Announcement

Collapse
No announcement yet.

Important Political News

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • درآستانه آغاز سال جديد
    فرمان احمدی نژاد
    به دانشجويان خودی
    برای آغاز بلوای جديد
    در دانشگاههای ايران



    احمدی نژاد روز گذشته در جمع تعدادی از جوانان برگزيده‌( كه عموما دانشجويان بسيجی بودند) سخنرانی كرد. سخنرانی او در عين حال كه مانند همه سخنرانی های ديگرش جنبه های عوامفريبانه و عاميانه داشت، حاوی اشاراتی بود كه بر مبنای آن بايد منتظر يورش های جديد فرهنگی به دانشگاه ها بود. احمدی نژاد كه دولت او اكنون و با فرمان جديد رهبر مجری گسترده ترين خصوصی سازی ليبرالی و حتی اولترا ليبرالی است، در سخنرانی خود گفت:

    «دانشجويان ما بايد در حال حاضر عليه انديشه‌های ليبرال و اقتصاد ليبرالی فرياد بزنند. يك جوان بايد امروز بر سر رييس‌جمهور خود فرياد بزند كه چرا يك استاد سكولار به علت اين‌كه انديشه‌های دانشجو با وی همخوانی نداشته، به دانشجو نمره‌ كم داده است. »

    رئيس جمهور نگفت كه اگر راست می گويد و عوامفريبی نمی كند چرا آن همه فرياد كارگران بيكار شده در خيابان ها و جاده ها، اطراف كارخانه ها، مقابل مجلس و حتی در همان ساعاتی كه او سخنرانی می كرد در مقابل وزارت صنايع عليه خصوصی سازی فرياد می زنند ايشان جدی نمی گيرد؟

    احمدی نژاد در ادامه سخنرانی اش آن فرياد عليه ليبراليسم را به همانجا ختم كرد كه بايد می كرد و گفت:

    «يكی از جوانان در اين جلسه اظهار داشت كه برخی از استادان ما دارای انديشه‌های سكولار هستند. من به اين جوان می‌گويم كه نظام آموزشی ما 150 سال تحت تاثير انديشه‌های سكولار و استكباری بوده، به نحوی كه به خودباوری و هويت توجهی نمی‌كرده و سعی داشته نظام سكولار و انديشه‌های سكولاريستی را در جامعه گسترش دهد. هزاران PHD را در اين زمينه تربيت كرده است و من خطاب به جوانان می‌گويم تغيير نظام آموزشی سكولار كه 150 سال حاكم بوده، كار سختی است و بايد به كمك هم اين كار را انجام داد. البته اقداماتی در اين زمينه شده، ولی كافی نيست و بايد با پشتوانه‌ی هم، اين اقدامات را گسترش دهيم. بدنه‌ دانشجويی ما بايد مطالبه‌گر باشد، بايد با مطالبات خود فضای جامعه را متحول كند! صراحت در بيان يك دانشجو مفيد است ولی دانشجو بايد در بيان مطالبات خود پا را از صراحت نيز فراتر گذارد و فرياد بزند. دانشجو بايد عليه انديشه‌های ليبرال و اقتصاد ليبرال فرياد بزند. برخی از اعضای هيات علمی در رشته‌های علوم انسانی به راحتی و صراحت اعتراف می‌كنند كه سكولار هستند و به مبانی دينی و جمهوری اسلامی اعتقادی ندارند، آنها سدی در برابر ورود اعضای هيات علمی نخبه و متعهد و مومن به دانشگاه‌ها هستند.

    ديگر زمان آن گذشت كه دانشجوی ما سر اينكه عدس غذايش كم يا زياد شده صحبت و يا اعتراض كند. اكنون ما می‌بينيم كه اين فضا ديگر حاكم نيست و كمرنگ‌تر شده و دانشجويان ما برای مطالبات جدی و آرمان‌های جدی‌شان فرياد می‌زنند.

    ما معتقديم نبايد مديران دانشگاه وارد بحث‌های سياسی شوند. قبلا چنين فضايی حاكم بود و ما در حال حاضر تلاش داريم اين فضا را كمرنگ كنيم و به نتيجه‌های خوبی نيز رسيده‌ايم.

    جوانان ما در جنگ تحميلی برای دفاع از كشور به جبهه‌ها رفتند، خدای نكرده اگر در حال حاضر برای كشور ما اتفاقی بيفتد جوانان امروز ما نيز آماده‌تر هستند.»

    آنچه احمدی نژاد در سخنرانی خود مطرح كرده در حقيقت دورنمائی است كه برای خودی تر كردن دانشگاه ها در نظر گرفته شده است. دانشگاهی غير سياسی، حتی فاقد تحرك صنفی برای غذا و خوابگاه. به سبك انقلاب فرهنگی كلاه بوقی سر استادان سكولار گذاشتن و از طرف ديگر اجرای بی چون چرای خصوصی سازی، تحت فرمان بانك جهانی. او دراين سخنرانی نمی گويد كه دانشجو عليه گران شدن نان، تورم، بيكاری تشديد شده، تجزيه و تقسيم جامعه به انواع بيخودی و نيمه خودی و سر برون آوردن يك "خودی” كه تازه از درون آن هم جمع خودی تر شكل می گيرد فرياد بزند.

    اگراين انديشه ها زمينه تحقق بيابد، ما در آينده ای نزديك با آن فجايع و جنايات خيابانی و دانشگاهی روبرو خواهيم بود كه هدايت آن در كف دولت است.

    Comment


    • تاريخ سينمای ايران- تحقيق مسعود مهرابی-5
      تيغ سانسور
      از "ب" بسم الله
      زير گلوی سينمای ايران بود


      گفتند "آغامحمدخان قاجار نبايد كشته شود" و محتشم كه خودش فيلم را ساخته بود، پس از آنكه مسئول مميزی شد به هنگام بازبينی فيلم در اداره نمايش به فيلم پروانه نداد و گفت فيلم بسيارمزخرفی است!! و سرانجام قسمت اعظم تكه های مربوط به خودش را ازفيلم خارج كرد.

      فحشا و افراد فاسد شده بشكل موجوداتی زيبا و خيال انگيز نشان داده می شدند، ازطرفی اين طوروانمود می شود كه زنی كه سقوط كرد، بايد دركاباره يا كافه ای آواز بخواند، يعنی هنرمساويست با فساد و مطربی!!





      سال 1333 سينمای ايران از "تقديرچنين بود" به "چهارراه حوادث" رسيد، فيلم "تقدير چنين بود" را، كه نويسند فيلم نامه و كارگردان آن تروآل گيلانی بود، عباس كاوه تهيه كرد. تروآل گيلانی، كه يكی ازنخستين سينمايی نويسان ايران است، با "تقديرچنين بود" وارد جرگه فيلم نامه نويسان و فيلم سازان شد. اين فيلم نيزهمچون فيلم های ديگر، مشكل ضعف تكنيك داشت، مثلا براثر نورضعيف و گاه شديد پاره ای ازصحنه ها چهره ها به سختی ديده می شد. دراين فيلم 16 ميلی متری سياه و سفيد، مهين ديهيم، احمد قدكچيان، و داديان و ملكه رنجبرنقش هايی ايفا كرده بودند. به هرحال، تقديرچنين بود به موفقيتی دست نيافت.

      "سرژآزاريان" كه هنگام تاسيس استوديو ديانا فيلم با ساناسار خاچاطوريان همكاری می كرد و فيلم هايی نظير "گلنساء"- اولين محصول ديانا فيلم- و "همسرمزاحم" را – كه درتهران به نمايش درنيامد- ساخته بود، دراين سال دراستوديو "طلوع" فيلمی به نام "برباد رفته" ساخت. فيلم را واهاك فيلم برداری كرد و تهيه كننده آن "تقوی” بود. بازيگران برباد رفته سارنگ، صبوحی، شهير، پرديس و پروين بودند. اين فيلم بيش ازسه هفته درسينما پارك نشان داده شد.

      سرهنگ گلسرخی دراين سال فيلم "نقلعلی” را دراستوديوی ارتش كارگردانی كرد. گلسرخی بعد ازدرمبخش دومين فيلمساز ارتشی بود، و اثرش كم و بيش خط و ربط تبليغاتی كاردرمبخش را داشت. موضوع فيلم چنين است:

      "نقلعلی” به علت اختلافی كه با نامزدش پيدا كرده دواطلب خدمت نظام وظيفه می شود و وقتی دختربه سراغش می رود تا او را ازتصميمش باز دارد، ديگركاراز كار گذشته و "نقلعلی” سربازشده است. "نقلعلی” كه به شكل يك روستايی دست و پا چلفتی نمايانده می شود، با ندانم كاريهايش همه چيز را بهم می ريزد و حوادث خنده آوری بوجود می آورد. اما كم كم ياد می گيرد كه فردی مرتب و منظم باشد. خدمت سربازی اش كه تمام می شود، می بينيم كه به صورت جوانی فهميده و جدی درآمده است- درست همانطوركه دلخواه نامزدش بوده است.

      اين فيلم كه تمام كارهای فنی آن دراستوديو ارتش انجام گرفت 16 ميلی متری و رنگی بود و بازيگران آن تفكری، آريان، عباس مصدق و عباس تفكری بودند. نقلعلی ازنهم آبان درسينما تهران به مدت چهارهفته نمايش داده شد.

      تروآل گيلانی بعد ازفيلم "تقديرچنين بود" اثرديگری به نام "بوالهوس" با دستياری خسروی- مديراستوديو كاخ- ساخت كه نويسنده فيلم نامه نيزخود او بود. فيلم برداری بوالهوس را مهدی انوشفرانجام داد و بازيگران آن حسين اميرفضلی، علی تابش و قدكچيان بودند. اين فيلم 35 ميلی متری سياه و سفيد بيش ازيك هفته كارنكرد.

