Announcement

Collapse
No announcement yet.

Important Political News

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • يك عضو شوراى مركزى مجمع روحانيون مبارز لايحه‌ى نظام جامع انتخاباتى را حاوى تناقضات آشكار دانست و گفت: اگر صاحبنظران از لحاظ حقوقى اين لايحه را بررسى كنند، متوجه اشكالات مختلف سياسى و حقوقى آن مي‌شوند.


    حجت‌الاسلام‌ سيدمحمد على ابطحى در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين بخش از لايحه‌ى نظام جامع انتخاباتى كه بسيج در كنار چهار مرجع قانونى در تأييد صلاحيت كانديداها همكارى كند، افزود: دليل اين‌كه زمانى غير از نيروى انتظامي، سه مرجع براى اين كار برگزيده شده بودند، اين بود كه حقوق مردم ضايع نشود، اما پس از اين نيروى انتظامى فقط به خاطر مسائل مربوط به امور فنى مثل نظام وظيفه، اعتياد و مواردى از اين قبيل به آن سه مرجع اضافه شد.


    وى وجود دادگسترى به عنوان يكى از مراجع چهارگانه را به دليل در نظر گرفتن پرونده‌هاى احتمالى اتهامى و محكوميت‌هاى كانديداها و هم‌چنين وزارت اطلاعات را براى بررسى مسائل امنيتى عنوان كرد و اظهار داشت: وجود چهار مرجع يادشده كه در قانون قبلى انتخابات آمده بود منطقى به نظر مي‌رسد، اما اضافه كردن بسيج به اين مجموعه با توجه به اين‌كه طبيعتا در مناطق مختلف گرايش‌هاى منطقه‌اى وجود دارد، مي‌تواند بحران‌هاى زيادى را به وجود آورد.


    معاون پارلمانى و حقوقى رييس‌جمهور سابق، وظيفه‌ى بسيج را ملى و قانونى به معناى يك مجموعه‌ى مردمى كه بايد از دستاوردهاى نظام و انقلاب اسلامى دفاع كند، دانست و گفت: اگر قرار باشد بسيج به دليل گستردگي‌اش در تعيين صلاحيت كانديداها دخالت كند، طبيعى است كه بحث‌هاى جناحى قوت مي‌گيرد و البته نمايندگان به نوعى وام‌دار اين نهاد نظامى مي‌شوند و عملا مشكلات و بحران‌هاى زيادى براى كشور به وجود مي‌آيد.


    اين عضو شوراى مركزى مجمع روحانيون مبارز با اشاره به بخش ديگرى از لايحه‌ى نظام جامع انتخاباتى كه در آن آمده شوراى نگهبان از اين پس نظارت همه‌ى انتخابات از جمله انتخابات شوراها را بر عهده داشته باشد، اظهار داشت: اگر قرار باشد شوراى نگهبان به چنين نهاد گسترده‌اى تبديل شود كه حتى شوراهاى شهر و روستا را هم با 150 هزار نماينده بخواهد مورد نظارت قرار دهد، عملا اين نهاد به بزرگترين نهاد كشور تبديل مي‌شود.


    ابطحى با اعتقاد به اين‌كه بسيار دشوار است كه شوراى نگهبان بخواهد در تمام شهرها و روستاها براى اين كار، افرادى را تعيين كند، خاطرنشان كرد: در انتخابات مجلس و شوراهاى اسلامى به دليل وجود نمايندگان در همه‌ى كشور طبيعى است كه اين كار مشكل باشد، از سويى سابقه‌ى شوراى نگهبان هم سابقه‌ى بي‌طرفانه‌اى در امر انتخابات نيست؛ از اين رو اين كار طبيعتا التهاب بيشترى را در شهرستان‌هاى كشور ايجاد مي‌كند.


    اين فعال سياسى طرح نظارت شوراى نگهبان بر انتخابات شوراها را واجد اهداف سياسى دانست و اضافه كرد: اين هدف سياسى نهايتا به اصل فلسفه‌ى انتخاب در ايران آسيب مي‌زند و علي‌رغم مخارج فراوانى كه براى انتخابات دارد، اين قضيه را از محتوا و معناى واقعى خود خارج مي‌كند.


    وى با بيان اين‌كه اگر مجموعه‌ى لايحه‌ى نظام جامع انتخاباتى با هم مطالعه شود، متوجه خواهيم شد كه از عدم انسجام رنج مي‌برد، ابراز عقيده كرد: بعد از يك بررسى دقيق به اين نتيجه مي‌رسيم كه اين لايحه بيشتر شبيه يك كار تهيه‌شده توسط يك باشگاه سياسى است كه ابعاد واقعى حكومتى را مورد توجه قرار نداده است.


    ابطحى در پايان گفت‌وگوى خود با خبرنگار ايسنا، با پيش‌بينى اين‌كه اين لايحه در سير طبيعى حتى ممكن است در مجلس هفتم هم رأى نياورد در عين‌حال درباره‌ى ضوابط و معيارهاى كانديداهاى رياست‌جمهورى كه در لايحه آمده است، گفت: در قانون اساسى شرايطى براى كانديداهاى رياست‌جمهورى در نظر گرفته شده؛ از اين رو اين شرايط اضافى شرايط كشدارى است كه فقط مي‌تواند زمينه را براى رد يك مجموعه يا فضاسازى مناسب براى بالا آمدن رأى يك نفر آماده و تهيه كند.

    Comment


    • جورج بوش از قطعنامه‌ى شوراى امنيت عليه برنامه‌ى هسته‌يى صلح‌آميز ايران استقبال كرد و گفت: تصويب اين قطعنامه پيامى متحد را براى ايران ارسال مي‌كند.

      به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزارى شينهوا،‌ جورج بوش، رييس جمهور آمريكا در پيامى ادعا كرد "اين قطعنامه، قطعنامه‌اى قوى است" و افزود: من مي‌خواهم از شركايمان براى تصويب آن تشكر كنم.

      وى افزود: من مي‌خواهم از متحدين‌مان‌ براى اين قطعنامه‌ى بسيار مهم تشكر كنم و براى مردم آمريكا يادآورى كنم كه ما يك استراتژى را براى ارسال پيامى مشترك و متحد به رهبرى ايران داشته‌ايم.

      رييس جمهور آمريكا گفت: ايراني‌ها بايد با اين قطعنامه به وضوح و روشنى بشنوند كه جهان قصد دارد به همراه يكديگر كار كند تا اطمينان يابد كه آنها در نهايت به سلاح هسته‌يى يا دانش چگونگى ساخت اين سلاح دست نمي‌يابند.

      بر اساس گزارش خبرگزارى آلمان، كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ى آمريكا نيز روز دوشنبه پس از تصويب قطعنامه‌ى شوراى امنيت عليه ايران كه تعليق تمامى فعاليت‌هاى مربوط به غني‌سازى و بازفرآورى را تا 31 اوت (9 شهريورماه‌) را درخواست مي‌كند، گفت كه اين قطعنامه به معناى بستن در بر روى ديپلماسى نيست.

