Announcement

Collapse
No announcement yet.

Health News

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • نكاتي در مورد تميز كننده هاي دندان

    بطور كلي مي توان گفت خمير دندان فرآورده اي است كه براي تميز كردن سطوح دندان از باقيمانده هاي مواد غذايي و ساير مواد چسبنده به انها ،براق و سفيد كردن ميناي دندان ،كاستن بوي دهان ،حفظ سلامت لثه ها و دندانها همچنين ايجاد حالت تميزي و تازگي در دهان بكار ميرود.

    انواع خمير دندان ها :
    خمير دندان ها از لحاظ شكل ظاهري فرآورده مي توانند به اشكال مختلفي مانند انواع ژله اي،مايع ، خميري وغيره وجود داشته باشند.امروزه با پيشرفت تكنولوژي انواع مختلف خمير دندان از لحاظ فرمولاسيون و كارايي در بازار موجود است كه به چند مورد از آنهادر ذيل اشاره مي گردد.
    1. خمير دندان ضد پوسيدگي:
    در اين خمير دندان ها از تركيبات فلورايد به عنوان ماده ضد پوسيدگي استفاده مي شود اين ماده با اضافه شدن به ميناي دندان باعث استحكام دندان ها ، كند يا متوقف شدن فرآيند پوسيدگي دندانها و افزايش مقاومت آنها در برابرمواد توليد شده از باكتري هاي مضر درون دهان مي گردند.
    2. خمير دندان هاي ضد جرم:
    در اين نوع خمير دندان ها كه بهتر است آن را خمير دندان مخصوص پيشگيري از تشكيل جرم ناميده مي شود از موادي(مانند انواع پيروفسفاتها)استفاده مي شودكه قادر هستند فرآيند تشكيل رسوبات و چسبيدن آنها بر روي دندان ها كندتر نمايد.
    3. خمير دندان هاي ضد پلاك:
    در اين نوع خمير دندان ها از مواد ضد ميكروبي (مانند تري كلوزان)به منظور به تاخير انداختن ايجاد پلاك استفاده مي گردد
    4. خمير دندان هاي ضد حساسيت:
    در بعضي از افراد دندانهاي حساس وجود دارد كه با خوردن غذاهاي شيرين يا ترش و يا مواد سرد و گرم احساس درد ايجاد مي شود. اين نوع خمير دندان ها اين حساسيت را كاهش مي دهد.
    5. خمير دندان هاي بچه:
    اين نوع خمير دندانها مناسب استفاده كودكان بوده كه داراي فرمولاسيون خاص و واجد ويژگيهاي ظاهري مانند طعم و رنگ مورد علاقه آنها ميباشد و جهت استفاده كودكان پيشنهاد ميگردد.
    شرايط نگه داري:
    اين فرآورده بايد در دماي 18 تا 27 درجه سانتي گراد(جاي خشك و خنك و دور از نور مستقيم آفتاب) نگه داري شود.
    خصوصيات يك خميردندان خوب
    1.داراي قدرت پاك كنندگي مناسب بوده و هيچ گونه آسيبي براي ميناي دندان ،لثه،لايه هاي مخاطي و يا دهان ايجاد ننموده و با پوست و مخاط دهان سازگار باشد.
    2. داراي بافت نرم و يكنواخت بوده ودر اثر فشار معمولي و در دماي اتاق به راحتي از تيوپ خارج شده و برروي مسواك پخش شود.
    3. داراي بسته بندي مناسب و سالم باشد.
    4. در مدت زمان مصرف از لحاظ فيزيكي و شيمياي پايدار بوده و تغييري در شكل ظاهري آن پديدار نگردد.
    توصيه ها:
    1.بعد ازهر بار استفاده از خمير دندان حتماً در آن را بسته تامانع خشك شدن و آلودگي فرآورده گردد.
    2.بعد از هر وعده غذايي با كمك مسواك و خمير دندان مناسب وبه ميزان كافي دندانهاتميز شود.
    3.كودكان بايد روش صحيح استفاده از خمير دندان را فرا گرفته به نحوي كه بعد از استفاده آن را از دهان خود بيرون بريزندتا بلعيدن آن به حداقل برسد.

    4. در كودكان به منظور پيشگيري ازعوارض نامطلوب حتما از خمير دندان مخصوص اين گروه سني استفاده گردد.
    5.به منظور دستيابي نتايج بهتر در استفاده از خمير دندانهايي مانند ضد جرم ،ضد پلاك ، ضد حساسيت و غيره با دندانپزشك مشورت نماييد.
    6.در هنگام مصرف خمير دندان به اطلاعات مندرج در روي فرآورده و چگونگي مصرف صحيح آن توجه نماييد و از بلعيدن خمير دندان خودداري نماييد.

    Comment


    • آيا گياه خواري خوب است؟

      تغذيه يك علم جوان است و با تحقيقات گسترده در مورد مواد غذايي و تأثيرات آن بر بدن انسان، رابطه اي مستقيم دارد و هر روز شاهد افزايش اطلاعات و گاه گاهي شاهد تغيير نظرات دانشمندان در زمينه ي مواد خوراكي و آشاميدني هستيم كه مسلما اين موضوع بر اثر پيشرفت علوم و فنون آزمايشگاهي و افزايش مستمر آگاهي ها در عالم مواد غذايي توسط متخصصان است.

      لازم به ذكر است، جامعه با شنيدن اين نظريات بعضا دچار گمراهي مي شود و اين وظيفه ي كارشناسان است كه مردم را از اشتباه و سردرگمي نجات دهند. اميد است در كشور عزيزمان، شاهد پيشرفت، رشد و شكوفايي اين علم جوان باشيم.

      آيا گياه خواري يك رژيم مناسب و سالم است؟
      رژيم هاي گياه خواري مي توانند سودمند باشند اما به شرط اين كه درست و دقيق برنامه ريزي شده باشند. گياه خواران با يك برنامه ي غذايي مناسب مي توانند خطر بيماري هايي چون چاقي، فشار خون بالا ، يبوست و سرطان كولون (بخشي از روده ي بزرگ) را كاهش دهند و در صورتي كه گياه خواران برنامه ي ضعيفي داشته باشند خطر بيماري هايي چون پوكي استخوان ، نرمي استخوان ، كم خوني مربوط به آهن و ويتامين B12 و كندي رشد در كودكان را مي توان انتظار داشت .

      گياه خواران به گروه هاي زير تقسيم بندي مي شوند :

      ـ گياه خوار محض(Vegans): گياه خواراني كه گوشت قرمز، ماهي، مرغ، تخم مرغ و لبنيات نمي خورند.

      ـ لاكتووگان (vegetarians Lacto) :گياه خواراني كه لبنيات هم مي خورند.

      ـ اووگان (Ovovegetarians) : گياه خواراني كه تخم مرغ هم مي خورند.

      ـ لاكتواووگان (Lacto-ovovegetarians) : گياه خواراني كه تخم مرغ و لبنيات هم مي خورند .

      ـ نيمه گياه خوار (Semi-vegetarians) : گياه خواراني كه ماهي و مرغ هم مصرف مي كنند، ولي گوشت قرمز را مصرف نمي كنند .

      اگر شما مي خواهيد مانند گياه خواران نوع اول هيچ محصول غذايي با منشأ حيواني را نخوريد بايد بدانيد كه حتما نياز به تكميل اين نوع رژيم داريد و اين كار فقط به شرطي مورد تأييد است كه براي حفظ سلامتي، مواد مغذي لازمي را كه در محصولات با منشاء حيواني وجود دارد به نوعي تأمين كنيد. از اين رو ملزم به دريافت مواردي از جمله :

      انرژي كافي، پروتئين، كلسيم، ويتامين D‎ ، آهن و ويتامين B12 هستيد .