      سومين افسرارتش كه پا به گود فيلم سازی گذاشت. "محمد شب پره" بود. او دراين سال استوديوی "ری فيلم" را تاسيس كرد و "عروس دجله" را ساخت. نصرت الله محتشم كارگردان اين فيلم، برای اولين بار درتاريخ سينمای ايران ازچهارفيلمبردار- ژرژ ليچنسكی، فره وشی، فمين و كوشان- استفاده كرد. موضوع داستان اززندگی "جعفربرمكی” مايه گرفته بود، و درطول فيلم هفده ترانه اجرا می شد كه آل داوود، پروانه، آفت و جفرودی آنها را می خواندند. افزون براين، چند رقص، با مناسبت يا بی مناسبت، درفيلم گنجانده شده بود. عروس دجله دراكران اول تهران، شش هفته نمايش داده شد.

      فيلم عروس دجله تداوم داستانی نداشت و حضوربيشتر بازيگران فيلم منطقی نبود. صحنه ها به رغم وجود چهارفيلمبردار اغلب ازروبرو تصويربرداری شده و فيلم شكل تئاتربخود گرفته بود. درتطبيق صدا نيزدقت زيادی بكار نرفته بود.

      دراين سال استوديو "جهان نما" فيلم "سرنوشت دررا می كوبد" را عرضه كرد. اين فيلم اولين و آخرين محصول اين استوديو بود. جمشيد بختياری در سال 1331 استوديو جهان نما را بوجود آورده بود. شناسنامه اين فيلم چنين است: نويسنده فيلم نامه و كارگردان: حسن شيروانی، تهيه كننده و فيلم بردار: جمشيد بختياری، بازيگران: هوشنگ بهشتی، مهين، ضياء و مينا و منير تسليمی.

      استوديو عصرطلائی فيلم ديگری به نام "ميليونر" به بازار فرستاد. نويسنده فيلم نامه معزالديوان فكری، كارگردان امين امينی، تهيه كننده عزيزالله كردوانی و فيلم بردار، بديع بود. ميليونر 35 ميلی متری و سياه و سفيد بود و تفكری، ياسمين، هامازاسب و رضا كريمی درآن بازی داشتند. امينی سعی كرده بود با كنارهم قراردادن تفكری- با هيكلی چاق- و هامازاسب- با هيكلی لاغر و قدی بلند- به فيلمش لحنی خنده آورد بدهد. اما كمدی بودن فيلم در سطح رد و بدل كردن جملات مضحك باقی ماند.

      پرويزخطيبی دراين سال سه فيلم ارائه داد: اولی "كينه" بود كه آنرا با همكاری مشيری تهيه كرد. بازيگران اين فيلم 16 ميلی متری سياه و سفيد، هوشنگ بهشتی، عبدالله محمدی، زری وداديان و اكبرمشكين بودند. دردومين فيلم، "محكوم به ازدواج"، خطيبی تهيه كننده، فيلم نامه نويس و كارگردان بود. دراين فيلم قره داغی، هايده، عبدالله محمدی و زری وداديان بازی داشتند.

      سومين فيلم به نام "قيام پيشه وری” نگاهی هجوآلود به ماجرای قيام پيشه وری درآذربايجان و برخوردهای "زلفعلی گاريچی” و "غلام يحيی” داشت و با ورود ارتش و سركوب شورشيان ماجرا پايان می يافت. فيلم اول درمدت پنج ماه، دومی سه ماه و سومی طی يك ماه ساخته شد. هيچيك ازاين سه فيلم موفقيتی برای خطيبی درپی نداشت، چرا كه جدا ازسوژهای پيش پا افتاده، حاوی نواقص بيشماردرپرداخت بودند. هرسه فيلم محصول "سازمان سينمايی اوريانتال" بوده و بوسيله "مهدی انوشفر" فيلم برداری شدند.

      استوديو "هنرفيلم" كه توسط مهدی بشارتيان ايجاد شده بود "شب های معبد" را به بازارفرستاد و همانطوركه انتظارمی رفت اين فيلم سرهم بندی شده بی ربط با شكست روبرو شد. فيلم را ناصركوره چيان كارگردانی كرد و مينا، ناصركوره چيان، علی كميلی، مهدی كريمی و ملكه رنجبر درآن بازی داشتند. فيلم به طريقه 16 ميلی متری سياه و سفيد ساخته شد.



      "پارس فيلم"، با عرضه چهارفيلم دراين سال عنوان پركارترين را نصيب خود كرد. "دسيسه" به كارگردانی علی كسمائی اولين اثربود، تهيه كننده آن كوشان، فيلم بردارعنايت الله فمين و بازيگران دلكش، عبدالله بقائی، فريدون قوانلو و كيانی بودند. موضوع دسيسه همان داستان كهنه و مكرر تاريخ سينمای ايران است: تجاوز. تجاوزيك شهری به يك روستايی. اما روستايی بعدا خواننده محبوب مردم می شود و انتقامش را ازمتجاوز می گيرد. فيلم دسيسه شكست خورد، زيرا ازنظرفنی كاستی های فراوان داشت. فيلم فاقد تداوم و يكپارچگی بود و درمونتاژ و نورپردازی و صدابرداری اش ضعف هائی ديده می شد. طغرل افشار، منتقد فيلم، درهمان زمان پيرامون اين فيلم نوشت:

      "چند سال بود كه به آقايان صاحب استوديوها تذكرداده می شد كه با اين روش دركارخود موفقيتی بدست نخواهند آورد و عاقبت اين دكان بسته شد و مال التجاره پوچ و مسخره آنها را كسی ابتياع نخواهد كرد.

      آن زمانيكه فرياد ميزدم شما به هنرخيانت می كنيد و مردم تنها به جرم فهميدن زبان فارسی و شنيدن آهنگ های ايرانی بتماشای فيلم های شما می آيند! و با اين روش سينمای ايران را درآغازكار خود با عدم موفقيت و سقوط روبرو خواهيد كرد!!

      آنها پاسخ می دادند كه شما فيلم های ما را با فيلم های آمريكائی قياس كرده و بدين جهت آنها را قابل ديدن نمی دانيد و غرض ورزی می كنيد؟ قطعا اين حقيقت برای صاحبان بعضی ازاستوديوها تلخ و غيرقابل قبول می آيد و اما مبارزه قلمی منتا زمانی ادامه يافته كه ديگرخود مردم اين محصولات مبتذل را كه تنها وسيله تجارت عده ای قرارگرفته طرد می كنند. اكثرسينماهای درجه اول پايتخت ديگرحاضر بنمايش محصولات فارسی نيستند و درسينما های ديگرهم مانند سابق كسب موفقيت نمی كنند... دسيسه، اين محصول جديد پارس فيلم ازهرحيث ازمحصولات قبلی ضعيف تر و بی ارزش تر است، آنهائيكه معتقد بودند كه بايد ازاينها تشويق كرد، اينك پيش بروند، اكنون بايد اين فيلم را به بينند و متوجه شوند كه بزرگترين استوديوی ايران چگونه پس ميرود. يك داستان بی سروته كه معلوم نيست جنبه جنائی دارد يا اينكه يك فيلم موزيكال عشقی است. بازهم موضوع آمدن يك دهاتی به شهرو متمدن شدن او درميان است. عشق مسخره و بی تناسب يك دختر شهری و يك پسردهاتی كه قيافه اش شبيه كسانی است كه سالها درنازو نعمت زندگی كرده و فربه شده اند ( نه يك دهاتی) اساس اين داستان را تشكيل می دهد. پرسوناژهای كميك بطور بی تناسب درمقابل يكديگر قرار می گيرند. و بازهم كاملا مشهود است كه كوچكترين هدفی برای فيلم منظور نشده است. ازموضوع كه بگذريم و به مسئله تكنيك دقت كنيم متوجه می شويم كه سبك فيلم برداری و پلان بندی بسيارضعيف است. تناسب پلانها و دكوپاژ بقدری مسخره و بی اساس است كه صحنه های فيلم را بكلی برهم زده است.


      Comment


      • مونتاژ فوق العاده ضعيف است. موزيك متن فيلم كوچكترين ربطی با صحنه ها ندارد. برخی اوقات اوج می گيرد و برخی اوقات قطع می شود! فيلم "دسيسه" قهقرای سينمای ايران را ثابت می كند..."

        دومين فيلم "آغامحمد خان قاجار" نام داشت. اين فيلم نه تنها با آنچه درمتون و اسناد تاريخی درباره آغامحمدخان نوشته اند وفق نمی داد، بلكه نويسنده فيلم نامه نيز گويا قصد كرده بود كه شخصيت او را واژگونه كند. دراين فيلم نصرت الله محتشم تهيه كنند و كارگردان و همچنين بازيگرنقش آغا محمدخان بود. صادق بهرامی درنقش محمد خاصه تراش و حسين اميرفضلی درنقش گرجی- قاتل آغا محمدخان- بازی كردند. صحنه های فيلم بيشتر به تئاتر شباهت داشت، زيرا مونتاژ خام و ابتدائی نتوانسته بود وظيفه خود را انجام دهد. نور بيشترصحنه ها ضعيف بود، اما ضبط صدا نسبتا خوب انجام شده بود. محتشم تمام توانايی خود را بكاربرده بود كه نقش آغامحمد خان را با چيره دستی اجرا كند. آغا محمدخان قاجار، كه صحنه هايی ازآن دركاخ گلستان فيلم برداری شده بود، باراول هشت هفته كاركرد. نكته جالب درمورد "آغا محمدخان قاجار" و كارگرانش محتشم اين است كه وقتی محتشم به رياست اداره مميزی گمارده شد فيلم را به عنوان جعل تاريخی توقيف كرد! دكتركوشان تهيه كننده فيلم دراين باره گفته است:

        "آغا محمدخان دراصل فيلم بدی نبود، بخصوص كه درمورد تهيه اش و اينكه تا حدود زيادی ازنظرمكان، موقعيت و فضا به زمان قاجاريه نزديك باشد، كوتاهی نشده بود، اما بعد ازآن كه ازسانسوربازگشت، ديگرفيلم جالبی نبود، يك هجويه مزخرف و بی سرو تهی شده بود. شايد اين امرتعجب آور باشد و حتی ممكن است سوء نيتی درحدود "سانسور" پديد آورد. اما وقعيتش اين است كه محتشم اين بليه را بسرفيلم نازل كرده بود، و او كه خودش فيلم را ساخته بود، به هنگام بازبينی فيلم دراداره نمايش به فيلم پروانه نداد و گفت فيلم بسيارمزخرفی است!! و سرانجام قسمت اعظم تكه های مربوط به خودش را ازفيلم خارج كرد. ايراداتی گرفت ازجمله اينكه "آغا محمدخان" نبايد كشته شود و نتيجه آن شد كه يكی ديگرازحوادث محيرالعقول فيلم سازی در ايران بوقوع پيوست. يعنی دراين فيلم تاريخ برعكس شد و حتی تغييرات كلی درشبيخونی كه خدمه های "آغا محمدخان" برای كشتن او تدارك ديده بودند، داده شد..."