      وى ادعا كرد كه اين قطعنامه براى اولين بار به ايران فرصت مي‌دهد كه تا 31 اوت غني‌سازى را تعليق كند و براى اولين بار نشان مي‌دهد كه جهان توافق دارد كه ايران نبايد اجازه غني‌سازى و بازفرآورى اورانيوم را داشته باشد.

      رايس ادامه داد: اين گامى بسيار بزرگ و رو به جلوست.

      وزير امور خارجه‌ى آمريكا گفت: در خصوص معيارهاى ملموس در صورتى كه ايران از پايبندى به اين قطعنامه خوددارى كند، بسته به واكنش ايران مذاكره خواهد شد.

      وزير امور خارجه‌ى آمريكا همچنين گفت كه روسيه و چين همكارى بسيار خوبى در اين خصوص داشته‌اند.

      رايس گفت: با توجه به نگراني‌هاى جارى در خاورميانه تصويب قطعنامه‌ى ايران نشان مي‌دهد كه شوراى امنيت قادر است با وجود چالش‌هاى بسيارى كه با آن روبروست، اقدام كند.

      بر اساس گزارش خبرگزارى فرانسه، ژاپن نيز از قطعنامه‌ى دوشنبه شوراى امنيت استقبال كرد و وزارت امور خارجه اين كشور در بيانيه‌اى ادعا كرد اين قطعنامه "پيام قاطع جامعه‌ى بين‌المللى درباره‌ى برنامه‌ى هسته‌يى ايران" را نشان مي‌دهد.

      در اين بيانيه آمده است: ژاپن اين قطعنامه را گامى مهم براى حل مساله هسته‌يى ايران به شكل ديپلماتيك مي‌داند.

      وزارت امور خارجه‌ى ژاپن با درخواست از ايران براى پذيرش مجموعه‌ى پيشنهاداتى كه به اين كشور ارايه شده است، اعلام كرد: ژاپن قاطعانه از ايران مي‌خواهد به روند مذاكرات بازگردد.

      Comment


      • سازمان‌‏ملل‌‏متحد با تشكيل جلسه‌‏اى نحوه اعزام نيرو به لبنان براى كمك به برقرارى ثبات در اين كشور را بررسى كرد.
        آسوشيتدپرس گزارش داد: ,سازمان‌‏ملل‌‏متحد براى اتخاذ تصميمى براى پايان‌‏دادن به جنگ خونين سه هفته‌‏اى بين جنبش حزب‌‏الله و اسرائيل تشكيل جلسه داد. در اين جلسه كشورهاى كليدى سازمان‌‏ملل‌‏متحد چگونگى اعزام نيرو به مرزهاى لبنان براى برقرارى ثبات در منطقه را بررسى كردند.,
        بنابراين گزارش، ديپلمات‌‏هاى شركت‌‏كننده در اين جلسه براى حل اين بحران تلاش كردند ولى نتوانستند اختلافات بر سر زمان آتش‌‏بس و اعزام نيرو را حل كنند. در اين جلسه لبنان و فرانسه خواستار آتش‌‏بس فورى شدند اما نمايندگان ايالات‌‏متحده‌‏آمريكا بار ديگر خواستار اعزام نيروهاى حافظ صلح به منطقه شدند. سران آمريكا انتظار دارند تا پيشنهاد اين كشور طى روزهاى آينده اجرا شود و در همين حال ,كاندوليزا رايس, وزير خارجه آمريكا روز دوشنبه مجددا تأكيدكرد كه قطعنامه سازمان‌‏ملل‌‏متحد در هفته جارى اجرا خواهد شد. در اين جلسه فرانسه، ايتاليا، ايرلند و تركيه خواستار پيوستن به نيروهاى چندمليتى شدند. از سوى ديگر دولت اسرائيل خواهان حضور كامل نيروهاى جديد حافظ صلح براى كنترل شرايط پس از آتش‌‏بس است.