      در زنان، به خصوص زنان باردار، شيرده و هم چنين كودكان، نياز به برنامه ريزي دقيق تري وجود دارد و ويتامين ها و املاح بيشتري به صورت مكمل هاي غذايي برايشان پيشنهاد مي شود، البته اين برنامه ريزي حتما به وسيله ي يك كارشناس و متخصص علوم تغذيه بايد محاسبه و انجام شود. بدين وسيله مي توان با محاسبه ي ميزان مصرف قابل قبول انرژي، ضمن تأمين مواد مغذي ضروري بدن، در چنين شرايطي به يك رژيم صحيح و الگوي مناسب مصرف دست يافت.

      گياه خواران ضمن استفاده از سبزيجات و ميوه جات، به دليل مصرف نكردن گوشت، حتما بايد از جانشين هاي گوشت بهره مند شوند كه عبارتند از: حبوبات (مانند عدس و لوبيا)، مغزها(مانند گردو و فندق) و تخم مرغ.

      نكته ي خيلي مهم براي اين دسته از مردم و طراحان برنامه ي غذايي ايشان، اعتدال در مصرف و آشنايي با نوع و ارزش غذايي مواد مصرفي است.

      لازم به توضيح است كه در دنيا، دسته ها و گروه هاي مختلفي از جمله گياه خواران، خام خواران و غيره وجود دارند و دانشمندان بر اساس تحقيقات، نظرات مختلفي ارائه مي كنند، در نتيجه بعضي را تأييد و برخي را رد مي كنند.

      اگر بخواهيم منصفانه قضاوت كنيم و بر اساس آخرين تحقيقات و بدون جانبداري از گروهي خاص اعلام نظر كنيم، بايد بگوييم بدن انسان با پيچيدگي هاي فراوان خود ، نيازمند تأمين انرژي و حفظ سلامتي خود براي تداوم حيات است و در واقع براي دستيابي به اين مهم نيازمند تأمين تمامي املاح، آب، الكتروليت ها، ويتامين ها، كربوهيدرات ها، چربي ها و پروتئين ها مي باشد، لذا بهتر است از تمام گروه هاي غذايي (به شرط رعايت اعتدال در مصرف) استفاده كند.
      لازم به توضيح است كه استفاده از بعضي مواد غذايي خاص، به تنهايي پاسخ گوي تمامي نيازهاي بدن نيست. همان گونه كه عامه ي مردم فكر مي كنند با رژيم هاي لاغري غير علمي و قلابي، به سرعت لاغر مي شوند ـ كه گاهي اينچنين نيز هست- اما غافل از آن كه به دليل عدم محاسبات دقيق براي تامين انرژي مورد نياز بدن ، ضمن مواجه كردن بدن با گرسنگي شديد، دچار عوارض گوناگون و انواع بيماري ها و سوء تغذيه مي شوند و يا با ايجاد اختلال در سيستم هاي مختلف بدن و به ويژه سيستم دفاعي بدن، زمينه ي ابتلا به بيماري ها را هموار مي سازند. در صورتي كه كسي بخواهد بر اساس سليقه ي خود، نوع خاصي از تغذيه مانند گياه خواري را پيش بگيرد، بايد بداند كه ترجيحا چنين رژيم هايي براي كودكان، زنان باردار و زنان شيرده پيشنهاد نمي شود، مگر به شرط تأمين انرژي لازم براي رشد و نمو و تأمين مواد مغذي ياد شده. البته چنين رژيم هايي براي كساني كه بخواهند به صورت مقطعي وزن خود را كاهش دهند و به وزن ايده آل برسند، مناسب مي باشد. البته لازم است پس از پايان اين مرحله ي مقطعي، تحت نظر يك كارشناس مجرب تغذيه وزن ايده آل خود را با يك رژيم متعادل حفظ كنند.

      به هر حال هيچ رژيم جادويي اي وجود ندارد و برنامه ي غذايي بايد بر اساس محاسبات صحيح و علمي و رعايت اعتدال در مصرف انواع مواد غذايي باشد (هم ضمن داشتن يك برنامه ي فعاليت بدني و ورزشي مناسب).

      Comment


      • پوست دست، فداي شستن ظرف

        از علل ايجاد اگزماي دست چه مي دانيم؟
        يكي از شايع*ترين بيماري*هاي خانم ها، اگزماي (درماتيت) دست است و به جرأت مي *توان گفت كمتر خانمي است كه مبتلا به اين عارضه نباشد. اين بيماري معمولاً در اثر تماس پوست با برخي مواد رخ مي *دهد كه در اين حالت به آن "اگزماي تماسي دست" اطلاق مي *شود.

        اگزماي تماسي دست، به دو گروه كلي تقسيم مي *شود:

        الف – اگزماي تماسي دست از نوع آلرژيك (حساسيتي):
        در اين حالت، پوست نسبت به مواد خاصي حساسيت دارد. تماس با اين مواد باعث ظهور سلول هاي مخصوصي در پوست مي* شود. اين سلول ها، يك سري ملكول*هاي تحريك كننده بافتي ترشح مي *كنند و به دنبال آن قرمزي، خارش و پوسته ريزي ظاهر مي شود. بيمار پوستش را مي* خاراند و با اين كار عفونت هم به اگزما اضافه مي* گردد و در نهايت پوست دست، خشك، خشن، ضخيم (مثل چرم) و داراي پوسته و ترك هاي دردناك مي شود. تخمين زده شده دو درصد افراد جامعه داراي اين نوع اگزماي تماسي هستند.

        به طور كلي هر ماده اي مي تواند باعث بروز حساسيت تماسي در دست شود، ولي شايع*تر از همه، برخي فلزات مثل نيكل و كروم، مواد آرايشي، برخي از گياهان مثل پيچك سمي، مواد پلاستيكي و گاهي داروهاي موضعي مثل كرم نئومايسين است.

        نيكل و كروم در پوشش بسياري از وسايل فلزي روزمره مثل جواهرات بدلي، زيورآلات، ساعت، وسايل آشپزخانه و تعداد بي شماري لوازم ديگر وجود دارد و با اين حساب متوجه مي شويد كه پرهيز از تماس با اين فلزات چقدر مشكل است. ساير عوامل ذكر شده نيز به وفور در زندگي ما وجود دارد. لذا اجتناب از آنها خيلي مشكل و در حقيقت غير ممكن است. به اين دليل در تشخيص اين نوع اگزماي تماسي دست، بايد نهايت احتياط از جانب پزشك به عمل آيد و حتماً تشخيص با آزمايش*هاي دقيق آزمايشگاهي (در حد امكان) تأييد شود، زيرا اين تشخيص دردسرهاي زيادي را براي بيمار به وجود مي *آورد و استرس*هاي فراواني را به او وارد مي* كند. به هر حال مهم ترين قسمت درمان، پرهيز (تا حد امكان كامل) از ماده حساسيت زاست و اگر اين مورد خود رعايت شود، نه تنها نياز به درمان دارويي بسيار كاهش مي* يابد، بلكه گاهي بدون درمان دارويي هم فرد خود به خود بهبود مي *يابد.