        سومين فيلم پارس فيلم دراين سال، "شاهين توس"- به كارگردانی حسين دانشور- نام داشت كه فيلم نامه آنرا كريم فكور و شميم نوشته بودند. عنايت الله فمين فيلم برداری، و بازيگران حسن دانشور، كورش كوشان، آرين، الی واترمن، جمشيد مهرداد، اكبراخوت و دلبروكيلی بودند. تهيه اين فيلم 35 ميلی متری و سياه و سفيد پنج ماه طول كشيد و سه هفته نمايش داده شد. در شاهين توس، طبق معمول چند صحنه رقص و آواز گذاشته شده بود.

        "راهزن" ازجمله فيلم هايی بود كه سيامك ياسمی، يكی ازشركای پارس فيلم آنرا ساخت. دراين فيلم نه تنها نقص های لابراتواری پارس فيلم بچشم می خورد، بلكه بی دقتی و شتابزدگی درهمه جای آن آشكاربود. درنتيجه راهزن نيزفروش خوبی نداشت. درراهزن محمدعلی زرندی، آرين، زندی و سيامك ياسمی بازی داشتند. اين فيلم 35 ميلی متری را عنايت الله فمين، فيلم برداری كرده بود.

        ديانا فيلم دراين سال سه فيلم به نمايش گذاشت: "دختری ازشيراز" و "چهار راه حوادث" به كارگردانی ساموئل خاچيكيان و "ماجرای زندگی” به كارگردانی هوشنگ كاووسی و نصرت الله محتشم.

        "دختری ازشيراز" دومين فيلمی است كه خاچيكيان كارگردانی كرد و پس از "ولگرد" ازنظر كيفيت فنی تحولی به حساب می آيد. اين اولين فيلمی بود كه مونتاژ و فيلم برداری آن بخوبی انجام گرفته بود. فيلم بردار فيلم بوريس مانايوف و بازيگران آن فرح پناهی، آرمان، ايرج دوستدار و مهری عقيلی بودند. اين فيلم درابتدا "عايشه" نام داشت كه "كميسيون امورنمايشات" وزارت كشور، اين عنوان را نپذيرف. خاچيكيان قبل ازفعاليت درسينما، داستانی به نام "پرده های خاكستری” درسال 1324 درنشريه "آليك" نوشته بود كه دست مايه او برای فيلم دختری ازشيراز شد.

        گفتنی است كه اولين آنونس ( فيلم آگهی) درتاريخ سينمای ايران برای فيلم "دختری ازشيراز" ساخته شد. فكراين كاررا خاچيكيان داده بود. بويژه كه سينما ديانا متعلق به صاحبان استوديو بود و اين امكان وجود داشت كه مدتها قبل ازنمايش فيلم نمونه كوتاه آنرا نمايش دهند. آنونس "دختری ازشيراز" با صحنه پرتحركی ازفيلم آغاز می شد و بعد با صحنه آرامی ادامه می يافت و سرانجام پس ازمعرفی بازيگران، با صحنه پرتحرك ديگری به پايان می رسيد- الگويی كه بعدها مورد استفاده بسياری ازآنونس سازان قرار گرفت.



        "طغرل افشار" درمورد فيلم "دختری ازشيراز" چنين اظهارنظركرد:

        "جريانات اين سوژه نامربوط مبهم و نكات تصنعی و غيرطبيعی آن خيلی زياد است. اولا "فحشا و افراد فاسد شده بشكل موجوداتی زيبا و خيال انگيز نشان داده می شود، ازطرفی اين طوروانمود می شود كه زنی كه سقوط كرد، بايد دركاباره يا كافه ای آواز بخواند يعنی هنرمساويست با فساد و مطربی!! مثل اينكه خواسته اند منكراثر محيط طرز زندگی روی اشخاص بشوند. زنی كه سقوط كرده و چند سال تن فروشی می كرده دراين فيلم بشكل يك موجود حساس كه ظرافت و زيبائی ازسرو رويش می بارد، نشان داده می شود. علاوه براين درطی جريان فيلم حس انتقام را تمجيد كرده اند در حالی كه درجهان مترقی اينگونه انتقام های شخصی اصولا مسخره كوچك است و مفهومی ندارد. بلكه بايد سعی كرد شرايطی بوجود آورد كه مسئله انتقام اصلا وجود خارجی پيدا نكند... ازلحاظ تكنيك و فيلم برداری كليتا ميتوان گفت كه پيشرفت زيادی درفيلم مشاهده می شود. بطوركلی از لحاظ نسبی مونتاژ و شستشوی فيلم خوب و پلان سازی آن تا اندازه ای از فيلم های فارسی سابق بهتراست و ضمنا معلوم است كه برای اينكه فيلم بهترشود از خرج و بكار بردن مدت زمانی خودداری نشده است. اين نكته اميد بخشی در سينمای فارسی بشمار می رود. دكور و تنظيم نور نيزمتناسب و خوب است و اما بهترين بازی فيلم توسط "فرح" خواننده هنرمند كه برای اولين بار روی پرده سينما ظاهر شده اجرا می شود..."



        خالدی هنگامی كه آهنگهای فيلم "مراد" را تصنيف می كرد، بفكرساختن "ماجرای زندگی” افتاد. خالدی و زاهدی به ديانا فيلم رفتند و برای تهيه فيلم قرارداد بستند و خالدی بيست آهنگ برای آن ساخت. ظاهرا برای اينكه كارگردانی فيلم شكل آبرومندی پيدا كند از "هوشنگ كاووسی” كه درس سينما خوانده و تازه ازاروپا برگشته بود دعوت شد تا آنرا كارگردانی كند. كاووسی با بوريس ماتايوف، بيست دقيقه ازماجرای زندگی را كاركرد اما چون اختلاف سليقه پيدا شد، فيلم را نيمه تمام رها كرد و تهيه كنندگان مجبور شدند به كارگردان ديگری رو آورند. نصرت الله محتشم، رشته كاررا بدست گرفت و به كمك ژرژ ليجنسكی، فيلم برداری جديد، تغييراتی درصحنه ها داد و فيلم را به پايان برد. درجريان ساخته شدن فيلم چند بار درداستان تغييراتی داده شد. به هرحال آنچه درآخرعرضه شد، فيلم خوبی نبود. كاووسی درمورد اختلافاتش به هنگام ساختن اين فيلم چنين گفته است:

        من تازه ازخارج آمده بودم، زبان صاحبان فيلم را نمی دانستم يا آنها زبان مرا نمی فهميدند. فيلمی درهمان سال ورود بدست گرفتم كه متاسفانه دراثر عدم توافق درسليقه فيمابين صاحب فيلم و سازنده فيلم كه من بودم، ناچار فيلم را ازمن گرفتند و به ديگری كه زبانشان را می فهميد دادند و اوهم آنطور كه آنها می خواستند فيلم را تمام كرد و فيلم همانطور كه آنها می خواستند در بازار كاركرد.

        و اما "چهارراه حوادث"، آخرين فيلم اين سال سرو صدای زيادی به پا كرد. مطبوعات راجع به اين فيلم بسيارنوشتند و آنرا اثری برجسته ناميدند. در حاليكه چهارراه حوادث بجز چند مورد فنی، با آثارقبل و بعد ازخود تمايز اساسی نداشت. اين فيلم كه ساموئل خاچيكيان آنرا در ديانا فيلم ساخت 66 شب درپنج سينمای هما، ديانا، رويال، ونوس و ماياك نمايش داده شد. عليرغم ضعف های فنی، چهارراه حوادث درنخستين فستيوال سينمای ايران تحسين بسياری برانگيخت و جوايز بهترين كارگردانی و بازيگرمرد را بخود اختصاص داد. موضوع چهارراه حوادث چنين است: "فريد" بعد ازاينكه دخترش جوان ثروتمندی را به همسری برمی گزيند، برای بدست آوردن پول بيشتر وارد دسته "سليم" و همكارانش می شود و كارش به سرقت می كشد. اما درجريان يكی ازدزدی ها پليس سرمی رسد و او ضمن فراربا دختری به نام "هما" برخورد می كند و هم اوست كه "فريد" را بار ديگربه زندگی اميدوار می كند. بازيگران اين فيلم سياه و سفيد 35 ميلی متری عبارت بودند از: ناصرملك مطيعی، آرمان، ويدا قهرمانی، مورين، سپهرنيا، زندی و مينا.

        Comment


        • به هنگام نمايش چهارراه حوادث، شخصی با امضای "الف- م" درمجله "ستاره سينما" نوشت:

          "... سناريوی فيلم "چهارراه حوادث" بوسيله خاچيكيان نوشته شده و گويا برای تنظيم "ديالوگ" دركميسيونی تحت مداقه قرارگرفته است. ولی متاسفانه بايد گفت كه اين كميسيون كارمثبتی انجام نداده است زيرا اكثرديالوگهای آن طولانی بی سروته و نصيحت وار بوده و توسط هنرپيشگان دكلمه می شود. نكته مهم صدا برداری اين فيلم می باشد زيرا اگرخوانندگان متوجه شده باشند اشخاصی بجای هنرپيشگان صحبت كرده اند كه هيچ گونه تناسبی با شخصيت آنها نداشته اند...

