بنزين و گازوييل در مناطق مرزي كشور و در استان*هاي كردستان، آذربايجان غربي، سيستان و بلوچستان و خراسان جنوبي سهميه**بندي شده است. بر اساس دستور*العمل شوراي تامين استان كردستان، خودروهاي بنزين*سوزي چون پيكان سواري، پژو 405، سمند،* دوو، پرايد، رنو، خودروهاي مهمان و خودروهاي تعليم رانندگي از سهميه روزانه 20 ليتر، خودروهاي تويوتا لندكروز، وانت*هاي 6 سيلندر، وانت مزدا، تاكسي ويژه و پيكان آژانس 25 ليتر، تاكسي پلاك قرمز و سواري بين شهري 30 ليتر، خودروهاي دولتي 50 ليتر و موتور سيكلت و سه*چرخه موتوري روزي 5 ليتر برخوردار هستند. همزمان بيژن حاج* محمد*رضا، رييس سنديكاي جايگاه*داران سوخت سراسر كشور با اشاره به اجراي سهميه*بندي بنزين به خبر*گزاري كار ايران گفت: "متاسفانه، با اجراي اين دستور*العمل،راننده*اي كه هفته*اي 20 ليتر مصرف داشته است به علت اجراي قانون سهميه*بندي از سهميه 20 ليتر روزانه خود استفاده و در نهايت در خانه خود آن را انبار مي*كند."
رييس سنديكاي جايگاه*داران سوخت سراسر كشور تاكيد كرد: "براي جلوگيري از قاچاق سوخت توصيه*هاي ديگري بايد شود اما متاسفانه مسوولان مبارزه با قاچاق كالا در نهاد رياست جمهوري بر اين باورند كه قاچاق فقط از مجاري عرضه صورت مي*گيرد كه باوري اشتباه است."
وي تصريح كرد: "اعداد و ارقام سهميه*بندي در شهرهاي مرزي هيچ منطقي ندارد در صورتي كه سهميه*بندي سوخت براي خودروها نياز به يك كارشناسي دقيق دارد."
وي در توضيح سخنان خود، گفت: "به عنوان مثال بر اساس دستور*العمل اجرايي در استان كردستان، تويوتا لندكروز، وانت مزدا 1600 و وانت تويوتا 2000 مجازند حدود 25 ليتر در روز سوخت دريافت كنند، اين در حالي است كه تويوتا لندكروز، وانت مزدا 1600 و وانت تويوتا 2000 در هر 100 كيلومتر به ترتيب 15 ليتر، 10 ليتر و 18 ليتر سوخت مصرف مي*كنند كه اين نشان*دهنده عدم كارشناسي لازم در اين طرح است." به گفته* حاج محمد*رضا، سهميه جايگاه*هاي سوخت در اين مناطق بر اساس مصرف سال گذشته اين جايگاه*هاست. به اين گونه كه اگر جايگاهي در دي ماه سال گذشته 18 هزار ليتر مصرف داشته است در دي ماه سال جاري با افزايش 10 درصدي به اين رقم حدود 191800 ليتر به آن سوخت داده مي*شود كه اين كارشناسي كاملا واضح است كه فني نيست. اين در حالي*است كه پورزاد،* معاون فني و عمليات شركت ملي پالايش و پخش فراورده*هاي نفتي استان كردستان سهميه*بندي در اين استان را تكذيب كرد.
مسئولان كتمان* نكنند
از سويي ديگر، نماينده سقز و بانه در مجلس*هفتم گفت:" اگر يك نفر در حوزه انتخابيه بنده موضوع جيره بندي نان و سوخت را تكذيب كند، بنده حاضرم استعفا دهم. مسؤولان دولتي به جاي كتمان حقايق به رفع معضل بپردازند". فخرالدين حيدري در پاسخ به تكذيب خبر خود مبني بر جيره بندي نان و سوخت در حوزه انتخابيه*اش توسط فرماندار بانه گفت:" تكذيب مشكلات شهرستانها و شهرها توسط فرمانداران ذي ربط، شگردي معمول شده است و معمولا آنها متخصص تكذيب* هستند. بحث جيره بندي نان و سوخت در منطقه حوزه انتخابيه بنده امري عيان است و آن چيزي كه عيان است، ديگر چه حاجت به بيان است...اگر مردم اين موضوع را تكذيب مي*كردند، جاي تامل داشت وگرنه تكذيب از سوي متوليان و مسؤولان امري عادي است... بنده متاسفم كه مسؤولان رده اول شهرستاني به راحتي واقعيت*ها را تكذيب مي*كنند".
