برخلاف وعده هاي مقامات روسي براي افتتاح راکتورهسته اي بوشهر، آغاز به کار اين نيروگاه، بارديگربه تعويق افتاد. مقامات ايراني طي چندماه گذشته بارها تلاش کردند با سفر به روسيه ويا فراخوني مقامات مسئول درپروژه ساخت نيروگاه بوشهر، زمان مشخصي را براي آغاز به کارراکتور اول اين نيروگاه مشخص کنند، اما به نظر مي رسد که چنين تمايلي درطرف روسي وجودندارد. مقامات آژانس هسته اي روسيه گفته است که اين تاخير به دليل تاخير درتامين منابع مالي وتهيه مواد لازم است. ايران پيشتر گفته بود که تاخيري دراين زمينه صورت نگرفته است.
با توجه به آغازاجراي طرح تحريم ايران منطبق برقطعنامه 1737 شوراي امنيت که تا کنون توسط کشورهايي مانند ژاپن آغاز شده و قراراست به زودي دردستورکار کشورهاي اروپايي نيزقراربگيرد، همزماني اعلام تاخير درآغازبه کار اين پروژه، نگاه ها را متوجه فشارهاي آمريکا براي محدود سازي فعاليت هاي هسته اي ايران کرده است. همکاري روسيه براي تکميل پروژه بوشهر جزو موارد تحريم ايران قرارنداشته است. درواقع، هنگامي که اعضاي شوراي امنيت پيش نويس طرح تحريم را تهيه مي کردند، براي جلب نظر روسيه همکاري هاي مسکو براي تکميل نيروهاي بوشهر را درموارد استثنا کردند. با اين وجود تاخير دوباره درتکميل وراه اندازي راکتوراتمي بوشهر به همراه جواب هاي غيرمشخص مسوولان روسي که سالهاست ادامه دارد ترديد هاي جدي را براي طرف ايران به همراه آورده است.
اين درحالي است که با توجه به تحريم هاي سازمان ملل روي صنايع هسته اي ايران عملا امکان آنکه ايران بتواند تجهيزات مورد نياز خود را از طرف هاي غيرروسي بخرد وجود ندارد. تجهيزات مورد اشاره براي خنک کردن سيستم ها وديگر قطعاتي است که که براي تکميل راکتور بوشهر مورد نياز بوده است.
سرگئي نويکوف سخنگوي آژانس انرژي اتمي روسيه به خبرگزاري بلومبرگ گفته است که برنامه راه اندازي نيروگاه بوشهرنيازمند تصحيح است. به گفته او طرف هاي ايراني پرداخت برنامه ريزي شده پول به روسيه را بعد ازاينکه روس ها اصرارکردند به جاي دلاربه يورو هزينه ها را بپردازند، بيش ازيک ماه پيش قطع کرده اند.
سازمان انرژي اتمي ايران موضوع عدم پرداخت وجوه را رد کرده و گفته که ايران تمام پرداخت هاي لازم براي تهيه تجهيزات نيروگاهي را که روسيه مسئول تهيه اش بوده سرموعد مقرر انجام داده است. روسيه درمقابل مي گويد که ايران مسئول تهيه قطعات وبخش هاي ديگر غير روسي نيروگاه است. با توجه به اعمال تحريم روي صنايع هسته اي ايران، عملا ايران براي تکميل نيروگاه بوشهر، براي تهيه تجهيزات غيرروسي عملا امکان اندکي خواهد داشد وبايد همه تجهيزات خود را از روسيه تکميل کند. درواقع تاکنون هيچگاه ايران اينچنين نيازمند روسيه براي انجام دادن يک پروژه صنعتي نبوده است.
کاندوليزا رايس وزيرامورخارجه آمريکا، 16 فوريه اعلام کرد که ايالات متحده محتملا تحريم هاي بيشتري را عليه ايران مدنظر خواهد داشت اگر تهران فعاليت هاي غني سازي خود را به حالت تعليق درنياورد. قطعنامه شوراي امينت سازمان ملل که 23 دسامبر گذشته به تصويب رسيد به ايران دوماه مهلت داد تا فعاليت هاي غني سازي اورانيوم خود را به حالت تعليق درآورد. روسيه به عنوان يکي ازاعضاي دائمي شوراي امنيت بوشهر را از مواد مطرح شده درقطعنامه مجزا کرده بود.