          مونتاژ اين فيلم را "ساموئل خاچيكيان" انجام داده ماهرانه بوده و می توان گفت كه كمك بسياربزرگی درموفقيت اين فيلم نموده است، درباره هنرپيشگان گو اينكه شايد بواسطه اشكالاتی درتيپ آنها زياد مطالعه بعمل نيامده معهذا نمی توان منكر بازی خوب "آرمان" درنقش سليم و "مورين" و "كيايی” گرديد، اما موقعی آرمان ازكادرخارج می شود كه تماشاچی انتظار آن را ندارد و تسليم وی بدست پنجه عدالت تا اندازه ای برای تماشاچی نا مفهوم است. موزيك متن فيلم ازصفحات كلاسيك و فيلم های خارجی اقتباس گرديده و برعكس بقيه فيلم های فارسی حتی المقدور ازآنها بجا استفاده شده است. آوازهای ايرانی اين فيلم مخصوصا "آوازی كه دركارخانه خوانده می شود علاوه به اين دليل كه خواننده اش معلوم نيست زائد بنظرمی رسد..."

          Comment


          • محمد خاتمی كه در امريكا بسر می برد. در يك مصاحبه دقيق سياسی با "فايننشيال تايمز"، آن نكاتی را طرح كرد كه در حقيقت اگر با عالی ترين مقامات دولت امريكا پشت ميز مذاكره می نشست می توانست بگويد. دراين مصاحبه او با قاطعيت توليد سلاح اتمی درايران را رد كرد و هر نوع حمله به ايران را يك اشتباه عظيم ومسئله ساز برای منطقه توصيف كرد.

            خاتمی مراسم پرتنش روز دانشجو در سال 1383 را با شكوه ترين خاطره خود از دوران اصلاحات اعلام كرد و ابراز تاسف كرد كه در سطوح مختلف مردم و حاكميت تحمل شنيدن حرف مخالف نتوانسته است غالب شود. خاتمی خواهان ادامه سياست دوران "كارتر" در برابر ايران شد و تزلزل ها و ترديدهای اروپا در برابر مراحل بعد از توقف غنی سازی در دولت خود را يك اشتباه اروپائی اعلام كرد. درباره اشغال سفارت امريكا نيز گفت كه آن حادثه متاثر از شرايط روز و انقلابی بوده و هرگز تكرار نخواهد شد. متن اين مصاحبه را بخوانيد.







            فايننشيال تايمز: اميدواريد چه دستاوردی از ديدارتان از آمريكا داشته باشيد؟ 9 سال قبل شما درباره‌ی « ديوار بی‌اعتمادي» صحبت كرديد آيا اين ديوار اكنون بزرگ‌تر شده است؟ آيا خطر مواجهه‌ی نظامی ميان دو كشور را شاهد هستيد؟

            خاتمی: من گفتم ديوار بی‌اعتمادی ميان ايران و آمريكا سابقه‌يی تاريخی دارد و ما بايد با آن متفكرانه برخورد كنيم. آمريكا كشوری مهم و با نفوذ در جهان است و ايران نيز كشوری مهم و با نفوذ درمنطقه‌ است. اين بی‌اعتمادی می‌تواند مشكلاتی را برای هردو طرف و برای كل منطقه ايجاد كند.

            فكر می‌كنم برخی گام‌های موثر(ازسوی ايران) برداشته شد و دولت كلينتون نيز برخی گام‌های متقابل را برداشت، اما گام‌های آمريكا اندك بود. اگر آن‌ها ادامه می‌يافتند می‌توانست به موقعيت مناسب‌تر برای هر دو طرف منجر شود كه متاسفانه اين طور نشد.

            در دوره‌ی بعد از كلينتون به دلايل مختلف سوءتفاهمات افزايش يافت و اين درحالی بود كه برخی سياست‌های آمريكا درباره‌ِ ايران و خاورميانه، ترديدها را در ايران شعله‌ور كرد و مشكلات بيشتری را در خاورميانه ايجاد كرد.

            اميدوارم اين موقعيت به هيچ گونه مواجهه‌ی خشونت‌بار كه به نفع ايران جهان و منطقه نخواهد بود، منجر نشود. هم چنان بر اين باورم كه مشكلات بايد با تفكر و عاقلانه و با تكيه بر منافع و اهداف مشترك كه می‌توان يافت حل شوند. وقتی پيشنهاد اخير برای گفت و گوهای چند جانبه‌ كه هر دوی اروپا و آمريكا را شامل می‌شد، به ايران داده شد، خوشحال شدم. اين واقعيت كه هر دوی ايران و امريكا پذيرفتند گفت و گوها را برگزار كنند، پنجره‌ی اميدی را گشود، اما متاسفانه با قرار دادن شرط برای آغاز گفت و گوها اشتباه بزرگی صورت گرفت. اين امر ترديدها را در خصوص تمايل برای برگزاری گفت‌وگوها دامن زده. هم چنان باور دارم كه اگر همان پيشنهاد بدون پيش شرط مطرح شود، می‌تواند از مشكلات احتمالی در آينده جلوگيری كند. فكر نمی‌كنم شرايط برای هر گونه حمله عليه ايران آماده باشد. اين يك اشتباه محاسباتی از سوی آمريكا خواهد بود، اگر فكر كند حمله به ايران هر گونه مشكلی را حل خواهد كرد. هرگونه حمله برای ايران، منطقه و جهان دردسرساز خواهد بود. اميدوارم خرد و تفكر بر احساسات غلبه كند و محاسبات غلط و اشتباهات را شاهد نباشيم .همانطور كه محاسبات اشتباه درباره‌ی عراق مشكلاتی را برای آمريكا، ملت عراق و منطقه ايجاد كرد، اگر چنين محاسبه‌يی اشتباهی درباره‌ی ايران تكرار شود قطعا صدمات آن برای همه بسيار بيشتر از عراق خواهد بود.

            فكر نمی‌كنم افكار عمومی در آمريكا به ايالات متحده اجازه دهد در دردسرهای بيشتری درگير شود كه برای ماليات دهندگان آمريكايی و آن هايی كه می‌خواهند زندگی ايمن و امنی در آمريكا داشته باشند هزينه خواهد داشت.

            فايننشيال تايمز: برگرديم به زمانی كه دولت شما نوعی تعامل را با دولت بوش داشت، چقدر خودتان را برای از دست دادن فرصت‌ها و جلوگيری از بحران كنونی مسوول می‌دانيد؟

            خاتمی: هيچ كس نمی‌تواند بگويد كه كارش صد در صد صحيح بوده است يا اين كه كار بهتری نمی‌توانسته انجام گيرد. با اين حال پيچيدگی اين مساله آن قدر زياد است كه نمی‌توان انتظار داشت مشكلات دو جانبه يك شبه حل شوند. فكر می‌كنم حتی اگر ما اشتباهاتی در تاكتيك‌ها داشتيم اما قطعا استراتژی صحيحی داشتيم. اين « استراتژي» زمينه را برای روابط بيشتر درحوزه‌های مختف نظير ورزش، هنر و تبادلات مردمی بيشتر گشود. برخی اظهار نظرات و رويارويی‌ها ميان مقامات نيز تعديل شد با اين حال فكر می‌كنم زمان كافی نبود. متاسفانه سياست‌های مناسب، پس از دولت كلينتون ادامه نيافت. اين نه تنها به همه‌ی زمينه‌هايی كه پيشتر آماده شده بود صدمه زد، بلكه ظن‌ها را ميان دو كشور بدتر كرد كه تا الآن نيز ادامه دارد اما نبايد اميد را از دست داد.

            فايننشيال تايمز:شما مدت هشت سال مسئوليت‌هايی را در زمينه‌ی مساله هسته‌يی داشتيد آيا قطعا اطمينان داريد كه برخی عناصر نمی‌خواهند يك برنامه‌ی تسليحات هسته‌يی را توسعه دهند؟

            خاتمی:قطعا! من با اين مساله آشنا هستم و می‌دانم كه رهبر ما كه سياست‌ها و استراتژی‌ها را تعيين می‌كند به طور قطع با آن مخالف است و هر گونه تلاش برای توليد و حفظ سلاح‌های هسته‌يی را «‌حرام»‌خوانده است. من قاطعانه می‌گويم كه هيچ فرد و سازمان رسمی با نقش و مسئوليت‌های تعيين كننده به توليد سلاح هسته‌يی فكر نمی‌كند.

            Comment


            • فرياد زدند اما فرياد رسی نبود!
              تحصن كارگران ايران الكتريك
              درمقابل وزارت صنايع



              درحاليكه احمدی نژاد برای دانشجويان برگزيده سخنرانی می كرد و از آنها می خواست تا در برابر ليبراليسم اقتصادی فرياد بكشند اما فعلا گريبان استادان سكولار را بگيرند و درباره وضع بد غذای دانشجوئی چيزی نگويند! 150 كارگربازخريد شده كارخانه" ايران الكتريك" رشت در مقابل ساختمان مركزی وزارت صنايع و معادن تحصن كردند.

              كسانی كه امروز از حوالی اين وزارتخانه می گذشتند اين تجمع را ديده و با آنها و بويژه با زنان كارگر كه گوشه پياده رو نشسته بودند ابراز همدردی می كردند. نيروی انتظامی اجازه توقف به عابرين را نمی داد و مانع گرفتن عكس با دوربين های تلفنی نيز می شد. تحصن تا غروب ادامه داشت و ظاهرا قرار بود امروز نيز ادامه يابد.

