تنها يك روز پس از اينكه محمد علي حسيني، سخنگوي وزارت امورخارجه ايران رسما اعلام كرد كه ايران آماده مذاكره با آمريكا است بسياري از نيروهاي نزديك به محافظه كاران ايران نسبت به اين مساله موضع تهاجمي گرفتند و از آغاز اين مذاكرات انتقاد كردند.
تنها چند ساعت پس از اينكه سخنگوي وزارت امور خارجه ايران آمادگي جهت مذاكرات رسمي را اعلام و احمدي نژاد نيز آن را تائيد كرد، حسين شريعتمداري مديرمسوول روزنامه كيهان و از جمله نيروهاي تاثير گذار محافظه كار ايران طي گفت و گويي با خبرگزاري ايسنا اعلام كرد اين گفت و گو نبايد انجام شود چرا كه به امريكا اعتمادي نيست.
وي ياد آور شد: "آمريكا مذاكره را فقط براي مذاكره مي خواهد نه حل و فصل مسائل فيمابين.به محض اينكه ايران به مذاكره با آمريكايي ها تن دهد در حقيقت خواسته آنان را بعد 28 سال برآورده ساخته است".
در همين حال اتحاديه سراسري انجمن*هاي اسلامي دانشجويان مستقل كه وابسته با جناح محافظه كار ايران است در سالگرد اعلام موجوديت اسرائيل بيانيه اي صادره كرده و در آن اورد: "فرزندان معنوي خميني كبير خواستار از بين رفتن اسرائيل غاصب هستند".
آنان در بيانيه خود كه خبرگزاري فارس آن را مخابره كرده است تاكيد كردند: "در همين راستا ما اعضاي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه*هاي سراسر كشور به عنوان بخشي از بدنه پويا و فعال جنبش دانشجويي مسلمان ضمن هشدار به كشورهاي غربي و حاميان دولت غاصب صهيونيستي خصوصا آمريكا و انگليس اعلام مي كنيم كه هنوز فرزندان معنوي خميني كبير در جاي جاي اين كره خاكي خواستار از بين رفتن اين جرثومه فسادند و در اين راه بذل جان خويش را هزينه اي اندك براي رسيدن به آرمان هاي مقدس و والاي امام خود مي دانند".
همچنين مجمع دانشجويان حزب*الله نيز طي بيانيه اي اعلام كرده اند: "مشكل ما با امريكا از نوع سوء تفاهم و بي*اعتمادي نيست كه با مذاكره ديپلماتيك حل شود، مشكل ما ايدئولوژيكي است و تا حل نشود مذاكره بي*معنا است".
در ادامه بيانيه مجمع دانشجويان حزب*الله در نقد مذاكره ايران و امريكا آمده است: "ديروز تمامي بخشهاي خبري سيماي جمهوري اسلامي ايران از قول آقاي حسيني سخنگوي وزارت خارجه اعلام كردند ايران در مورد مساله عراق هفته آينده با آمريكا مذاكره مي**كند. مذاكره يعني اينكه شما از چيزي كوتاه بيايي و آنها هم از چيزي ديگر، كدام يك از موارد ادعايي امريكا در مورد ايران قابل كوتاه آمدن و مذاكره است و مسئولين وزارت خارجه قرار است بر سر چه مسئله*اي كوتاه بيايند؟ و اساسا مشكل ما با امريكا از نوع سوء تفاهم و بي*اعتمادي نيست كه با مذاكره ديپلماتيك حل شود، مشكل ما يك مشكل ايدئولوژيك است و تا اين مشكل حل نشود مذاكره بي*معنا است".
اين بيانيه در ادامه يادآور شده: "در همه بخش*هاي خبري صدا و سيما بعد از اعلام خبر مذاكره، خبري اعلام شد مبني بر اين كه وزارت خارجه امريكا 120 ميليون دلار براي براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران از كنگره درخواست كرده است، مگر مي*شود با كشوري كه با موجوديت ما آشكارا مخالفت مي*كند و سالانه ميليون*ها دلار براي براندازي كشور ما خرج مي*كند، بر سر ميز مذاكره نشست".
