرابري طلب" ‏فراخواني صادر کردند و از دانشجويان دعوت به عمل آوردند تا در تجمع روز دانشجو شرکت کنند. پيش از برگزاري ‏هر تجمعي، اولين واکنش به اين فراخوان از سوي نيروهاي امنيتي صورت گرفت؛ به اين شکل که برخي از فعالان ‏دانشجويي تهديد شدند، سپس احضار وچند روز که گذشت، بازداشت ها آغاز شد. به اين ترتيب، پيش از فرا رسيدن 16 ‏آذر، در سراسر گشور 28 دانشجو دستگير شدند. ‏

                    با وجود بازداشت ها، در بسياري از دانشگاهها گردهمايي هايي برگزار شد و در جريان آن ادامه ي بازداشت ‏دانشجويان و فشار بر فعالان دانشجويي محکوم گرديد. ‏

                    آن سوتراز دانشگاه، در اين هفته نيز دستگيري دنباله دار فعالان زن ادامه يافت و اين بار "جلوه جواهري" پس از ‏احضار به دادگاه انقلاب، بازداشت و يکراست روانه ي زندان اوين گرديد. مريم حسين خواه ديگر فعال زنان، چون ‏هنوز نتوانسته وثيقه ي 100 ميليوني تامين کند، باز در زندان ماند و روناک صفازاده و هانا عبدي هم هفته هاست تحت ‏بازجويي هستند. ‏

                    رضا ولي زاده که به دليل درج مطلبي پيرامون خريداري 4 سگ (براي محافظت از رييس جمهور) در هفته ي گذشته ‏بازداشت شده بود، در زندان وبلاگش را آپديت کرد و با حذف گزارش "سگها" از وبلاگش، توضيح کوتاهي را ‏جايگزين آن کرد. ‏

                    در هفته اي که گذشت، در سنندج اميد احمد زاده بازداشت شد، وي با روزنامه هاي آسو و ديدگاه همکاري داشته و دليل ‏بازداشتش هنوز مشخص نيست. بعلاوه، عمادالدين باقي در حالي که ديگر به بازجوها جواب پس نمي دهد، ممنوع ‏الملاقات گرديد. اجلال قوامي هم به دليل عفونت چشم، وضع وخيمي پيدا کرده و نامه نگاري به رييس قوه ي قضايي ‏هنوز راه به جايي نبرده و در صورت تعلل بيشتر، به گفته ي برادر اين روزنامه نگار"اجلال به مرور نابيناييش را از ‏دست مي دهد". ‏

                    انجمن صنفي روزنامه نگاران طي نامه اي به آيت الله شاهرودي، خواستار آزادي مريم حسين خواه و رضا ولي زاده ‏شد و باز هم در همين پيوند، جمعي از روزنامه نگاران بيانيه اي صادر کردند و به تداوم بازداشت روزنامه نگاران و ‏نيز ادامه ي توقيف خبرگزاري "ايلنا" اعتراض کردند. همزمان، دو نشريه ي "آشتي" و "ارزش" هم لغو امتياز شدند. ‏

                    و بالاخره در ايتاليا، جايزه ي "آزادي بيان" امسال به "عدنان حسن پور" و "هيوا بوتيمار" تعلق گرفت و خواهر عدنان ‏و برادر هيوا به نيابت از اين دو زنداني محکوم به اعدام، جايزه را دريافت کردند. ‏

                    Comment


                    • در شرايطي که برگزاري تجمع اعتراضي 13 آذر دانشجويان چپ گرا در دانشگاه تهران بازتاب قابل توجهي در ‏سايت هاي خبري داشته است، بازداشت همفکران آنها در تهران و شهرستا نها، همچنان ادامه دارد.‏


                      براساس گزارش هاي منتشر شده تاکنون سعيدحبيبي، علي سالم، محسن غمين، انوشه آزادفر، روزبهان اميري، ‏روزبه صف شکن، بهزاد باقري، ايلناز جمشيدي، بهروزکريمي زاده، مهدي گرايلو، امير مهرزاد، علي کلائي، ‏آرش پاکزاد، بهرنگ فضلي، حامدمحمدي، حسن معارفي، ميلادمعيني، کيوان اميري الياسي، سعيدخليلي، نسيم ‏سلطان بيگي، ياسرپيرحياتي، نادراحسني، ميلادعمراني، هادي سالاري، علي صادقي، فرشيدفرهادي آهنگران، ‏مهسا محبي، و اوختاي حسيني از دانشگاه هاي پلي تکنيک، تهران، مازندران، علامه، دانشگاه آزاد، و دانشگاه ‏شاهد در شمار دانشجوياني هستند که از سوي نيروهاي امنيتي بازداشت شده اند.‏

                      روز گذشته نيز در دانشگاه شيراز نيروهاي امنيتي مسلح، يونس ميرحسيني، از فعالين دانشجويي را در مقابل ‏درب اصلي دانشگاه شيراز پس از ضرب و شتم بازداشت کردند.‏

