سخن مسئولان آمريكائي ظرف چند هفته گذشته مبني بر هدف قرار دادن رهبران و اعضاي حزب*الله واكنش*هاي گسترده*اي را در لبنان و منطقه به دنبال داشت. اين اظهارات با اينكه لبناني*ها را به شدت از ادامه بحران و عميق*تر شدن آن نگران كرده است، ولي براي اپوزيسيون به رهبري حزب*الله مفيد بود چرا كه از اظهارات مسئولين آمريكائي براي اثبات اين نظريه استفاده برد كه آمريكا با كمك برخي از جريان*هاي داخلي لبنان در صدد هدف قرار دادن لبنان و مقاومت اسلامي است.
آيا اظهارات جديد مسئولان آمريكائي به معناي تصميمي جدي از سوي واشنگتن براي هدف قرار دادن حزب*الله در لبنان از طريق نظامي است؟
منابع نزديك به تصميم*گيران سياسي در واشنگتن مي**گويند آمريكا هيچ تصميمي مبني بر چيره شدن بر حزب*الله در لبنان يا خاورميانه ندارد بلكه هدف از اين سخنان آن بخشي از اعضاي حزب*الله است كه به صورت شخصي يا با هماهنگي برخي گروه*ها و مؤسسات در عراق مشغول فعاليت هستند. به گفته مسئولين آمريكائي نحوه تعامل حزب*الله با آمريكا و هم*پيمانانش در عراق درست به مانند گروه*هاي تروريستي است و از ديد آمريكا، حزب*الله ديگر تفاوتي با القاعده نداشته و تهديد بزرگي براي امنيت عراق مي*باشد. به همين دليل مسئولان دستگاه*هاي امنيتي آمريكا چراغ سبز را براي كنترل بيشتر اعضاي حزب*الله در عراق داده*اند تا از اين طريق اطلاعات بيشتري در مورد استراتژي آن به دست آورند. بر همين اساس، دستگاه*هاي امنيتي آمريكا طرح*هائي را براي مواجهه با حزب*الله و ديگر گروه*ها در عراق به مورد اجرا گذاشته*اند به خصوص كه اين احتمال وجود دارد كه جورج بوش تصميم به حمله نظامي به ايران بگيرد چرا كه مسئولان آمريكائي معتقدند در صورت هرگونه حمله نظامي به ايران، حزب*الله در عراق به نفع ايران وارد عمل خواهد شد و نظاميان و غيرنظاميان آمريكائي در عراق را هدف قرار خواهد داد. محافل پيگير آمريكائي مي**گويند در حال حاضر هيچ طرحي براي حمله به حزب*الله در لبنان وجود ندارد مگر در شرايطي كه ايران مورد حمله نظامي قرار گرفته و حزب*الله بخواهد از لبنان به اين حمله پاسخ دهد.
آيا اين بدان*معني است كه جورج بوش تصميم به حمله نظامي هوائي به ايران گرفته است؟ كساني كه با دقت پرونده اختلافات ايران و آمريكا را پيگيري مي**كنند به خوبي مي**دانند كه هر دو كشور به سمت درگيري نظامي و موشكي در حال حركت هستند و بسيار واضح است كه اين درگيري ظرف دو سال باقيمانده از رياست جمهوري جورج بوش اتفاق خواهد افتاد. تكيه بر مخالفت*هاي كنگره با جورج بوش نيز در اين زمينه تصوري اشتباه است چرا كه اعضاي كنگره قصد ندارند بوش را از حمله به ايران منع كنند بلكه تمام آنچه از بوش مي**خواهند ارائه دلايلي واضح و آشكار است كه بتواند مردم را نسبت به نزديك شدن ايران به دستيابي به كلاهك هسته*اي و مسئوليت تهران در كشته شدن صدها سرباز آمريكائي در عراق قانع كند و در اين راستا يادآور مي**شوند مداركي كه بوش براي شروع حمله به عراق ارائه داد قانع*كننده نبوده و در بسياري از موارد عاري از صحت بود و اين موضوع باعث شد تا آمريكا حمايت بسياري از كشورهاي دنيا و چه بسا خود عراقي*ها را از دست بدهد.