        ب – اگزماي تماسي دست از نوع تحريكي:
        در اين حالت ماده مسئول باعث تحريك و آزار پوست و ايجاد اختلال و تخريب در ساختمان پوست مي *شود. اين نوع، شايع*ترين علت اگزماي دست خانم ها را تشكيل مي *دهد. موادي كه بيشتر مسئول بروز اين حالت هستند، عبارتند از شوينده*ها و دترژانت*ها (مثل وايتكس و غيره)، مواد آرايشي، فرآورده*هاي نفتي، سيمان، اسيدها و مواد قليايي.

        شايان ذكر است كه هركس به مدت طولاني و زياد با آب و مواد پاك كننده سر و كار داشته باشد، خواه ناخواه مبتلا به اين عارضه مي* شود، لذا بروز آن در آشپزها، خانم هاي خانه* دار، مادراني كه بچه كوچك دارند (به دليل تعويض كهنه بچه) و شغل هاي خدماتي دور از انتظار نيست، مگر اين كه مراقبت و محافظت دقيق و مرتب از پوست به عمل آيد. در اينجا هم اصل كلي درمان، پرهيز از تماس مستقيم با مواد تحريك كننده است.

        توصيه*هاي كلي به خانم هاي خانه*دار
        1-سعي كنيد در طول روز حداكثر 3 بار دست هايتان به طور مستقيم با آب و صابون تماس داشته باشد. انجام اين كار در ابتدا مشكل است(به خصوص براي خانم هاي ايراني كه اكثراً تا حدي وسواس شستن دارند)، ولي با كمي تمرين و ظرف مدت كوتاهي اين مسئله جا مي* افتد؛ به طور مثال مي* توانيد كاري كنيد كه فقط موقع وضو گرفتن، دست با آب تماس مستقيم داشته باشد ( درضمن، آب ولرم بهتر است).

        2-از آنجايي كه پوست افراد اگزمايي، معمولاً خشك است، استفاده مرتب از ِكِرم خيلي خوب است و توصيه مي *شود. در مورد نوع و مارك ِكِرم مصرفي حتماً با متخصص پوست مشورت كنيد و هيچگاه سرخود آن را از داروخانه نخريد. علت اين است كه شما مي*خواهيد اين ِكِرم را روزانه مصرف كنيد و اگر آن ِكِرم به هر دليل مناسب پوست شما نباشد، بسيار مضر بوده و چه بسا مشكل دستتان را بدتر كند.

        3-ارتباط خوردن مواد غذايي مختلف با اگزماي تماسي دست دقيقاً مشخص نيست. اگر فكر مي* كنيد رابطه*اي بين بيماري شما و ماده غذايي خاصي وجود دارد، بهتر است حداقل براي 3ماه آن ماده غذايي خاص را از رژيم خود حذف و نتيجه را بررسي كنيد. البته گفتني است كه گاهي تماس دست با آن ماده غذايي هنگام خوردن، موجب بروز اگزما مي *شود، يعني ورود آنها به دستگاه گوارشي نقشي در ايجاد بيماري ندارد.

        4-داشتن آرامش فكري و پرهيز از استرس در كليه مراحل زندگي و براي فردي (بيمار يا سالم ) بسيار مفيد است.

        5-از مصرف بيش از اندازه مواد آرايشي، عطريات، اسپر*ي*هاي خوشبود كننده و سيگار حتي*الامكان پرهيز كنيد.

        6-براي كارهاي منزل حتماً از دستكش استفاده كنيد. دستكش، پوشش محافظتي است كه پوست گرانبهاي دست شما را از گزند مواد آسيب رسان خارجي حفظ مي* كند. ديده شده است كه خانم هاي خانه*دار براي وسايل آشپزخانه و منزل، كاور (پوشش پلاستيكي) تهيه كرده و آنها را با دقت مي پوشانند، ولي در مورد پوست ارزشمند خود كه هديه خداوند است و جانشيني ندارد، اهمال مي *كنند و بهانه مي* گيرند كه با دستكش نمي توان كارهاي منزل را انجام داد يا ظرف ها خوب تميز نمي *شوند، ولي اين بهانه*ها حتي اگر صحيح هم باشند، هيچ فايده*اي به حال فرد ندارد. اگر دستكش به طور منظم و مرتب استفاده نشود، دير يا زود پوست خراب مي *شود و هيچ وقت به حال اول (حتي با درمان) برنمي* گردد. پس تا دير نشده به فكر باشيد.

        7-صابون مورد مصرف بايد ملايم، خنثي يا چرب باشد. يك اشتباه رايج اين است كه فرد فكر مي* كند چون صابون را پزشك تجويز كرده است ، لذا حتماً بايد در هر بار شستن دست، صابون هم استفاده شود. اين فكر بسيار غلط است، زيرا حتي در مورد صابون طبي هم هر چقدر كمتر دست با آن تماس داشته باشد بهتر است و فقط وقتي كه واقعاً صابون لازم است بايد از صابون استفاده شود.

        در حمام هم بهتر است از همين صابون*ها استفاده شود.

        Comment


        • بروز ناگهاني تب همراه با دردهاي عضلاني واستخواني ازعلايم بيماري*آنفلوآنزا به شمار مي روند.

          دكتر مسعود مرداني فوق تخصص بيماري*هاي عفوني و عضوهيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اين كه بيماري آنفلوآنزا قابل پيش*گيري توسط واكسن است، افزود: افراد مي*توانند با تزريق سالانه يك بار واكسن آنفلوآنزا از اين بيماري جلوگيري كنند.

          وي تصريح كرد: واكسن آنفلوآنزا هميشه بايد با شروع فصل سرد سرما بسته به منطقه*ي جغرافيايي كه عمدتا در شهر تهران از ابتداي مهر و آبان* ماه است، تزريق شود. البته در مناطق سردسير زودتر و در مناطق گرمسير كمي با تاخير اين واكسن تزريق مي*شود،اما آنچه كه در نيمكره شمالي مرسوم است، تزريق اين واكسن بايد در حوالي شهريور و يا مهر ماه انجام شود.

          دكتر مرداني با بيان اين كه واكسن تزريقي سال گذشته براي سال آينده تاثيري ندارد، اظهار كرد: اين واكسن، واكسن سرماخوردگي نيست و فقط از بيماري آنفلوآنزا جلوگيري مي*كند؛ همچنين چنانچه بيماري آنفلوآنزا در افراد در معرض خطر بروز كند، اين بيماران دچار عوارض خاصي خواهند شد؛ اما بيماري سرماخوردگي، يك بيماري خود محدود شونده است.

          وي با بيان اين كه كليه افراد بالاي پنجاه سال بدون توجه به جنسيت بايد واكسن آنفلوآنزا را تزريق كنند، اذعان داشت: كليه افراد ديابتي، بيماران قلبي عروقي، بيماران مزمن ريوي مانند آسم ريوي وحساسيت فصلي، بيماران نارسايي كليه، بيماران مبتلا به سرطان لوسمي و لنفون، كليه بيماران HIV مثبت و ايدز و همچنين براساس دستورالعمل*هاي جديد پزشكان، پرستاران، پرسنل پزشكي بايد اين واكسن را تزريق كنند.

          عضو كميته كشوري آنفلوآنزا خاطرنشان كرد: كودكان بين سنين شش*ماهه تا شصت ماهه، زنان حامله*ايي كه سه ماهه دوم وسوم آنها همزمان با فصول سرد سال است، بايد واكسن آنفلوآنزا را تزريق كنند.

          وي با بيان اين كه كليه افرادي كه سابقه حساسيت به تخم*مرغ و اجزاي سازنده واكسن را دارند، نبايد واكسن آنفلوآنزا را تزريق كنند، يادآور شد: چنانچه افراد دچار بيماري*هايي با اختلالات حركتي در سيستم عصبي هستند مانند سندرم گيلمباره، نبايد از واكسن استفاده كنند.