        Comment


        • ركود كسب‌ و كار و افزايش‌ اجاره‌ مسكن‌
          ابراهيم‌ ضحاكي‌ بنگاه‌داري‌ كه‌ مي‌گويد در سال‌ جاري‌ تاكنون‌ 3 قرارداد اجاره‌ و دو قرارداد فروش‌ مسكن‌ تنظيم‌ كرده‌ و كارش‌ كساد است‌، مي‌گويد: تجربه‌ من‌ نشان‌ مي‌دهد، هرگاه‌ كار و كسب‌ كاسب‌ها دچار ركود مي‌شود، اجاره‌ مسكن‌ بي‌ اختيار بالا مي‌رود، هر چه‌ بيكاري‌ افزايش‌ پيدا مي‌ كند، اجاره‌ها هم‌ بالا مي‌رود، انگار مردم‌ مي‌خواهند درآمد خود را از اجاره‌ مسكن‌ به‌ دست‌ آورند.
          اين‌ بنگاه‌ دار معتقد است‌: افزايش‌ قيمت‌ مصالح‌ ساختماني‌ مانند آهن‌، سيمان‌ و ساير مواد ساختماني‌ نيز باعث‌ افزايش‌ قيمت‌ اجاره‌ مي‌شود.
          وي‌ گفت‌: گران‌ شدن‌ نرخ‌ اجاره‌ باعث‌ مي‌شود، درآمد بنگاه‌ها هم‌ كاسته‌ شود، زيرا عده‌يي‌ از مردم‌ براي‌ جلوگيري‌ از هزينه‌ بنگاه‌ خود با صاحبخانه‌ها قرارداد دستي‌ مي‌بندند كه‌ امكان‌ دارد پول‌ وديعه‌ مسكن‌ آنها سوخت‌ شود.
          كارشناسان‌ اقتصادي‌ معتقدند: بخش‌ مسكن‌ به‌ عنوان‌ بخش‌ پيشرو كه‌ بيشترين‌ ارتباط‌ پيشين‌ و پسين‌ را با مشاغل‌ جانبي‌ دارد، مورد توجه‌ مديران‌ بعد از جنگ‌ قرار گرفته‌ است‌، سياست‌ بانك‌ مركزي‌ همواره‌ تحريك‌ تقاضاي‌ بازار مسكن‌ بوده‌ است‌ كه‌ يكي‌ از دلايل‌ افزايش‌ قيمت‌ بي‌ضابطه‌ مسكن‌ همين‌ تحريك‌ تقاضا است‌.در حالي‌ كه‌ بايد مشكل‌ ساخت‌ و ساز حل‌ مي‌ شد.
          طبق‌ تحقيقات‌ كارشناسان‌ برجسته‌ وزارت‌ مسكن‌، بخش‌ مسكن‌ از سال‌ 58 تا 84 بطور ميانگين‌ سالي‌ 32 درصد و بخش‌ اجاره‌ مسكن‌ به‌ طور ميانگين‌ سالي‌ 38 درصد افزايش‌ قيمت‌ داشته‌ است‌ كه‌ همواره‌ از نرخ‌ تورم‌ جلوتر بوده‌ است‌. يك‌ كارشناس‌ اقتصادي‌ گفت‌: ركود حاكم‌ بر صنعت‌، كشاورزي‌ و خدمات‌ به‌ دليل‌ مشكلات‌ توليد باعث‌ هجوم‌ سرمايه‌هاي‌ سرگردان‌ جامعه‌ به‌ سمت‌ مسكن‌ شده‌ است‌، آن‌ هم‌ نه‌ موجب‌ نوسازي‌ بافت‌هاي‌ فرسوده‌ و مهندسي‌ دوباره‌ شهرهاي‌ قديمي‌ شده‌، بلكه‌ به‌ سمت‌ حاشيه‌ شهرها و تبديل‌ زمين‌هاي‌ كشاورزي‌ و منابع‌ طبيعي‌ به‌ برج‌هاي‌ بلند مرتبه‌ شده‌ است‌.
          طبق‌ گفته‌ يكي‌ از معاونان‌ وزارت‌ جهاد كشاورزي‌، در طول‌ برنامه‌ سوم‌ هر سال‌ ميانگين‌10 هزار هكتار زمين‌ كشاورزي‌ در كشور تغيير كاربري‌ شده‌ است‌ كه‌ بيش‌ از 50 درصد آن‌ غيرقانوني‌ بوده‌ است‌.
          طبق‌ اظهار نظر كارشناسان‌، عمده‌ تغييركاربري‌هاي‌ زمين‌ كشاورزي‌ براي‌ ساخت‌ مسكن‌ اختصاص‌ يافته‌ و عده‌يي‌ سودجو با استفاده‌ از ضعف‌ قانون‌ تغييركاربري‌ اراضي‌ و دادن‌ رشوه‌ به‌ عده‌يي‌ كارمند با تغيير كاربري‌ زمين‌هاي‌ كشاورزي‌ يك‌ شبه‌ ميليونر، بلكه‌ ميلياردر شده‌ و باعث‌ گسترش‌ بي‌رويه‌ شهرنشيني‌ يا حاشيه‌ نشيني‌ در كشور و پيدايش‌ قشر نوكيسه‌ شده‌اند.
          به‌ نظر برخي‌ كارشناسان‌ بخش‌ كشاورزي‌ كه‌ بايد پايه‌ توسعه‌ اقتصادي‌ قرار گيرد، در طول‌ سالهاي‌ بعد از جنگ‌ به‌ جاي‌ آن‌، بخش‌ مسكن‌ در اولويت‌ قرارگرفته‌ است‌.
          هدف‌ ساخت‌ يك‌ ميليون‌ واحد مسكوني‌ تحقق‌ نيافت‌
          طبق‌ قانون‌ برنامه‌ چهارم‌ بايد سالانه‌ يك‌ ميليون‌ واحد مسكوني‌ در كشور ايجاد شود تا ميزان‌ تقاضاي‌ مسكن‌ از حد ابتداي‌ برنامه‌ افزايش‌ پيدا نكند، ولي‌ تجربه‌ سال‌هاي‌ گذشته‌ نشان‌ داد بيشترين‌ ساخت‌ مسكن‌ از 550 هزار واحد مسكوني‌ در كشور فراتر نرفت‌، لذا موج‌ تقاضاي‌ مسكن‌ تا 5 سال‌ آينده‌ ادامه‌ خواهد يافت‌. كارشناسان‌ معتقدند: توقف‌ فروش‌ تراكم‌ مسكن‌ در تهران‌ باعث‌ هجوم‌ دلالان‌ مسكن‌ به‌ بهترين‌ زمين‌هاي‌ شمال‌ كشور شد و بهترين‌ شاليزارها و باغ‌هاي‌ شمال‌ و حتي‌ ساحل‌ دريا زير ساختمان‌ سازي‌ و ويلاسازي‌ رفته‌ است‌، دولت‌ به‌ عنوان‌ حاكميت‌ بايد براي‌ امنيت‌ غذايي‌، حفظ‌ محيط‌ زيست‌ و حفظ‌ زمين‌ به‌ عنوان‌ پايه‌ توليد غذا بطور قاطع‌ جلوي‌ تغييركاربري‌ زمين‌هاي‌ كشاورزي‌ را كه‌ هر سانتي‌متر خاك‌ آن‌ نياز به‌ 800 هزار سال‌ دارد، را بگيرد. افزايش‌ قيمت‌ مسكن‌ در كشور به‌ حدي‌ است‌ كه‌ دهك‌ بالاي‌ درآمدي‌ به‌ فرض‌ پس‌ انداز كردن‌ يك‌ سوم‌ درآمد سالانه‌ خود براي‌ مسكن‌ دست‌ كم‌ بايد 9 سال‌ و دهك‌ دهم‌ كم‌ درآمد جامعه‌ با همين‌ شرط‌ بايد 103 سال‌ صبر كند تا صاحب‌ يك‌ مسكن‌ معمولي‌ شود.

          Comment


          • راديو آلمان
            اكبر محمدى زندانى سياسى كه در جريان ناآرامى‌ها و اعتراض‌هاى دانشجويى در سال ۱۳۷۸ زندانى شده بود، ديروز در زندان اوين درگذشت. خبرها حاكى از آن است كه اكبر محمدى از روز سوم مردادماه در اعتصاب غذا بسر مي‌برده. سهراب سليمانى مديركل زندانهاى استان تهران در رابطه با مرگ اكبر محمدى اعلام كرده است كه وى ,هر روز تحت نظر پزشك بوده و شب گذشته نيز فشار خونش ۱۲ روى ۷, بوده است.

            اما خليل بهراميان وكيل اكبر محمدى در پاسخ به پرسش‌هاى ما بر اين نكته تاكيد مى‌كند كه بارها نسبت به وضع بد جسمى موكلش، به مقامات قضايى و مسئولان زندان هشدار داده، اما كسى به اين هشدارها توجهى نكرده است.

            مصاحبه‌گر: بهنام باوندپور

            آقای بهراميان، شما تازه از زندان اوين برگشته‌ايد. ممکن است بفرماييد تحقيقات‌تان در مورد درگذشت موکلتان اکبر محمدی چه نتيجه‌ای داشت؟

            خليل بهراميان: بله. صبح زود حدود ساعت ٣٠/٨ به من زنگ زدند، از ,ايلنا, بود فكر كنم و خبر فوت اکبر محمدی را به من دادند که من شوکه شدم. البته مضطرب اکبر محمدی بودم. فورا خودم را به زندان رساندم. منوچهر محمدی و آقای طبرزدی را خواستم که با ايشان ملاقات داشته باشم. در جريان تحقيقاتی که از منوچهر محمدی کردم مشخص شد که اکبر محمدی بعد از اينکه اعتصاب غذا مي‌کند، حدودا ۱۰ روز پيش، بعد از سه روز ايشان دچار تشنج مي‌شود. هم‌بندى‌ها ايشان را برمي‌دارند مي‌برند به بهداری زندان. در بهداری زندان گويا يک برخورد ايجاد مي‌شود. اکبر محمدی به دليل مشکلات سنگين، هم از جهت ديسک کمر و هم از جهت قلبی و عصبی و اينها، آنجا به من گفتند که كسى‌ با اکبر محمدی برخورد فيزيکی کرده است. اينکه تا چه حد درست است من نمي‌دانم، فقط چيزی را که منوچهر محمدی به من گفت مطرح مي‌کنم. بعد جريان مي‌گذرد، اکبر مجددا انتقال پيدا مي‌کند تا پريشب که مجددا حالش بهم مي‌خورد در زندان. اينطور که گفته‌اند اکبر آنجا يک سکته خفيفی مي‌کند. خود منوچهر به من مي‌گفت.