              در اوج توليد در اين كارخانه بيش از 1500 كارگر كار می كردند، اما از سال 81 كه كارخانه به بخش خصوصی واگذار شد از توليد آن كاسته و كارگران آن نيز به بهانه انتقال كارخانه به خارج از حريم شهری نزديك به هزار تن كم شد. به اين كارگران قرار شد پول سنوات كار بپردازند كه هنوز پرداخت نشده است .

              آن 150 تنی كه ديروز دست به تحصن زده بودند نماينده 540 كارگر ايران الكتريك بودند كه با هزينه افراد خير به تهران آمده بودند.

              خبرگزاری های داخلی گزارش دادند كه هيچ مقام مسئولی در جمع تحصن كنندگان حاضر نشد. 75 تن از كارگران تحصن كننده زنان ايران الكتريك بودند.

              بموجب يك گزارش ديگر؛ روز قبل كارگران قزوين ( نازنخ ) در مقابل وزارت صنايع تحصن كرده بودند.

              Comment


              • فيل خبری جديد احمدی نژاد هوا شد
                بدن مبتلايان به ايدز
                درايران مقاوم می شود



                كوهی كه احمدی نژاد گفته بود از دل آن يك خبر جهانی را بزودی بيرون خواهد كشد، سرانجام موش زائيد و اعلام شد:

                يك گروه تحقيقات پزشكی در ايران موفق به كشف و يا توليد داروئی شده اند كه می تواند بدن افراد مبتلا به ايدز را تا حدودی در برابر بيماری ها مقاوم كند. همين!

                آنچه به عقل تمام پزشكان جهان ظاهرا نرسيده بود و در ايران رسيد، همين خبر است. يك جنجال ديگر مانند جنجال غنی سازی اورانيوم و يا افتتاح آب سنگين كه دردسر جهانی اش بيشتر از واقعيت و نفع داخلی اش بوده و هست.

                آنگونه كه خبرگزاری های داخلی كوتاه گزارش كرده اند: پروژه تحقيقاتی دانشمندان ايرانی از 5 سال پيش و با همكاری يك گروه 60‌ نفره محققان و پزشكان ايرانی و با همكاری جمعی از دانشمندان خارجی آغاز و اكنون به نتيجه رسيده است.

                اين دارو ظاهرا قادر است ضعف ايمنی را در ميان بيماران مبتلا به ايدز كاهش بدهد. سرپرستی اين گروه تحقيق را نيز دكتر محمد فرهادی برعهده داشته است. وی در مصاحبه كوتاهی گفت: روش درمانی ما برخلاف روش‌های مشابه بر درمان قطعی و نه توقف گسترش بيماری تاكيد دارد، و با استفاده از داروهای جديد در طول دوره درمان، مقاومت بدن بيمار نسبت به ويروس‌های تضعيف‌كننده ساختار ايمنی بدن افزايش می‌يابد.

                Comment


                • كاسترو برخاست
                  و آماده اجلاس
                  غير متعهدها می شود

                  فيدل كاسترو كه امريكا بلافاصله پس از بستری شدن او در بيمارستان كاخ سفيد روياهای پس از او را اعلام كرده بود، از تخت بيمارستان برخاست و گمان می رود سكان رهبری كوبا را دوباره در دست گيرد. او در پی يك عمل سخت معده ‌٦/١٨ كيلوگرم از وزن بدن خود را از دست داده اما اكنون ديگر خطر را از سر گذرانده است.
                  كاسترو گفته است بهبود كامل او به زمان نيازمند است و آخرين بخيه‌های پس از عمل جراحی هنوز كشيده نشده است.
                  روزنامه‌ی "گرانما" (روزنامه‌ی حزب كمونيست) خطابيه كوبا به مردم اين كشور اين كشور را منتشر كرده كه در آن گفته شده: می‌توان گفت كه من بحرانی‌ترين لحظه را پشت سر گذاشته‌ام.
                  به همراه اين بيانيه، تصاويری از كاسترو روی صندلی راحتی بيمارستان منتشر شده كه می بينيد.
                  اجلاس سران غير متعهدها هفته‌ آينده در هاناوا برگزار می‌شود. كاسترو دربيانيه خود تاكيد كرده كه از شخصيت های شركت كننده در اين اجلاس شخصا استقبال خواهد كرد!

                  Comment


                  • وقتی سرداران جامعه شناس می شوند
                    با جمع شده ماهواره
                    دختران فراری
                    به خانه بر می گردند!

                    سردار روزبهانی مديركل مبارزه با مفاسد اجتماعی نيروی انتظامی است. امری كه كاملا تخصصی است و نه نظامی و انتظامی. حالا نتيجه اين برگماری های نظامی را در آخرين اظهار نظر او در باره ماهوار و فساد و فحشا در جامعه بخوانيد:

                    آسيب‌های مختلف اخلاقی، دختران فراری، بدحجابی و خشونت در مدارس بخشی از آسيب های ماهواره در جامعه است. از حالا به بعد اگر كسی خواهان استفاده از ماهواره است بايد مطابق مصوبه مجلس از وزارت ارشاد مجوزهای لازم را اخذ كند.

                    با اين اظهار نظر مدبرانه و عالمانه، از اين پس و باجمع شدن ماهواره، بايد همه دختران فراری به خانه هايشان بازگردند و يا از خانه فرار نكنند، همه چادری بشوند و هيچكس در مدرسه انواع مواد مخدر را مصرف نكند. واقعا چنين خواهد شد؟ اگر چنين شود بايد از خود پرسيد فقر و نابرابری اجتماعی و تحقير مردم و حكومت چماقی از كدام روزنه سر برون خواهد آورد؟

                    Comment


                    • در پی انتشار خبر لغو ديدار سرپرست مذاکرات هسته ای ايران و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، يک مقام ايرانی گفته است که اين ملاقات ظرف چند روز آينده انجام می شود.
                      خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - به نقل از علی اصغر سلطانيه، نماينده جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارش کرده است که مقامات ايران و اتحاديه اروپا توافق کرده اند که ملاقات دو طرف ظرف "چند روز آينده" در وين، پايتخت اتريش، برگزار شود.

                      روز چهارشنبه، از قول منابع اتحاديه اروپا اعلام شد که برنامه ملاقات علی لاريجانی، دبير شورای امنيت ملی جمهوری اسلامی، و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، که قرار بود در اين روز برگزار شود از سوی مقامات ايرانی به تعويق افتاده است.

                      برخی گزارش ها حاکی از آن بود که مقامات ايرانی از برگزاری اين مذاکرات در روز پنجشنبه، 7 سپتامبر، در مادريد، پايتخت اسپانيا، سخن گفته اند اما دفتر آقای سولانا اعلام کرد که وی برنامه ای برای سفر به اسپانيا ندارد.

                      قبلا منابع سفارت جمهوری اسلامی در مادريد به ايرنا گفته بودند قرار بود آقای لاريجانی در ساعات بامداد روز پنجشنبه، 7 سپتامبر، وارد مادريد شود و جمعی از ديپلمات های ايرانی برای استقبال از وی در فرودگاه اين شهر حضور يافتند اما وی در زمان مقرر وارد فرودگاه اين شهر نشد.


                      در حاليکه انتظار می رود روسيه و چين تصميم گيری در باره ايران را به نتيجه مذاکرات سولانا و لاريجانی موکول کنند، مقامات اتحاديه اروپا گفته اند که جمهوری اسلامی يک روز قبل از جلسه نمايندگان 1+5 ملاقات اين دو نفر را به تعويق انداخت

                      ايرنا علت تعويق ورود آقای لاريجانی را "مشکل صدور مجوز پرواز" گزارش کرده و از قول ديپلمات های جمهوری اسلامی گفته بود که اتريش برای عبور هواپيمای اختصاصی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و سرپرست مذاکرات هسته ای اين کشور به سوی اسپانيا مجوز لازم را صادر نکرده است.

                      با اينهمه، ساعاتی بعد اعلام شد که آقای لاريجانی و همراهان وارد مادريد شده اند و قرار است وی با وزير خارجه و نخست وزير اسپانيا ملاقات و درباره مساله هسته ای ايران با آنان گفتگو کند.

                      اين دومين سفر آقای لاريجانی به اسپانيا ظرف دو ماه اخير است.

                      تلاش حل بحران هسته ای

                      مذاکرات آقايان لاريجانی و سولانا به منظور يافتن راهی برای حل بحران هسته ايران برنامه ريزی شده است.

                      روز 22 اوت، آقای لاريجانی پاسخ جمهوری اسلامی به بسته پيشنهادی کشورهای عضو دايم شورای امنيت - آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه - به علاوه آلمان - موسوم به گروه 1+5 - را به نمايندگان اين کشورها در تهران تسليم کرد.

                      آمريکا خواستار گام بعدی شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی است

                      اين بسته پيشنهادی، که خاوير سولانا در سفر خود به تهران در اوايل ماه ژوئيه آن را در اختيار مقامات جمهوری اسلامی قرار داد، حاوی برخی امتيازات اقتصادی و فنی در برابر تعليق برنامه غنی سازی توسط ايران است.

                      جمهوری اسلامی بر محرمانه ماندن پاسخ خود تاکيد ورزيده است اما قبلا گفته بود که در مورد محتوای پيشنهادهای ارايه شده سئوالاتی دارد و خواستار مذاکره برای حل ابهام های موجود شده بود اما به نظر نمی رسد که شرط اصلی گروه 1+5 برای تعليق غنی سازی را پذيرفته باشد.

                      تعليق غنی سازی اورانيوم در قطعنامه 1696 شورای امنيت، مورخ 31 ژوئيه، نيز منظور شده و ايالات متحده تاکيد داشته است که شورای امنيت بايد به دليل ناديده گرفتن قطعنامه توسط ايران، به وضع تنبيه های بين المللی عليه اين کشور رای دهد و منابع غربی گفته بودند که مذاکرات آقايان سولانا و لاريجانی می تواند فرصتی برای حل بحران هسته ای جمهوری اسلامی بدون نياز به تصيم شورای امنيت به تنبيه اين کشور باشد.