در پايان اين بيانيه تاكيد شده است: "گويي برادران وزارت امور خارجه از ياد برده*اند كه همكارانشان در اربيل عراق بدست نظاميان آن كشور اسير و شكنجه شده و اكثريت آنها هنوز در بند هستند و كماكان آقايان بدون هيچ پيش شرطي حاضر به مذاكره شده*اند اگر عكس اين موضوع رخ مي داد، امريكا چه مي*كرد؟"
مجمع دانشجويان عدالتخواه شيراز نيز با موضع گيري در اين رابطه طي بيانيه اي اعلام كرد: "هيچ كس حق زير پا گذاشتن اصول انقلاب را ندارد.نه دولت اصلاحات و نه مدعيان اصول گرايي حق ندارند اصول انقلاب را زير پا گذارند". در بيانيه آنان تاكيد شده است: "آمريكا كه عليرغم توطئه هاي گوناگون از كودتا و حمله نظامي و كشتار مردم بيگناه در حادثه انهدام هواپيماي مسافربري تا تحريم و تصويب بودجه براي سرنگوني ايران اسلامي نتوانست جوابي بگيرد تصميم به محدود كردن آتشفشان در حال فوران انقلاب كرد و تا آنجا پيش رفت كه رهبر معتقد ما خميني كبير(ره) مجبور به نوشيدن جام زهر شد و فجايعي چون حج خونين را بوجود آورد كه باعث شد تا حد زيادي مديريت برنامه جهاني اسلام حج را از دست بدهيم تا سدي باشد براي صدور انقلاب".
اين بيانيه افزوده است: "موضع گيري هاي سران كاخ سفيد و وقايع بعد از يازده سپتامبر نشان داد آمريكا هدفي جز اشغال عراق و افغانستان ، با نگاه كلي تر هدفي جز تسويه حساب با 21 كشور اسلامي ندارد... تبليغات بين المللي سيستم رسانه*اي غرب در جهت القاي كوتاه آمدن ايران پس از بيست و هشت سال در اثر فشارهاي نظامي، سياسي و اقتصادي ايالات متحده همچنين ايجاد جو نااميدي و شكست در ميان تمام ستم*ديدگان عالم كه چشم اميد به انقلاب*اسلامي بسته*اند و حركت*هاي آزادي*بخشي كه با تاسي از انقلاب ايران به مبارزه با ظلم جهاني پرداخته*اند از اهداف طرح مذاكره است".
در پايان اين بيانيه امده است: "مجمع دانشجويان عدالتخواه شيراز ضمن محكوم كردن هرگونه اقدام به مذاكره با آمريكا به هر بهانه*اي مسئولين امر را به رجوع به فرامين امام خميني و دوري از ارعاب و ترس از آمريكاي جهانخوار فرا مي*خواند و با اعلام دوباره وفاداري به آرمان*هاي خميني كبير(ره) آمادگي خود را براي هر گونه فداكاري و جانفشاني در راستاي از بين بردن زمينه هاي ذلت مذاكره با سر دسته گرگان عالم را اعلام مي دارد".
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران مجمع حزب*الله دانشگاه علم و صنعت هم با صدور بيانيه*اي اعلام كرد: "كدام يك از موارد ادعايي آمريكا در مورد ايران قابل كوتاه آمدن و مذاكره است و مسوولان وزارت خارجه قرار است، بر سرچه مساله*اي كوتاه بيايند؟ و اساسا مشكل ما با آمريكا از نوع سوءتفاهم و بي*اعتمادي نيست كه با مذاكرات ديپلماتيك حل شود".
در اين بيانيه آمده است: "مقام معظم رهبري قبلا اعلام كرده بود در هيچ يك از مسائل مورد اختلاف ايران و آمريكا با آمريكايي*ها مذاكره نخواهيم كرد چراكه در منطق آنها مذاكره معنا و مفهوم حقيقي ندارد و فقط ابزاري براي تحميل خواسته*هاي خود بر طرف مقابل به شمار مي*آيد. اما ديروز تمامي بخش*هاي خبري سيماي جمهوري اسلامي ايران از قول آقاي حسيني سخنگوي وزارت امور خارجه اعلام كردند: ايران در مورد مساله عراق هفته آينده با آمريكا مذاكره مي*كند. خبر تكان دهنده*اي نبود چون با سياست*هاي زيركانه وزارت امور خارجه دولت كريمه مذاكره با شيطان بزرگ ، كه جديدا ديگر شيطان بزرگ نيست در مرحله اول در سطح سفيران دو كشور و نه سطوح عالي نظامي صورت مي*گيرد".
نويسندگان اين بيانيه ادامه داده*اند: "گويا اين نظام نظامي نيست كه تا چندي پيش مسوولينش اعلام كردند تا آمريكا دست از دشمني با ايران برندارد و از خوي استكبار خود دست نكشد با او مذاكره نخواهيم كرد. گويي برخي از ياد برده*اند كه همكارانشان در اربيل عراق بدست نظاميان آن كشور اسير و شكنجه شده و اكثريت آنها هنوز در بند هستند".