                      بنابر گزارش سايت هاي ادوار نيوز و خبرنامه اميرکبير بازداشت هاي سه روز گذشته شمار بيشتري از ‏دانشجويان را شامل شده اما تعدادي از دانشجويان بازداشتي ساعتي پس از بازداشت آزاد شده اند. ‏

                      گفته مي شود که دانشجويان بازداشت شده در تهران به بندهاي 240 و 209 زندان اوين منتقل شده اند که اولي بند ‏ايزوله تحت اختيار دادستاني تهران و دادگاه ويژه روحانيت است و بند 209 نيز تحت اختيار وزارت اطلاعات ‏قرار دارد.‏

                      به غير از نسيم سلطان بيگي يکي از دانشجويان بازداشت شده که طي تماس تلفني خبر بازداشت خود را به خانواده ‏اش اعلام کرده، خانواده ساير دانشجويان بازداشت شده به رغم مراجعه به مراجع قضائي تاکنون اطلاعي از ‏سرنوشت فرزندان دانشجوي خود کسب نکرده اند.‏

                      در همين ارتباط، روابط عمومي دفتر تحکيم وحدت روز سه شنبه با انتشار اطلاعيه اي به بازداشت هاي ‏دانشجويي اخير از جمله بازداشت سعيد حبيبي عضو سابق شوراي مرکزي اين اتحاديه دانشجويي اعتراض ‏کرد.در اين اطلاعيه با اشاره به اين که "امروز سماجت و پي گيري دانشجويان در ادامه دادن راه آزادي، عدالت ‏و استقلال باعث ايجاد تاريخ جنبش داشنجويي شده است" تاکيد شده که "اقتدار گرايان با برخورد روزانه با ‏دانشجويان آزادي خواه و تحول طلب داغ شهداي دانشجو(16 آذر 32) را هر روز زنده مي کنند".‏

                      در اطلاعيه با انتقاد از اتخاذ "سياست نصر بالرعب" از سوي جمهوري اسلامي در مقابله با فعالان دانشجوئي آمده ‏است "آنها به گمان خود مي توانند با اجراي سياست نصر بالرعب سدي در برابر بيان خواسته هاي جنبش ‏دانشجويي قرار دهند. مقاومت دانشجويان در برابر اراده سرکوبگرانه، باعث نقش بر آب شدن اين خيال بوده ‏است".‏

                      در اطلاعيه روابط عمومي دفتر تحکيم وحدت با اشاره به بازداشت سعيد حبيبي در 11 آذر 86، و يادآوري اين که ‏‏"اخبار نگران کننده ايي در باره بازداشت تعدادي ديگر از فعالان دانشجويي به گوش مي رسد" آمده است "دفتر ‏تحکيم وحدت ضمن آنکه خواستار آزادي فوري آقاي سعيد حبيبي است، به مسولين توصيه مي کند در آستانه روز ‏دانشجو با آزادي همه دانشجويان بازداشتي اولين گام ها را براي برخورد محقانه و عادلانه با دانشگاه بردارند".‏

                      سرکوب فعالان دانشجوئي که طي روزهاي اخير بر بازداشت و احضار دانشجويان چپ گراي دانشگاه هاي کشور ‏متمرکز شده به دنبال انتشار بيانيه اي از سوي دانشجويان آزادي خواه و برابري طلب به مناسبت 16 آذر شدت ‏گرفته است.‏

                      در بيانيه که اوايل هفته جاري انتشار يافت از دانشجويان خواسته شده بود تا با شعار "آزادي، برابري"، "دانشگاه ‏پادگان نيست" و "نه به جنگ" در تجمعي به مناسبت 16 آذر روز دانشجو شرکت کنند.‏

                      ‏"دانشجويان آزادي خواه و برابري طلب" با اشاره به اينکه "با در نظر گرفتن شرايط داخلي و موقعيت بين المللي ‏ايران، اکنون تکليف سنگيني بر دوش جنبش هاي مترقي اجتماعي، از جمله جنبش دانشجويي نهاده شده است" ‏تاکيد داشتند: "دانشگاه اکنون نياز حياتي به مقاومت در برابر پروژه ي سلب ابتدايي ترين حقوق صنفي، سياسي و ‏اجتماعي دانشجويان را درک مي کند."‏

                      در بيانيه آنها با ذکر اينکه "دانشگاه به اصرار و اعتقاد ما پادگان نيست" آمده بود "نظامي و امنيتي شدن مسلم ‏فضاي دانشگاه، بيانگر ضرورت مقاومت همه جانبه ي دانشجويان در برابر سياست هاي عوامل سرکوب جنبش و ‏تبديل دانشگاه به مقر نظامي و دفاعي جناحين حاکميت است".‏