حيدري سپس اضافه كرد:" تكذيب*كردن مشكلات در واقع پاك*كردن صورت مساله است، زيرا مساله وجود دارد و پاك كردن آن به درد مردم نمي*خورد.اگر اين مسؤولان خيلي زرنگ هستند، اين موضوع را بررسي و مشكل را حل كنند. ما در مورد مسايل مذكور بارها در مجلس تذكر داده و سوال طرح كرده* ولي متاسفانه به نتيجه*اي نرسيده*ايم و بنده از اينكه مسؤولان استاني نيز اين مسايل را تكذيب مي*كنند، به شدت متاسفم".
وي افزود:" در حال حاضر هر فرد براساس كوپن نان دريافت مي*كند، به گونه*اي كه در بانه مردم كارت نان دارند. مردم براساس كارت نان خود به نانوايي مشخصي مراجعه مي*كنند و در آنجا هم هر نفر در حدود چند قرص نان مشخص در روز نان دريافت مي*كند".
فخر*الدين حيدري آنگاه با تاييد سهميه*بندي بنزين و گازوييل در اين استان، متذكر شد: "متاسفانه، قبل از آنكه قانوني براي سهميه*بندي بنزين در كشور مصوب شود، در استان كردستان شاهد جيره*بندي بنزين و گازوييل در فصل سرما هستيم."
به گفته* اين عضو كميسيون بهداشت و درمان، در حال حاضر براي افزايش سوخت خود*روهاي استان از كميته سوخت درخواست شده، اما شرايط فعلي استان آن**گونه است كه عبور و مرور مردم به سختي انجام مي*شود وهمين امر باعث ناراحتي مردم شده است.
از گروهك*ها خجالت بكشند
اما فرماندار سقز، در واكنش به اظهارات نماينده سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي با تكذيب اين خبر، گفت: "تعجب مي*كنم نماينده*اي تا اين حد اطلاعات ضعيفي از حوزه انتخابيه*اش داشته باشد."
كريم افشاريان سپس هر گونه اغتشاش و ناآرامي ناشي از جيره*بندي نان، بنزن و گازوييل را "كذب* محض" خواند و با تاكيد بر برقراري امنيت و آرامش در اين استان،* اظهار داشت:" طرح اين مباحث اجحاف در حق مردم خونگرم اين منطقه است كه امنيت موجود در استان ناشي از حضور خود آنهاست. كساني كه اين موارد را مطرح مي*كنند، خود بايد از گروهك*ها خجالت بكشند." فرماندار سقز بر اين اساس نتيجه گرفت: "گروهي مي خواهند به مردم مهربان و خونگرم منطقه اجحاف كنند اگر كسي بخواهد از ناامني در كردستان صحبت كند، حاشا و كلا."
اما او در خصوص جيره*بندي بنزين و گازوييل توضيح جالبي داشت: "اين جيره*بندي به معناي محدوديت نبوده بلكه براي جلوگيري از اسراف و تبذير است." فرماندار سقز ادامه داد:" بر اساس هماهنگي صورت گرفته در استان مقرر شده كه مصرف سوخت خانواده*ها سقف داشته باشد، حال اگر اين سقف را جيره*بندي مي*دانند از نظر تاخيرآن با مشكلي مواجه نبوده*ايم".
مشكلات بيشتر شده
علي آذري، رييس جايگاه*هاي سنندج نيز با بيان اينكه"از مهرماه سال جاري تاكنون سوخت در اين استان سهميه*بندي و نارضايتي مردم در فصل زمستان بيش*تر از ماه*هاي گذشته شده است" از وقوع برخي نزاع*هاي روزانه خبر داد و افزود:" جايگاه*ها براي حفظ امنيت كارگران خود*، مجبور شده اند از نيروي انتظامي، استمداد كنند."
بنا به گفته* علي آذري، در مريوان و بانه روزانه مردم از اروميه، زنجان، همدان، كرماشان و ايلام بنزين و گازوييل وارد مي*كنند و اين نشان*دهنده آن است كه قاچاق سوخت به اين شهرها كشيده شده است. وي افزود:" اين در حالي است كه براي اجراي اين طرح [سهميه*بندي] هزينه*هاي جانبي چون خريد كامپيوتر، كيوسك و... به جايگاه تحميل شده و در حاليکه اغلب كارگران مشغول در جايگاه*ها فرق ميان ماشين بيوك از شورلت را نمي*دانند، اين مساله نيز به مشكلات آن*ها دامن زده است."
در همين حال جمعي از فعالان منطقه و از جمله اعضاي جبهه متحد كرد، با انتشار بيانيه*اي از نحوه مديريت سوخت در كردستان انتقاد كردند.