          مرداني با بيان اين كه اين واكسن بايد در قسمت فوقاني عضله دست( ناحيه دلتوئيد) تزريق شود، گفت: عمده*ترين عارضه*ي واكسن آنفلوآنزا، درد محل تزريق است كه مي*توان با حوله گرم يا با خوردن يك قرص استامينوفن آن را درمان كرد. همچنين عوارض نادري مانند سندرم گيلباره ، در يك ميليون موارد تزريق واكسن ديده شده است.

          وي تصريح كرد: چنانچه واكسن آنفلوآنزا رايگان به دست مردم برسد، فوايد آن بيشتر از دريافت پول است. اين در صورتي است كه كشوري مانند ژاپن در طي سه سال بطور آزمايشي اين واكسن را به دانش*آموزان ابتدايي، رايگان تزريق كرده و پس از مقايسه آمارهاي بدست آمده با سه سال قبل از آن، موارد ويزيت سالانه، آمار مرگ و مير دانش*آموزان كاهش يافته است.

          دكتر مرداني با بيان اين كه بيماري آنفلوآنزا از جمله بيماري*هاي عفونت* دستگاه فوقاني است كه با شروع ماه*هاي فصل سرد سال به حداكثر شيوع خود مي*رسد، اضافه كرد: علايم باليني اين بيماري با بروز ناگهاني تب، همراه با دردهاي عضلاني واستخواني است.

          وي در پايان افزود: سردرد، سرفه همراه با خلط، عطسه از علايمي هستند كه به ميزان كمتر در بيماري آنفلوآنزا ديده مي*شوند.

          Comment


          • هشدار به مادران بارداري كه قرص ضد افسردگي مي خورند

            محقق استراليايي هشدار داد؛ مادراني كه در زمان بارداري از قرصهاي ضد افسردگي استفاده مي كنند صاحب فرزنداني كم وزن و مبتلا به تشنج و رعشه مي شوند.

            دكتر «مگان گالبالي» از بيمارستان «الرحمة للنساء: عطوفت با زنان» اعلام كرد: كودكاني كه مادرانشان از قرصهاي ضد افسردگي استفاده مي كنند، قبل از ديگران به دنيا مي آيند و اندازه اي كوچكتر از ديگر نوزادان دارند.

            وي اضافه كرد: اين نوزادان بيشتر از تشنج، سرفه و عوارض معدوي رنج مي برند، ولي ملاحظه شده كه تا يك ماه اول بعد از تولد اين عوارض مخفي مي ماند.

            «گالبالي» اطمينان داد كه راههاي ديگر معالجه افسردگي كه پزشكان تجويز مي كنند خطر بسيار كمي بر روي جنين دارد.
            گالبالي و گروه تحقيق پزشكي در ملبورن تحقيقات خود را بر روي 34 زن كه قرص ضد افسردگي در زمان بارداري مصرف مي كردند در مقايسه با 34 زن حامله ديگر كه از اين دارو مصرف نمي كردند ادامه دادند و دريافتند كه كودكاني كه مادرانشان قرص ضد افسردگي استفاده مي كنند بعد از يك ماه بر وزنشان افزوده نمي شود برعكس ديگر كودكان.

            وي هشدار داد كه مصرف اين قرصها باعث ايجاد عيب و نقص در جنين مي شود و بهتر است كه در اين مرحله از اين قرصها استفاده نكنند.

            به گزارش ايونا، وي افزود: ما نمي خواهيم كودكان را در معرض خطر قرار دهيم و زناني كه از افسردگي رنج مي برند در اين دوره بايد به پزشك مراجعه كرده و داروي لازم را دريافت كنند.

            Comment


            • شناسایی عامل اصلی در تاثیر داروی سرطان


              تشخیص سرطان تخمدان اغلب دشوار است
              دانشمندان دلیل تاثیر داروی سرطان بر برخی از مبتلایان به سرطان تخمدان و بی تاثیری آن بر گروهی دیگر را دریافته اند.
              داروی پاکلیتکسل تومور سرطانی تخمدان را کوچک می کند با این همه محققان دانشگاه کمبریج دریافته اند بیمارانی که فاقد نوعی خاص از پروتئین هستند در برابر این دارو واکنشی نشان نمی دهند.

              "موسسه تحقیقاتی سرطان بریتانیای کبیر" که در کنار شورای تحقیقات پزشکی پشتیبان مالی این تحقیق بوده اعلام کرده است این کشف باعث می شود دارو برای کسانی تجویز شود که از آن سود خواهند برد.

              سالانه 7 هزار نفر مبتلا به سرطان تخمدان در بریتانیا شناسایی می شوند.

              داروی پاکلیتکسل، از خانواده داروهای موسوم به تکسان است که از درخت سرخدار تهیه می شود.

              محققان که در انستیتوی تحقیقاتی کمبریج مستقرند داده های مربوط به 20 بیمار مبتلا به سرطان تخمدان را بررسی کرده اند.

              این محققان دریافته اند آنها که به دارو واکنشی نشان نمی دهند میزان کمتری از پروتئین موسوم به تی.جی.اف.بی.آی را در نمونه گیری های پیش از درمان داشته اند.

              بررسی های بیشتر نشان داده نرخ مرگ سلول های سرطانی بعد از درمان با دارو در کسانی که میزان بالایی از این پروتئین را داشته اند بالاتر بوده است.

              دکتر جیمز برنتون، رهبر این تیم تحقیقاتی می گوید: " این پروتئین در یک سوم از موارد سرطان تخمدان کاهش می یابد و احتمال دارد که بتوان از آن به عنوان عامل تشخیص دهنده برای گزینش بیماران جهت مداوا با این دارو استفاده کرد."

              وی می افزاید: "یافته های ما نه تنها امید به مداوای سرطان تخمدان پیشرفته را افزایش می دهد بلکه می تواند به افزایش میزان موفقیت در درمان با سایر داروهای این خانواده را که در سرطان های ریه و سینه به کار می روند بالا ببرد."

              دکتر احمد عاشور احمد که از محققان دیگر این گروه است می گوید: " یافته های ما نشان می دهد پروتئین هایی از این دست که سلول های سرطانی را محاصره کرده اند با فرستادن پیامی سلول را به دارو حساس می کنند."

              به گفته وی "کشف رمزی که این پیام از طریق آن فرستاده می شود می تواند به کشف روش های درمانی جدیدی منجر شود که با تقلید از این شیوه پیام رسانی میزان واکنش سلول به دارو را بالا می برند."


              Comment


              • دانشمندان می گویند آنها سلول های پایه ای را که باعث بروز شایع ترین نوع سرطان خون در کودکان می شود یافته اند.
                تیم محققان بریتانیایی در گزارشی در نشریه ساینس می گویند این کشف می تواند به ایجاد معالجات تازه و کمتر آزارنده برای این بیماری منجر شود و همچنین به درک بهتر انواع دیگر سرطان کمک کند.

                این تحول حاصل مطالعه به روی یک دختر بچه سه ساله بریتانیایی به نام اولیویا است. سرطان وی سال گذشته تشخیص داده شد اما ایزابلا، خواهر دوقلوی او، مبتلا به این بیماری نیست.

                دانشمندان با تحلیل و مقایسه سلول های خونی این دو خواهر، که دوقلوی همتا هستند، توانستند سلول های پایه ای را که عامل سرطان بودند شناسایی و جدا کنند.