                      با وجود بازداشت دانشجويان، اين تجمع روز سه شنبه از سوي در دانشگاه تهران برگزار شد. همزمان نيروهالي ‏امنيتي و حراست دانشگاه تهران تعدادي از دانشجويان را در داخل دانشگاه بازداشت کرده و به بيرون از دانشگاه ‏منتقل کردند. به گزارش ادوار نيوز صبح سه شنبه "در اقدامي بي سابقه نيروهاي امنيتي دو دانشجو را در داخل ‏دانشگاه تهران بازداشت کرده و با يک دستگاه اتوموبيل پيکان به خارج از دانشگاه منتقل کردند". ‏

                      به گزارش ارگان اينترنتي سازمان ادوار تحکيم در حالي که ورود به دانشگاه تهران طي روز سه شنبه تنها با ارائه ‏کارت دانشجوئي امکان پذير بود "شاهدان عيني از حضور جمعيتي نزديک به 500 نفر در اين تجمع" خبر دادند و ‏دانشجويان در جريان تجمع "خواستار آزادي فعالان دانشجويي بازداشت شده در روزهاي اخير" شدند.‏

                      ‎‎اتهام سازي براي دانشجويان بازداشت شده‎‎

                      روزنامه کيهان که به غير از اعضاي بسيج دانشجوئي ساير فعالان دانشجوئي در ايران را دشمن به شمار مي ‏آورد، روز گذشته دانشجويان بازداشت شده را مورد حمله قرار داد.‏

                      اين روزنامه که تحت نظر نماينده متقيم ولي فقيه اداره مي شود، دانشجويان بازداشت شده را‎ ‎‏"شبكه گروهكي ‏موسوم به دانشجويان طيف چپ" معرفي کرد و ادعا کرد که آنان پس از بازداشت "تحت الحمايه شبكه اينترنتي ‏تحت الحمايه سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا قرار گرفتند".‏

                      کيهان با اين ادعا که "مدتي است با بي آبرو شدن طيف دانشجويي ليبرال مسلك، خبرهايي جسته و گريخته درباره ‏تكوين و تبليغ برخي جريان هاي گروهكي در كسوت چپ الحادي منتشر مي شود" انتشار اخبار بازداشت ‏دانشجويان در روز آنلاين و سايت گويا نيوز را محکوم کرد.‏

                      کيهان هم چنين سايت نوروز وابسته به جبهه مشارکت را به خاطر انتشار خبر بازداشت بيش از 28 دانشجو در ‏دانشگاه هاي مختلف را مورد نکوهش قرار داد.اين روزنامه از دانشجويان بازداشت شده را متهم به "غش کردن ‏در آغوش امريکا" کرده است.‏

                      ‎‎برخورد سازمان يافته با دانشجويان چپ‏‎‎

                      جريان چپ دانشجويي در ايران که طي سال هاي اخير جرياني رو به گسترش بوده، طي دو سال اخير دستکم دو ‏بار از سوي نهادهاي امنيتي جمهوري اسلامي مورد هدف قرار گرفته است.‏

                      بيش از يک سال قبل تعدادي از دانشجويان نزديک به دانشجويان چپ گرا بازداشت شده و چندين ماه در زندان به ‏سر بردند.‏

                      با اين حال بسياري از ناظران عقيده دارند که برخوردهاي انجام شده، نه تنها از گسترش چنين جرياني در دانشگاه ‏ها جلوگيري نکرد بلکه بر دامنه آن افزوده و از همين روست که بارديگر برخورد با دانشجويان چپ گرا در ‏مرکز توجه نيروهاي امنيتي قرار گرفته است.‏

                      Comment


                      • ‏"من امپريالستم. پس هستم". موضوع سخنراني حسن عباسي، رئيس "مرکز دکترينال امنيت بدون مرز" و تحليل ‏گر مسايل امنيتي و استراتژيک و عضو سپاه پاسداران است در روز 16 آذر در دانشکده ي فني دانشگاه ‏تهران؛جايي که عباسي در آن اعلام مي کند:" برخي جنبشهاي دانشجويي فقط پياده نظام غربي ها هستند".او به ‏دانشجويان ايران اشاره دارد که در همين روز شعار مي دهند:صلح آري، ديکتاتوري نه.‏


                        علي رغم اعلام قبلي، سخنراني نه ساعت 2 بلکه از 3 هم گذشته بود که آغاز شد.‏‎ ‎‏"دکتر" عباسي هم حدود ساعت ‏‏3 وارد تالار سخنراني دانشکده ي فني شد.وي ابتدا با بررسي جنبش هاي دانشجويي در جهان که بصورتي تيتر ‏وار و خلاصه بيان مي کرد، تمام جنبش هاي دانشجويي در جهان را ضد امپرياليستي خواند و اساسا ذائقه ي ‏دانشجويان را در اين ضديت دانست و گفت:"هيچ جنبش دانشجويي در جهان وابسته به امپرياليسم نيست اما ‏متاسفانه در سالهاي اخير رگه هايي از اين جنبش ها در دانشگاههاي ايران ديده شده است".‏