                      قرار است نمايندگان کشورهای عضو گروه 1+5 روز پنجشنبه، 7 سپتامبر، برای بررسی گام بعدی خود در مورد ايران در برلين، پايتخت آلمان، ملاقات کنند و انتظار می رود ايالات متحده در اين مذاکرات بکوشد نظر موافق چين و روسيه در مورد وضع تنبيه های بين المللی عليه ايران را جلب کند.

                      برخی ناظران گفته بودند ممکن است چين و روسيه پيشنهاد کنند که تصميم گيری در اين زمينه به دريافت نتيجه مذاکرات آقايان لاريجانی و سولانا موکول شود در حاليکه اين مذاکرات، که برای يک روز قبل از اجلاس برلين برنامه ريزی شده بود، ظاهرا از سوی جمهوری اسلامی به تعويق افتاده است.

                      آقايان سولانا و لاريجانی در اوايل ماه ژوئيه نيز به منظور جلوگيری از تصميم گيری شورای امنيت در مورد برنامه هسته ای ايران مذاکراتی را در بروکسل، پايتخت بلژيک، برگزار کردند که نتيجه ای در پی نداشت.

                      Comment


                      • دولت اسرائيل اعلام کرد که از ساعت 18 روز پنجشنبه به محاصره لبنان خاتمه می دهد.
                        اسرائيل از زمان درگيری با حزب الله در ماه ژوئيه به محاصره دريايی و هوايی لبنان دست زده بود.

                        اسرائيل با وجود فشارهای بين المللی، با گذشت سه هفته از برقراری آتش بس همچنان به محاصره لبنان ادامه داده است.

                        اسرائيل می گويد که هدف آن جلوگيری از رسيدن سلاح به حزب الله است.

                        کارشناسان و خبرنگاران می گويند با برداشته شدن حصار و برقراری رفت و آمد کار بازسازی لبنان که بر اثر بمباران های اسرائيل سخت آسيب ديده است، تسهيل می گردد.

                        ورود نيروهای بين المللی

                        بنا به بيانيه دولت اسرائيل نيروهای بين المللی در پايگاه های دريايی و هوايی لبنان جای نيروهای اسرائيلی را خواهند گرفت.

                        طبق اين بيانيه که نسخه ای از آن توسط خبرگزاری آسوشيتد پرس منتشر شده، کارشناسان آلمانی از روز چهارشنبه مراقبت فرودگاه بيروت را به دست می گيرند.

                        نيروهای دريايی آلمان طی دو هفته آينده سر می رسند و مراقبت سواحل لبنان را به دست می گيرند. نيروهای ايتاليايی، فرانسوی، بريتانيايی و يونانی نيز به تدريج فرا می رسند و وظايف خود را به دست می گيرند.

                        تا کنون 3250 نفر از نيروهای خارجی وابسته به سازمان ملل متحد وارد لبنان شده اند و به زودی تعداد آنها به 5000 نفر می رسد.

                        بنا به قطعنامه 1701 شورای امنيت تعداد 15 هزار نفر از نيروهای صلحبان بايد در کنار ارتش لبنان بر مرز با اسرائيل نظارت کنند.

                        در جريان جنگی که به دنبال دستگيری دو سرباز اسرائيلی توسط حزب الله در گرفت، بيش از 1100 لبنانی و حدود 160 اسرائيلی به قتل رسيدند.

                        بازگشت خطوط هوايی

                        اسرائيل از پرواز هواپيماهای تجاری و مسافربری به لبنان جلوگيری می کرد و اين امر اعتراض دولت لبنان و بسياری از شرکتهای هوايی را برانگيخته بود.

                        شرکتهای هواپيمايی پروازهای خود به بيروت را لغو کرده بودند. در مواردی مسافران لبنان ناچار بودند در فرودگاه امان پياده شوند.

                        شرکت هواپيمايی قطر اولين شرکت هوايی بود که روز دوشنبه پرواز مستقيم به بيروت انجام داد. برخی از شرکتهای هوايی نيز اعلام کرده اند که به رغم مخالفت اسرائيل، به زودی به بيروت پرواز خواهند کرد.

                        به گزارش رسانه های گروهی لبنان بسياری از شرکتهای هواپيمايی به زودی پرواز به بيروت را از سر می گيرند.

                        Comment


                        • جایزه شیرطلایی جشنواره فیلم ونیز برای یک عمر فعالیت سینمایی به دیوید لینچ کارگردان آوانگارد آمریکایی تعلق گرفت.
                          روز چهارشنبه(15شهریور) ششم سپتامبر، پس از نمایش آخرین فیلم دیوید لینچ، اينلند امپاير (Inland Empire) در شصت و سومین جشنواره ونیز این جایزه به وی اهدا شد.

                          اين فيلم به نام منطقه ای در ايالت کاليفرنيای آمريکا ساخته شده است.

                          دیوید لینچ کارگردان فیلم های مشهوری چون: "مخمل آبی"، "سنگدل" و "جاده مالهالند" است.

                          منتقدان ازفیلم های لینچ با مشخصه هایی چون"پست مدرن"؛ "روانشناختی"؛ "سوررئالیست" یا مجموعه ای از همه آن ها یاد کرده اند.

                          دیوید لینچ کارش را از دانشکده هنرهای زیبا پنسیلوانیا آغاز کرد که برای پایان نامه اش فیلمی پنج دقیقه ای تجربی با نام"الفبا" ساخت که برنده بورس انستیتوی فیلم آمریکا شد و امکان ساخت فیلم سی و چهار دقیقه ای به نام"مادربزرگ" در سال 1970 را به دست آورد.

                          پس از هفت سال مطالعه سینما، دیوید لینچ نخستین فیلم بلندش "سر پاک کنی" را در سال 1977 بصورت سیاه و سفید ساخت.

                          مخمل آبی یکی از محبوب ترین فیلم های تاریخ سینما

                          "سرپاک کنی" فیلمی سیاه درباره کسی است که روی سرش پاک کن دارد، با این فیلم توجه مل بروکس تهیه کننده مشهور به دیوید لینچ جلب شد تا فیلمنامه ای بر اساس کتابی که در باره زندگی یک عجیب الخلقه دیگر نوشته شده را به او بدهد، حاصل فیلمی شد با نام"مرد فیل نما" که فروش خوبی در سینماها یافت.

                          به علاوه "مرد فیل نما" نامزد دریافت هشت جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی در سال 1981 شد که البته هیچ کدام از آنها را دریافت نکرد.

                          نزدیک به پنج سال طول کشید تا او"دون"، سومین فیلم بلندش را آماده نمایش کرد که رنگمایه ای علمی- تخیلی داشت و از نظر تجاری ناموفق بود این امر چنان وی را برآشفت که خواستار حذف نامش از فیلم به عنوان کارگردان شد.

                          اما سال بعد او یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم های تاریخ سینما را ساخت: "مخمل آبی" که توجه منتقدان و سینمادوستان را بیش از قبل به او جلب کرد، شخصیت پردازی قوی به همراه داستانی هیجان انگیز علیرغم پیچیدگی ظاهری فیلم، سبب محبوبیت بلادرنگ فیلم شد به گونه ایی که برخی از منتقدان او را همتراز بونوئل، کافکا ویا هیچکاک خواندند.

                          با همین فیلم، راه برای دیوید لینچ هموار تر شد، با این همه او مدت زیادی برای کار بر روی فیلم بعدی خود"سنگدل" صرف کرد که جایزه نخل طلای جشنواره کن را ربود.

                          این فیلم برداشتی ازنوول پرفروش بری گیفورد با بازی نیکلاس کیج و لورا درن بود که
                          می توان از آن به عنوان اولین "فیلم جاده ای" لینچ یاد کرد.

                          موفقیت این فیلم راه را برای تولید مجموعه ای به سرپرستی دیوید لینچ با نام توين پيکس (Twin Peaks) در تلویزیون گشود که مجموعه موفقی به حساب می آمد و خود سرآغازی شد برای تولید مجموعه های محبوب تلویزیونی دیگری مانند پرونده های مجهول (The X-Files) که سال ها تولیدشان ادامه داشته است.

                          اما حساب و کتاب های لینچ برای ساختن دومین فیلم در همان زمینه اشتباه از آب در آمد و با واکنش منفی منتقدان و سینما روها روبرو شد.

                          جاده مالهالند فیلم تحسین شده دیوید لینچ

                          مجددا پنج سال دیگر طول کشید تا لینچ دومین فیلم جاده ای خود"بزرگراه گمشده" را بسازد.

                          فیلمی که بار دیگر رنگمایه های اصلی آثار لینچ یعنی تغییر درونی، تغییر شخصیت، اسکیزوفرنیا و درآمیختن توهم و واقعیت را به رخ می کشید.

                          تنها فیلمی از دیوید لینچ که رسما در ایران به نمایش در آمده است،"یک داستان سر راست" است که در باره راننده تراکتور سالخورده ای است که تصمیم می گیرد با تراکتورش صدها کیلومتر بپیماید تا برادرش را در آن سوی آمریکا ببیند.

                          پس از آن فیلم تحسین شده"جاده مالهالند" از لینچ به نمایش درآمدکه بطور مشترک برنده نخل طلای کارگردانی در جشنواره کن شد.

                          او از دو سال پیش درگیر ساخت اولین ساخته ش با طریق اچ دی وی (HDV) بود که برای نخستین بار در جشنواره ونیز به نمایش درآمد وعلیرغم کنجکاوی بسیار خبرنگاران و سينمایی نویسان حتی از انتشار عکس های آخرین ساخته خود نیز قبل از نمایش در جشنواره ونیز سر باز زد.