                محققان اکنون بر این باورند که درست همانطور که تمامی بافت های بدن از سلول های پایه رشد می کنند، تومورهای سرطانی نیز چنین هستند.

                معالجات متعارف بر نابود کردن تومورها با کمک جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی تمرکز دارد.

                اما مشکل این شیوه این است که اگر تنها چند سلول پایه سرطانی به جا بماند، بیماری بازخواهد گشت.

                دانشمندان امیدوارند که شناسایی سلول های پایه عامل سرطان خون به معالجات هدفمندتر که برای بدن کمتر سمی است منجر شود.

                هرچند اولیویا، دختربچه بریتانیایی، هم اکنون عقب نشینی بیماری را تجربه می کند، اما به دلیل معالجات انجام شده بینایی در یکی از چشمانش را از دست داده است.

                دانشمندان اکنون بر این باورند که حدود یک درصد از کودکان هنگام تولد حامل سلول های صدمه دیده هستند؛ صدماتی که باعث بروز سرطان خون می شود.

                اما آنها هنوز مطمئن نیستند که چرا این بیماری در برخی کودکان بروز می کند و در سایرین نه.

                Comment


                • لزوم دادن آگاهی در زمینه ناباروری به بیماران سرطانی


                  دن تونسند در سال 2003 سرطان بیضه گرفت
                  پزشکان می گویند باید بیماران سرطانی را در جریان این موضوع که ممکن است دچار ناباروری شوند، قرار داد و گزینه درمان را به آنان پیشنهاد کرد اما این کار معمولا صورت نمی گیرد.
                  بیماران سرطانی ممکن است در طی معالجات، قدرت باروری خود را از دست بدهند.

                  اما آنها می توانند اسپرم و یا تخمک بارور شده خود را قبل از معالجات منجمد کنند.

                  دن تونسند از شنیدن ابتلا به سرطان بیضه بسیار گیج شده بود.

                  پزشکان به او گفتند که باید ماهها تحت شیمی درمانی و پس از آن عمل جراحی قرار گیرد.

                  خطر واقعی

                  او می گوید: "من در آن زمان تنها ۲۲ سال داشتم و به شدت تحت تاثیر این خبر قرار گرفتم. تعجبی ندارد که خطر ناباروری در آن زمان مهمترین نگرانی من نبود."

                  "اما من یک روز شروع کردم به مطالعه در مورد این بیماری بر روی اینترنت و متوجه شدم که با خطر بسیار جدی از دست دادن قدرت تولید مثل مواجهم."

                  "این مسئله مرا نگران کرد و رفتم بدنبال اینکه چه راه حلی وجود دارد."

                  نهایتا آقای تاونسند که اهل ریچموند در جنوب غرب لندن است تعدادی از اسپرم های خود را در یک کلینیک منجمد کرد.

                  به این ترتیب او حتی اگر در اثر معالجه قدرت باروری خود را از دست داده باشد، همچنان امکان بچه دار شدن را دارد.

                  تحقیقات نشان داده که از هر فردی که از سرطان بیضه جان سالم به در می برد، یک نفر دچار مشکل باروری می شود.

                  او می گوید: "من جوان بودم و در آن زمان دوست دختری نداشتم. بنابراین بچه دار شدن چندان در ذهن من جای نداشت."

                  "اما خوشحالم که در آن زمان متوجه شدم و این کار را کردم."

                  "اکنون که ۲۶ سال دارم و شریک دائم زندگی دارم، روز به روز بیشتر به فکر بچه دار شدن هستم."

                  آقای تونسند که در فرودگاه شهر لندن کار می کند هنوز نمی داند که قدرت باروری خود را داراست یا نه.

                  به بیماران سرطانی اغلب توصیه می شود برای دقیق بودن آزمایشات باروری صبر کنند و چند سال پس از معالجه تحت این آزمایشات قرار گیرند.

                  او می گوید: "خوشبختانه من نباید نگران این مسئله باشم. اگر قدرت تولید مثل خود را از دست داده باشم، می دانم که اسپرم های خود را در جایی منجمد و ذخیره کرده ام. بسیار خوشحالم که به کلینیک رفتم."

                  "بسیاری از مردم وقتی از سرطان خود مطلع می شوند متوجه این مسائل نمی شوند، بخصوص اگر پزشکان نیز به آنها توصیه های لازم را ارائه نکنند."

                  "توصیه من این است که هر کسی باید متوجه عوارض معالجه خود باشد و گام های مقتضی را برای مقابله با آن بردارد."


                  Comment


                  • 90 درصد خانواده**هاي ايراني با كمبودكليسم مواجه هستند

                    كارشناس دفتر سلامت* خانواده و جمعيت وزارت بهداشت تصريح كرد: 90 درصد خانواده* هاي ايراني كمتر كليسم دريافت مي *كنند كه علت آن مصرف كم لبنيات است.
                    به گزارش مهر، دكتر فروزان صالحي، در نشست يك روزه "غني سازي آرد با آهن و اسيدفوليك" كه امروز در هتل المپيك برگزار شد، گفت: آهن، يد و ويتامين آ از كمبودترين ريزمغذي ها در مردم دنيا محسوب مي *شود.

                    وي با بيان اينكه يك ميليارد زن و كودك در دنيا از كم خوني رنج مي*برند، افزود: كمبود ويتامين آ در 200 ميليون كودك باعث شده تا 2/8 ميليون نفر از آنان كور شوند.

                    صالحي، افزايش مرگ و مير مادران ، تولد كودكان نارس و افزايش مسموميت را از عوارض كمبود ريزمغذها برشمرد و گفت: قبل از شروع طرح غني *سازي آرد، يك سوم زنان سن باروري كمبودآهن و كم خوني ناشي از فقرآهن داشتند كه ميزان تا حدودي كاهش يافت.

                    كارشناس دفتر سلامت* خانواده و جمعيت وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر40 كودكان 15 تا 23 ماهه ، 20 درصد كودكان 6 ساله ، 18 درصد نوجوانان و 25 درصد زنان باردار كم خوني دارند.

                    وي با بيان اينكه كمبود روي در كشور مشكل ساز است ، اظهار داشت: بيش از 30 درصد كودكان 6 ساله اين كمبود دارند كه در سيستان و بلوچستان اين ميزان به 30 تا 40 درصد مي رسد.

                    كارشناس دفتر سلامت* خانواده و جمعيت وزارت بهداشت تصريح كرد: 90 درصد خانواده* هاي ايراني كمتر كليسم دريافت مي *كنند كه علت آن مصرف كم لبنيات است.


                    Comment


                    • عسل در درمان سرفه كودكان بسيار موثرتر از داروهاي معمول است

                      خوردن يك قاشق چاي* خوري عسل قبل از خواب در رفع سرفه* كودك بسيار موثر است و باعث مي*شود، كودك خواب راحت*تري داشته باشد.

                      به گزارش سلامت نيوز به نقل از ايسنا، محققان دانشگاه ايالت پنسيلوانياي آمريكا در طي يك تحقيق درباره 105 كودك سنين 2 تا 18 ماهه كه در اثر عفونت مجاري تنفسي فوقاني سرفه مي*كردند آزمايش*هايي به عمل آوردند. اين كودكان تا هفت روز سرفه مي*كردند. به 35 نفر از اين كودكان عسل و به 33 نفر از آن*ها شربت ضد سرفه دكتسرومتورفان و به 37 نفر ديگر چيزي داده نشد. سپس قرار بر اين شد كه والدين كودكان با پر كردن فرم*هايي كه محققان تنظيم كرده بودند اثرات درمان را گزارش دهند.