                        وي که بدون اشاره ي مستقيم، اعتراضات دانشجويي در چند سال اخير و به ويژه در زمان دولت نهم را مد نظر ‏داشت، بدون نام بردن از تشکل دانشجويي خاصي، دانشجويان معترض در ايران را خطاب قرار داد و آنان را ‏هماهنگ با امپرياليسم خواند و گفت:‏‎ ‎‏"برخي جنبشهاي دانشجويي فقط پياده نظام غربي ها هستند".‏

                        وي در ادامه افزود: "دلم مي سوزد براي دانشجوياني که تابع امپرياليسم هستند و در رسانه هاي غربي عليه ايران ‏تبليغ مي کنند".‏

                        دانشجويان بسيجي و اعضاي انجمن هاي اسلامي موازي که تالار سخنراني را پر کرده بودند، چندين بار به خاطر ‏اين سخنان براي "دکتر" دست زدند.‏

                        ‏"دکتر" عباسي هم در ادامه افزود: "اين کارها که برخي از جريانات دانشجويي در ايران انجام داده اند و متاسفانه ‏به بدعتي هم تبديل شده است ٬ در واقع پادويي براي غرب است".اين سخنان باز هم با دست زدن هاي ممتد ‏بسيجيان دانشجو مواجه شد.‏

                        او در ادامه ي اين سخنان با طرح اين سوال که "ما اول بايد ببينيم که اساسا امپرياليسم يعني چه و چه تعريفي ‏دارد؟" در پاسخ به پرسش خود گفت: "امپرياليسم يعني اينکه کل و اکثريت به جزء وابستگي داشته باشند.به زبان ‏ديگر امپريالسم يعني ديگران کمک مي کنند تا يک گزينه و تنها يک مورد و يک منطقه و.... رشد کند نه اينکه آن ‏مورد باعث رشد مردم و اکثريت شود".‏

                        وي سپس از اين سخنان نتيجه گرفت: "بنا براين امپرياليسم، يک مفهوم منفي است".‏

                        وي در ادامه با اشاره به قدرتهاي امپرياليستي ياد آور شد: "در کل جهان فقط 3 کشور امپرياليستي داريم که آنها هم ‏به طور مطلق امپرياليست نيستند".‏

                        سردار عباسي در ادامه ايالات متحده، اسرائيل و انگليس را اين سه کشور دانست و آنگاه به تاثير اقدامات ‏امپرياليستي درجهان اشاره کرد و گفت: "علت حمله صدام به ايران و کويت را بايد در همين راستا ارزيابي ‏کرد.صدام مي خواست مسائل ژئوپالتيک را تحت الشعاع قرار دهد".‏

                        وي افزود: "ما بايد بدانيم که علت پيشرفت غرب٬ به خاطر ايسم هايي نيست که در جهان رواج داده است مثل ‏امپرياليسم، فمنيسم٬ کمونيسم اينديويژواليسم و...، بلکه آنها برنامه ي ديگري داشتند.پيشرفت آنها به خاطر سياست ‏جهانگشايي است".‏

                        رئيس مرکز دکترينال امنيت يادآور شد: "بريتانياي کبير اندازه استان سيستان و بلوچستان ما وسعت دارد اما 114 ‏برابر مساحت خودش، کشورها و مناطق ديگر را در جهان اشغال کرده است".‏

                        وي انگليس را امپرياليست بزرگ دانست و در ادامه ايالات متحده آمريکا ٬ کانادا ٬ استراليا و نيوزيلند را ‏کشورهاي تابعه ي انگليس معرفي کرد.‏

                        وي در همين راستا تاکيد کرد: "دموکراسي از نوع انگليسي يعني اينکه نخست وزير استراليا و کانادا که با راي ‏مردم انتخاب شده است بايد از طرف ملکه انگستان تنفيذ شود، بنابراين امپرياليسم يعني جهان خواري.يعني کشور ‏گشايي".‏

                        عباسي همچنين کشورهايي نظير هند ٬ عراق ٬ افغانستان و بنگلادش ٬ را کشورهاي مشترک المنافع با انگليس ‏دانست.‏

                        وي در ادامه افزود: "با اين حجم غارت جهان ٬ انگليس از لحظ مشکلات اقتصادي و اجتماعي در حد ايران ‏است.کارتن خوابهاي انگليس از کارتن خوابهاي ايران کمتر نيستند".‏

                        او در بخش ديگري از سخنانش با نقد دموکراسي گفت: "دموکراسي امپرياليستي يعني حق وتوي آمريکا. حق وتو ‏يعني توهين به دموکراسي".‏

                        او سپس با اشاره به مفاهيم نوين در جهان امروز گفت: "دو مفهوم اساسي امروز جهان ٬ اطلاعات و انرژي ‏هستند.از اين رو آمريکا ديگر به دنبال اقتصاد و فرهنگ نيست بلکه به دنبال انرژي و اطلاعات است".‏