            يعنی در بهداری سکته خفيف مي‌کند؟

            خليل بهراميان: بله، بله! در بهداری سکته خفيف مي‌کند. بعد از اين قضيه اکبر را، حالا تحت مداوا قرار مي‌دهند يا نه، ديشب برمي‌دارند مي‌آورند بازهم در بند زندان که خود اين عمل سوال‌برانگيز است. اگر چنين چيزی درست باشد و يک سکته خفيف کرده باشد، دکتر حق ندارد اين مريض را ظرف سه روز تکان بدهد و بايد در بخش آی.سی.يو يا سی.سی.يو بخواباند. اينکه چه جوری مريض را منتقل مي‌كنند، خودش اصلا جای سوال است. من بايد اين قضيه را توضيح بدهم که قبلا در مصاحبه‌هايم هم اعلام کرده‌ام، در ايلنا و ايسنا و جاهای ديگر، اکبر محمدی را وقتی بازداشت کردند قبل از زندان در بيرون زندان به دليل ناراحتي‌های مختلف قرص‌های مختلفی مي‌خورد. وقتی به زندان مي‌برند، اجازه نمي‌دهند اين قرص‌ها برده بشود، به اين بهانه که يک دکتر مختصص بايست بيايد. دکتر متخصص هم نيامد که اکبر محمدی گويا يک نامه‌ای مي‌نويسد و يک هفته به آقايان مهلت مي‌دهد که به خواسته‌هايش توجه کنند، توجه نکنند اعتصاب غذا مي‌کند. و من هرچه سعی کردم، هفته‌ای پيش رفتم در زندان از معاونت اجرايی زندان درخواست کردم که من بعنوان وکيل با اکبر محمدی ملاقات کنم، گفت که کسی که در اعتصاب است حق ملاقات ندارد. گفتم، آقا من مي‌توانم او را از اعتصاب منصرفش کنم، او وضع‌اش خيلی خراب است و خطر مرگ دارد اجازه ندادند. حتا گفتم، آقا بگذار من تلفنی تماس بگيرم، بازهم اجازه ندادند. متاسفانه اين وضعيت را من يک نوع حذف فيزيکی تصور مي‌کنم.

            آقای بهراميان حتما مطلع هستيد که آقای سليماني، مديرکل زندانهای تهران، اظهارات شما را رد کرده و گفته‌اند، هر وقت درخواست ملاقات وکيل با موکلش مطرح بوده اجازه ملاقات داده مي‌شده. آيا...

            خليل بهراميان: دروغ گفته‌اند. دروغ گفته شده. درخواست من در زندان هست، ثبت شده هست، واينکه ملاقات ندادند هم همانجا هست. اين برنامه به نظر من خلاف واقع است و خيلی متاسفم که يک مسئول به اين صراحت حرف خلاف مي‌زند. يا ايشان از مسايل داخلی زندان اطلاع ندارند يا بي‌جهت در مقام دفاع از يک جرياني‌ست که اين جريان به اين نحو قابل دفاع نيست.

            آقای بهراميان، همانطور که شما خودتان هم در گفتگو با خبرگزاري‌ها گفته‌ايد، اکبر محمدی در مرخصی نامحدود يا به اصطلاح ,باز, بوده. ولی مدتی پيش بدون هيچ اخطاری توسط ماموران بازداشت و به زندان منتقل مي‌شود. چرا؟ آيا مقامات قضايی يا امنيتی هيچ توضيحی در اين مورد به شما داده‌اند؟

            خليل بهراميان: اين ,چرا,ی شما را من بعنوان وکيل اکبر محمدی دارم مطرح مي‌کنم که آقا شما به چه مجوزی کسی که پزشکان زندان و پزشکان قانونی اعلام مي‌کنند حضور اکبر محمدی در زندان خطر بسيار سنگين دارد و شما به اين اعتبار به او مرخصی نامحدود مي‌دهيد، به چه حقی بدون اخطار قبلی دستور جلب‌شان را مي‌دهيد، و آنهم بريزند به خانه‌ای که دوتا پيرزن و پيرمرد که پدر و مادر هستند و هردو دچار ناراحتی قلبی هستند اضطراب ايجاد کنيد، دچار تشنج بکنيد، جوسازی بکنيد و بعد به زور هم ۵۰ هزارتومان پول ازشان بگيريد. اين خيلی بيشرمانه است. بحث من اين است آن کسی که چنين دستوری داده، آن مقام قضايی که بدون توجه به پرونده اکبر محمدی دستور جلب‌اش را داده، بايد شديدا تحت پيگيرد قرار بگيرد. هرکه مي‌خواهد باشد.

            اکبر محمدی در خاطرات خودش که در خارج از کشور منتشر شده به شکل مفصلی به اين مسئله پرداخته است که چگونه در ,بازداشتگاه توحيد, زير شکنجه‌های جسمی و روحی شديد و از جمله شکنجه‌های صوتی قرار گرفته است. آيا به شما هم در اين مورد که باعث ضعف جسمی و روحي‌اش شده بوده چيزی گفته بود؟

            خليل بهراميان: بله، با من بارها اين مسئله را مطرح کرد. من بعنوان وکيل چون در زندان نبودم، مي‌دانيد که در زندان بسته است و هرکاری که بکنند به شما مي‌گويند که دليل بياوريد و معلوم نيست که بايد از کجا دليل آورد و تا به حال يک موکل سياسی نبوده که از زندان خارج بشود يا در زندان باشد و با من مقوله‌ شکنجه جسمی و روحی را مطرح نکرده باشد. ولی اثبات اين قضيه با توجه به اينکه در زندان بسته است و آقايان خودشان مسئول زندان هستند، چه کسی مي‌تواند ثابت کند! همين الان بنده را مي‌توانند بازداشت کنند که آقای بهراميان به ما افترا زده.