                      دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه اثر درماني عسل بسيار بيشتر از دكسترومتورفان بود. عسل با كاهش تعداد و شدت سرفه*ها تا حد زيادي در رفع آن كمك كرده بود. كودكان همچنين توانستند خواب راحت*تري داشته باشند.

                      سرفه يكي از شايع*ترين علايم عفونت مجاري تنفسي فوقاني است و براي درمان* آن معمولا دكسترومتورفان تجويز مي*شود. اين در حالي است كه در مورد عوارض جانبي اين دارو در كودكان بحث*هاي زيادي وجود دارد. به همين منظور عسل مي*تواند داروي مفيدي براي درمان سرفه باشد.

                      عسل به خصوص از نوع تيره رنگ، از قديم به عنوان محصولي سرشار از آنتي اكسيدانت و داراي ويژگي*هاي مقابله با ميكروب شناخته شده است. اكنون اين تحقيق اثرات مفيد عسل را در رفع سرفه تائيد مي*كند.

                      Comment


                      • خوردن صبحانه 'نوجوان ها را لاغر نگاه می دارد'


                        صبحانه ای سالم خیلی خوب است اما خوردن هر چیزی بهتر از خالی نگاه داشتن شکم است
                        نوجوانانی که مراقب وزن بدن و اندام خود هستند ممکن است تصور کنند حذف صبحانه به کاهش وزن کمک می کند، اما تحقیقاتی در آمریکا حاکی از آن است که عکس این موضوع ممکن است صادق باشد.
                        در مطالعه ای پنج ساله به روی بیش از دو هزار نوجوان، آنهایی که از خوردن صبحانه پرهیز کرده بودند به طور متوسط وزن بدنشان پنج پوند (دو کیلو و 300 گرم) بیش از کسانی بود که صبحانه را حذف نکرده بودند.

                        این درحالی است که کسانی که صبحانه می خوردند مجموعا در طول روز کالری بیشتری مصرف کرده بودند.

                        اما مطالعه ای که نتایج آن در نشریه "طب اطفال" (Pediatrics) چاپ شده دریافت که احتمال آنکه این گروه (اهل خوردن صبحانه) فعال تر باشند خیلی بیشتر است.

                        تحقیقات دانشگاه مینه سوتا بر وزن مجموعه فزاینده ای از شواهد، دایر بر اینکه کسانی که صبحانه می خورند - چه جوان چه پیر - لاغرتر از کسانی هستند که از آن پرهیز می کنند، می افزاید.

                        مارک پریرا، سرپرست این تحقیقات، گفت: "ممکن است در نگاه اول با برداشت شهودی انسان متغایر به نظر برسد. اما هرچند این گروه کالری بیشتری مصرف می کنند، اما برای سوزاندن آنها بیشتر فعالیت کردند، و این احتمالا به خاطر این است که کسانی که صبحانه می خوردند دیگر آنقدر احساس بی حالی نمی کنند."

                        "هرچند بهترین حالت این است که چیز سالمی بخورید، اما شواهد به نفع خوردن صبحانه، حالا هر چه می خواهد باشد، بر نخوردن آن سنگینی می کند."

                        ضد و نقیض

                        حدود 25 درصد از افراد گروه مورد مطالعه اغلب از خوردن صبحانه پرهیز می کرد، و این مساله به خصوص در میان زنان نوجوان چشمگیر بود.

                        آقای پریرا گفت: "این مساله فقط مختص دخترها نیست، اما مسلما در میان این گروه مشکل بزرگتری است."

                        "آنها از صبحانه می زنند چون نگرانند وزنشان بالا برود - و تناقض آمیز است که کسانی که نگران نیستند و صبح غذا می خورند همان کسانی هستند که وزنشان را پایین تر نگاه می دارند."

                        تم فرای، رئیس بنیاد رشد کودک در "مجمع ملی بحث درباره اضافه وزن" گفت که این یافته ها نشان می دهد چقدر مهم است یک پیام روشن و عاری از تناقض به جوانان داده شود.

                        وی گفت: "مشکل واقعی فراوانی و تکثر توصیه هایی است که در مورد چاقی می شود. لازم است ابهامی باقی نگذاریم که خوردن غذا سر وقت و به طور منظم حیاتی است - و اینکه یک صبحانه درست خیلی لازم است."

                        "اگر شما روز را با خوردن غذایی خوب شروع کنید، بیشتر احساس سرزندگی می کنید، انرژی بیشتری برای حرکت و فعالیت دارید و این یعنی اینکه انرژی بیشتری می سوزانید."

                        نوجوانان تنها کسانی نیستند که احتمالا از خوردن صبحانه بهره مند خواهند شد.

                        در مطالعه ای بر حدود هفت هزار فرد میانسال در نورفوک، تیمی از دانشگاه کمبریج دریافت که کسانی که بیشترین صبحانه را خوردند کمترین اضافه وزن را داشتند.


                        Comment


                        • فقط يه لحظه صبر كنيد! صبحانه يادتون نره

                          زمانيكه شما هر صبح خود را اختصاص به آرايش صورت و پخش كردن يكنواخت ژل روي موهاي خود مي كنيد، مي توانيد فعاليت مهم تري كه براي سلامت شما لازم است رانيز انجام دهيد منتها با همان دقت و وسواس پرداختن به آرايش صورت و ژل زدن به مو.!!

                          اين كار چيزي نيست جز خوردن صبحانه . همان طور كه مي دانيد صبحانه مهم ترين وعده غذايي مي باشد كه متاسفانه در دنياي مدرن و پر مشغله امروز به دست فراموشي سپرده شده يا خيلي بي توجه از كنار آن رد مي شويم. در حاليكه :
                          خوردن صبحانه باعث حفظ تناسب اندام مي شود: افرادي كه هر روز صبحانه مي خورند كمتر دچار چاقي شده و كساني كه در حفظ رژيم غذايي خودكوشا هستند هرگز اين وعده غذايي را ترك نمي كنند
                          - خوردن صبحانه به حفظ سلامتي كمك قابل توجهي مي كند: خوردن صبحانه باعث كاهش خطر ابتلا به بيماريهاي جدي مثل بيماريهاي قلبي، ديابت و سرطان مي شود و سيستم ايمني را قوي نموده و لذا مقاومت بدني شما را در مقابل بيماريهاي مزمن همچون سرماخوردگي و آنفولانزاافزايش مي دهد.
                          - خوردن صبحانه هوشياري و زيركي شما را حفظ مي كند: خوردن صبحانه باعث تقويت حافظه وقدرت تمركز شما مي شود.طبق مطالعات انجام شده مشخص گرديده كه كودكاني كه صبحانه مي خورن در تست هوش امتياز بيشتري كسب نموده و كمتر از بقيه كودكان دچار افسردگي ، اضطراب و بيش فعالي مي شوند.
                          صبحانه وعد ه غذايي كامل و بسيار عالي مي باشد. بسياري از مردم هنگام صبح به خوردن لقمه ا ي كوچك آن هم در حين تر ك منز ل و با عجله اكتفا نموده و خود را از فوايد بسيار زياد آن بي بهر ه مي نمايند.و در عوض وعده غذايي بعدي خود را بسيار مفصل و سنگين صرف مي نمايند كه اين عادت كاملا غلط است.
                          يك صبحانه كامل حاوي كالري لازم بدن در فرم كربوهيدرات هاي ساده اي است كه سطح قند خون را متعادل نگه داشته و مانع كاهش شديد انرژي در ساعات اوليه روز مي گردد. يك صيحانه ايده ال حاوي بيش ا ز500 الي 600 كالري است و بعلاوه ويتامين ها ، مواد معدني و مواد مغذي شامل حداقل 20 گرم پروتئين و 5 گرم فيبر را فراهم مي كند. به عنوان مثال شير و پنير موجود در اين وعده غذايي موادي ضروري براي حفظ ساختمان ماهيچه هاي بدن است. و مواد معدني موجود در آن فشار خون را كنترل مي نمايد و در حد متعادل نگه مي دارد. گندم موجود در تركيب نان باعث كاهش كلسترول مي شود. غذاهايي با چربي اشباع نشده مثل كره بادام زميني سطح تستسترون خون را افزايش مي دهد و همچنين در آزاد شدن مناسب انرژي نقش موثري ايفا مي كند. همچنين از بلوكه شدن و بي استفاده ماند ن قند خون كه باعث احساس خستگي و بد خلقي مي شود ، جلوگيري مي كند.
                          بنابر اين بهتر است كه در حفظ اين عادت غذايي كوشا باشيد و سعي نماييد مواد مغذي لازم را در اين وعده غذايي بگنجانيد.