در اين بيانيه آمده است: "سوال*هايي كه ذهن مردم مناطق كردنشين را به خود مشغول داشته است اين است كه فقط كردها بايد تاوان افت فشار گاز و نفت را بدهند؟ چرا هنگامي كه استان سمنان با اين مشكل روبه*رو شد دولت مهرورزي يك روزه به حل آن پرداخت. آيا مردم مناطق كردنشين هنوز بايد پس از گذشت 7 روز هم چنان در سرماي جانكاه و جانسور شاهد بي*توجهي و بي*كفايتي كامل دولت*مردان باشند؟ آيا اعلام اينكه اين امر نشان از تبعيض آشكار در حق مردم كرد است سخني نارواست؟"
رييس سنديكاي جايگاه*داران سوخت سراسر كشور تاكيد كرد: "براي جلوگيري از قاچاق سوخت توصيه*هاي ديگري بايد شود اما متاسفانه مسوولان مبارزه با قاچاق كالا در نهاد رياست جمهوري بر اين باورند كه قاچاق فقط از مجاري عرضه صورت مي*گيرد كه باوري اشتباه است."
وي تصريح كرد: "اعداد و ارقام سهميه*بندي در شهرهاي مرزي هيچ منطقي ندارد در صورتي كه سهميه*بندي سوخت براي خودروها نياز به يك كارشناسي دقيق دارد."
وي در توضيح سخنان خود، گفت: "به عنوان مثال بر اساس دستور*العمل اجرايي در استان كردستان، تويوتا لندكروز، وانت مزدا 1600 و وانت تويوتا 2000 مجازند حدود 25 ليتر در روز سوخت دريافت كنند، اين در حالي است كه تويوتا لندكروز، وانت مزدا 1600 و وانت تويوتا 2000 در هر 100 كيلومتر به ترتيب 15 ليتر، 10 ليتر و 18 ليتر سوخت مصرف مي*كنند كه اين نشان*دهنده عدم كارشناسي لازم در اين طرح است." به گفته* حاج محمد*رضا، سهميه جايگاه*هاي سوخت در اين مناطق بر اساس مصرف سال گذشته اين جايگاه*هاست. به اين گونه كه اگر جايگاهي در دي ماه سال گذشته 18 هزار ليتر مصرف داشته است در دي ماه سال جاري با افزايش 10 درصدي به اين رقم حدود 191800 ليتر به آن سوخت داده مي*شود كه اين كارشناسي كاملا واضح است كه فني نيست. اين در حالي*است كه پورزاد،* معاون فني و عمليات شركت ملي پالايش و پخش فراورده*هاي نفتي استان كردستان سهميه*بندي در اين استان را تكذيب كرد.
مسئولان كتمان* نكنند
از سويي ديگر، نماينده سقز و بانه در مجلس*هفتم گفت:" اگر يك نفر در حوزه انتخابيه بنده موضوع جيره بندي نان و سوخت را تكذيب كند، بنده حاضرم استعفا دهم. مسؤولان دولتي به جاي كتمان حقايق به رفع معضل بپردازند". فخرالدين حيدري در پاسخ به تكذيب خبر خود مبني بر جيره بندي نان و سوخت در حوزه انتخابيه*اش توسط فرماندار بانه گفت:" تكذيب مشكلات شهرستانها و شهرها توسط فرمانداران ذي ربط، شگردي معمول شده است و معمولا آنها متخصص تكذيب* هستند. بحث جيره بندي نان و سوخت در منطقه حوزه انتخابيه بنده امري عيان است و آن چيزي كه عيان است، ديگر چه حاجت به بيان است...اگر مردم اين موضوع را تكذيب مي*كردند، جاي تامل داشت وگرنه تكذيب از سوي متوليان و مسؤولان امري عادي است... بنده متاسفم كه مسؤولان رده اول شهرستاني به راحتي واقعيت*ها را تكذيب مي*كنند".
حيدري سپس اضافه كرد:" تكذيب*كردن مشكلات در واقع پاك*كردن صورت مساله است، زيرا مساله وجود دارد و پاك كردن آن به درد مردم نمي*خورد.اگر اين مسؤولان خيلي زرنگ هستند، اين موضوع را بررسي و مشكل را حل كنند. ما در مورد مسايل مذكور بارها در مجلس تذكر داده و سوال طرح كرده* ولي متاسفانه به نتيجه*اي نرسيده*ايم و بنده از اينكه مسؤولان استاني نيز اين مسايل را تكذيب مي*كنند، به شدت متاسفم".