            ولی يک مسئله روشن است و آنهم اينکه گويا اکبر محمدی در سال ۸۳ مورد عمل جراحی هم قرار گرفته بوده و مجموع اين مسايل، وضعيت جسمی ايشان را بحرانی کرده بوده. آيا به نظر شما مسئولان زندان توجه لازم را نسبت به امنيت جانی موکل‌تان از خودشان نشان داده‌اند؟

            خليل بهراميان: من مي‌خواهم ادعا کنم که نه مسئولين زندان و نه مسئولين قضايی هيچگونه حساسيتی در اين قضيه انجام نداده‌اند. همين الان خطر بسيار سنگينی منوچهر محمدي، آقای طبرزدی و آقای باطبی را که اخيرا بازداشت شده است تهديد مي‌کند و من ديگر نمي‌خواهم شاهد باشم که جسد موکلم را بگيرم اين قضايا، اين کثافتکاري‌ها بايد تمام بشود. اين نوع بي‌توجهی حذف فيزيکی زندانی سياسی تلقی مي‌شود. من بصراحت اين را اعلام مي‌کنم. من چندبار به رياست قوه قضاييه هشدار دادم که آقا بي‌توجهی نسبت به وضعيت زندانيان مي‌شود. گوش شنوا نبود که نبود. آقايون امروز آمده‌اند با من که ملاقات داشتم، همه اظهار تاسف مي‌کردند. تا موقعی که کسی زنده است، همه سكوت مي‌کنند. وقتی مردند، همه دلسوزی مي‌کنند و گريه مي‌کنند. اين جريان بايد تمام بشود، يکبار برای هميشه.

            آقای بهراميان، اگر بي‌توجهی به وضع جسمانی اکبر محمدی باعث درگذشت او شده باشد، که از صحبت‌های شما هم چنين برمي‌آيد، مسئوليت اصلی اين حادثه دردناک به نظر شما برگردن چه نهاد يا چه کسي‌ست؟

            خليل بهراميان: قبل از هر کسي، بر عهده کسي‌ست که اول دستور داده اکبر محمدی مجددا بازداشت بشود. چنين شخصی که خواه ناخواه نمي‌تواند خارج از مسئولان قضايی باشد بدون توجه به اين مسايل دستور بازداشت را داده و اينکار را کرده، و آن مامورينی که رفته‌اند آنجا، مامورين چشم و گوش بسته‌ای هستند، عاملين اجرا هستند و افرادی هستند که غيرمسئول‌اند. و مسئولين زندان، بخصوص مسئوليت اجرايی زندان، از جمله مسئولين بهداری زندان که منوچهر گفت که توی گوش اکبر محمدی خوابانده‌اند و شکنجه‌اش کرده‌اند و حتا گفتند که ديروز تعدادی از نمايندگان مجلس از جمله آقای اعلمی آمدند برای بازديد زندانها، برای اينکه اکبر محمدی داد و فرياد و اظهار ناراحتی و اعتراض مي‌کرد، خود منوچهر مي‌گفت که دهانش را با چسب بستند که صدايش درنيايد و دست و پايش به تخت بسته شد و اکبر محمدی را وقتی به بند مي‌آورند به من گفتند که اکبر محمدی خودش اعلام کرده که من را در آنجا زير فشار قرار دادند. ولی متاسفانه يک ساعت بعد از اين بيان يک مرتبه گفت قلبم درد مي‌کند و افتاد و مرد

            Comment


            • قيمتهاى جهانى نفت روز دوشنبه پس از پيگيرى محتاطانه تحولات خاورميانه و انتشار خبر تصويب قطعنامه‌اى در شوراى امنيت سازمان ملل در مورد برنامه هسته‌اى ايران، به شدت افزايش يافت .

              به گزارش خبرگزارى فرانسه از نيويورك، معامله گران نفت همچنين در حال سنجش تاثير نشت يك خط لوله در روسيه بودند كه يك مسير عمده انتقال نفت از روسيه به اروپا را تهديد مي‌كند .

              قيمت نفت خام سبك در معاملات اصلى بازار نيويورك براى تحويل در ماه سپتامبر در پايان بازار يك دلار و ‪ ۱۶‬سنت نسبت به روز قبل افزايش يافت و به بشكه‌اى ‪ ۷۴‬دلار و ‪ ۴۰‬سنت رسيد.

              در بازار لندن ، قيمت نفت خام برنت درياى شمال در نهايت با يك دلار و ‪ ۷۶‬سنت افزايش نسبت به روز قبل در حد ‪ ۷۵‬دلار و ‪ ۱۵‬سنت ثابت ماند.

              Comment


              • شورای امنيت سازمان ملل متحد در حاليکه تاکنون آژانس بين المللی انرژی اتمی فعاليتهای هسته ای ايران را منطبق بر ان پی تی و صلح آميز دانسته است بر اساس پيش نويس مورد نظر آمريکا ، انگليس و فرانسه قطعنامه ای عليه کشورمان صادر کرد که قطر به آن را ی منفی داد.
                به گزارش خبرگزاری "مهر" متن کامل قطعنامه تصويب شده چنين است:

                1) شورای امنيت از ايران می خواهد تا بدون تاخير بيشتر گامهای مورد نظر شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی را بردارد ودر اين زمينه که برنامه های هسته ای ايران ماهيتی صرفاً صلح آميز دارد اعتماد سازی کند. همچنين برطرف کردن سؤالاتی که در اين باره وجود دارد بسيار مهم است.

                2) در چارچوب قطعنامه از ايران درخواست می کند تا تمام فعاليت های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری خود از جمله فعاليت های مربوط به تحقيق و توسعه را به حال تعليق درآورد ، بطوريکه از اين روند سوی آژانس قابل راستی آزمايی باشد.

                3) کامل بودن اين تعليق و همکاری ايران بر اساس شرايط بيان شده از سوی شورای حکام آژانس، به يک راه حل ديپلماتيک و گفتگو در اين راستا که برنامه های هسته ای ايران کاملاً صلح آميز است کمک خواهد کرد و تاکيد می کند که جامعه بين المللی تمايل دارد تا ايران با نگرشی مثبت به اين قطعنامه پاسخ دهد و همچنين ايران را تشويق می کند برای هماهنگی با شرايط فوق با جامعه بين المللی و آژانس همکاری مجددی داشته باشد.

                4) قطعنامه در اين رابطه از پيشنهاد چين، فرانسه، آلمان، روسيه ، انگليس و آمريکا، با حمايت نماينده ارشد اتحاديه اروپا برای يک توافق طولانی مدت با ايران حمايت می کند. توافقی که بر اساس احترام متقابل و ايجاد اعتماد بين المللی در ماهيت صلح آميز بودن برنامه های هسته ای ايران ، به توسعه روابط و همکاری با اين کشور اجازه خواهد داد.

                5)همچنين قطعنامه مصوب بر طبق قوانين کشورها از تمام کشورها می خواهد تا با استفاده از اختيارات ملی حقوقي، قوانين و هماهنگ با قوانين بين المللی هشيار باشند و از انتقال اقلام، مواد و کالاها و همچنين تکنولوژی که می تواند به فعاليت های هسته ای و برنامه های موشکی بالستيک ايران کمک کند، ممانعت به عمل آورند.