در ادامه اين بيانيه آمده است: "در اولين ساعات بعد از مذاكره عكس مقامات ايراني در كنار مقامات آمريكايي كه احيانا با لبخند در حال دست دادن هستند در تمامي رسانه*هاي دنيا پخش خواهد شد.مطمئنا همراه اين عكس*ها خبرهاي كذبي نيز در همه رسانه*ها دنيا پخش خواهد شد كه تكذيب آن نيز براي جمهوري اسلامي ايران ممكن نيست سربازان روح*الله در كنار سيد حسن نصرالله در لبنان با شنيدن اين اخبار چگونه مي*شوند و آيا ديگر مي*توانند مانند سابق در مقابل اسراييل قد علم كنند؟"
در پايان اين بيانيه تاكيد شده است: "در پايان هشدار مي*دهيم در صورت عدم توقف روند مذاكره و زير پاي نهادن آرمان 27 ساله انقلاب يعني سرخم نكردن در مقابل شيطان بزرگ بايد منتظر عكس*العمل تند دانشجويان پايبند به آرمان*هاي انقلاب و امام راحل باشند".
اظهار نظر و صدور بيانيه از سوي افراد سطح پائين و لايه هاي پائيني وابسته به محافظه كاران ايران كه مهمترينش"جنبش عدالتخواه" دانشجويي است در مخالفت با مذاكره رسمي بين ايران و آمريكا درحالي مطرح مي شود كه به گفته بسياري از تحليل گران سياسي ايران، جنبش عدالتخواه دانشجويي در اصل پياده نظام محافظه كاران ايران در عرصه هايي است كه هيچكدام از رهبران اين جناح حاضر به ورود تمام قد و خودنمايي در آن نيستند.
از جنبش عدالتخواه دانشجويي معمولا به عنوان دماسنج راستهاي ايران ياد مي شود.اين همان طيفي است كه تاكنون چندين بار در مقابل سفارت انگليس تجمع و سفارت دانمارك را سنگ باران و تخريب كرد. اين طيف که از سوي بسيج پشتيباني مي شود، در آخرين موضع گيري خود قبل از اين بيانيه ها سرگرم مساله توهين به مقدسات در نشريات دانشجويي دانشگاه امير كبير بود.
تنها چند ساعت پس از اينكه سخنگوي وزارت امور خارجه ايران آمادگي جهت مذاكرات رسمي را اعلام و احمدي نژاد نيز آن را تائيد كرد، حسين شريعتمداري مديرمسوول روزنامه كيهان و از جمله نيروهاي تاثير گذار محافظه كار ايران طي گفت و گويي با خبرگزاري ايسنا اعلام كرد اين گفت و گو نبايد انجام شود چرا كه به امريكا اعتمادي نيست.
وي ياد آور شد: "آمريكا مذاكره را فقط براي مذاكره مي خواهد نه حل و فصل مسائل فيمابين.به محض اينكه ايران به مذاكره با آمريكايي ها تن دهد در حقيقت خواسته آنان را بعد 28 سال برآورده ساخته است".
در همين حال اتحاديه سراسري انجمن*هاي اسلامي دانشجويان مستقل كه وابسته با جناح محافظه كار ايران است در سالگرد اعلام موجوديت اسرائيل بيانيه اي صادره كرده و در آن اورد: "فرزندان معنوي خميني كبير خواستار از بين رفتن اسرائيل غاصب هستند".
آنان در بيانيه خود كه خبرگزاري فارس آن را مخابره كرده است تاكيد كردند: "در همين راستا ما اعضاي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه*هاي سراسر كشور به عنوان بخشي از بدنه پويا و فعال جنبش دانشجويي مسلمان ضمن هشدار به كشورهاي غربي و حاميان دولت غاصب صهيونيستي خصوصا آمريكا و انگليس اعلام مي كنيم كه هنوز فرزندان معنوي خميني كبير در جاي جاي اين كره خاكي خواستار از بين رفتن اين جرثومه فسادند و در اين راه بذل جان خويش را هزينه اي اندك براي رسيدن به آرمان هاي مقدس و والاي امام خود مي دانند".
همچنين مجمع دانشجويان حزب*الله نيز طي بيانيه اي اعلام كرده اند: "مشكل ما با امريكا از نوع سوء تفاهم و بي*اعتمادي نيست كه با مذاكره ديپلماتيك حل شود، مشكل ما ايدئولوژيكي است و تا حل نشود مذاكره بي*معنا است".