                          Comment


                          • لاغرهايي كه فكر مي كنند چاقند

                            چاقي كابوس نسل ماست! كابوسي كه هر شب زير سايه رژيم*هاي جديد غذايي، نزديك تر و واقعي* تر مي* شود، و هر روز قرباني هاي بيشتري مي گيرد!

                            اگر شما هم جزو كساني هستيد كه از گوشه و كنار، زمزمه*هايي از خوش*اندامي خود مي *شنويد و با اين حال، هنوز فكر مي كنيد چاق هستيد، يا حتي اگر ديگران شما را پوست و استخوان مي*دانند و با اين حال آينه، چربي*هاي اضافه را به رخ تان مي*كشد، خودتان را به يك روان پزشك معرفي كنيد، چون احتمالا از بي*اشتهايي عصبي يا آنوركسيا (anorexia) رنج مي*بريد!

                            متخصصان تغذيه، بي*اشتهايي عصبي را خودداري از رسيدن به وزن بدني ايده آل(وقتي وزن آنها پايين*تر از حد طبيعي است) و داشتن تصور اشتباه از اندازه و شكل بدن تعريف مي كنند.

                            چربي*ها و كربوهيدرات*ها حق ورود به زندگي يك بيمار آنوركسي را ندارند! اين بيماران سعي مي *كنند از طريق گرسنگي كشيدن، استفراغ عمدي، ورزش بيش از اندازه و خوردن ملين*ها و قرص*هاي لاغري از وزن خود بكاهند.

                            پوست خشك و ترك پوستي، اولين ره آورد آنوركسيا هستند كه با پايين بودن دماي بدن و فشار خون پايين و كند كاري قلب، مجموعه اي كامل از بيماري ها را ترتيب مي دهند. به اين ها بايد عوارضي مثل پوكي استخوان، بي خوابي، عصبي بودن، توقف قاعدگي در دختران، بيماري هاي قلبي، لرزش بدن، مشكلات گوارشي، كم مويي و... را هم اضافه كنيد، تا مجموعه كامل تري از امراض وابسته به بي اشتهايي رواني به دست آوريد.

                            دكتر عزت اله كردميرزا، روانشناس و مدرس دانشگاه علامه طباطبايي در اين باره مي گويد:

                            "بيماران مبتلا به آنوركسيا (بي*اشتهايي رواني) معمولاً ترسي فراگير از چاق شدن دارند. به طوري كه حتي وقتي وزن آنها پايين*تر از حد طبيعي است، دچار اختلال در تصوير بدني از خود مي *شوند. احساس بد ريختي دارند و بر لاغر شدن خود پافشاري مي كنند."
                            "انكار" مُهري است كه به تك تك رفتارهاي اين بيماران مي خورد. اين بيمار تحليل رفتگي خود را انكار مي *كند و اكثر رفتارهاي غيرعادي خود را كه منجر به كاهش وزن مي شود، در خفا انجام مي *دهد. مثلاً معمولاً از غذا خوردن با اعضاي خانواده، يا در مكان*هاي عمومي پرهيز مي* كند، چون در اين صورت، علايم رفتاري بيماري شان آشكار مي شود.

                            آمار و ارقام، آنوركسيا را بيشتر سهم زنان مي دانند و در اين بين، بيشترين شيوع آن را در اواسط تا اواخر نوجواني يعني14 تا 18 سالگي جستجو مي كنند.

                            دكتر كردميرزا مي* گويد: "بيماران مبتلا به بي*اشتهايي رواني ممكن است از نظر اجتماعي منزوي باشند و علايم افسردگي را نشان دهند. به طوري كهاختلال افسردگي اساسي يا افسردگي خويي تقريباً در 50 درصد بيماران مبتلا به بي*اشتهايي رواني گزارش شده است."

                            اگر دنبال زمينه هاي رواني ماجرا بگرديد، مي شنويد: " اختلالات خوردن اغلب نشانه اي از وجود مشكلاتي از قبيل كمال گرايي افراطي، فقدان مهارت هاي ابراز وجود يا پايين بودن احساس ارزشمندي است."

                            او ادامه مي دهد: " در مورد درمان اين بيماري، روان درماني نتيجه بهتري نسبت به دارو درماني دارد. البته داروهاي ضد افسردگي سه حلقه اي، اشتها و وزن را افزايش مي دهند و افسردگي همراه با اين اختلال را درمان مي كنند. شواهدي نيز وجود دارد كه الكتروشوك (ECT) در بعضي از موارد براي بي اشتهايي رواني و اختلال افسردگي مفيد است."

                            سه خصوصيت عمده، فرد مبتلا به بي اشتهايي رواني را از خانم هاي لاغر جدا مي كند:

                            - داشتن وزني معادل 85 درصد كمتر از آنچه كه براي سن و وزن فرد، نرمال محسوب مي شود.

                            - داشتن ترس شديد از اضافه وزن كه اين ترس با كم شدن وزن كاهش نمي يابد.

                            - تصور داشتن هيكلي بد قواره، حتي هنگامي كه بسيار لاغر هستند. معمولاً به طور مدام خود را وزن مي كنند. اغلب سايز بدن خود را اندازه گيري مي كنند و در آينه منتقدانه به خود مي نگرند.

                            لاغري ممنوع!
                            مرگ يك مانكن برزيلي(170 سانتي متر قد و فقط 38 كيلوگرم وزن!) در اثر عفونت ناشي از بي اشتهايي عصبي كه بعد از مرگ همتاي اروگوئه*اي او كه دچار نارسايي قلبي شده بود، اتفاق افتاد، اعتراض متوليان بهداشت را برانگيخت، تا آنجا كه حتي سازمان بهداشت جهاني هم واكنش نشان داد و در گزارشي نگراني خود را از كم وزني بيش از حد دختران جوان و گرسنگي كشيدن مفرط آنها براي تقليد از مدل*ها، اعلام كرد.

                            در واقع، شركت*هاي مد مجبور شده*اند در انتخاب مانكن*هاي خود شاخص جديدي در نظر بگيرند. طبق قانون اين كشور مدل*هايي كه شاخص توده بدني(BMI) كمتر از 18 داشته يا سن آنها كمتر از 16 سال باشد، از شركت در اين نمايش*ها محروم مي* شوند.