                6) اين قطعنامه همچنين به عزم خود برای تقويت اختيارات آژانس تاکيد می کند و قوياً از نقش شورای حکام اين نهاد حمايت می کند و به دبير کل توصيه می کند و همچنين مديران و معاونان دبير کل را تشويق می کند تا به تلاش های بی طرفانه و حرفه ای خود برای حل تمام موضوعات مهم باقی مانده در چارچوب آژانس ادامه دهند، همچنين اين قطعنامه بر لزوم ادامه کار آژانس برای روشن کردن تمام مسائل مربوط به برنامه های هسته ای ايران تاکيد و از ايران می خواهد تا بر اساس بندهای پروتکل الحاقی بدون هيچ گونه تاخيری تدابير شفاف ساز راهمانگونه که مورد درخواست آژانس است برای حمايت از بازرسی های جاری صورت دهد.

                7) از محمد البرادعی مدير کل آژانس درخواست می کند تا 31 آگوست گزارشی مقدماتی از اينکه آيا ايران تمام فعاليت های ذکر شده در اين قطعنامه را بطور کامل و پايدار به حال تعليق درآورده است يا خير و همينطور روند همکاری ايران در خصوص تمام گامهای مورد درخواست شورای حکام در بندهای فوق به شورای حکام و به موازات آن شورای امنيت منيت ارائه کند .

                اگر ايران با اين قطعنامه همکاری نکند آنگاه بر اساس بند 41 فصل 7 منشور سازمان ملل برای تشويق و ترغيب ايران برای پيروی از اين قطعنامه و شرايط آژانس اقدامات و تصميمات بيشتری اتخاذ خواهد شد.

                9) قطعنامه تاکيد می کند که تدابير اضافی در صورت همکاری ايران لازم نخواهد بود.

                10) قطعنامه بر پايبندی به اقدامات ذکر شده تاکيد می کند.

                Comment


                • بعد از ظهر روز يک شنبه که فشار افکار عمومی با مشاهده انبوه کودکان قربانی بمباران يک ساختمان در قانا به شدت بالا رفته بود، آدام ارلی مقام بلند پايه آمريکا از طرف اسرائيل يک آتش بس 48 ساعته اعلام کرد. اما صبح روز دوشنبه اسرائيل به حملات هوايی ادامه داد و عصر روز دوشبنه فرمان کابينه مبنی بر گسترش عمليات را اعلام کرد و گفت از آتش بس خبری نخواهد بود. راديو های اروپايی صدای چند نماينده عرب اسرائيل را پخش کردند که به شدت به اعتراض ميکردند و گفتند اين نمايندگان را از مجلس بيرون انداختند. يکی از اعضای کابينه لبنان در سی ان ان گفت ويرانی لبنان آن را حداقل به 40 سال قبل باز گردانده است. در حاليکه فاجعه لبنان ظاهرا خبرهای ايران را تحت الشعاع قرار داده است، اما جنگ لبنان تحليل گران مستقل را بيش از پيش نگران آينده ايران کرده است و اين در حالی است که قطع نامه شورای امنيت مبنی بر تهديد به تحريم در صورت ادامه فعاليت هسته ای به تصويب رسيده است.

                  بی بی سی
                  کابينه اسرائيل با گسترش حملات نيروی زمينی ارتش در جنوب لبنان موافقت کرده است.
                  به گفته منابع دولتی اسرائيل، اعضای کابينه در اتخاذ اين تصميم که شامگاه دوشنبه پشت درهای بسته گرفته شد، هم نظر بوده اند.

                  دولت همچنين قصد دارد نيروهای ذخيره بيشتری را به خدمت نظام فرا بخواند.

                  اهود اولمرت نخست وزير اسرائيل پيش از اعلام تصميم کابينه گفته بود که دولت او به هيچوجه به آتش بس تن نخواهد داد.

                  آقای اولمرت گفت تا زمانی که امنيت اسرائيل تحت تهديد باشد، اسرائيل به حملات خود به نيروهای حزب الله در جنوب لبنان ادامه می دهد.

                  او گفت: "پيکار ادامه دارد. آتش بسی در کار نيست و در روزهای آينده نيز در کار نخواهد بود."

                  Comment


                  • اشک می ريزيم برای اکبرکه تنها رفت. اشک می ريزيم برای خودمان که با رفتن يک يک ياران تنها شديم. اشک برای ملتی که تا به خود نيايد سايه سياه استبداد شکنجه وسقوط را بايدهرروزسنگين ترازپيش متحمل شود.
                    اکبررا اول باردردفتراتحاديه دانشجويان ودانش آموختگان ديديم . پاييز76 بود اما هنوزرنگ دوخرداد به زرد ونارنجی نگراييده بود. گرچه اکبرمحمدی جزو کسانی بود که ازهمان روزها بی پايگی وفريب آن ادعا هارا آشکارا بيان می کرد. اما درهرجمعی که بوی آزاديخواهی ازآن برمی خاست ودراين فضا امکان نشوونمای اندک داشت حضور می يافت. درکميته ای که برای دفاع اززندانيان سياسی توسط دانشجويان شکل گرفته بود. دراتحاديه ملی دانشجويان ، درجبهه متحد دانشجويی که بعنوان عضو شورای مرکزی برگزيده شده وساعتهايی که با يکديگر به بحث وگفتگو برای راهکارهای جنبش دانشجويی می نشستيم.
                    درميتينگ 4 خرداد 77 پارک لاله که حرکتی بی نظير درنوع خود درآن سالها بشمارمی رفت.
                    در سالگرد آن تجمع درسال 78 دردانشگاه تهران و مهمترازآن دروقايعی که پس ازفاجعه 18 تيرماه سال 78 درکوی دانشگاه تهران رخ داد که پس ازآن قيام همگی بازداشت شديم وبازدرشکنجه گاه توحيد اکبرنمادی ازاستقامت درميان زندانيان بود. او بمدت 7 سال درحبس وآزار درزندانهای توحيد واوين بسربرد.ازهمين روی بود که اکبررابه همراه سه تن ديگربعنی احمد باطبی ، دلدارولهراسبی سزاوار اعدام دانستند وبه واسطه تلاشهای وکيل زندانيان سياسی زنده ياد محمد علی سفری و مجامع حقوق بشری اين حکم به 15 سال حبس تقليل يافت . اکبر به سبب بيماريهای متعدد ناشی اززندان ازمدتی قبل به مرخصی برای مداوا آمده بود اما برغم محدويتهای امنيتی و حوادث مشکوکی که برای او وخانواده اش ايجاد کردند و پس ازانتشارکتاب خاطرات زندان بارديگروی را بازداشت وبه زندان بردند .
                    اکنون گرچه او رفته است . گرچه ازتيرکهای خيمه گاه مبارزان يکی کاسته اند . گرچه ازآسمان بيکران آزاديخوهان ميهن يکان يکان ستاره به زير می کشند اما به شهادت انبوه روزافزون زندانيان سياسی که همچون مشعلهای پرفروغ روشنگر راه دشوارآزادی اند اين سپهر غرق ستاره واين راه همچنان پررهروست...