در ادامه بيانيه مجمع دانشجويان حزب*الله در نقد مذاكره ايران و امريكا آمده است: "ديروز تمامي بخشهاي خبري سيماي جمهوري اسلامي ايران از قول آقاي حسيني سخنگوي وزارت خارجه اعلام كردند ايران در مورد مساله عراق هفته آينده با آمريكا مذاكره مي**كند. مذاكره يعني اينكه شما از چيزي كوتاه بيايي و آنها هم از چيزي ديگر، كدام يك از موارد ادعايي امريكا در مورد ايران قابل كوتاه آمدن و مذاكره است و مسئولين وزارت خارجه قرار است بر سر چه مسئله*اي كوتاه بيايند؟ و اساسا مشكل ما با امريكا از نوع سوء تفاهم و بي*اعتمادي نيست كه با مذاكره ديپلماتيك حل شود، مشكل ما يك مشكل ايدئولوژيك است و تا اين مشكل حل نشود مذاكره بي*معنا است".
اين بيانيه در ادامه يادآور شده: "در همه بخش*هاي خبري صدا و سيما بعد از اعلام خبر مذاكره، خبري اعلام شد مبني بر اين كه وزارت خارجه امريكا 120 ميليون دلار براي براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران از كنگره درخواست كرده است، مگر مي*شود با كشوري كه با موجوديت ما آشكارا مخالفت مي*كند و سالانه ميليون*ها دلار براي براندازي كشور ما خرج مي*كند، بر سر ميز مذاكره نشست".
در پايان اين بيانيه تاكيد شده است: "گويي برادران وزارت امور خارجه از ياد برده*اند كه همكارانشان در اربيل عراق بدست نظاميان آن كشور اسير و شكنجه شده و اكثريت آنها هنوز در بند هستند و كماكان آقايان بدون هيچ پيش شرطي حاضر به مذاكره شده*اند اگر عكس اين موضوع رخ مي داد، امريكا چه مي*كرد؟"
مجمع دانشجويان عدالتخواه شيراز نيز با موضع گيري در اين رابطه طي بيانيه اي اعلام كرد: "هيچ كس حق زير پا گذاشتن اصول انقلاب را ندارد.نه دولت اصلاحات و نه مدعيان اصول گرايي حق ندارند اصول انقلاب را زير پا گذارند". در بيانيه آنان تاكيد شده است: "آمريكا كه عليرغم توطئه هاي گوناگون از كودتا و حمله نظامي و كشتار مردم بيگناه در حادثه انهدام هواپيماي مسافربري تا تحريم و تصويب بودجه براي سرنگوني ايران اسلامي نتوانست جوابي بگيرد تصميم به محدود كردن آتشفشان در حال فوران انقلاب كرد و تا آنجا پيش رفت كه رهبر معتقد ما خميني كبير(ره) مجبور به نوشيدن جام زهر شد و فجايعي چون حج خونين را بوجود آورد كه باعث شد تا حد زيادي مديريت برنامه جهاني اسلام حج را از دست بدهيم تا سدي باشد براي صدور انقلاب".
اين بيانيه افزوده است: "موضع گيري هاي سران كاخ سفيد و وقايع بعد از يازده سپتامبر نشان داد آمريكا هدفي جز اشغال عراق و افغانستان ، با نگاه كلي تر هدفي جز تسويه حساب با 21 كشور اسلامي ندارد... تبليغات بين المللي سيستم رسانه*اي غرب در جهت القاي كوتاه آمدن ايران پس از بيست و هشت سال در اثر فشارهاي نظامي، سياسي و اقتصادي ايالات متحده همچنين ايجاد جو نااميدي و شكست در ميان تمام ستم*ديدگان عالم كه چشم اميد به انقلاب*اسلامي بسته*اند و حركت*هاي آزادي*بخشي كه با تاسي از انقلاب ايران به مبارزه با ظلم جهاني پرداخته*اند از اهداف طرح مذاكره است".
در پايان اين بيانيه امده است: "مجمع دانشجويان عدالتخواه شيراز ضمن محكوم كردن هرگونه اقدام به مذاكره با آمريكا به هر بهانه*اي مسئولين امر را به رجوع به فرامين امام خميني و دوري از ارعاب و ترس از آمريكاي جهانخوار فرا مي*خواند و با اعلام دوباره وفاداري به آرمان*هاي خميني كبير(ره) آمادگي خود را براي هر گونه فداكاري و جانفشاني در راستاي از بين بردن زمينه هاي ذلت مذاكره با سر دسته گرگان عالم را اعلام مي دارد".