با توجه به آنچه كه ذكر شد، منابع نزديك به واشنگتن مي**گويند مسئولان آمريكائي در حال حاضر در بالاترين سطح آمادگي براي روياروئي با ايران هستند و در اين زمينه مدارك و شواهد واقعي و ملموس را گردآوري مي**كنند. گفته مي**شود كه پرونده جنگ عليه ايران قبل از اجرا به صورت مخفيانه به داخل ايران درز داده خواهد شد تا واكنش تهران به اين موضوع را بتوان بررسي كرد. در صورتي كه ايران بار ديگر اين موضوع را به چالش طلبيد، آنگاه پرونده در معرض ديد افكارعمومي قرار خواهد گرفت و چه بسا كه اين پرونده به شوراي امنيت نيز ارائه شود تا پس از شانه خالي كردن ايران از اجراي قطعنامه*هاي اين شورا، اقدام نظامي در دستور كار قرار گيرد.
اين سؤال مطرح مي**شود كه آيا ايران به شكلي رفتار خواهد كرد تا خود را از ضربه نظامي حفظ كند؟ منابع آگاه نزديك به واشنگتن معتقدند كه ايران به خوبي از ميزان دشواري**هائي كه در نتيجه حمله نظامي متحمل خواهد شد، آگاه است؛ ولي در هر حال مايل به تغيير روش خود به سمت اعتدال و ميانه*روي نيست. حمله نظامي مي**تواند ايران را سال*ها به عقب بازگردانده و پروژه هسته*اي آن را نيز براي مدت*ها دچار مشكل كند ولي در مقابل اين حمله احتمالي مي**تواند حمايت مردمي در داخل ايران و كشورهاي عربي و اسلامي را به دنبال داشته باشد و ايران از اين موضوع مي**تواند در راستاي هدف قرار دادن آمريكا و هم*پيمانان آن در خليج فارس و شايد در تمامي جهان استفاده نمايد ولي آنچه كه ايران نمي**داند اين است كه با شروع حمله نظامي ديگر هيچكس نمي**داند كه روند امور به چه سمتي حركت خواهد كرد و چنين درگيري نظامي چه زمان و چگونه خاتمه خواهد يافت به خصوص كه همراهي افكار عمومي با ايران با خوشحالي نظام*هاي حاكم بر كشورهاي منطقه مواجه خواهد شد كه به نوبه خود از حجم اين همراهي افكارعمومي خواهد كاست.
آيا اظهارات جديد مسئولان آمريكائي به معناي تصميمي جدي از سوي واشنگتن براي هدف قرار دادن حزب*الله در لبنان از طريق نظامي است؟
منابع نزديك به تصميم*گيران سياسي در واشنگتن مي**گويند آمريكا هيچ تصميمي مبني بر چيره شدن بر حزب*الله در لبنان يا خاورميانه ندارد بلكه هدف از اين سخنان آن بخشي از اعضاي حزب*الله است كه به صورت شخصي يا با هماهنگي برخي گروه*ها و مؤسسات در عراق مشغول فعاليت هستند. به گفته مسئولين آمريكائي نحوه تعامل حزب*الله با آمريكا و هم*پيمانانش در عراق درست به مانند گروه*هاي تروريستي است و از ديد آمريكا، حزب*الله ديگر تفاوتي با القاعده نداشته و تهديد بزرگي براي امنيت عراق مي*باشد. به همين دليل مسئولان دستگاه*هاي امنيتي آمريكا چراغ سبز را براي كنترل بيشتر اعضاي حزب*الله در عراق داده*اند تا از اين طريق اطلاعات بيشتري در مورد استراتژي آن به دست آورند. بر همين اساس، دستگاه*هاي امنيتي آمريكا طرح*هائي را براي مواجهه با حزب*الله و ديگر گروه*ها در عراق به مورد اجرا گذاشته*اند به خصوص كه اين احتمال وجود دارد كه جورج بوش تصميم به حمله نظامي به ايران بگيرد چرا كه مسئولان آمريكائي معتقدند در صورت هرگونه حمله نظامي به ايران، حزب*الله در عراق به نفع ايران وارد عمل خواهد شد و نظاميان و غيرنظاميان آمريكائي در عراق را هدف قرار خواهد داد. محافل پيگير آمريكائي مي**گويند در حال حاضر هيچ طرحي براي حمله به حزب*الله در لبنان وجود ندارد مگر در شرايطي كه ايران مورد حمله نظامي قرار گرفته و حزب*الله بخواهد از لبنان به اين حمله پاسخ دهد.