                    Comment


                    • بر اساس گزارش دريافتی از وزارت نفت در چهار ماهه اول امسال ايران از 10 کشور خارجی 1.8 ميليارد دلار بنزين وارد کرد.
                      به گزارش خبرنگار اقتصادی "مهر"، امارات متحده عربي، هند، هلند، فرانسه، ترکيه، کويت، اسپانيا ، ترکمنستان، سودان و آذربايجان، 10 کشور آسيايی - اروپايی هستند که ايران در چهار ماهه اول امسال 2 ميليارد و 569 ميليون کيلو گرم بنزين به ارزش يک ميليارد و 803 ميليون دلار از آنها وارد کرده است.
                      براساس اين گزارش، در چهارماهه ماهه اول امسال، ايران تنها از کشور امارات متحده عربی يک ميليارد و 486 ميليون کيلوگرم بنزين به ارزش يک ميليارد و 44 ميليون دلار وارد کرده است؛ يعنی بيش از 55 درصد بنزين وارداتی ايران در اين مدت از کشور امارات تامين شده است.

                      اين گزارش می افزايد: هند هم در چهارماهه اول امسال با صادرات 402 ميليون و 213 هزار کيليوگرم بنزين به ارزش 270 ميليون و 340 هزار دلار به ايران، دومين کشور صادر کننده اين فرآورده نفتی به کشورمان به شمار مي‌رود.

                      به گزارش "مهر" در همين حال، درچهارماهه امسال واردات بنزين ايران از کشور هلند به 245 ميليون و 170 هزار دلار رسيده است.

                      اين گزارش حاکي‌است: در همين مدت، ايران از کشور فرانسه 124 ميليون و 412 هزار دلار بنزين وارد کشور کرده است.

                      برطبق اين گزارش، حجم بنزين وارداتی ايران از دو کشور ترکيه و کويت هم در چهارماهه به ترتيب به 21 ميليون و 997 هزار دلار و 20 ميليون و 868 هزار دلار بوده است.

                      گزارش "مهر" تصريح می کند:اسپانيا 20 ميليون و 190 هزار دلار بنزين به ايران در چهار ماهه اول امسال صادر کرده است.

                      اين گزارش حاکي‌است، در مدت فوق ترکمنستان ، سودان و آذربايجان هم به ترتيب 19.7، 18.3 و 18.1 ميليون دلار صادرات بنزين به ايران داشته‌اند.

                      به گزارش مهر، مجلس شورای اسلامی در سال جاری مجوز 2.5 ميليارد دلار واردات بنزين را صادر کرده است که بر همين اساس، هم اکنون حدود 700 ميليون دلار آن باقی مانده است.

                      Comment


                      • بازرسان آژانس بين‌‏المللى انرژى اتمى نگرانند كه ايران تهديدهاى غيرمستقيم را تلافى كند و به دليل درخواست سازمان ملل متحد براى توقف غنى سازى اورانيوم آنها را بيرون بيندازد .

                        به گزارش ايلنا فرانسه جمعه قطعنامه‌‏اى را از طرف آمريكا, انگليس, آلمان و روسيه و چين به شوراى امنيت ارايه كرد كه طبق آن ايران بايد فعاليت غني‌‏سازى را متوقف كند، در غير اين صورت ايران با تحريم روبرو مي‌‏شود.

                        به گزارش خبرگزارى رويترز، اين قطعنامه كه به دليل عصبانيت از عدم پاسخ ايران به بسته پيشنهادى كه دو ماه پيش به اين كشور ارايه شد، احتمالا امروز به راى گذارده مي‌‏شود.

                        محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌‏المللى انرژى اتمى نگران است كه ايران با خروج از پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌‏اى و ممانعت از نظارت بر برنامه اتمى خود، به اين اقدام پاسخ دهد.

                        يك ديپلمات بلندپايه نزديك به آژانس بين‌‏المللى انرژى اتمى گفت: ايران شفاف بيان كرده است كه اگر شوراى امنيت براى توقف برنامه سوخت هسته‌‏اى غيرنظامى اقدام كند، در نتيجه عضويت در پيمان منع اشاعه هسته‌‏اى را لغو مي‌‏كند و همه فعاليت‌‏هاى آژانس بين‌‏المللى انرژى اتمى را متوقف مي‌‏كند.

                        يك ديپلمات ديگر در آژانس بين‌‏المللى انرژى اتمى گفت: اجراى تصميم خروج از ان پى تى سه ماه به طول مي‌‏انجامد، اين امر نشانه پايان منع اشاعه هسته‌‏اى است.

                        على لاريجاني، دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران بيستم جولاى هشدار داد كه اگر اقدام بين‌‏المللى حق مشروع ملت ايران را به مخاطره بيندازد، گزينه‌‏اى جز بازبينى سياست هسته‌‏اى ملى باقى نمي‌‏ماند.

                        يك ديپلمات عالى رتبه گفت: منظور لاريجانى پايان بازرسي‌‏هاست. مقامات آژانس بين‌‏المللى انرژى اتمى گفتند كه آنها خواستار كره شمالى ديگرى نيستند.

                        يك مقام اطلاعاتى غرب كه خواست نامش فاش نشود، گفت: ايران از پيمان منع اشاعه هسته‌‏اى خارج نمي‌‏شود، اين تهديد توخالى است.

                        Comment


                        • شهردار لندن از حزب كارگر اين كشور خواستار تظاهرات ضدصهيونيستى و ضد جنگ مردم شد.
                          به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، "كن لوينگستون" امروز از مردم خواست در محكوميت كشتار لبناني‌ها به دست نيروهاى رژيم صهيونيستى و درخواست آتش‌بس فورى در تظاهراتى ملى شركت كنند.
                          لوينگستون در بيانيه‌اى اعلام كرد، ارعاب ناشى از كشتار قانا توقف فورى حملات به لبنان و برقرارى آتش‌بس بدون شرط در لبنان و غزه را مي‌طلبد.
                          بسيارى از سازمان‌هاى طرفدار صلح نيز خواستار برگزارى تظاهراتى با شعار "توقف فورى و بدون شرط جنگ" در برابر پارلمان انگليس شدند.
                          نيروهاى رژيم صهيونيستى ديروز با بمباران يك ساختمان در قانا در جنوب لبنان كه غيرنظاميان به آن پناه برده بودند، بيش از 60 نفر از جمله بسيارى از زنان و كودكان را زير آوار دفن كردند.
                          رژيم صهيونيستى امروز نيز با انهدام يك ساختمان در صريفا در جنوب لبنان 25 نفر را به شهادت رساند.