وي افزود:" در حال حاضر هر فرد براساس كوپن نان دريافت مي*كند، به گونه*اي كه در بانه مردم كارت نان دارند. مردم براساس كارت نان خود به نانوايي مشخصي مراجعه مي*كنند و در آنجا هم هر نفر در حدود چند قرص نان مشخص در روز نان دريافت مي*كند".
فخر*الدين حيدري آنگاه با تاييد سهميه*بندي بنزين و گازوييل در اين استان، متذكر شد: "متاسفانه، قبل از آنكه قانوني براي سهميه*بندي بنزين در كشور مصوب شود، در استان كردستان شاهد جيره*بندي بنزين و گازوييل در فصل سرما هستيم."
به گفته* اين عضو كميسيون بهداشت و درمان، در حال حاضر براي افزايش سوخت خود*روهاي استان از كميته سوخت درخواست شده، اما شرايط فعلي استان آن**گونه است كه عبور و مرور مردم به سختي انجام مي*شود وهمين امر باعث ناراحتي مردم شده است.
از گروهك*ها خجالت بكشند
اما فرماندار سقز، در واكنش به اظهارات نماينده سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي با تكذيب اين خبر، گفت: "تعجب مي*كنم نماينده*اي تا اين حد اطلاعات ضعيفي از حوزه انتخابيه*اش داشته باشد."
كريم افشاريان سپس هر گونه اغتشاش و ناآرامي ناشي از جيره*بندي نان، بنزن و گازوييل را "كذب* محض" خواند و با تاكيد بر برقراري امنيت و آرامش در اين استان،* اظهار داشت:" طرح اين مباحث اجحاف در حق مردم خونگرم اين منطقه است كه امنيت موجود در استان ناشي از حضور خود آنهاست. كساني كه اين موارد را مطرح مي*كنند، خود بايد از گروهك*ها خجالت بكشند." فرماندار سقز بر اين اساس نتيجه گرفت: "گروهي مي خواهند به مردم مهربان و خونگرم منطقه اجحاف كنند اگر كسي بخواهد از ناامني در كردستان صحبت كند، حاشا و كلا."
اما او در خصوص جيره*بندي بنزين و گازوييل توضيح جالبي داشت: "اين جيره*بندي به معناي محدوديت نبوده بلكه براي جلوگيري از اسراف و تبذير است." فرماندار سقز ادامه داد:" بر اساس هماهنگي صورت گرفته در استان مقرر شده كه مصرف سوخت خانواده*ها سقف داشته باشد، حال اگر اين سقف را جيره*بندي مي*دانند از نظر تاخيرآن با مشكلي مواجه نبوده*ايم".
مشكلات بيشتر شده
علي آذري، رييس جايگاه*هاي سنندج نيز با بيان اينكه"از مهرماه سال جاري تاكنون سوخت در اين استان سهميه*بندي و نارضايتي مردم در فصل زمستان بيش*تر از ماه*هاي گذشته شده است" از وقوع برخي نزاع*هاي روزانه خبر داد و افزود:" جايگاه*ها براي حفظ امنيت كارگران خود*، مجبور شده اند از نيروي انتظامي، استمداد كنند."
بنا به گفته* علي آذري، در مريوان و بانه روزانه مردم از اروميه، زنجان، همدان، كرماشان و ايلام بنزين و گازوييل وارد مي*كنند و اين نشان*دهنده آن است كه قاچاق سوخت به اين شهرها كشيده شده است. وي افزود:" اين در حالي است كه براي اجراي اين طرح [سهميه*بندي] هزينه*هاي جانبي چون خريد كامپيوتر، كيوسك و... به جايگاه تحميل شده و در حاليکه اغلب كارگران مشغول در جايگاه*ها فرق ميان ماشين بيوك از شورلت را نمي*دانند، اين مساله نيز به مشكلات آن*ها دامن زده است."
در همين حال جمعي از فعالان منطقه و از جمله اعضاي جبهه متحد كرد، با انتشار بيانيه*اي از نحوه مديريت سوخت در كردستان انتقاد كردند.
در اين بيانيه آمده است: "سوال*هايي كه ذهن مردم مناطق كردنشين را به خود مشغول داشته است اين است كه فقط كردها بايد تاوان افت فشار گاز و نفت را بدهند؟ چرا هنگامي كه استان سمنان با اين مشكل روبه*رو شد دولت مهرورزي يك روزه به حل آن پرداخت. آيا مردم مناطق كردنشين هنوز بايد پس از گذشت 7 روز هم چنان در سرماي جانكاه و جانسور شاهد بي*توجهي و بي*كفايتي كامل دولت*مردان باشند؟ آيا اعلام اينكه اين امر نشان از تبعيض آشكار در حق مردم كرد است سخني نارواست؟"


Comment