رييس آژانس انرژي اتمي روسيه سرگئي کيريينکو، دسامبرگذشته درتهران گفت که درصورت تهيه همه وسايل غيرروسي وهمچنين پرداخت هزينه هاي توافق شده برسرزمان مقرر، نيروگاه بوشهر درماه نوامبر آينده توليد برق خود را آغار خواهد کرد. به گفته درصورتي که همه اين شرايط اماده باشد روسيه سوخت مورد نياز نيروگاه بوشهر را شش ماه از آغاز توليد به اين نيروگاه ارسال خواهد کرد.
با اين وجود اندره چرکاسنکو، رييس شرکت هوافضاي ZAO، شرکت غيردولتي که به تامين منابع مالي پروژه هاي هسته اي براي دولت روسيه مي پردازد گفته که مشکل تهيه تجهيزات بدتر از پرداخت هاي عقب مانده است. يکي از شرکت هاي غيردولتي روسيه قبول کرده است که سيستم هاي خنک کننده مورد نياز ايران را تهيه کنند. اگر چه گفته است که اين کار را نمي تواند تا پيش ازپايان امسال انجام دهد. مقامات روسي نام اين شرکت را نياورده اند. با اين وجود از نظر فني، چند ماه پس ازدريافت اين تجهيزات است که نيروگاه مي تواند راه اندازي شود که عملا زمان راه اندازي راکتور را ماه ها به عقب خواهد برد و با توجه به مشکلاتي که معمولا درسر راه نصب تجهيزات وموارد مشابه پيش مي آيد عملا توافق هاي مقام هاي ايراني وروسيه طي ماه هاي گذشته براي رسيدن به يک زمان مشخص براي راه اندازي راکتور نيروگاه بوشهر به بي اثر مي شود.
در واکنشي جداگانه، معاون سازمان انرژي اتمي ايران گفته است: "هيچ گونه مشكل مالي از سوي تهران كه به توقف همكاري سازمان انرژي اتمي ايران با شركت اتم استروي اكسپورت، براي تكميل و راه*اندازي نيروگاه بوشهر منجر شود، وجود ندارد." دكتر محمد سعيدي درگفت وگو با خبرنگاران داخلي گفته است ما براساس قرارداد فيمابين اخير، مسايل مالي را حل و فصل كرده و در آينده نيز براساس آن عمل خواهيم كرد. به گزارش ايسنا سعيدي افزوده است: "مشكلات مالي كه شركت اتم*استروي اكسپورت از آن ياد مي*كند، مربوط به مسايل مالي اين شركت است كه ايران براي حل مشكلاتي مالي اين شركت، همكاري*هاي لازم را داشته است و راه*حل*هايي ديگر هم در نظر گرفته شده است كه در روزهاي آينده طي ملاقات*هايي كه با مقامات رسمي آژانس انرژي اتمي روسيه خواهيم داشت، اين راه*حل*ها را مطرح مي*كنيم... ما اميدواريم در ماه*هاي آينده، اين روند شتاب بيشتري به خود بگيرد و پروژه*ي نيروگاه بوشهر در زمان مقرر، شهريور 86 به مرحله راه*اندازي برسد. "
آژانس بين المللي انژري اتمي، قرار است که هفته جاري گزارشي را درخصوص تهيه چندين گرم اورانيوم غني شده توسط ايران را که عملا براي مصارف نظامي بدون استفاده است را به شوراي امنيت سازمان ملل ارائه کند. درگزارشي که 23 فوريه ارائه خواهد شد (دقيقا درپايان مهلت دوماه ايران)، آژانس بين المللي انرژي اتمي خواهد گفت که ايران اولين گام ها را براي نصب تجهيزات جديد زيرزميني درمقياس وسيع سانتريفوژ درتاسيسات نطنز برداشته است. روسکلا پوخوف، مدير مرکز تحليل راهبردها وفن آوري ها درمسکو به بلومبرگ گفته است که روسيه ممکن است نخواهد که راکتور بوشهر را تکميل کند.
به گفته او اين پروژه 1 ميليارد و 300 ميليون دلاري از سال 1995 آغاز شده است براي روسيه سودآور نيست وعملا يک سردرد دائمي به شمار مي رود. يک مقام مطلب به خبرگزاري نووستي گفته که قراراست مذاکره کنندگان ايراني هفته آينده به مسکو سفرکنند تا درخصوص تاخيرهايي متوالي در آغاز بهره برداري ازاين نيروگاه به مذاکره با طرف روسي بپردازند. درتوافق سال گذشته مسکو وتهران، طرف روسي تعهد کرده بود که تا ماه مارس، سوخت لازم براي فعاليت راکتور نيروگاه بوشهر را به ايران منتقل کندتا تاسيسات بوشهر درماه سپتامبرراه اندازي شود. موضوعي که بارديگر با تعويق مواجه شد.