                          آخرین فیلم دیوید لینچ اينلند امپاير و درواقع اولین ساخته ویدئویی حدودا سه ساعته او درباره مخمصه بازیگرزنی است که میان واقعیت و خیال در نقش هایش درمانده است


                          آخرین فیلم دیوید لینچ اينلند امپاير و درواقع اولین ساخته ویدئویی حدودا سه ساعته او درباره مخمصه بازیگرزنی است که میان واقعیت و خیال در نقش هایش درمانده است، لورا درن بازیگر محبوب لینچ که در بسیاری از فیلم های او نقش اصلی را برعهده داشته است نیز در این ویدئو در کنار جرمی ایرونز در این ویدئو بازی کرده است.

                          گفته می شود این ویدئوی راز آمیز به نوعی "فیلم در فیلم" است که تا پیش از این کمتر خبر و اطلاعی از آن در رسانه ها درز کرده است.

                          دیوید لینچ جوان ترین کارگردانی است که در سن شصت سالگی به جایزه شیرطلایی افتخاری برای یک عمر فعالیت سینمایی دست می یابد.

                          Comment


                          • در حالی که شايعات و اظهار نظرها درباره تاريخ کناره گيری احتمالی تونی بلر، نخست وزير بريتانيا افزايش می يابد، تام واتسون، از معاونان وزارت دفاع بريتانيا و 6 معاون پارلمانی اين کشور از سمت خود استعفا داده اند.
                            تام واتسون نامه ای را امضاء کرده بود که در آن از تونی بلر خواسته می شد تاريخ کناره گيری خود را فورا اعلام کند. اين نامه توسط اعضای پارلمان از حزب حاکم کارگر تهيه شده بود.

                            آقای واتسون در استعفانامه خود نوشته است که ادامه نخست وزيری تونی بلر ديگر به نفع حزب کارگر و کشور نيست.

                            تونی بلر در واکنش به اين تحول اقدام تام واتسون را "خيانتکارانه، گستاخانه و اشتباه" خوانده و گفته است که به هر حال خود او قصد برکنار کردن آقای تامسون را داشته است.

                            به عقيده برخی از نزديکترين همکاران تونی بلر، نخست وزير بريتانيا ظرف يک سال آينده از سمت خود کناره می گيرد.

                            خانم هيلاری آرمسترانگ از وزرای برجسته کابينه گفته است که تونی بلر پس از کنفرانس حزب کارگر در سال 2007 پست خود را ترک می کند.

                            به عقيده نيک رابينسون تحليلگر سياسی بی بی سی، اعلام جدول زمانی برای کناره گيری آقای بلر به انتقاد از او شدت خواهد بخشيد زيرا نشانه ضعف و عقب نشينی تلقی می گردد.

                            روزنامه سان در شماره روز چهارشنبه خود خبر داده که آقای بلر روز 31 مه سال آينده از رهبری حزب کارگر کناره می گيرد و روز 26 ژوئيه 2007 از مقام نخست وزيری کنار می رود. دفتر نخست وزير درباره اين گمانه زنی ها نظری ابراز نکرده است.

                            جدول زمانی

                            روز سه شنبه روزنامه "ديلی ميرور" سندی منتشر کرد که جدول برنامه اقدامات دستياران نزديک آقای بلر را برای تدارک "خداحافظی" تحت عنوان "پيروزی سياست تونی بلر" در بر داشت. اما دفتر نخست وزير گفته بود که آقای بلر و همکارانش از چنين سندی بی خبر هستند.

                            از طرف ديگر خانم آرمسترانگ که از حلقه همکاران نزديک به شمار می رود به بی بی سی گفته است: "انتظار داريم که در کنفرانس سال 2007 فرد ديگری رهبری حزب کارگر را به دست بگيرد."

                            به گفته او پس از آن آقای بلر مقام خود را به طور عادی به شخصی ديگر واگذار خواهد کرد.

                            دفتر نخست وزير گفته است که نامه 17 نماينده پارلمان را به صورت فکس دريافت کرده است. نامه به صورت "شخصی و محرمانه" ارسال شده است.

                            گفته می شود که گروهی ديگر از نمايندگان نيز در حال تنظيم نامه ای به آقای بلر هستند تا از او بخواهند بی درنگ از پست خود کناره گيری کند.

                            در موضع گيری ديگری، 49 نماينده پارلمان از حزب کارگر با انتشار بيانيه ای درخواست کرده اند که آقای بلر ظرف 12 ماه آينده پست خود را ترک کند.

                            نخست وزير بريتانيا هفته گذشته تقاضای مبنی بر اعلام جدول زمانی برای کناره گيری از مقام خود، در خلال کنفرانس ماه جاری حزب کارگر را رد کرد.

                            Comment


                            • خراسان:عضو كميسيون كشاورزى: مسئولان جهاد كشاورزى و وزارت بازرگانى بايد از واردات چاى ضايعاتى جلوگيرى كنند
                              رئيس كميسيون كشاورزى: مطالبى كه درباره ضايعات چاى در جرايد درج شده خيلى دور از ذهن است
                              رئيس سابق سازمان چاى كشور: فروشنده چاى نامرغوب اصلا" نگران چگونگى وارد كردن آن نيست بلكه فقط در انبارهاى تهران، چاى قاچاق را تحويل مى گيرد
                              يك منبع آگاه درسازمان استاندارد: اگر صبح زود سرى به ميدان توپخانه تهران بزنيد، متوجه مى شويد كه كاميون هاى چاى آنجا توقف مى كنند و تخليه مى شوند، اين چاي، همان چاى قاچاق است
                              اگر واردات 40 هزار تن ضايعات چاى صحت داشته باشد، بايد بيشتر متأسف شد وقتى كه بدانيم سال گذشته 100 هزار تن چاى داخلى در انبارها تلنبار شده بود

                              چندى پيش ايسنا در خبرى به نقل از وزارت بازرگانى سريلانكا اعلام كرد كه بازرگانان سودجوى سريلانكا تا آن زمان، ضايعات چاى را به جاى چاى مرغوب به ايران صادر مى كرده اند. براساس همين خبر، مدير توسعه بازار سريلانكا كه چندى پيش به ايران سفر كرده بود تا در زمينه گسترش مناسبات گفتگو كند، اعلام كرد: با بازرگانى كه ضايعات چاى را به جاى چاى مرغوب به ايران صادر كرده است، برخورد خواهد شد. وى افزود: تبليغات در خصوص بى كيفيت بودن چاى صادراتى سريلانكا به ايران صحت ندارد. در حالى كه ايران از مهم ترين بازارهاى صادراتى چاى سريلانكا محسوب مى شود، بسيار دردناك است ضايعات چاى كه در توليد كودهاى شيميايى كربنيك مورد استفاده قرار مى گيرد، به عنوان چاى مرغوب به ايران صادر مى شود. آيا نظارت بر واردات كالا، آن هم كالايى مصرفى مانند چاى تا اين حد بى در و پيكر است

                              مصرف چاى ضايعاتى
                              ,مسئولان جهاد كشاورزى و وزارت بازرگانى بايد از واردات چاى ضايعاتى جلوگيرى و با اتخاذ مكانيزمى مناسب نسبت به حفظ و ارتقاى جايگاه چاى كشور اقدام كنند.,
                              اين مطالب را جعفر قلى راهب، عضو كميسيون كشاورزى مجلس درباره چاى ضايعاتى و واردات آن به كشور ادامه مى دهد: چاى ضايعاتي، چايى است كه از درجه كيفى بسيار پايينى برخوردار است و عمدتا" مصارف گوناگون صنعتي، دارويي، شيميايى و رنگ آميزى دارد و متأسفانه عمده چاى مصرفى كه به صورت غيرقانونى وارد كشور مى شود، از اين نوع است. شايد اعتراض نمايندگان شمال در همين نكته نهفته است كه وقتى چاى داخلى ما از كيفيت مناسبى برخوردار است و ميزان مصرف آن نيز مشخص مى باشد، نيازى به واردات چاى نيست و اگر هم كمبود چاى در كشور وجود دارد، مى توان با وارد كردن چاى مرغوب آن را جبران كرد.
                              اما در حالى كه اين عضو كميسيون كشاورزى از وضعيت پيش آمده ابراز ناراحتى مى كند، اعضاى ديگر كميسيون و رئيس كميسيون كشاورزى از اين موضوع اظهار بى اطلاعى مى كنند.
                              وقتى از دكتر احمد خاص احمدى علت را جويا مى شويم به سرعت شماره تلفن ساعدى رئيس كميسيون كشاورزى را مى دهد و خود از پاسخ دادن امتناع مى كند. اما ساعدى معتقد است مطالبى كه درباره ضايعات چاى در جرايد درج شده خيلى دور از ذهن است.
                              وى مى افزايد: بعيد به نظر مى رسد، باتوجه به اين كه كشورما به لحاظ استانداردهاى بهداشتى و غذايى در كشورهاى خاورميانه مقام اول را داراست، ضايعات چاى به كشورمان صادر شود.

                              پاسخگويى وزارت بازرگانى
                              اما آيا وزارت بازرگانى مجوز ثبت سفارش اين حجم واردات چاى را داده است آيا تعاملى در وزارت بازرگانى و ساير سازمان ها براى حجم عظيم سالانه حداقل 40 هزار تن واردات چاى صورت گرفته است
                              با دفتر مهندس اميرى مديركل دفتر وزارتى و روابط عمومى وزارت بازرگانى تماس مى گيريم، مدير دفتر وى خانم نصيرى تأكيد مى كند بايد براى هرگونه پاسخگويي، سوالاتمان را از طريق نمابر ارسال كنيم تا به بخش مربوطه ارجاع شود. سوالاتمان را بدين شيوه ارسال مى كنيم و منتظر پاسخ مى شويم. متأسفانه زمان پاسخگويى طولانى مى شود. به اجبار با دفتر وزارتخانه تماس مى گيريم كه دوباره به جاى پاسخ، ما را به جاى ديگرى ارجاع مى دهند.
                              بعد از تماس هاى مكرر متوجه مى شويم كه با جلو افتادن سفر مديركل به خارج از كشور تمامى برنامه هاى آن بخش از وزارتخانه عقب افتاده است كه پاسخ به سوالات نمابر شده نيز از جمله اين موارد بوده است.
                              نديمى عضو شوراى اقتصاد مجلس نيز واردات چاى را در دو روش قانونى و غيرقانونى خلاصه مى كند و مى گويد: در واردات قانونى روش نمونه گيري، رايج است ولى در واردات غيرقانونى هيچ كنترلى وجود ندارد.
                              نديمى مى افزايد: هرنوع كالايى از جمله ضايعات چاى از كشورهاى مختلف به صورت قاچاق امكان ورود به كشور را دارد، بنابراين به طور طبيعى در جريان واردات قاچاق هيچ اقدام كنترلى و نظارتى وجود ندارد.
                              به هرحال واردات غيرقانونى اساسا" معبر خاصى ندارد و تنها راه جلوگيرى از آن شناختن مكان هايى است كه در آن كالاى قاچاق به مقصد ايران بارگيرى مى شود، بنابراين عملا" كنترل آن دشوار مى باشد.