آيا اين بدان*معني است كه جورج بوش تصميم به حمله نظامي هوائي به ايران گرفته است؟ كساني كه با دقت پرونده اختلافات ايران و آمريكا را پيگيري مي**كنند به خوبي مي**دانند كه هر دو كشور به سمت درگيري نظامي و موشكي در حال حركت هستند و بسيار واضح است كه اين درگيري ظرف دو سال باقيمانده از رياست جمهوري جورج بوش اتفاق خواهد افتاد. تكيه بر مخالفت*هاي كنگره با جورج بوش نيز در اين زمينه تصوري اشتباه است چرا كه اعضاي كنگره قصد ندارند بوش را از حمله به ايران منع كنند بلكه تمام آنچه از بوش مي**خواهند ارائه دلايلي واضح و آشكار است كه بتواند مردم را نسبت به نزديك شدن ايران به دستيابي به كلاهك هسته*اي و مسئوليت تهران در كشته شدن صدها سرباز آمريكائي در عراق قانع كند و در اين راستا يادآور مي**شوند مداركي كه بوش براي شروع حمله به عراق ارائه داد قانع*كننده نبوده و در بسياري از موارد عاري از صحت بود و اين موضوع باعث شد تا آمريكا حمايت بسياري از كشورهاي دنيا و چه بسا خود عراقي*ها را از دست بدهد.
با توجه به آنچه كه ذكر شد، منابع نزديك به واشنگتن مي**گويند مسئولان آمريكائي در حال حاضر در بالاترين سطح آمادگي براي روياروئي با ايران هستند و در اين زمينه مدارك و شواهد واقعي و ملموس را گردآوري مي**كنند. گفته مي**شود كه پرونده جنگ عليه ايران قبل از اجرا به صورت مخفيانه به داخل ايران درز داده خواهد شد تا واكنش تهران به اين موضوع را بتوان بررسي كرد. در صورتي كه ايران بار ديگر اين موضوع را به چالش طلبيد، آنگاه پرونده در معرض ديد افكارعمومي قرار خواهد گرفت و چه بسا كه اين پرونده به شوراي امنيت نيز ارائه شود تا پس از شانه خالي كردن ايران از اجراي قطعنامه*هاي اين شورا، اقدام نظامي در دستور كار قرار گيرد.
اين سؤال مطرح مي**شود كه آيا ايران به شكلي رفتار خواهد كرد تا خود را از ضربه نظامي حفظ كند؟ منابع آگاه نزديك به واشنگتن معتقدند كه ايران به خوبي از ميزان دشواري**هائي كه در نتيجه حمله نظامي متحمل خواهد شد، آگاه است؛ ولي در هر حال مايل به تغيير روش خود به سمت اعتدال و ميانه*روي نيست. حمله نظامي مي**تواند ايران را سال*ها به عقب بازگردانده و پروژه هسته*اي آن را نيز براي مدت*ها دچار مشكل كند ولي در مقابل اين حمله احتمالي مي**تواند حمايت مردمي در داخل ايران و كشورهاي عربي و اسلامي را به دنبال داشته باشد و ايران از اين موضوع مي**تواند در راستاي هدف قرار دادن آمريكا و هم*پيمانان آن در خليج فارس و شايد در تمامي جهان استفاده نمايد ولي آنچه كه ايران نمي**داند اين است كه با شروع حمله نظامي ديگر هيچكس نمي**داند كه روند امور به چه سمتي حركت خواهد كرد و چنين درگيري نظامي چه زمان و چگونه خاتمه خواهد يافت به خصوص كه همراهي افكار عمومي با ايران با خوشحالي نظام*هاي حاكم بر كشورهاي منطقه مواجه خواهد شد كه به نوبه خود از حجم اين همراهي افكارعمومي خواهد كاست.


Comment