در سالهای اخير بحث بهينه سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه آن در دستور کار جدی مسئولان قرار گرفته اما در مسير بين شهری تهران - کرج و بالعکس ، همچنان اتوبوس های بازمانده از دوران جنگ جهانی دوم مسافران را جابجا می کنند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر در کرج ، فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی بين شهری کرج و شهرهای حاشيه ای آن به تهران ، به اندازه ای شديد است که جان مسافران در معرض خطر است و هر آن امکان وقوع حادثه ای مرگبار وجود دارد.
هم اکنون بيش از 700 دستگاه از اين اتوبوسها تحت پوشش شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ، در مسيرهايی از جمله حصارک ، رجايی شهر ، فرديس ، باغستان ، اوج ، مهرشهر و کرج فعاليت دارد که به دليل تعداد زياد مسافران در مسيرهای ياد شده ، امکان کنار گذاشتن آنها بدون جايگزينی اتوبوس های جديد ، وجود ندارد.
عمر اين اتوبوس ها که اغلب از نوع ماکروس است ، بين 50 تا 65 سال بوده و کمترين آنها بالای 50 سال عمر دارد ، در حالی که خودرويی که بيش از 5 سال عمر داشته باشد ، فرسوده محسوب می شود.
فرسودگی ماکروس های ياد شده به اندازه ای است که شرکت های بيمه از تحت پوشش قرار دادن آنها امتناع کرده و بيمه آنها را منوط به تعويض خودروها می داند ، به همين دليل هم اکنون بيش از 80 درصد اين خودروها بدون داشتن هر گونه بيمه ای مسافران را در مسير پرخطر و پرترافيک اتوبان تهران - کرج جابجا می کنند.
با اين اوصاف اتوبوس های ياد شده اقدام به سوار کردن مسافر چند برابر ظرفيت مجاز می کنند و از ساعت 4 بامداد تا 22 يکسره در مسير تهران به کرج در حال آمد و شد هستند.
در طول سال های گذشته بارها اتوبوس های ماکروس مورد نظر دچار سانحه شده و تلفات مالی و جانی بسياری به بار آورده اند اما اقدامی در خصوص تعويض آنها صورت نگرفته است و حتی اتوبوس های تصادفی بازسازی و به ناوگان بازگشته اند.
خرابی مکرر در طول مسير و سرگردانی سرنشينان از معمولی ترين اتفاقاتی است که در خصوص اين اتوبوسها به طور روزانه رخ می دهد. از سوی ديگر هيچ گونه ايمنی و رفاهی در اين اتوبوس ها برای مسافران تعبيه نشده است.
اغلب صندلی های اتوبوس ها بسيار کوچک ، غيراستاندارد ، پاره و کثيف است و حتی يک پنجره سالم که بتوان از آن هوای بيرون را تنفس کرد ، وجود ندارد.
به گزارش مهر ، در سال های اخير بحث و جنجال های فراوانی در خصوص آلودگی هوا و نقش خودروهای فرسوده در آن مطرح شده است اما هيچگاه 700 دستگاه خودرو 100 درصد دودزا و آلوده کننده محيط زيست ، مورد نظر مسئولان ذی ربط قرار نگرفته و حتی نسبت به رفع مشکل دودزايی مداوم اين اتوبوس ها ، تمهيدی انديشيده نشده است.
شهرداری کرج ، تعويض اتوبوس ها و جايگزين کردن آنها را وظيفه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه می داند و تهران نيز اين موضوع را امری سنگين می داند که نبايد همه بار آن بر دوش تهران باشد. زيرا شهروندان کرجی از اين اتوبوسها بهره می برند.
صرف نظر از کار جابجايی روزانه هزاران مسافر توسط اين اتوبوس ها که تنها و مهم ترين مزيت آنها است ، جمع آوری و سپردن آنها به گورستان خودروها تنها راه حلی است که برای خلاصی از آنها به نظر می رسد اما اين کار زمانی ممکن است که مسئولان دو شهرداری تهران و کرج برای رفع معضل اين قبيل اتوبوسها به نقطه اشتراک نظر دست يابند.
شهناز قربانی ، نماينده شورای اسلامی شهر کرج در سازمان اتوبوسرانی در اين خصوص به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر ، گفت: ضرورت بازسازی اين ناوگان بارها به مسئولان مربوط در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران منعکس شده است اما تاکنون اقدام موثری در اين خصوص صورت نگرفته است.
وی افزود: پس از نا اميدی از سازمان اتوبوسرانی تهران ، با وزير کشور در زمينه رفع مشکل اين اتوبوس ها مکاتبه شده و از وزارت کشور برای بازسازی اين ناوگان تقاضای بودجه شده است.
قربانی خاطر نشان کرد: به رغم خطرات بی شماری که جان مسافران اين اتوبوسها را تهديد می کند ، اين خودروها نقش قابل توجهی در ساماندهی مسافران بين شهری تهران - کرج دارند ، به همين دليل بايد نسبت به جايگزينی اين اتوبوسها در اسرع وقت اقدام شود.
وی تصريح کرد: با تخصيص اعتبار به اين امر ، وام کم بهره به رانندگان و ورود يک شرکت خودروساز برای حل اين معضل ، می توان در مدت زمان کوتاه مشکل را حل کرد ولی تا کنون تلاش های مسئولان کرج برای رفع اين معضل نتيجه نداده است.