                        وي در همين راستا به حمله ي آمريکا به عراق اشاره کرد و گفت: "از همين رو است که آمريکا به عراق حمله ‏مي کند، هر کس بر خاور ميانه تسلط داشته باشد ٬ مالک جهان است".‏

                        وي در علت يابي لشکر کشي آمريکا به خاورميانه گفت: "آمريکا کشور قدرت طلبي است، مثلث برمودا تحت ‏تسلط آمريکاست.اين منطقه را که مي گويند برمودا، در واقع همان جزيره خضراء است ".‏

                        وي سپس افزود: "ايران هارتلند يا قلب جهان (‏Heart Land‏) است و تا 75 سال ديگر هم در همين موقعيت باقي ‏خواهد ماند".‏

                        او در ادامه ي تحليل خود علت تسلط آمريکا بر خاورميانه را در واقع تسلط بر ايران به معناي غلبه بر همان قلب ‏جهان دانست.‏

                        عباسي سپس با اشاره به جنبش هاي اصلاحي و روشنفکري در ايران، که جنبش دانشجويي هم در اين طيف قرار ‏مي گيرد گفت: "متاسفانه در تفکر امروزي ٬ به کسي که مترجم انديشه هاي غربي باشد مي گويند روشنفکر!اين ‏غلط است و برخي از جريانات دانشجويي هم از اين مساله تبعيت مي کنند".‏

                        وي افزود: "سردمداران جنبش دانشجويي ليبرالي و امپرياليستي که واقعه 18 تير را ايجاد کردند ٬ اکنون در ‏VOA‏ (صداي آمريکا) مشغول خيانت به ايران هستند.شما که از آنها بالاتر نيستيد.پس سعي کنيد جا پاي آنها ‏نگذاريد چرا که انتهاي جامعه دانشجويي ليبرالي ‏VOA‏ است".‏
                        وي همچنين تاکيد کرد:"موقعيت و قدرت ما در منطقه و سياست هاي دولت سبب شده است به جاي اينکه ما در ‏مقابل آمريکا مدام تغيير موضع بدهيم، اکنون بايد آمريکا را وادار به تغيير موضع کنيم چرا که جاي ما همينجا ‏ثابت است".‏
                        وي در پايان سخنانش خواستار آن شد که: "مناقشات داخلي و حزبي را به بيگانگان مرتبط نکنيد".‏
                        از آنجا که تاخير زيادي در برگزاري مراسم بوجود آمده بود تا زماني که حسن عباسي وارد تالار شود، چند ‏بارآهنگهاي مختلفي از جمله "يار دبستاني من" و حتي "ميم مثل مادر" پخش شد.‏

                        در پايان اين مراسم هم با دعوت يکي از اعضاي بسيج دانشجويي، برخي از افرادي که در تالار حضور داشتند با ‏برگزاري راهپيمايي در داخل دانشگاه به شعار دادن پرداختند و قطعنامه اي در محکوميت اعتراضات دانشجويي ‏دانشجويان طيف"دفتر تحکيم وحدت"قرائت کردند.در اين بيانيه براحياي انقلاب فرهنگي و پاکسازي دانشگاه از ‏عوامل ضد انقلاب تاکيد شده بود.‏

                        مراسم سخنراني حسن عباسي توسط بسيج دانشجويي دانشگاه تهران برگزار شد و در طول مراسم هم 3 نفر از وي ‏محافظت مي کردند و اجازه ي نزديک شدن دانشجويان به وي را نمي دادند.همچنين به خبرنگاران نيز اجازه ي ‏ورود به تالار سخنراني را ندادند؛ البته خبرنگار و فيلمبردار شبکه ي خبر استثنا بود.‏