                              واردات؛ قانونى يا غيرقانونى
                              بديهى است ميزان چايى كه از مرزها وارد كشور مى شود، توسط گمرك و گروه هاى مربوط به سازمان انرژى اتمى براى تعيين ميزان راديواكتيو و همچنين تعيين نوع كيفيت چاى از سوى اداره كل بهداشت كنترل مى شود اما چگونه است كه با چنين فيلترهاى سنگيني، ضايعات چاى به جاى چاى مرغوب به كشور صادر مى شود...
                              عبدالغفار شجاع، رئيس سابق سازمان چاى كشور معتقد است، چنين چيزى امكان ندارد و بعيد به نظرمى رسد ضايعات چاى در حجم 40 هزار تن به طور قاچاق وارد كشور شود و علت آن را چنين شرح مى دهد: بسته هاى چاى بزرگ است و به صورت تصادفى كنترل مى شود. ولى در صورت تخلف اين احتمال وجود دارد كه ضايعات را با چاى مرغوب مخلوط كرده باشند تا از نظر ورود مشكلى نداشته باشد.
                              در حالى كه طبق آمار ميزان مصرف سرانه چاى در كشور بين 3/1 تا 5/1 كيلوگرم مى باشد، برآورد مى شود از يك صد هزار تن چاى مصرفى در سال 12 تا 15 هزار تن در داخل توليد مى شود. چاى وارداتى طبق محاسبات سازمان چاى كشور 40 الى 70 هزار تن در سال مى باشد و به طور عمده به صورت قاچاق وارد كشور مى شود.
                              عبدالغفار شجاع اين آمار و ارقام را تاييد مى كند و مى گويد: متأسفانه دولت موانعى گذاشته است كه واردكننده نمى تواند با حجم بالا به صورت مجاز واردات چاى داشته باشد، پس ترجيح مى دهد به دنبال واردات چاى به صورت قاچاق برود كه چندين سال درباره آن تجربه كسب كرده است و امروز هم نگران آن نيست چگونه وارد كند بلكه فقط در انبار چاى تهران، چاى قاچاق را تحويل مى گيرد.
                              ديدگاه يكى از كارشناسان سازمان استاندارد نيز تاييدى بر اين ماجراست. اين منبع آگاه كه نمى خواهد نامش ذكر شود، مى گويد: اگر صبح زود سرى به ميدان توپخانه تهران بزنيد، متوجه مى شويد كه كاميون هاى چاى آنجا توقف مى كنند و تخليه مى شوند، اين چاى ها كه به طور قاچاق وارد مى شود ممكن است همان ضايعات چاى باشد.
                              اما چه كسى مى تواند جلوى اين كار را بگيرد، آيا وزارت بازرگانى و ساير سازمان ها قادرند با اين پديده برخورد كنند ...
                              عبدالغفار شجاع مى گويد: نه وزارت بازرگانى و نه حتى دولت به علل گوناگون نمى توانند مانع اين كار شوند. همانطور كه از سال 69 تاكنون كسى نتوانسته است جلوى اين كار را بگيرد، پس بهتر است سياست هايى جايگزين روش فعلى شود كه سال هاست كارشناسان آن را ارائه مى كنند و كسى گوشش بدهكار نيست، اگر دولت اصولى فكر كند و تعرفه واردات چاى را حذف و بازرگانان را متعهد به خريد چاى داخلى در قبال واردات چاى كند، هم مشكل باغدار و كارخانه دار حل مى شود و هم بازرگان در اين موقعيت به طور قاچاق چاى خارجى وارد نمى كند.
                              اما سوال اين است با وجود آن كه چاى صادر شده از سريلانكا توسط وزارت بازرگاني، گمرك و سازمان انرژى اتمى كنترل مى شود، چرا وزارت بازرگانى سريلانكا به طور صريح اعلام مى كند، سالانه 40 هزار تن ضايعات چاى به جاى چاى مرغوب به ايران صادر شده است

                              عبدالغفار شجاع صحت اين مطلب را كه سالانه 40 هزار تن ضايعات چاى وارد كشور مى شود، تاييد مى كند اما معتقد است كه اين چاى از طريق بخش خصوصى وارد مى شود و از طريق دولت وارد نمى شود. به عبارت ديگر وى دولت را زياد مقصر نمى داند.
                              وى در ادامه خاطرنشان مى كند: اگر چاى وارداتى از سه لحاظ تاييديه بگيرد، اجازه واردات خواهد يافت: نداشتن راديواكتيو از نظر سازمان انرژى اتمي، داشتن حداقل كيفيت درجه 1، 2 و يا 3 از نظر سازمان چاى سابق (كه در حال حاضر منحل شده است) و در نهايت فقدان آلودگى هاى ميكروبى و آفت زدگى از نظر اداره بهداشت.
                              اما مشخص نيست چايى كه تحت عنوان درجه 3 وارد كشور مى شود، همان ضايعات چاى باشد، كه با بسته بندى هاى شيك تر به جاى چاى مرغوب به مردم فروخته مى شود...
                              يك منبع آگاه در اداره استاندارد خراسان رضوى مى گويد: هميشه 5j از چاى ضايعاتى است كه پودر شده است و در مصارف شيميايى مورد استفاده قرار مى گيرد. بنابراين ضايعات چاى همواره وجود دارد ولى اين كه چگونه مصرف شود، مهم است.
                              عبدالغفار شجاع نيز در رابطه با اين كه چرا ضايعات چاى به نام چاى مرغوب وارد ايران مى شود، يادآورى مى كند: فردى كه واردكننده چاى است، محدوديتى ندارد و مى تواند هرچه بخواهد وارد كند.
                              وى با ابراز تأسف مى گويد: از هنگامى كه سازمان چاى منحل شده است، خارج كردن ضايعات چاى از گردونه مصرف شرب و استفاده از آن در مصارف شيميايي، رعايت نمى شود و ضايعات چاى تحت عنوان چاى درجه سوم فروخته مى شود، كه احتمالا" اين كار را در كشورهاى ديگر مانند سريلانكا نيز انجام مى دهند. اگر وزارت بازرگانى در مرزها نظارت كافى داشته باشد، شايد بتوان اميدوار بود كه براى چاى وارداتى اتفاقات گذشته رخ ندهد.

                              Comment


                              • فرمانده پليس راه استان اصفهان گفت: تاخير در نجات مسافران از ميان لاشه‌هاى اتوبوس مسافربرى مشهد اصفهان به دليل كمبود امكانات منجر به فوت چندتن از آنها شده است.
                                به گزارش خبرنگار فارس در اصفهان محمدرضا صفوى بعدازظهر امروز در جلسه بررسى تصادف اتوبوس با كاميون بنز د محور انارك چوپانان اظهار داشت: اين اتوبوس اقدام به جابه‌جايى 33 مسافر مي‌كرده و داراى بيمه نامه معتبر 11 ماهه و برگ معاينه 70 روزه از سه ماهه بوده است.
                                وى افزود: اين اتوبوس بدون هيچ اقدامى اعم از تغيير مسير و خط ترمز تصادف كرده و اين مسئله حكايت از انحراف به چپ ناگهانى راننده كاميون در مدت شش دهم ثانيه و درنتيجه و برخورد اوليه رخ به رخ دو وسيله و بعد از آن انحراف به چپ كاميون و برخورد منجر به فوت 29 نفر در اتوبوس شده است.
                                سرهنگ صفوى با اشاره به اينكه بار كاميون سنگ ساختمانى برش خورده بود افزود: تنها دو صندلى سالم در اين اتوبوس باقى مانده بود با توجه به اينكه سن اتوبوس 22 سال بوده و از نوع خودرو فرسوده نيز نبوده است.
                                وى گفت: پس از تحقيقات گسترده مشخص شد كه راننده مقصر داراى كارت سلامت و بارنامه نبوده و كارت سلامت وبارنامه و بقيه مدار مربوط به محمد - ب مالك اصلى كاميون بوده است.
                                سرهنگ صفوى افزود: در وهله اوليه راننده مقصر كاميون مدعى شد كه عهده‌دار رانندگى نبوده و كاميون توسط فرزند مالك هدايت مي‌شده ولى با آثار به جا مانده و آثار خون ثابت شد كه رانندگى به عهده خود شخص مقصر بوده است و در بازجويي‌هاى بعدى نيز مشخص شد كه در وهله اول تست اعتياد راننده مقصر مثبت بوده است.
                                وى وضعيت و امكانات محلى براى نجات مسافران را ضعيف دانست و گفت: در وهله اول بعد از تصادف 28 نفر از مسافرين اين اتوبوس فوت كردند و يك نفر ديگر نيز در حين انتقال به بيمارستان فوت شد.
                                سرهنگ صفوى در پايان اظهار داشت: تحقيقات بعدى در دست در زمينه تصادف انجام است.

                                Comment

                                Working...
                                X