دبير شورای اسلامی شهر کرج اظهار اميدواری کرد: وزارت کشور با درک حساسيت موضوع و نياز دو کلانشهر تهران و کرج به جايگزينی اين اتوبوسها ، در اولين فرصت ممکن مقدمات تعويض اين خودروهای فرسوده که همواره می تواند حوادث ناگواری را رقم زنند ، فراهم نمايد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر در کرج ، فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی بين شهری کرج و شهرهای حاشيه ای آن به تهران ، به اندازه ای شديد است که جان مسافران در معرض خطر است و هر آن امکان وقوع حادثه ای مرگبار وجود دارد.
هم اکنون بيش از 700 دستگاه از اين اتوبوسها تحت پوشش شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ، در مسيرهايی از جمله حصارک ، رجايی شهر ، فرديس ، باغستان ، اوج ، مهرشهر و کرج فعاليت دارد که به دليل تعداد زياد مسافران در مسيرهای ياد شده ، امکان کنار گذاشتن آنها بدون جايگزينی اتوبوس های جديد ، وجود ندارد.
عمر اين اتوبوس ها که اغلب از نوع ماکروس است ، بين 50 تا 65 سال بوده و کمترين آنها بالای 50 سال عمر دارد ، در حالی که خودرويی که بيش از 5 سال عمر داشته باشد ، فرسوده محسوب می شود.
فرسودگی ماکروس های ياد شده به اندازه ای است که شرکت های بيمه از تحت پوشش قرار دادن آنها امتناع کرده و بيمه آنها را منوط به تعويض خودروها می داند ، به همين دليل هم اکنون بيش از 80 درصد اين خودروها بدون داشتن هر گونه بيمه ای مسافران را در مسير پرخطر و پرترافيک اتوبان تهران - کرج جابجا می کنند.
با اين اوصاف اتوبوس های ياد شده اقدام به سوار کردن مسافر چند برابر ظرفيت مجاز می کنند و از ساعت 4 بامداد تا 22 يکسره در مسير تهران به کرج در حال آمد و شد هستند.
در طول سال های گذشته بارها اتوبوس های ماکروس مورد نظر دچار سانحه شده و تلفات مالی و جانی بسياری به بار آورده اند اما اقدامی در خصوص تعويض آنها صورت نگرفته است و حتی اتوبوس های تصادفی بازسازی و به ناوگان بازگشته اند.
خرابی مکرر در طول مسير و سرگردانی سرنشينان از معمولی ترين اتفاقاتی است که در خصوص اين اتوبوسها به طور روزانه رخ می دهد. از سوی ديگر هيچ گونه ايمنی و رفاهی در اين اتوبوس ها برای مسافران تعبيه نشده است.
اغلب صندلی های اتوبوس ها بسيار کوچک ، غيراستاندارد ، پاره و کثيف است و حتی يک پنجره سالم که بتوان از آن هوای بيرون را تنفس کرد ، وجود ندارد.
به گزارش مهر ، در سال های اخير بحث و جنجال های فراوانی در خصوص آلودگی هوا و نقش خودروهای فرسوده در آن مطرح شده است اما هيچگاه 700 دستگاه خودرو 100 درصد دودزا و آلوده کننده محيط زيست ، مورد نظر مسئولان ذی ربط قرار نگرفته و حتی نسبت به رفع مشکل دودزايی مداوم اين اتوبوس ها ، تمهيدی انديشيده نشده است.
شهرداری کرج ، تعويض اتوبوس ها و جايگزين کردن آنها را وظيفه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه می داند و تهران نيز اين موضوع را امری سنگين می داند که نبايد همه بار آن بر دوش تهران باشد. زيرا شهروندان کرجی از اين اتوبوسها بهره می برند.
صرف نظر از کار جابجايی روزانه هزاران مسافر توسط اين اتوبوس ها که تنها و مهم ترين مزيت آنها است ، جمع آوری و سپردن آنها به گورستان خودروها تنها راه حلی است که برای خلاصی از آنها به نظر می رسد اما اين کار زمانی ممکن است که مسئولان دو شهرداری تهران و کرج برای رفع معضل اين قبيل اتوبوسها به نقطه اشتراک نظر دست يابند.
شهناز قربانی ، نماينده شورای اسلامی شهر کرج در سازمان اتوبوسرانی در اين خصوص به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر ، گفت: ضرورت بازسازی اين ناوگان بارها به مسئولان مربوط در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران منعکس شده است اما تاکنون اقدام موثری در اين خصوص صورت نگرفته است.
وی افزود: پس از نا اميدی از سازمان اتوبوسرانی تهران ، با وزير کشور در زمينه رفع مشکل اين اتوبوس ها مکاتبه شده و از وزارت کشور برای بازسازی اين ناوگان تقاضای بودجه شده است.
قربانی خاطر نشان کرد: به رغم خطرات بی شماری که جان مسافران اين اتوبوسها را تهديد می کند ، اين خودروها نقش قابل توجهی در ساماندهی مسافران بين شهری تهران - کرج دارند ، به همين دليل بايد نسبت به جايگزينی اين اتوبوسها در اسرع وقت اقدام شود.
وی تصريح کرد: با تخصيص اعتبار به اين امر ، وام کم بهره به رانندگان و ورود يک شرکت خودروساز برای حل اين معضل ، می توان در مدت زمان کوتاه مشکل را حل کرد ولی تا کنون تلاش های مسئولان کرج برای رفع اين معضل نتيجه نداده است.
دبير شورای اسلامی شهر کرج اظهار اميدواری کرد: وزارت کشور با درک حساسيت موضوع و نياز دو کلانشهر تهران و کرج به جايگزينی اين اتوبوسها ، در اولين فرصت ممکن مقدمات تعويض اين خودروهای فرسوده که همواره می تواند حوادث ناگواری را رقم زنند ، فراهم نمايد.

Comment