                        Comment


                        • ‏به گفته شاهدان و رادیوی ایران، صدها تن از دانشجویان خشمگین از سرکوب فعالان سیاسی روز ‏یکشنبه در دانشگاه تهران تظاهرات کردند، این تظاهرات دومین اعتراض دانشجویان در کمتر از ‏یک هفته گذشته است. ‏
                          ‏ ‏
                          مهدی عربشاهی، یکی از شاهدان، می گوید، دهها تن از دانشجویان بر علیه دولت تندروی محمود ‏احمدی نژاد شعار می دادند و این تظاهرات در محوطه دانشگاه بیش از دو ساعت طول کشید. به ‏گفته عربشاهی، "دانشجویان برعلیه سیاست های دولت احمدی نژاد که فشارهایی را بر دانشگاهها ‏و بازداشت فعالان سیاسی اعمال کرده است، شعار می دادند." ‏
                          ‏ ‏
                          عباس کاظمی، شاهد دیگر، می گوید، تظاهرکنندگان بر علیه آمریکا و اسرائیل نیز شعارهای ‏ضدجنگ می دادند. به گفته کاظمی، دانشجویان سایر دانشگاهها نیز به این تظاهرات پیوستند و ‏یکی از درهای ورودی دانشگاه را شکستند، اما هیچگونه درگیری میان پلیس و دانشجویان اتفاق ‏نیفتاد و کسی بازداشت نشد. ‏
                          ‏ ‏
                          رادیو دولتی تهران نیز در خبری کوتاه تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران را تأیید کرد و گفت، ‏دانشجویان بر علیه مقامات شعار می دادند و گروهی غیردانشجو نیز با شکستن یکی از درهای ‏دانشگاه وارد محوطه شدند. این رادیو جزئیات بیشتری از تظاهرات ارائه نداد. پس از اجتماع ‏دانشجویان، دانشگاه و محوطه اطراف آن آرام شد و جوشکارها مشغول به تعمیر درب شکسته ‏دانشگاه شدند.‏
                          ‏ ‏
                          این اعتراض ها به مناسبت روز ملی دانشجو برگزار شد که از سال 1953 جشن گرفته می شود. ‏در این سال سه دانشجوی ایرانی در اعتراض به دیدار ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ‏آمریکا از ایران با شلیک پلیس کشته شدند.‏
                          ‏ ‏
                          تلویزیون ایران نیز روز یکشنبه اعلام کرد، وزارت اطلاعات ایران گروهی از "اخلالگران" را ‏که قصد داشتند یک تجمع غیرقانونی در دانشگاه تهران برگزار کنند، بازداشت کرده است. در ‏بیانیه وزارت اطلاعات که در تلویزیون قرائت شد، آمده است، این اخلالگران که اهل شهرهای ‏مختلف بودند، قبل از بازداشت با کارت های شناسایی جعلی وارد دانشگاه شدند. در این بیانیه آمده ‏است، مأموران وزارت اطلاعات از این بازداشت شدگان، نارنجک های قوی، کتاب های ‏غیرقانونی و مشروبات الکلی گرفته اند. جزئیات بیشتری در مورد تعداد بازداشت شدگان و زمان ‏دستگیری آنها ارائه نشده است. ‏
                          ‏ ‏
                          اما به گفته گروهی از دانشجویان چپ گرا، هفته گذشته 33 دانشجو و فعال سیاسی از جمله چهار ‏زن پس از برگزاری تظاهرات روز سه شنبه در محوطه دانشگاه تهران بازداشت شدند. زمانی ‏دانشجویان پایه اصلی قدرت جنبش اصلاحات ایران بشمار می آمدند، اما آنها در سال های اخیر با ‏فشارهای زیادی از سوی دولت تندروی احمدی نژاد روبرو بوده اند. از ماه اکتبر، دانشجویان ‏دانشگاه های مختلف گهگاه تظاهراتی را در خصوص کمبودهای آموزشی، اخراج اساتید ‏آزادیخواه و بازداشت فعالان سیاسی برگزار کرده اند.‏
                          ‏ ‏
                          همزمان با شروع سال تحصیلی در ماه اکتبر، حدود 100 تن از دانشجویان تظاهرات کم نظیری ‏را به هنگام سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه تهران برگزار کردند و حین سخنرانی او را ‏‏"دیکتاتور" خواندند. احمدی نژاد در سخنرانی دسامبر سال 2006 نیز در دانشگاه صنعتی ‏امیرکبیر با همین واکنش روبرو شد. تظاهرکنندگان او را دیکتاتور خواندند و عکس او را به آتش ‏کشیدند. ‏

                          Comment


                          • Comment


                            • دستگيری گروه جديدی از فعالين دانشجويی

                              *يک گروه 9 نفره جديد از فعالين دانشجويی زمانی که برای ادامه پيگيری آزادی گروه اول دستگيرشدگان تجمع 13 آذر دانشگاه تهران دور هم جمع شده بودند, توسط نيروهای اطلاعاتی رژيم دستگير شده اند....