                          Comment


                          • سرپرست دادگسترى كل استان خوزستان گفت: ششمين متهم پرونده انفجارهاى اهواز به نام حمزه سواري، فرزند لفته به اعدام محكوم شد.
                            به گزارش "ايلنا" به نقل از روابط عمومى قوه قضاييه، زايرى گفت: پس از تشكيل جلسه دادرسى و انجام محاكمه و تفهيم اتهام محاربه و اقدام عليه امنيت داخلى كشور و اخذ آخرين دفاع، اين حكم صادر و از طرف ديوان عالى كشور نيز تاييد شده است.
                            وى تصريح كرد: در خصوص متهم على منبوهي، فرزند سبهان نيز به لحاظ انكار مشاراليه و فقدان ادله اثباتى قانونى و شرعى حكم بر برايت مشاراليه از بزه انتسابى صادر شد.
                            پيش از اين حكم اعدام متهمان رديف اول تا پنجم اين پرونده و حكم به 30 سال حبس متهم على حلفي، فرزند عبدالنبى در تبعيدگاه گناباد نيز صادر و اعلام شده بود.

                            Comment


                            • چراغ‌هاي قرمز زيادي را در شرق تهران پشت سرگذاشتم تا به شهركي رسيدم كه كوچه پس كوچه‌هايش هنوز بوي عشق مي‌دهد و به راحتي مي‌شود جاي پاي خدا را در آن ديد، كوچه‌هاي مزين به نام عزيزترين قهرمانان دفاع مقدس. شهركي كه بسياري از خانواده‌هاي شهدا و جانبازان را در خود جاي داده بود.

                              و در بيشتر كوچه‌هايش مردان غيوري را مي‌ديديم كه سوار بر پاهايي فلزي گويي با قالي سليمان در گرماگرم تابستان در گذر بودند و امان از اين ويلچرهاي فلزي كه حمل و نقل آن هم صبر ايوب مي‌خواهد.

                              در كه باز شد، فهميدم در اين خانه هم صاحب يك جفت پاي فلزي زندگي مي‌كند و از پله‌ها كه بالا رفتم متوجه بالابري شدم كه حتما براي حمل و نقل اين پاهاي فلزي و يا كپسول اكسيژني چند كيلويي استفاده مي‌شود.

                              و در اتاق و روي تخت فلزي جسمي نحيف و رنجور كه شايد بيش از 40 كيلوگرم وزن نداشت روبه‌رو شدم، جسمي رنجور كه لوله‌هاي اكسيژن احاطه‌اش كرده بودند.

                              اين بار خبرنگار «فرهنگ و حماسه» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به سراغ ولي‌الله ميرعزيزي جانباز 75 درصد هشت سال دفاع مقدس ‌رفته است. اما حيف كه در حرف زدن نيز بيش از چند دقيقه طاقت نمي‌آورد و بايد مدتي را به تنفس آن هواي مصنوعي بگذراند تا بتواند دوباره از عشق حرف براند و از دلدادگي.

                              از آن زمان‌ها گفت: از عمليات‌هايي كه در آن هر چند نقش كوچكي داشته، از والفجر مقدماتي و والفجر يك،عمليات فتح‌المبين و عمليات خبير، از عمليات بدر و حلبچه و پل طلائيه و باز از مجروحيتش كه گازهاي خردل نيز او را بي‌نصيب نگذاشته و موج گرفتگي كه باعث بيماري اعصاب و روان او شده است و از زخم‌هاي بازو، چشم و كمرش.

                              از مشكلاتش كه حرف مي‌زد چشمانش آسماني بود و دستانش رو به آسمان كه باز هم خدا را شكر، چرا كه معتقد بود وضعيت او نسبت به بعضي از همرزمان و خانواده‌هايشان بهتر است. او و همسرش بيشتر از يك چيز شاكي بودند. آنها مي‌گويند:رسانه‌ ها بدون هيچ تحقيقي، وعده‌هاي داده شده توخالي در مورد اعطاي امكانات بهتر و رسيدگي‌هاي بيشتر به خانواده‌هاي ايثارگران را منتشر مي‌كنند در حالي كه خبري از اين امكانات نيست.

                              همسرش مي‌گفت: تا به حال چندين بار از اين وضعيت با حضور در رسانه‌ها از آنها شكايت كرده كه هنوز رسيدگي نشده است. از درد دست مي‌ناليد كه يك روز در ميان مجبور است به تنهايي كپسول اكسيژن 40 كيلويي را براي پر كردن بالا و پايين ببرد، بدون اين كه كسي به كمكش بيايد،به همين دليل حدود هشت ماه است كه از بنياد شهيد و امور ايثارگران درخواست دستگاه شارژر اكسيژن كرده اما هنوز جواب قطعي نگرفته است.

                              از مشكلاتشان كه سخن مي‌راندند، ياد تنها دختر 9 ساله‌شان مي‌افتادند كه در سال 71 به دليل سرطان فوت كرده و بنياد و يا ديگران حاضر به كمك به آنها نشده بودند.

                              او نيز چون بقيه جانبازان يك درد داشت،درد بي‌حرمتي و بي‌احترامي.

                              مي‌گفت: در اين زمان ‌كسي به درد جانبازان نمي‌رسد حتي اعتبار و ارزش فوتباليست‌ها بسيار بيشتر از جانبازان و كساني است كه مايه عزت و آبروي كشور هستند، ولي حالا كجاست اعتباري كه اينان به آنان بخشيدند و آنان هيچ از آن را به اينان نبخشيدند جز نگاه تمسخرآميز و ...

                              زماني كه منطقه بوديم و زير آتش دشمن، اين قهرمانان كجا بودند؟ چه تفاوتي است ميان ما و آنان؟ آنها حالا در تلاش براي گل زدن هستند و ما آن زمان هر لحظه و هر مكان در حال گل زدن بوديم.

                              به وضعيت رسيدگي مسولان و به نيش و كنايه‌هايي كه حتي از زبان برخي از آنها شنيده مي‌شود، و از وضعيت بدحجابي برخي بانوان گلايه داشت. قسم خورد ما براي اين دين و كشور خون داديم، دست و پا و قطع نخاعي داديم،ما رفتيم تا دين وناموسمان در امان بماند و حالا نبايد عده‌اي با اين حركات به امنيت ايجاد شده خدشه وارد كنند.

                              و باز گلايه كه حتي در منطقه‌اي چون شلمچه كه وجب به وجب آن با خون پاك شهدا مطهر است،حرمت‌ها به خوبي حفظ نمي‌شود.

                              هنگامي كه با چشمان دريايي‌اش به عكس همرزمانش در بالاي تختش نگاه مي‌كرد، باز هم خدا را شاكر بود كه او را لايق آن زمان و آن مكان كرده و گفت حتي اگر هر لحظه و هر زماني باز هم احتياج به حضورش باشد، كوتاهي نمي‌كند.

                              و آن وقت بود كه سرفه امانش را بريد و بقيه حرفهايش با زبان بي‌زباني و گلويي كه از سوزش سيب كال در عطش يك جرعه آب مانده بود، گم شد و باز نگاهش در پس ابرها و آسمان هفتم ناپديد ماند.

                              Comment


                              • Comment

                                Working...
                                X