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران مجمع حزب*الله دانشگاه علم و صنعت هم با صدور بيانيه*اي اعلام كرد: "كدام يك از موارد ادعايي آمريكا در مورد ايران قابل كوتاه آمدن و مذاكره است و مسوولان وزارت خارجه قرار است، بر سرچه مساله*اي كوتاه بيايند؟ و اساسا مشكل ما با آمريكا از نوع سوءتفاهم و بي*اعتمادي نيست كه با مذاكرات ديپلماتيك حل شود".
در اين بيانيه آمده است: "مقام معظم رهبري قبلا اعلام كرده بود در هيچ يك از مسائل مورد اختلاف ايران و آمريكا با آمريكايي*ها مذاكره نخواهيم كرد چراكه در منطق آنها مذاكره معنا و مفهوم حقيقي ندارد و فقط ابزاري براي تحميل خواسته*هاي خود بر طرف مقابل به شمار مي*آيد. اما ديروز تمامي بخش*هاي خبري سيماي جمهوري اسلامي ايران از قول آقاي حسيني سخنگوي وزارت امور خارجه اعلام كردند: ايران در مورد مساله عراق هفته آينده با آمريكا مذاكره مي*كند. خبر تكان دهنده*اي نبود چون با سياست*هاي زيركانه وزارت امور خارجه دولت كريمه مذاكره با شيطان بزرگ ، كه جديدا ديگر شيطان بزرگ نيست در مرحله اول در سطح سفيران دو كشور و نه سطوح عالي نظامي صورت مي*گيرد".
نويسندگان اين بيانيه ادامه داده*اند: "گويا اين نظام نظامي نيست كه تا چندي پيش مسوولينش اعلام كردند تا آمريكا دست از دشمني با ايران برندارد و از خوي استكبار خود دست نكشد با او مذاكره نخواهيم كرد. گويي برخي از ياد برده*اند كه همكارانشان در اربيل عراق بدست نظاميان آن كشور اسير و شكنجه شده و اكثريت آنها هنوز در بند هستند".
در ادامه اين بيانيه آمده است: "در اولين ساعات بعد از مذاكره عكس مقامات ايراني در كنار مقامات آمريكايي كه احيانا با لبخند در حال دست دادن هستند در تمامي رسانه*هاي دنيا پخش خواهد شد.مطمئنا همراه اين عكس*ها خبرهاي كذبي نيز در همه رسانه*ها دنيا پخش خواهد شد كه تكذيب آن نيز براي جمهوري اسلامي ايران ممكن نيست سربازان روح*الله در كنار سيد حسن نصرالله در لبنان با شنيدن اين اخبار چگونه مي*شوند و آيا ديگر مي*توانند مانند سابق در مقابل اسراييل قد علم كنند؟"
در پايان اين بيانيه تاكيد شده است: "در پايان هشدار مي*دهيم در صورت عدم توقف روند مذاكره و زير پاي نهادن آرمان 27 ساله انقلاب يعني سرخم نكردن در مقابل شيطان بزرگ بايد منتظر عكس*العمل تند دانشجويان پايبند به آرمان*هاي انقلاب و امام راحل باشند".
اظهار نظر و صدور بيانيه از سوي افراد سطح پائين و لايه هاي پائيني وابسته به محافظه كاران ايران كه مهمترينش"جنبش عدالتخواه" دانشجويي است در مخالفت با مذاكره رسمي بين ايران و آمريكا درحالي مطرح مي شود كه به گفته بسياري از تحليل گران سياسي ايران، جنبش عدالتخواه دانشجويي در اصل پياده نظام محافظه كاران ايران در عرصه هايي است كه هيچكدام از رهبران اين جناح حاضر به ورود تمام قد و خودنمايي در آن نيستند.
از جنبش عدالتخواه دانشجويي معمولا به عنوان دماسنج راستهاي ايران ياد مي شود.اين همان طيفي است كه تاكنون چندين بار در مقابل سفارت انگليس تجمع و سفارت دانمارك را سنگ باران و تخريب كرد. اين طيف که از سوي بسيج پشتيباني مي شود، در آخرين موضع گيري خود قبل از اين بيانيه ها سرگرم مساله توهين به مقدسات در نشريات دانشجويي دانشگاه امير كبير بود.


Comment