با توجه به آغازاجراي طرح تحريم ايران منطبق برقطعنامه 1737 شوراي امنيت که تا کنون توسط کشورهايي مانند ژاپن آغاز شده و قراراست به زودي دردستورکار کشورهاي اروپايي نيزقراربگيرد، همزماني اعلام تاخير درآغازبه کار اين پروژه، نگاه ها را متوجه فشارهاي آمريکا براي محدود سازي فعاليت هاي هسته اي ايران کرده است. همکاري روسيه براي تکميل پروژه بوشهر جزو موارد تحريم ايران قرارنداشته است. درواقع، هنگامي که اعضاي شوراي امنيت پيش نويس طرح تحريم را تهيه مي کردند، براي جلب نظر روسيه همکاري هاي مسکو براي تکميل نيروهاي بوشهر را درموارد استثنا کردند. با اين وجود تاخير دوباره درتکميل وراه اندازي راکتوراتمي بوشهر به همراه جواب هاي غيرمشخص مسوولان روسي که سالهاست ادامه دارد ترديد هاي جدي را براي طرف ايران به همراه آورده است.
اين درحالي است که با توجه به تحريم هاي سازمان ملل روي صنايع هسته اي ايران عملا امکان آنکه ايران بتواند تجهيزات مورد نياز خود را از طرف هاي غيرروسي بخرد وجود ندارد. تجهيزات مورد اشاره براي خنک کردن سيستم ها وديگر قطعاتي است که که براي تکميل راکتور بوشهر مورد نياز بوده است.
سرگئي نويکوف سخنگوي آژانس انرژي اتمي روسيه به خبرگزاري بلومبرگ گفته است که برنامه راه اندازي نيروگاه بوشهرنيازمند تصحيح است. به گفته او طرف هاي ايراني پرداخت برنامه ريزي شده پول به روسيه را بعد ازاينکه روس ها اصرارکردند به جاي دلاربه يورو هزينه ها را بپردازند، بيش ازيک ماه پيش قطع کرده اند.
سازمان انرژي اتمي ايران موضوع عدم پرداخت وجوه را رد کرده و گفته که ايران تمام پرداخت هاي لازم براي تهيه تجهيزات نيروگاهي را که روسيه مسئول تهيه اش بوده سرموعد مقرر انجام داده است. روسيه درمقابل مي گويد که ايران مسئول تهيه قطعات وبخش هاي ديگر غير روسي نيروگاه است. با توجه به اعمال تحريم روي صنايع هسته اي ايران، عملا ايران براي تکميل نيروگاه بوشهر، براي تهيه تجهيزات غيرروسي عملا امکان اندکي خواهد داشد وبايد همه تجهيزات خود را از روسيه تکميل کند. درواقع تاکنون هيچگاه ايران اينچنين نيازمند روسيه براي انجام دادن يک پروژه صنعتي نبوده است.
کاندوليزا رايس وزيرامورخارجه آمريکا، 16 فوريه اعلام کرد که ايالات متحده محتملا تحريم هاي بيشتري را عليه ايران مدنظر خواهد داشت اگر تهران فعاليت هاي غني سازي خود را به حالت تعليق درنياورد. قطعنامه شوراي امينت سازمان ملل که 23 دسامبر گذشته به تصويب رسيد به ايران دوماه مهلت داد تا فعاليت هاي غني سازي اورانيوم خود را به حالت تعليق درآورد. روسيه به عنوان يکي ازاعضاي دائمي شوراي امنيت بوشهر را از مواد مطرح شده درقطعنامه مجزا کرده بود.
رييس آژانس انرژي اتمي روسيه سرگئي کيريينکو، دسامبرگذشته درتهران گفت که درصورت تهيه همه وسايل غيرروسي وهمچنين پرداخت هزينه هاي توافق شده برسرزمان مقرر، نيروگاه بوشهر درماه نوامبر آينده توليد برق خود را آغار خواهد کرد. به گفته درصورتي که همه اين شرايط اماده باشد روسيه سوخت مورد نياز نيروگاه بوشهر را شش ماه از آغاز توليد به اين نيروگاه ارسال خواهد کرد.