                            در انگليس تقريباً 5 تا 10 درصد زنان 14 تا 24 ساله از بيماري آنوركسيا رنج مي *برند و حتي به گفته پژوهشگران انگليسي سن ابتلاي اين بيماري پايين آمده و كودكان 8-7 ساله را هم گرفتار كرده است!

                            به تازگي كشور ايتاليا هم با وجود مقاومت*هايي كه متوليان مد در ابتدا نشان دادند، بالاخره به جمع اين كشورها پيوست. در ايتاليا دو ميليون نفر به بيماري هاي ناشي از گرايش به لاغري دچارند و 60 درصد نوجوانان ايتاليايي دوست دارند از آنچه هستند لاغرتر باشند!

                            Comment


                            • اولین جنین انسان-حیوان در بریتانیا خلق شد


                              این توده سلولی شاید به جنین انسان شباهت داشته باشد اما در واقع جنین پیوندی انسان-حیوان است
                              دانشمندان در بریتانیا موفق شده اند برای اولین بار در این کشور جنین های آزمایشگاهی خلق کنند که از انسان و حیوان ترکیب شده اند.
                              این جنین های آزمایشگاهی، که با انگیزه کمک به مطالعات پزشکی خلق شده بوده اند، سه روز زنده ماندند.

                              این موفقیت در حالی رخ داده که قرار است یک ماه دیگر نمایندگان پارلمان بریتانیا درباره آینده این گونه آزمایش ها و تحقیقات تصمیم گیری کنند.

                              کلیسای کاتولیک تحقیق و خلق جنین های ترکیب شده از دی ان ای انسان و تخمک حیوانات را عملی "نفرت انگیز" توصیف کرده است اما سازمان های بهداشت و درمانی و گروه های مدافع حقوق بیماران معتقدند که این تحقیقات برای درک و درمان امراض حیاتی است.

                              آنها استدلال می کنند که به ثمر رسیدن تحقیق در مورد جنینهای پیوند شده از انسان و حیوان ممکن است راه را برای رسیدن به درمان های پزشکی جدید، از جمله بیماری پارکینسون و آلزایمر هموار کند.

                              کمبود تخمک

                              اگر با میکروسکوپ به این جنین ها نگاه کنیم تفاوتی با یک جنین عادی سه روزه ندارند. اما در واقع آنها بخشی انسان و بخشی حیوان هستند.

                              برای خلق جنین های پیوندی دانشمندان دانشگاه نیوکاسل انگلستان، دی ان ای به دست آمده از سلول های پوست انسان را به تخمک های گرفته شده از تخمدان گاو تزریق می کنند. پیش از تزریق دی ان ای، دانشمندان تقریبا تمام ژن های موجود در تخمک های گاو را از آنها خارج کرده اند.

                              آنچه از ترکیب دی ان ای سلول های پوست انسان و تخمک های گاو حاصل می شود جنینی است که برای همه منظورهای پزشکی و تحقیقاتی حکم جنین انسان را دارد؛ محققان می توانند از این جنین ها سلول پایه استخراج کنند؛ سلول های پایه ممکن است امکان درمان بسیاری از بیماری ها را که انسان با آن دست به گریبان است، فراهم کند.

                              سلول های پایه که از جنین استخراج می شود توان بالقوه برای بدل شدن به انواع بافت های بدن را دارند که به آنها اهمیت تحقیقاتی بسیار بالایی می بخشد.

                              در حال حاضر، دانشمندان مجبورند برای کسب این سلول ها به تخمک انسانی که از معالجات باروری به جا مانده تکیه کنند، اما در این زمینه کمبودهایی وجود دارد و به علاوه کیفیت آنها همیشه خوب نیست.

                              نیل بودلر، گزارشگر بی بی سی، می گوید مخلوط کردن انسان و گاو شاید خیلی عجیب به نظر برسد اما محققان دانشگاه نیوکاسل می گویند که دسترسی به تخمک های گاو در مقایسه با تخمک های انسان راحت تر است.

                              آنها همچنین تاکید دارند که هدف از خلق این جنین ها صرفا تحقیقات پزشکی است و این جنین ها همواره در حد توده ای از سلول باقی می مانند و به چیز دیگری تبدیل نخواهند شد.

                              پرفسور جان بورن، که یکی از اعضای تیم تحقیقی دانشگاه نیوکاسل است، می گوید آنها با اجازه و تائید مسئولان این جنین های آزمایشگاهی را خلق کرده اند اما آینده این تحقیقات به تصویب لایحه ای بستگی دارد که پارلمان بریتانیا سرگرم بررسی آن بوده است.

                              سازمان ناظر بر مقررات "باروری انسانی و جنین شناسی" (اچ اف ایی ای) سال گذشته میلادی گفت دانشمندانی که خواستار استفاده از جنین ترکیبی هستند باید به طور منفرد برای این کار تقاضانامه پر کنند. در حال حاضر در بریتانیا دو دانشگاه، یکی نیوکاسل و دیگری دانشگاه گینگز از این سازمان مجوز دریافت کرده اند.

                              قوانین حاکم بر تحقیقات جنین در بریتانیا قدیمی است و مشمول موضوع خلق جنین پیوندی نمی شود.


                              Comment


                              • محققان: کیبورد کامپیوتر 'آلوده تر از توالت فرنگی'


                                یکی از این راه های تمیز کردن صفحه کلید کامپیوتر استفاده از دستمال آغشته به الکل است
                                جدید ترین تحقیقات نشان می دهد که صفحه کلید کامپیوتر ( کیبورد) می تواند از لحاظ میزان میکروب از یک توالت فرنگی آلوده تر باشد.
                                نتیجه تحقیقات یک سازمان غیر دولتی در بریتانیا حاکی از آن است که کیبورد می تواند آشیانه میلیون ها باکتری و میکروب خطرناک باشد.

                                سازمان غیر دولتی (?Which) در لندن این تحقیقات را بر ۳۳ کیبورد کامپیوترهای خود انجام داده است.

                                چهار تا از آن کیبورد ها آن قدر آلوده بود که خطری برای سلامت فرد تشخیص داده شد.

                                یکی از کیبوردها هم پنج برابر بیشتر از یکی از توالت های اداره میکروب داشته است.

                                برخی از آن میکروب ها در بینی و معده انسان یافت می شوند و می توانند باعث سرماخوردگی و حتی بروز ورم معده در افراد شوند.

                                به گفته جان بوگ از مجله ویچ کامپیوتینگ، اکثر افراد کاری برای مبارزه با میکروب در صفحه کلید کامپیوترهای خود نمی کنند.

                                او می گوید: "ما صفحه کلید را با توالت مقایسه کردیم. توالت به دفعات تمیز می شود، اما حدود 11درصد افراد هرگز کیبورد کامپیوتر خود را تمیز نمی کنند."

                                به گفته این کارشناس، کمتر از ۴۶ درصد از اشخاص فقط ماهی یک بار کامپیوتر خود را تمیز می کنند.

                                محققان دانشگاه آریزونای آمریکا سال گذشته میلادی اعلام کردند که هر کامپیوتر در محل کار می تواند به طور متوسط بیش از چهارصد برابر بیشتر از یک توالت فرنگی میکروب داشته باشد.

                                اما افراد چطور می توانند خود را در برابر میکروب های کامپیوترشان محافظت کنند؟

                                یکی از این راه ها تمیز کردن صفحه کلید با دستمال آغشته به الکل است.

                                راه دیگر، تمیز کردن آن با دستگاه فشار هواست.


                                Comment

                                Working...
                                X