                              روشنگری: خبرها و گزارشاتی که از طريق محافل دانشجويی و فعالين و و بلاگ ها منتشر شده حاکی از آن است که يک گروه 9 نفره جديد از دانشجويان که گفته می شود به گرايش چپ و طرفدار سوسياليسم تعلق دارند توسط نيروهای اطلاعاتی رژيم دستگير شده اند. اسامی دقيق دستگيرشدگان هنوز روشن نيست. براساس برخی گزارش ها سروش دشتستانی, امين قضائی, بيژن صباغ, آناهيتا حسينی, مرتضی خدمايلو, محمد پور عبدالله , بيتا صميمی زاد, بهزاد باقری, و سروش ثابت از سوی ماموران امنيتی رژيم دستگير شده اند. و براساس گزارش ديگری, مرتضی اصلاحچی و ساناز اللهياری نيز در ميان دستگيرشدگان هستند.
                              تاکنون نه محل نگهداری اين دستگيرشدگان اعلام شده است و نه خانواده ها از بعدازظهر روز گذشته، توانسته اند تماسی با فرزندان شان داشته باشند و موبيل های آنان نيز خاموش است. اين ميان خانواده امين قضايی و سروش دشتستاني، خبر بازداشت اين دو عضو خانواده های خود را تاييد کرده و اعلام کردند که مأموران وزارت اطلاعات، روز سه شنبه با اقدام به تفتيش و بازرسی منازل آنان کرده اند.
                              گزارش محافل دانشجويی حاکی از آن است که دستگيری گروه جديد زمانی صورت گرفته است که فعالين نامبرده در ادامه تلاش برای پيگيری آزادی گروه اول دستگيرشدگان تجمع 13 آذر دانشگاه تهران دور هم جمع شده بودند.
                              بازداشت های جديد 45 روز پس از موج اول دستگيری ها صورت گرفته است. در اين مدت خانواده های دستگيرشدگان و دوستان و ياران دانشجويان دربند به تلاش های گسترده ای برای آزادی دستگيرشدگان دست زدند. در اطلاعيه "کميته ی پی جوی آزادی دانشجويان دربند" در اين رابطه آمده است: "طی ۴۵ روز گذشته خانواده ها به هر کاری که بتواند فرزندان آنان را هرچه سريع تر آزاد کند دست زدند: مراجعات چندين و چند باره به دادگستری کل تهران، دادسرای عمومی دادگاه های انقلاب، کميسيون های متفاوت مجلس، قوه قضاييه، مجمع تشخيص مصلحت نظام و همين طور ملاقات با نماينده گان حقوق بشر اتحاديه اروپا، برخی از اعضای کانون نويسنده گان ايران، بسياری از شخصيت های سياسی و فعالين اجتماعي، ملاقات حضوری در منزل تنی چند از نويسنده گان به نام هم چون علی اشرف درويشيان و سيمين بهبهانی. و اين موارد تنها بخشی از تلاش مادران دانشجويان و ساير اعضای خانواده هاست در تلاش برای رساندن فرياد بی گناهی فرزندانشان و آزادی بی قيد و شرط آنان."

                              بازداشت های گسترده و موقعيت دشوار فعالين دانشجويی
                              دستگيری حدود 60 نفر از فعالين دانشجويی توسط نيروهای اطلاعاتی رژيم شرايط بسيار دشوار و وضعيت بسيار ناگواری برای فعالين دانشجويی ايجاد کرده است. از يک سو خانواده ها, همراه با ياران و فعالين ديگر به درستی تلاش برای آزادی دستگيرشدگان را محور فعاليت خود ساخته اند و در اين زمينه از هيچ تلاشی دريغ نمی کنند. از سوی ديگر به خوبی واقفند که در شرايط توازن قوای بسيار نابرابر فعلی تحميل عرصه اصلی فعاليت و ميدان رويارويی از سوی دستگاه مجرب و کارآزموده سرکوب که کارنامه سراپا جنايتکارانه ای در شکنجه و سرکوب و پرونده سازی دارد, در يک افق مشهود زمانی می تواند پايه های رشد و گسترش جناح چپ و راديکال در دانشگاهها را دچار ضعف و سستی سازد. فعالين دانشجويی قادر نيستند هيچ يک از اين دو عرصه حياتی, يعنی ادامه تبليغ, ترويج و سازمانگری در ميان توده دانشجويان بر محور خواست های بنيادی آنان و همچنين کمک به ايجاد پيوندهای هر چه گسترده تر ميان جنبش های مختلف اعتراضی و يا ادامه فعاليت و تکاپو برای آزادی ياران دربند خود به حال خود وانهند و ناچارند به طور واقعی با محاسبه دقيق وضعيت, منطبق با توازن شديدا منفی قوا, فعاليت و اقدام کنند.

                              Comment



                              • شماری از دانشجويان دانشگاه تهران، روز جمعه در اعتراض به غذای بد، امکانات نامناسب رفاهی دانشگاه و بی پاسخ ماندن مطالبات صنفی خود در خيابان کارگر شمالی، در مقابل کوی دانشگاه تهران تجمع کردند .

                                فريد هاشمی، سخنگوی دانشجويان دموکراسی خواه دانشگاه تهران در گفت و گو با راديو فردا گفت ساعت ۱۲ و ۳۰ دقيقه امروز به دنبال غذای خيلی بدی که به دانشجويان داده شده، دانشجويان دانشگاه تهران اعتراض خود را آغاز کردند.»

                                وی گفت:« تجمع با حدود صد نفر از دانشجويان در سلف اصلی کوی دانشگاه تهران آغاز می شود. پس از آن مسئولان دانشگاه حضور پيدا می کنند و به دانشجويان توهين می کنند.»