با اين وجود اندره چرکاسنکو، رييس شرکت هوافضاي ZAO، شرکت غيردولتي که به تامين منابع مالي پروژه هاي هسته اي براي دولت روسيه مي پردازد گفته که مشکل تهيه تجهيزات بدتر از پرداخت هاي عقب مانده است. يکي از شرکت هاي غيردولتي روسيه قبول کرده است که سيستم هاي خنک کننده مورد نياز ايران را تهيه کنند. اگر چه گفته است که اين کار را نمي تواند تا پيش ازپايان امسال انجام دهد. مقامات روسي نام اين شرکت را نياورده اند. با اين وجود از نظر فني، چند ماه پس ازدريافت اين تجهيزات است که نيروگاه مي تواند راه اندازي شود که عملا زمان راه اندازي راکتور را ماه ها به عقب خواهد برد و با توجه به مشکلاتي که معمولا درسر راه نصب تجهيزات وموارد مشابه پيش مي آيد عملا توافق هاي مقام هاي ايراني وروسيه طي ماه هاي گذشته براي رسيدن به يک زمان مشخص براي راه اندازي راکتور نيروگاه بوشهر به بي اثر مي شود.
در واکنشي جداگانه، معاون سازمان انرژي اتمي ايران گفته است: "هيچ گونه مشكل مالي از سوي تهران كه به توقف همكاري سازمان انرژي اتمي ايران با شركت اتم استروي اكسپورت، براي تكميل و راه*اندازي نيروگاه بوشهر منجر شود، وجود ندارد." دكتر محمد سعيدي درگفت وگو با خبرنگاران داخلي گفته است ما براساس قرارداد فيمابين اخير، مسايل مالي را حل و فصل كرده و در آينده نيز براساس آن عمل خواهيم كرد. به گزارش ايسنا سعيدي افزوده است: "مشكلات مالي كه شركت اتم*استروي اكسپورت از آن ياد مي*كند، مربوط به مسايل مالي اين شركت است كه ايران براي حل مشكلاتي مالي اين شركت، همكاري*هاي لازم را داشته است و راه*حل*هايي ديگر هم در نظر گرفته شده است كه در روزهاي آينده طي ملاقات*هايي كه با مقامات رسمي آژانس انرژي اتمي روسيه خواهيم داشت، اين راه*حل*ها را مطرح مي*كنيم... ما اميدواريم در ماه*هاي آينده، اين روند شتاب بيشتري به خود بگيرد و پروژه*ي نيروگاه بوشهر در زمان مقرر، شهريور 86 به مرحله راه*اندازي برسد. "
آژانس بين المللي انژري اتمي، قرار است که هفته جاري گزارشي را درخصوص تهيه چندين گرم اورانيوم غني شده توسط ايران را که عملا براي مصارف نظامي بدون استفاده است را به شوراي امنيت سازمان ملل ارائه کند. درگزارشي که 23 فوريه ارائه خواهد شد (دقيقا درپايان مهلت دوماه ايران)، آژانس بين المللي انرژي اتمي خواهد گفت که ايران اولين گام ها را براي نصب تجهيزات جديد زيرزميني درمقياس وسيع سانتريفوژ درتاسيسات نطنز برداشته است. روسکلا پوخوف، مدير مرکز تحليل راهبردها وفن آوري ها درمسکو به بلومبرگ گفته است که روسيه ممکن است نخواهد که راکتور بوشهر را تکميل کند.
به گفته او اين پروژه 1 ميليارد و 300 ميليون دلاري از سال 1995 آغاز شده است براي روسيه سودآور نيست وعملا يک سردرد دائمي به شمار مي رود. يک مقام مطلب به خبرگزاري نووستي گفته که قراراست مذاکره کنندگان ايراني هفته آينده به مسکو سفرکنند تا درخصوص تاخيرهايي متوالي در آغاز بهره برداري ازاين نيروگاه به مذاکره با طرف روسي بپردازند. درتوافق سال گذشته مسکو وتهران، طرف روسي تعهد کرده بود که تا ماه مارس، سوخت لازم براي فعاليت راکتور نيروگاه بوشهر را به ايران منتقل کندتا تاسيسات بوشهر درماه سپتامبرراه اندازي شود. موضوعي که بارديگر با تعويق مواجه شد.


Comment