                                آقای هاشمی افزود:« تجمع پس از آن به درگيری کشيده می شود و دانشجويان با مسئولان کوی دانشگاه تهران درگير می شوند. به همين ترتيب، تا ساعت يک و سی دقيقه بعدازظهر حدود ۵۰۰ دانشجوی معترض در کوی دانشگاه تهران جمع شده بودند. پس از آن مديريت و معاونت دانشجويی دانشگاه تهران برای آرام کردن دانشجويان به ميان آنها می آيند که بيشتر به ماجرا دامن می زنند.»


                                به گفته فريد هاشمی، پس از آن دانشجويان از کوی دانشگاه خارج و وارد خيابان کارگر شمالی، امير آباد، تهران شدند و حدود هزار تا هزار و پانصد دانشجو در آنجا جمع شدند و پس از آن گارد شورش در محل حاضر و با دانشجويان درگير شده است .

                                پس از ناآرامی های دانشجويی خردادماه سال ۱۳۸۲ این اولین بار است که اعتراضات دانشجویی به خیابان و به درگیری با نیروی انتظامی می انجامد.

                                فريد هاشمی، سخنگوی دانشجويان دموکراسی خواه دانشگاه تهران در ادامه می گويد درگيری نيروهای ضد شورش با دانشجويان مستقيم نبوده و نيروهای ضد شورش تلاش کرده اند دانشجويان را متفرق کنند اما دانشجويان مانده اند و به تجمع ادامه داده اند .


                                اين دانشجوی دانشگاه تهران در ادامه می گويد هيچ کدام از دانشجويان در اين تجمع دستگير نشده است .

                                سايت اينترنتی خبرنامه اميرکبير نيز در گزارشی از اين اعتراض نوشته است:« پس از بی توجهی مسئول ان به مطالبه صنفی دانشجویان، تحصن دانشجویان به تجمع، راهپیمایی در داخل کوی دانشگاه و سر دادن شعار علیه مسئولین دانشگاه تهران و دولت احمدی نژاد انجامید. دانشجویان با تجمع مقابل در اصلی کوی و سر دادن شعار خواستار حل مشکلات صنفی که شامل کیفیت پایین غذا، وضعیت بد خوابگاه ها، احضارهای گسترده دانشجویان به کمیته انضباطی و صدور احکام سنگین انضباطی می شد، شدند .»


                                فريد هاشمی نيز در گفت و گو با راديو فردا گفت مهم ترين دليل اين تجمع دليل صنفی بوده است.

                                وی افزود:« اعتراضات دانشجويان صرفا اعتراضات صنفی نيست، اما امروز اعتراض آنها صنفی بوده است.»

                                آقای هاشمی گفت:«مدير کوی دانشگاه تهران معتقد است امکانات رفاهی که در اختيار دانشجويان قرار گرفته و کيفيت آن هم مناسب نيست، لطفی به دانشجويان است. اين مساله اعتراض دانشجويان را به دنبال داشته است.»


                                دانشگاه تهران در ماه های اخير صحنه تجمع ها و اعتراضات زيادی بوده است و تعداد زيادی از دانشجويان اين دانشگاه به کميته های انضباطی احضار شده اند .


                                در روزهای اخير ۷ تن از دانشجويان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به کميته های انضباطی احضار و تعداد زيادی نيز در ماه های اخير با احکام محروميت از تحصيل مواجه شده اند.


                                فريد هاشمی در ادامه گفت و گوی خود با راديو فردا، با اشاره به دانشجويان احضار شده به کميته های انضباطی گفت:« تعداد دانشجويان احضار شده دانشگاه تهران به کميته های انضباطی زياد است. فهرستی طولانی از دانشجويان تهيه شده و به تدريج آنها را به کميته های انضباطی احضار می کنند. سياست مسئولان دانشگاه تهران به اين صورت است که دانشجويان را به تدريج احضار می کنند تا نتوان بر آن احضارهای فله ای نام نهاد.»


                                به گفته وی، بيشتر دانشجويان احضار شده دانشگاه تهران تا کنون از ميان فعالان دانشجويی کرد و دانشجويان دموکراسی خواه هستند .


                                فريد هاشمی، سخنگوی دانشجويان دموکراسی خواه دانشگاه تهران، دليل احضارهای گسترده دانشجويان اين دانشگاه به کميته های انضباطی را ساکت کردن صدای منتقدان دانست و افزود:« حاکميت، سياست نامشخصی را در پيش گرفته است. به نظر می رسد قصد آن برخورد حذفی و سرکوب گرانه با جنبش های اجتماعی است.»

                                وی گفت:« يکی از مهم ترين بخش های جنبش اجتماعی، جنبش دانشجويی است. به ويژه اينکه نيروهای آينده جنبش های اجتماعی ديگر هم از دانشجويان امروز تامين می شوند. حاکميت می خواهد با احضار، تهديد و محدوديت هايی که برای دانشجويان ايجاد می کند، صداهای منتقد را خاموش کند.»

                                Comment

                                Working...
                                X